„Скопие 2014” като тур на Замъка на Дракула

| от | |

skopieАльоша Симяновски, „Утрински весник”

Айфеловата кула, изградена на полетата в Марсилия през 1889 г. като експонат за Световното изложение на стогодишнината от Френската революция днес е символ на Париж. До 1930 г. Айфеловата кула беше най-големият обект, висок 300 метра. Когато била построена, някои парижани са смятали, че е грозотия, архитектурен кич и трябва да се срути. Недоволството било изразено и чрез протести, които продължили 90 дни. Днес кулата, проектирана от Густав Айфел, е съществена туристическа атракция с 5,5 млн. посетители на година. Един от тази цифра бях и аз през 1973 г. Така пише и на картичката, която изпратих тогава в къщи, а я пишех на един от етажите на кулата. Днес кулата се смята за едно от архитектурните шедьоври в света.

Музейният комплекс „Бран” в Румъния, по-известен като Замъка на Дракула, е на второ място в листата на списание „Форбс” за най-скъпи замъци в света, а неговата стойност се оценява на 140 млн. евро. Страшният скалист мит миналата година донесъл печалба от 1,2 млн. евро. За компанията, която управлява комплекса, печалбата също е 1,2 млн. евро.

Комерсиалните митове, трагедиите и страхът са конюнктурни теми и съдържания, които предизвикват силни емоции у хората. Вградени върху логиката и драматургията на митичния сензационализъм, апокалиптичност и страх, заедно с амбициите за печалба и комплекси на потенциалните скромни преходни клиенти, ето една от формулите за печалба.

В празнични дни туристическите агенции в рамките на своите стратегии, освен стандартните дестинации, предлагат и интересни посещения на места, които сме запознали като филмови истории. Такива обяви има всяка агенция в Македония за посещение на Замъка на граф Дракула, град Брашов, Черната църква, дворецът „Пелеш”, най-хубавия дворец в Европа и Букурещ.

В духа на тези туристически тенденции, според мненията на свръхмодерни самопровъзгласили се експерти и естети, центърът на Скопие също става интересна дестинация. Това е мястото, където е направено престъпление за 300 млн. евро, за поръчкова архитектура, наречена „Скопие 2014”. Според мненията на някои граждани, грозен кич, дисниленд, културно-историческа перверзия, която ще стане цел на подигравки от целия свят.

Или в Скопие, Република Македония с жертви и саможертви за, меко казано, неизвестни цели от военните и пораженията в мирно време, с честването на убийци и терористи, с идентификация с хунзите, античните македонски царе, философи, епископи, с изграждането на триумфални арки, където всички релефи са кражба, историческа измама – според милите ни съседи и дестабилизират възстановената историческа памет. Или нещо подобно или някой Каспар Хаузер от дивото (така поне мислел д-р Франкещайн) можеш да му имплантираш „идентичност” като кръпка от диво месо, кожи и конци (пачуърк от Александър, църква, фонтана, ЈВС реклама, Самуил, Даме Груев, лъвове от гипс, клипчета, арматура, цимент, квадратура) ето това са референтите мнения и информации за собствения „отвращаващ град”, които упорито се предлагат на идващите чужденци.

Отговорността за направеното за бъдещите поколения носим всички ние и никой не трябва да бъде амнистиран от отговорност. Вината трябва да се прати на истинския адрес, а това не е Асоциацията на архитектите на Македония. Тези, които обвиняват само архитектите, трябва да погледнат около себе си. По някакъв начин това трябваше да се случи. Съществува обществена и морална криза в образование, наука, изкуство, здравеопазване, спорт. Архитектурата не може да бъде различна от времето, в което живеем – допълва се „страшната мозайка” за Скопие и с мнението на група компетентни суети.

Това е най-първата, най-ударна картина, такова е нашето отражение в огледалото, това е и е такава препоръката за да се дойде и да се посети това „страшило, кич, исторически пачуърк, грозното Скопие”. Постоянно разгласявано в света, в социалните мрежи, неправителствени контакти, представяния, нещо почти като Дракула.

