Ще напуснат ли британците ЕС?

| от |

Откакто преди година британският премиер Камерън обяви намеренията си за провеждането на референдум за оставането на страната в ЕС, постоянно се говори за излизане от Общността. Но има и други предложения, пише в свой анализ Дойче веле.

uk-eu-doors-web

Резултатите от допитването, проведено по поръчка на британския „Обзървър“ миналия декември, са еднозначни: на въпроса дали смятат страната си за европейска, 84 процента от германците отговарят утвърдително, докато при британците такъв отговор дават само 40 на сто.

За популистката Партия на независимостта, както и за някои медии и представители на консерваторите, Брюксел е основен виновник за всичко, което не върви: имиграцията, бюрокрацията, прахосването на пари. В този контекст последните данни от допитванията изобщо не звучат неочаквано, изтъква социологът Питър Келнър: „В момента има минимално мнозинство, което поддържа излизането на страната от Европейския съюз – 45 процента искат това, 35 процента са за оставането на страната в Общността и 20 на сто се колебаят“.

Преди една година британският премиер Камерън обеща на сънародниците си, че ако бъде преизбран, през 2017 година ще организира референдум за европейското членство: „Време е народът да си каже думата, време е нещата с Великобритания и Европа да се изяснят“, твърди Камерън.

Договарянето на нови правила в ЕС бе второто обещание на Камерън. Премиерът настоява за същностна реформа в Общността, която до доведе до повече гъвкавост, намаляване на бюрокрацията и без да се налага хармонизация във всичко. Британският премиер е на мнение, че така реформираният Европейски съюз ще стане и по-конкурентоспособен – в него Брюксел ще има по-малки правомощия, а националните парламенти ще взимат повече решения.

UK-Representation-to-the-EU

За общите правила

Апелът на Камерън е адресиран не само към останалите страни-членки на ЕС, а най-вече към публиката във Великобритания. При това не без известен успех – председателят на Съюза на индустриалците Джон Кридланд заяви следното: „И големите, и малките британски фирми казват: трябва да останем в променения Европейски съюз, а не извън него и без влияние“. Инвеститори като Хонда, Нисан, Форд, Ситигруп или Унилевър предупреждават, че ако Великобритания излезе от ЕС, ще се изтеглят от страната.

И тези изказвания, и стратегията на Камерън обаче не впечатляват особено противниците на ЕС от Партията на независимостта и от Консервативната партия. Те поставят нови, нереалистични изисквания като например за край на свободата на придвижване в рамките на Общността.

Само преди две седмици десетина консервативни депутати поискаха в писмо парламентът да получи правото на вето над всяко решение на ЕС. В този случай дори и критично отнасящият се към ЕС външен министър Улиям Хейг се почувства длъжен да се намеси: „Това, което в система с общи правила не е възможно, включително и в зона за свободна търговия, е отделните парламенти едностранно да могат да казват – няма да правим това. Вътрешният пазар не би могъл да функционира така“.

Интересите на Лондон

Оттогава насам хардлайнерите възприемат Хейг като предател. Те гледат по същия начин и на финансовия министър Джордж Озбърн след като преди седмица той заяви, че Великобритания иска да остане в Европейския съюз, но с нови договори: „Сегашните не са изготвени за съюз, в който някои страни-членки държат на много по-дълбока интеграция от другите. Вместо да се изправи срещу истината, Брюксел използва еквилибристики, за да нагоди съществуващите договори към ситуация, на която те не съответстват“, твърди Озбърн.

Лондон се опасява най-вече от това, че без промени в договорите интересите на държавите извън еврозоната ще отстъпват все повече на заден план. Според Питър Келнър много е важно как ще бъде формулиран въпросът за референдума: „Ако британците бъдат попитани, например, дали биха подкрепили оставането в ЕС ако консервативното правителство предоговори правилата, а Дейвид Камерън призове за оставане в Общността, тогава повечето британци биха подкрепили членството“, твърди социологът.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност:

 
 

Новото летище на Берлин няма да заработи и през 2017

| от CHR Aero с БТА |

Дългоочакваното откриване на новото летище на Берлин няма да стане факт и през 2017 г., потвърди ръководителят му Карстен Мюленфелд, цитиран от ДПА.

Въпреки отдавна обявеното откриване все още има затруднения пред пускането в експлоатация на новото международно летище на германската столица. Първоначалните планове бе то да заработи през 2011 г.

Откриването през тази година бе поставено под въпрос по-рано тази седмица, след като възникнаха проблеми с вратите на летището.

Летище „Берлин-Бранденбург“ се строи в Шьонефелд, извън града, на мястото на старото берлинско летище с ограничен капацитет. Новият аеропорт трябва да замени летище „Тегел“, което е близо до центъра на столицата и няма възможност за разширение.

 
 

Нов робот се намесва в борбата със сърдечната недостатъчност

| от chronicle.bg |

Учени от Харвардския университет и Детската болница на Бостън са разработили нов тип робот, който помага на сърцето да тупти.

Роботът е направен от специална мека тъкан и се увива около сърцето, без да използва механични компоненти (какъвто е случаят със сегашните помпи за сърце).

Уникалността на робота идва от липсата на нужда от вмешателство в сърцето или кръвта. Тоест, пациентите не бива да се притесняват от запушване на помпата и да пият лекарства за разреждане на кръвта, които изискват редовно лабораторно контролиране и съответно създават дискомфорт.

Роботът до голяма степен пресъздава самото сърце.

Той е направен от тънък силиконов ръкав, в който са сложени малки пневматични моторчета. Те се захранват от въздушна помпа. Част от моторчетата разширяват и свиват ръкава, а друга част леко го завъртат. Така движението на сърцето по време на тупнете се симулира максимално точно.

При клинични тестове със сърца на прасета, които са имали капацитет 45% от нормалния, роботът е успял да ги възстанови до 97% от капацитета им.

Учените вече са изчислили, че роботът им може да помогне на 140 000 души със сърдечни проблеми. Устройството може да се използва и за поддържане на минимални жизнени показатели на сърцето докато пациентът чака донор.

Учените казаха, че роботът все още не е тестван с човешко сърце и предстои още работа преди да е готов за това. Те смятат, че са доказали концепцията и че технологията ще може да се използва и за други органи, които се нуждаят от асистенция, за да функционират.

Източник: Engadget