Сензационните реформи на Ким

| от |

Северна Корея страда от хроничен глад, а реколтите от ориз са жизнено важни за оцеляването. Именно в тази област Ким Чен-ун е решил да проведе стопански реформи. Макар и предпазливи, те са направо революционни, пише Дойче веле.

North Korean leader Kim Jong Un applauds during a photo session with soldier-builders who took part in building the workers' hostel of Kim Jong Suk Pyongyang Textile Mill

Севернокорейският лидер Ким Чен-ун явно е готов да рискува с провеждането на сериозни икономически реформи. Чрез чистките и смяната на поколенията във висшите политически кръгове той показва, че се осмелява да отвори и икономиката на страната. Според плановете, всичко трябва да започне от селското стопанство. В същото време явно е загрижен от това, че либерализирането на икономиката може да има нежелателни „странични явления“ – т.е да разхлаби контрола над севернокорейските граждани. Ким Чен-ун добре знае, че икономическите реформи са необходими, защото на първо време те ще заздравят сегашния режим.

Първите реформаторски стъпки в селското стопанство вече са факт. През тази пролет Ким Чен-ун обяви на конференция на заместник-директорите на селскостопанските кооперативи, че заплащането на труда в селското стопанство вече ще отчита в по-голяма степен постигнатите резултати. Централният орган на управляващата севернокорейска Работническа партия тези дни зове към „решителни атаки“, като по изключение няма предвид военни операции срещу Южна Корея или САЩ. Става дума за началото на „годишната офанзива“ в сеитбата на ориза. В кампанията ще бъдат включени не само селските стопани, но и фабричните работници, децата, домакините, както и стотици хиляди войници. Ким Чен-ун оповести пред представители на кооперативите, че тази година „плодовете“ на селскостопанската дейност ще се разпределят в зависимост от постиженията.

Всичко започва от селското стопанство

През тази година Северна Корея внесе десет пъти повече торове от Китай, отколкото миналата година. Това също е знак, че Ким възнамерява да на наблегне на реформите в селското стопанство. Ако селските производители получат повече пари за по-високата реколта, ще бъдат готови и да произвеждат повече. А за Северна Корея това е жизнено важно. По данни на ООН страната отдавна страда от недостиг на хранителни продукти. Миналата година в страната бяха прибрани 5,03 милиона тона ориз, или пет процента повече в сравнение с предходната година. За изхранването на цялата страна обаче са необходими поне 5,5 милиона тона. Успешната аграрна реформа би била голям успех за Ким Чен-ун. Севернокорейският диктатор обаче има две основни причини да не разширява реформите и в други отрасли на икономиката.

Първата причина е все още неотшумялата травма от провалилата се икономическа реформа на неговия баща Ким Чен-ир през 2007 година. Реформата се провали заради съпротивата на военните, които не пожелаха да предоставят оризовите си запаси и блокираха реформаторските усилия. Именно този опит вероятно накара Ким Чен-ун да подмени редица висши военни и да насърчи смяната на поколенията в севернокорейското ръководство. Сякаш искаше по този начин да покаже, че няма да позволи неговите икономически реформи да бъдат саботирани.

Предпазливи реформи

Втората причина за предпазливия подход към реформите е, че Ким Чен-ун се опасява да не загуби контрола върху севернокорейските граждани. От 2002 година Северна Корея се опитва да провежда пазарноориентирани реформи. В същото време в обществото много се засили влиянието на южнокорейските телевизионни серии. Към това се прибавя и увеличиният внос на стоки и най-вече информации от Южна Корея и Китай. Ким Чен-ун се опитва да ограничи въздействието на този „нежелан“ внос чрез строг контрол над мобилните оператори и цензура в интернет.

Подхванатата реформа в селското стопанство е и отчаян опит на Ким да си запази лоялността на партията и правителствения апарат с оглед на международните санкции срещу Северна Корея. През март южнокорейската президентка Пак Гън-хе държа програмна реч в Германия, в която предложи засилване на сътрудничеството между Пхенян и Сеул. Тя предложи двете страни заедно да изграждат аграрни комплекси. Досега Северна Корея не е дала никакви признаци на съгласие с предложенията на Южна Корея. Въпреки това официалните власти в Южна Корея се оптимистично настроени. Рано или късно Ким Чен-ун ще е принуден да приеме предложенията на Сеул.

 
 

Десет сериала, които свършиха прекалено рано

| от |

Американската телевизия е известна с това, че може да разбие сърцата на феновете само с един свой замах. Като прекрати любимото им шоу, като убие най-обичания им персонаж… Примерите са безброй в дългите години правене на качествени сериали.

Много от сериалите, които стартираха в сезон 2016-2017 така и не доживяха да видят новата година и… новия си сезон. Някои биват прекратени още преди да се докоснат до малкия екран, а други дори не изкарват цял сезон.

Независимо колко нагади има един сериал, колко подписки се направят и какво говорят феновете за културното му наследство, когато една телевизия реши да дръпне шалтера на някое шоу, то вече е обречено. Малко са примерите, като „Анатомията на Грей“, Family Guy и прочие, които могат да се похвалят, че са видели живот след телевизионната си смърт.

Разбира се, върлият телевизиоман познава и злощастни примери на сериали продължили по-дълго, отколкото е редно. И успели да отегчат нещастната си аудитория до смърт.

Истината е винаги някъде по средата и е редно да знаеш кога да спреш и да се откажеш. Прекалено рано обаче никога не е добра идея. Особено, ако имаш потенциал. Ние сме събрали за вас 10 телевизионни шоута, които приключиха пътя си от малкия екран към нечий хол прекалено рано. Поне според нас. В галерията горе.

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

И ние можем да пеем на английски… и не само!

| от |

#ЗТП е популярен хаштаг в Twitter и означава ‘Земи тоя превод. В случая можем да добавим и ‘Земи това изпълнение! Предлагаме ви избрана селекция песни, в която български изпълнители пеят на чужд език! Резултатът е разтърсващ… от смях.

Започваме, разбира се, с песента, която „подлуди социалните мрежи“. Макар Издислав да се появи едва миналата седмица, със сигурност заслужава първото място.

Когато Екстра Нина пееше на френски, Фики и ръце нямаше, не само крака :)

Шоуто на Слави обаче държи рекорда по брой „шедьоври“ от времето, когато реши да интернационализира патриотичния фолклор. Резултатът е изключителен.

Камон, камон шаутед

дъ Туркиш дженерал

фром дъ таун оф Панагюрище.

Айм дъ мейкър оф дъ флаг,
дъ продюсър оф дъ знак
деф ор либъртииииии….

И ако вече сте с отворена уста само чуйте “Get back, get back, maiden Kalino”!

Има и вариант на “Sitting down is Djore dos”

И нашият фаворит… засега…
Иф ай дай ор иф дей кил ми,
дончу край тунайт фор ми,
Гоу ту дринк уиски енд биър,
рокендрол фореевър!

Но ако си мислите, че Слави се е сетил единствен бъркате! Поп фолка отдавна е „Danger zone“ за езика на ШекспирТ!

Дори Лили Иванова владее този език още от времето на първите английски крале…

А поп-фолка помни полиглота Коста Марков, който пееше песните си на два езика едновременно… (От 01:50 за английски превод)
Оунли ю кен чуз хус дъ уан ху уил люз!

А кака ви Сашка поздрави немскоговорящите с Камъните падат на… швейцарски както сама каза. Няма да казваме какво чуваме…

Tук се затруднихме, но Уна пасиооооон е може би песен, на може би испански…

Дори Луна пропя на английски… или на нещо, което прилича…

Ако се сетите за някоя пропусната песен, заслужаваща място тук, пишете!

Ние завършваме с Бейби юр он май майнд на Преслава…

 
 

Джони Деп и Амбър Хърд са на финалната фаза на развода си

| от chronicle.bg, по БТА |

Джони Деп и Амбър Хърд са на финалната фаза на развода си, като двамата уточняват как актьорът да изплати останалите 6,8 милиона от договорената сума.

Джони Деп се съгласи да даде на Амбър Хърд общо 7 милиона долара. Според източник на „И!Нюз“ той ще превежда неизплатените 6,8 милиона през следващите 15 месеца.

Амбър Хърд заяви, че ще дари цялата сума за благотворителност – на организации, борещи се с насилието над жените и на Детската болница в Лос Анджелис, където е работила като доброволка.

През лятото Джони Деп преведе 200 000 долара на две благотворителни организации от името на Амбър Хърд.
Актрисата подаде молба за развод през май след продължил 15 месеца брак и броени дни след това си издейства ограничителна заповед срещу Джони Деп.