Да, но през изминалите пет години Скопие е на първо място по броя на чуждестранни туристи в страната. Според данните от Държавния статистически институт в Македония миналата година са дошли 351 359 чужденци, а почти половината от тях – 134 217 са посетили столицата.

С обслужени 88 922 пътници миналия месец и увеличаване от 37,6% в сравнение с октомври миналата година, скопското летище отбеляза най-големия месечен ръст през изминалите няколко години. Както съобщи, ТАВ броят на въздухоплавателни операции са увеличени за 15,1%, с общо 983 пристигащи и заминаващи полети.

Всъщност броят на чуждестранни туристи в Скопие се увеличава всяка година. През 2008 г. са били 113 963 души, през 2011 – 125 407. Най-чести гости са регистрирани от Турция (50 406), Гърция (43 976), Сърбия (36 530), Холандия (27 121), след това са от България (19 815), Хърватия (13 939), Албания (13 412), Словения (13 152), Германия (11 306). Няколко хиляди туристи са регистрирани от Австрия, Босна и Херцеговина, Италия, Руъмъния и други европейски страни.

„Въпросът за етичността на психологически „деструктивни турове” е въпрос за експертите, но факт е, че на подобни пътувания те, а и бройните туристи, най-вероятно доброволно се съгласяваме да бъдем разтревожени с илюзия и естетични средства. На „трилър” пътешествие, каквото предлагат агенциите, несъзнателно съкращаваме дистанцията към митологията, откриваме и запознаваме „по-различна история”, при което несъзнателно се превръщаме в част от сублимирания потенциал на свръхреалността.

Точно поради това описание, давам един „лайк” от мен за проекта „Скопие 2014”. Бъдещите поколения, убеден съм, ще бъдат горди и благодарни на това рядко благородно строително усилие.

 
 

Няма да повярвате на колко години са!

| от chronicle.bg |

Холивуд винаги е 21 години! Или поне така изглежда – след операции, грим, тренировки и алхимия. Ето няколко звезди с постоянен брой свещи върху тортата.

Но на колко години са всъщност едни от най-големите актриси в света? Не е прилично да се питата такива неща, разбира се. Те обаче вкарват достатъчно усилия, за да не се притесняват, когато ги питат така.

И така – едни от най-младоликите на екрана. Или поне част от тях . Галерията ни съдържа само жени, които ще ви очароват и изненадат. Често това, което ни подмладява най-много, е щастието!

 
 

Цен*ура

| от |

Вие имате магазин за плодове и зеленчуци, аз имам 10 реда фиданки. Правим договор аз да продавам на вашия плод-зеленчук и да правим бизнес.

Идвам, 5-6 години продавам много готина продукция, но днес ето че вече продавам каквото си искам, защото имам тази свобода и по закон, и по договора ми с вас.

Вие ми казвате: „Днес магазинът е затворен, защото прекаляваш“. Аз ви казвам: „Черните ми дрехи крият от вас колко са бели душите ми.“ И съм прав, защото така сме се разбрали. Само дето не съм прав…

Не съм прав по същия начин, по който не съм прав, когато момичето предложи да плати на първа среща, аз да кажа „Ми окей“. Това, което ще стане, когато тя си плати, няма да е неморално или незаконно. Ще е тъпо.

На магазина пише “Плод-зеленчук”, хората очакват ако не само плодове и зеленчуци, то поне предимно това. Затова влизат. Като влязат обаче единственото плодово в магазина е презервативи с вкус на лимон. Често нямам и от тях.

Поне да продавах добре, но не продавам особено добре. София-Ден-и-нощният отсреща продава 2 пъти колкото мен. А дори не продават от магазин, а от багажник на кола. Нормално е да затворите магазина, нормално е да направите нещо.

От една страна така. От друга страна…

Това е Слави Трифонов и историята му на екран доказва, че той е поставял ултиматуми, чупил е телевизори, изхвърлял е боклуци. бТВ би трябвало добре да знаят за какво става въпрос. Какво да очакваш от Слави Трифонов?

Да добавим и това, че преди записа на всяко предаване сценарий получават не само режисьорите, Ку-ку бенд и т.н. Сценарият стига и до един човек, който се нарича делегиран продуцент. Той (или тя) е от страната на телевизията и следи “да не стане нещо”. Съответно – бТВ знаят какво ще става във всяко предаване. Естествено, едва ли са знаели, че Филип Станев ще къса снимка на президента, но това е частен случай.

В този смисъл в спора си със Слави Трифонов те са в ролята на момичето, което на първа среща каже: „Ти ще платиш“. Нито е неморално, нито е незаконно. Тъпо е.

Двете страни са заедно в тази работа, а работата е ясна.

В крайна сметка след цялата разправия с „Шоуто на Слави“, довечера всички ще са пред телевизора, за да видят какво ще стане. Излъчва се, рейтингът се вдига, Слави се чува, а новият изпълнителен директор на бТВ Флориан Скала оправдава доверието – всички са щастливи.

Преди 2-3 годни в едно интервю питаха DJ Станчо още ли има вражда между „Снайпер Рекъдрс“ и „Аренби Рекърдс“ и той каза: „А-а-а, не, то това беше само за да продаваме касетки.“

А ако случайно бТВ реши и тази вечер да пуска стари записи, то шоуто така или иначе ще продължи. С малко повече шум на улицата.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.

 
 

Патриоти от всички магазини! На хорото!

| от |

Хората са страдали от всякакви моди – като започнем с мъжките чарлстони, през тамагочитата, до айфоните и Ледената кофа.

Днес на мода е да си патриот и съответно всички вече са патриоти. „Била“ организират уроци по хоро пред магазините си. Това няма да е един път, усещам.

Скоро всички магазини ще имат свои патриотични ивенти и хепънинги. Ние дори подозираме как ще изглеждат те. То е лесно.

Била

Безплатно хоро. Понеделник – право, вторник – дунавско, сряда пайдушко, четвъртък – лютеница „Хорце“ от Първомай и така до понеделник.

Също така има идеи и планове за ММА турнир – нещо като Мъжко хоро, без да е Йордановден и без ледени води. Победителят печели наденица. Сега заради наденицата ще се утрепат!

Фантастико

Фантастико преоткриват и модернизират застоялите тропи на патриотизма. Те превръщат „бащино ми огнище“ в „топлата ми витрина“. Продуктите има вкус на детство – компот, лютеница, бой, хляб със сирене. Две праскови и две кюфтета.

Лидл 

Когато си толкова беден, че си стигнал до просешка тояга, Лидл е мястото, откъдето си купуваш въпросната тояга. От тях ще може да си купите и двата края на цената на един. Ако си правите сметката обаче, че новата „Родна стряха“ ще ви подслони – не. Там положението е Блажиш ли, блажиш ли, дядо Попе, просто с друго име. Междувременно точно в духа на едно време в Лидл „пуснаха“ крем „Каро“, бонбони „Амфора“ и лимонови резенки. А дори не е Коледа.

Кауфланд

Кауфланд се опитаха се да направят нещо вносно ексклузивно и премиум, но не му е сега моментът. За съжаление цените на продуктите, които българите консумират най-много, са фиксирани на бандерола. Остава само Графа да се погрижи за настроението.

Икеа

В Икеа се появява нов продукт – той се казва Дървö. Този продукт служи, за да го ‘земете, когато някой ви ядоса и искате „да ‘земете едно дърво“. При покупка на повече дървета, получавате безплатно камъни.

И докато другите се занимават с глупости, в кварталното магазинче бай Иван дава на борч хлябове и кисели млека на бабите. Бай Иван знае, че бабите гласуват за хора, които после позволяват на големите вериги магазини да си правят каквото искат и това влияе на бизнеса му, но въпреки това бай Иван дава на бабите безплатно неща и ги записва на едно картонче.