Ще засегне ли операцията в Газа нормализирането на отношенията между Турция и Израел

| от |

9AP887084857608

в. „Тудейс заман“, Емре Услу, 21 юли

Операциите на Израел в Газа продължават да отнемат живота на невинни. Както може да се очаква, хора по целия свят реагират на това, което Израел причинява на хората в Газа.

Очаквано турската общественост реагира гневно на ужасяващите кадри, показани по новините. Турците излязоха на улицата, за да изразят своя гняв към Израел.

Правителството на Партията на справедливостта и развитието (ПСР) не пропусна възможността да превърне яда на хората в свой предизборен коз. Първо дъщерята на премиера Реджеп Тайип Ердоган се появи пред посолството на Израел, за да протестира, а след това депутати и представители на ПСР отидоха на протестите. Последно, но не по значение, премиерът Ердоган се качи на подиума и остро критикува Израел. Дори сравни това, което Израел върши в Газа, с геноцида на Хитлер срещу еврейския народ.

Онези, които не познават достатъчно добре Ердоган, лесно биха си помислили, че реакцията му към Израел е искрена, израз на неговия ислямски произход. Дълго време аз самият си мислех, че реакцията му спрямо Израел произхожда от ислямисткото му минало.

Когато обаче по-задълбочено разгледах кога и как той реагира към Израел, осъзнах, че за неговата реакция няма друга причина освен да консолидира избирателите му. 

Например, реакцията му с „one minute“ (фраза на английски език, с която Ердоган се обърна към модератора на икономическия форум в Давос през 2009 г., недоволствайки от предоставеното му време за реч, преди да напусне разгневен след остри критики към Израел, бел.ред.) спрямо израелския президент Шимон Перес в Давос през 2009 г. беше точно преди местните избори същата година. Това стана по времето, когато икономическата криза засегна турската икономика и подкрепата за ПСР беше на най-ниското си ниво от 2007 г. Тогава никой не си помисли, че реакцията „one minute“ на Ердоган е била предварително планирана. Днес обаче един от основателите на ПСР Невзат Ялчънташ разкри, че това е било така.        

Следващият инцидент между Израел и Турция беше кризата с „Мави Мармара“ (израелския рейд през 2010 г. срещу турския кораб „Мави Мармара“, част от международна флотилия с помощи за Газа, при който бяха убити десет турци, бел.ред.). Няма съмнение, че инцидентът с „Мави Мармара“ е бил планирана операция на турски разузнавателни кръгове не само да мобилизират турската общественост около Ердоган, но и да представят Ердоган като новия лидер на Близкия изток. От самото начало та до края, на турското правителство беше добре известно, че Израел ще реагира агресивно. И на депутатите на ПСР беше казано да не бъдат на кораба. Те слязоха от борда в последната минута, след като получиха информация от кръговете на разузнаването.

Всъщност, когато разглеждаме имиджа на Ердоган в очите на арабските общества, инцидентът „Мави Мармара“ беше върхова точка на неговата популярност. С този случай турските политици се опитаха да превърнат реакциите „one minute“ в политически дивиденти.

Пресметнато беше, че Турция ще използва популярността на Ердоган в арабския свят като коз, така че Турция да стане ключов регионален играч. В действителност до Арабската пролет Турция изведнъж се оказа държава номер едно в очите на арабските маси, а турският политически елит започна да се облагодетелства от тази популярност. От туризъм до инвестиции, политическо сближаване в образованието – Турция се превърна в център за много араби.

Но след Арабската пролет планът „Мави Мармара“ се превърна в голям провал, особено след като стана ясно, че турските външнополитически стратези не са успели да предвидят последствията от Арабската пролет в Египет и Сирия.

Когато Арабската пролет засегна негативно турския план, турските политици трябваше да нормализират отношенията между Турция и Израел. Всъщност през последните няколко месеца беше съобщено, че Турция и Ираел са постигнали споразумение да нормализират отношенията си.

Изглежда Турция очакваше предстоящите президентски избори, за да нормализира отношенията си с Израел.

Когато Израел започна нова офанзива срещу Газа, Ердоган изчака няколко дни, преди да покаже някаква реакция спрямо Израел. Мълчанието на Ердоган беше критикувано от опозицията, но той предпочете да не слуша критиките.

Когато обаче обществената реакция достигна такова ниво, което би значило, че случаят може да се използва в негова полза преди предстоящите избори, Ердоган излезе на сцената и още веднъж осъди остро агресията на Израел.

Човек би казал, че операцията на Израел в Газа е предоставила златна възможност на Ердоган да започне предизборната си кампания въз основа на антиизраелска реторика. Както на всеки едни избори, той намира враг, срещу когото да се бори – този път израелската агресия го „спаси“, явявайки се като така нужния му враг на тази предизборна кампания.

Понеже това е само част от предизборната реторика, не мисля, че операцията на Израел срещу Газа ще влоши полувъзобновените отношения с Израел. След изборите очаквам, че Ердоган щ

 
 

Spotify отказа да купи SoundCloud за 535 млн. паунда

| от chronicle.bg, по nme.com |

Spotify излезе от преговори да придобие сайта за аудио записи SoundCloud.

Преговорите започнаха по-рано през годината, но след като SoundCloud обяви 70 милиона долара загуби за последните 2 години и двама от директорите на компанията отбелязаха, че „има материални несигурности около бизнеса“, Spotify реши да се откаже.

Друга причина, поради която компанията се е отказала от покупката, е че тя може да повлияе зле на предстоящото й появяване на стоковия пазар. Това се очаква да стане някъде през 2017 година.

SoundCloud е пуснат през 2007 година и от тогава е успял да привлече 175 милиона потребители месечно. Всяка минута на сайта се качват средно по 12 часа музика. Най-големият инвеститор в сайта е социалната мрежа Twitter.

 
 

Тейлър Суифт и Зейн Малик с общо парче за „50 нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Изпълнителите Тейлър Суифт и Зейн Малик изненадаха феновете си с ново парче към саундтрака на „50 нюанса по-тъмно“. Песента появи към полунощ в САЩ (т.е. тази сутрин българско време).

Песента е първата от саундтрака на предстоящия филм по втората книга на Е.Л. Джеймс.

Суифт съобщи за песента в Twitter с мистериозният туит „Z | T | 50“. Той беше споделен близо 15 000 пъти само за час.

Само час след пускането си в iTunes, „I don’t wanna live forever“ стигна номер 1 в класацията на iTunes за САЩ. За момента парчето е достъпно само в iTunes срещу 1.29 долара. Не е ясно кога ще може да бъде слушано на други места по света. Може да чуете откъс от него, публикувано в профила на Тейлър Суифт.

„Петдесет нюанса по-тъмно“ ще се появи на екран в началото на следвата година.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Рецепта за магическо греяно вино

| от Росица Гърджелийска |

Краят на годината наближава, а в студеното време има една напитка, която може и да те сгрее, и да те отпусне – греяното вино. То може да се приготвя по различни начини, но  задължителните му съставки включват освен, разбира се, виното, още черен пипер, карамфил и мед.

Представяме ви рецепта на Росица Гърджелийска, която работи във филмовата индустрия, но обича да готви и да пътува. Живее няколко години във Великобритания, преди да се завърне в България. Обича да посещава интересни места по света. В блога на Росица www.primalyum.co.uk може да намерите рецепти за интересна и здравословна храна, както и истории за пътешествия.

Роси е създала тази рецепта, докато работи в един пъб в Англия, където на посетителите толкова им харесва, че прекарва цели дни в кухнята, забърквайки тази отвара от чудни аромати и коледно настроение. Ето какво ви трябва за нея:

Нужни продукти:

1 бутилка вино
50 мл бренди
2 ч.ч. силен черен чай
2 ч.ч. портокалов сок
2 портокала
2 ябълки
боровинки
2 канелени пръчки
6 карамфила
няколко резенчета джинджифил
3 дафинови листа
1/3 ч.л. индийско орехче
5 зърна черен пипер
5 с.л. мед
ванилия

Начин на приготвяне:

В тенджера сипете чая и го загрейте заедно с меда за 5 мин. Дръжте котлона на слаб огън през цялото време, не позволявайте на течността да загрее, но и не го изключвайте.

Добавете плодовете, портокаловия сок и подправките и оставете да се грее 15 минути.

Добавете виното и брендито и го оставете на котлона за още 10 мин.

Опитайте виното и при нужда добавете още мед. Греяното вино трябва да е леко сладко.

И не забравяйте – за греяно вино няма неподходящо време.