Ще наложи ли Русия газова война в Европа?

| от |

Санкциите срещу Русия са в сила, а руснаците отговориха с контрамерки, съобщава Дойче веле. Те въведоха забрана за внос на западни аграрни продукти. Възможно ли е обаче Русия да прекрати и газовите си доставки за Европа?

Западните санкции оставят дълбоки следи в Русия. През 2015 година страната ще отбележи икономически ръст от 1 процент, вместо прогнозираните два процента. Това обяви в началото на седмицата руското министерство на икономиката. В съобщението се казва, че украинската криза е причина за свиването на стопанския ръст. Русия отвърна на западните санкции с контрамерки и въведе забрана за внос на западни аграрни продукти.

Европа се нуждае от руския газ

Русия може да засегне Запада много по-чувствително, ако спре доставките на природен газ. В отговор на западните санкции външното министерство в Москва съобщи, че те са „необмислена и безотговорна стъпка“ и неминуемо ще доведат до „покачване на цените на европейския енергиен пазар“.

За разлика от САЩ, които благодарение на фракинга са независими от газовия внос, европейците зависят от руските газови доставки. Една четвърт от потребявания в Европа газ идва от Русия. 38 на сто от газовото потребление на Германия е свързано с руски доставки. Някои южноевропейски страни пък са зависими до 100 процента от руските доставки.

Как да се намери заместител?

В сряда украинският премиер Арсений Яценюк допълнително наля масло в огъня. Той твърде, че е получил информации, че Русия иска да затвори кранчето за Европа. Пропаганда, или реалност? Междувременно руският министър на енергетиката Александър Новак опроверга това съобщение. Какво обаче ще стане, ако Русия наистина спре доставките?

„В краткосрочна перспектива ще бъде трудно да се намери заместител на тези количества“, казва енергийният експерт Курт Освалд в разговор с Дойче Веле. Европа би могла да внася природен газ от Норвегия, но не в такива количества, които изцяло да заместят руските доставки. Руските газови доставки не могат да бъдат компенсирани и с втечнен газ, въпреки че в Европа е изградена инфраструктура за втечнен газ. Съществуващите хранилища имат още около 70 процента капацитет. „При сегашните пазарни рамкови условия фактически не е възможна цялостна компенесация на руския газ. Цените са високи, освен това на световните пазари няма толкова много втечнен газ“, казва експертът. Според него, в близките три до пет години Европа ще остане зависима от руските доставки.

Пълни газохранилища и дългосрочни договори

Европа гледа спокойно на нещата, въпреки силната си зависимост от Русия. В цяла Европа газохранилищата са запълнени до 86 процента. Германия разполага с най-голям капацитет от газохранилища, които са запълнени до 88 на сто. Тези количества ще сигнат за целия зимен период, дори ако Русия изцяло прекрати доставките. От енергийния концерн E.он съобщават, че руските газови доставки са подсигурени с дългосрочни договори и твърдо фиксирана цена. Това подчертава шефът на концерна Йоханес Тайсен. Той е сигурен, че договорените твърди цени няма да се променят и не могат да бъдат променяни едностранно „заради някакви политически критерии“. „Увеличения на цените са възможни само при слючването на нови договори“, информира в началото на август и министерството на икономиката в Берлин. Експертите на министерството не са опасяват от проблеми с газовите доставки, но наблюдават внимателно развитието на събитията, се казва още в съобщението.

Русия също зависи от износа на газ

Курт Освалд не вярва, че в бъдеще Русия ще наруши договорите си за газови доставки. От почти четири десетилетия тя доставя газ за Европа. „Досега Русия винаги се е придържала към договорите. Не вярвам, че Русия ще заложи на карта имиджа си на добър доставчик“, казва той. Най-малкото заради това, че приходите от износа на газ са важно перо в държавния бюджет на Русия. „Русия е силно зависима от газовите доставки за Европа. 60 процента от държавните приходи на страната идват от продажбите на петрол, природен газ и каменни въглища“, казва и експертката от Германския институт за икономически проучвания Клаудия Кемферт.

Проблемът Украйна

Много по-голяма е опасността Украйна да не получава повече руски газ, смята Курт Освалд. Тогава украинците ще бъдат принудени да затворят кранчето за транзит на руския газ към Европа. В крайна сметка това ще бъде равнозначно на спиране на доставките, защото към Европа ще се подават значително по-малки количества от Русия. От 2006 година насам Русия на два пъти спира подаването на газ за Украйна. Двете страни спореха за транзитните доставки и цените. Русия обвини Украйна, че отклонявала големи количества газ и не плащала сметките си. От средата на юни Русия настоява Киев да погаси дълговете си, едва тогава Москва ще продължи да доставя газ за Украйна. В отговор на тези искания Киев заплашва със спиране на транзита на руски петрол и газ за ЕС.

Досега не е възможно Украйна да бъде изцяло заобиколена като транзитна страна, казва Курт Освалд. А докато бъде разширен газопроводът „Южен поток“, ще мине много време. Еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер отново ще се опита да посредничи за разрешаването на газовия спор между Украйна и Русия. „Ние имаме нужда от Украйна като транзитна страна за газовите доставки за Европа, а Украйна има нужда от газ за зимата“, заяви Гюнтер Йотингер за първа германска телевизия АРД. Той предлага двате страни в конфликта да постигнат съгласие за временни цени в рамките на половин година, докато излезе решението на международния арбитраж в Стокхолм. Гюнтер Йотингер обяви, че през октомври ЕК ще представи на държавните и правителствени ръководители на страните членки на ЕС цялостна концепция за сигурността на енергийните доставки.

 
 

Цен*ура

| от |

Вие имате магазин за плодове и зеленчуци, аз имам 10 реда фиданки. Правим договор аз да продавам на вашия плод-зеленчук и да правим бизнес.

Идвам, 5-6 години продавам много готина продукция, но днес ето че вече продавам каквото си искам, защото имам тази свобода и по закон, и по договора ми с вас.

Вие ми казвате: „Днес магазинът е затворен, защото прекаляваш“. Аз ви казвам: „Черните ми дрехи крият от вас колко са бели душите ми.“ И съм прав, защото така сме се разбрали. Само дето не съм прав…

Не съм прав по същия начин, по който не съм прав, когато момичето предложи да плати на първа среща, аз да кажа „Ми окей“. Това, което ще стане, когато тя си плати, няма да е неморално или незаконно. Ще е тъпо.

На магазина пише “Плод-зеленчук”, хората очакват ако не само плодове и зеленчуци, то поне предимно това. Затова влизат. Като влязат обаче единственото плодово в магазина е презервативи с вкус на лимон. Често нямам и от тях.

Поне да продавах добре, но не продавам особено добре. София-Ден-и-нощният отсреща продава 2 пъти колкото мен. А дори не продават от магазин, а от багажник на кола. Нормално е да затворите магазина, нормално е да направите нещо.

От една страна така. От друга страна…

Това е Слави Трифонов и историята му на екран доказва, че той е поставял ултиматуми, чупил е телевизори, изхвърлял е боклуци. бТВ би трябвало добре да знаят за какво става въпрос. Какво да очакваш от Слави Трифонов?

Да добавим и това, че преди записа на всяко предаване сценарий получават не само режисьорите, Ку-ку бенд и т.н. Сценарият стига и до един човек, който се нарича делегиран продуцент. Той (или тя) е от страната на телевизията и следи “да не стане нещо”. Съответно – бТВ знаят какво ще става във всяко предаване. Естествено, едва ли са знаели, че Филип Станев ще къса снимка на президента, но това е частен случай.

В този смисъл в спора си със Слави Трифонов те са в ролята на момичето, което на първа среща каже: „Ти ще платиш“. Нито е неморално, нито е незаконно. Тъпо е.

Двете страни са заедно в тази работа, а работата е ясна.

В крайна сметка след цялата разправия с „Шоуто на Слави“, довечера всички ще са пред телевизора, за да видят какво ще стане. Излъчва се, рейтингът се вдига, Слави се чува, а новият изпълнителен директор на бТВ Флориан Скала оправдава доверието – всички са щастливи.

Преди 2-3 годни в едно интервю питаха DJ Станчо още ли има вражда между „Снайпер Рекъдрс“ и „Аренби Рекърдс“ и той каза: „А-а-а, не, то това беше само за да продаваме касетки.“

А ако случайно бТВ реши и тази вечер да пуска стари записи, то шоуто така или иначе ще продължи. С малко повече шум на улицата.

 
 

Моделки, които смениха имената си

| от chronicle.bg |

Точно, когато си мислиш, че познаваш някого напълно. Точно, когато си мислиш, че си изследвал всеки сантиметър от нейната личност и хоп! Името й не било точно така!

Животът на тези моделки до голяма степен е ходене и в още по-голяма степен дисциплина. Това не означава, че не можеш да имаш творчески псевдоним. Или поне да си преправиш името на „по-удобно за известен“.

Моделките в галерията ни днес са направи именно това. Вие може би не познавате някои от тях, сега е моментът да се запознаете напълно.

 
 

Актьори, които за малко да изпуснат велики роли

| от |

 Представете си „Терминатор“ без Арнолд Шварценегер или „Титаник“ без ди Каприо. Направихме галерия с актьори и актриси, който за малко да изпуснат иконичните си роли.

В историята често се ходи по много тънък лед. Освен разминавания и недоразумения, личните решения на хората често са причина за изпускане на прекрасни шансове. Дори за номинации за Оксар. В Холивуд актьори често правят мръсни номера, за да получат роля. Но когато отказват прекрасни възможности по собствено желание  – тогава е наистина озадачаваща ситуация.

Галерията ни ще ви покаже много известни лица, които за малко да изпуснат ролите на живота си. Тези, които ги направиха известни.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge