Сенатор Джон Маккейн може да разтърси отбранителния сектор в САЩ, заемайки влиятелен пост в Сената

| от |

Андреа Шалал и Дейвид Алекзандър от Ройтерс

Гласът на Джон Маккейн вече ще се чува още по-силно.

Маккейн по принцип е един от най-шумните критици на президента Барак Обама, а сега се очаква да застане начело на Комисията по въоръжените сили в доминираната вече от републиканците горна камара. Това ще стане през януари, когато Конгресът се събира в новия си състав.

Анализатори смятат, че сенаторът от щата Аризона, който разкритикува  възлизащата на 399 милиарда долара програма на корпорацията „Локхийд Мартин“ за изтребители, вероятно ще лобира за по-строг контрол на Конгреса върху скъпоструващите американски оръжейни програми.

В миналото той разследваше случаи на прахосване на пари в американската отбранителна промишленост, а като  член на комисията участваше в изработването на закони, чиято цел бе да сложат край на преразходите по важни оръжейни програми.

Маккейн е бивш пилот от военноморските сили и е бил военнопленник по време на войната във Виетнам, а през 2008 г. загуби президентските избори срещу Обама. Той критикува правителството за всичко – от борбата срещу въоръжените бойци от „Ислямска държава“ до въоръжаването на сирийските бунтовници и пледира за по-твърд американски отговор на руската агресия в Украйна. Като председател на комисията Маккейн ще може да призовава длъжностни лица от Пентагона на публични изслушвания, за да обясняват стратегията си по отношение на Сирия.

Сред настояванията на сенатора бе американските военновъздушни сили да прекратят монополното положение на програма за изстрелване на ракети с компаниите „Локхийд“ и „Боинг“ – двата най-големи доставчика на Пентагона. Той също така се обяви за развитие на нов американски ракетен двигател, за да спре зависимостта от двигателите руско производство, използвани в ракетите на едната от двете компании.

На новата си позиция Маккейн ще упражнява надзор върху законодателството за бюджета на Пентагона, въпреки че самите финанси на отбранителното ведомство се контролират от бюджетните комисии съответно на Камарата на представителите и на Сената.

Той ще играе важна роля при изработването на годишния законопроект за отбраната, който задава политиката във всички направления в този сектор – от цялостните разходи и новите оръжия до закриването на военни бази и прекратяването на конкретни оръжейни програми. Комисията по принцип няма контрол върху размера на получаваните от Пентагона средства, но тъй като задава политиката, тя може да упражни надзор върху начина, по който се изразходват тези пари.

„Не предвиждам някакви сериозни промени веднага“, каза пожелал анонимност директор в отбранителната промишленост, отбелязвайки, че Маккейн години наред работи в тясно сътрудничество със сегашния ръководител на комисията и сенатор демократ от Мичиган Карл Левин за реформа в областта на закупуването и контрола на въоръжението.

По думите на цитирания директор компаниите и длъжностните лица в сектора се готвят за повече искания за предоставяне на информация, подробни отчети и изслушвания, в случай че комисията мине под ръководството на Маккейн.

Американските оръжейни производители иначе се безпокоят от склонността, която според тях има Маккейн да преувеличава проблемите, както и от това, че той не разбира, че те трябва да носят печалби на акционерите си, тъй като са компании, чиито акции се търгуват на борсата.

Но Маккейн същевременно е и лъч на надежда за тях. Той иска да облекчи автоматичните поголовни съкращения във военните разходи, които съответно намаляват приходите на отбранителната промишленост.

Засега няма коментар от кабинета на Маккейн.

“ПРОГРАМИ ГРЪМООТВОДИ“

Ако Маккейн стане председател, се очаква да съсредоточи вниманието на надзора върху оръжейни програми, които не са изпълнили целите си по отношение на цена и график на доставка, каза Брет Ламбърт, някогашна високопоставена фигура в Пентагона и консултант в отбранителната промишленост.

При изслушвания неотдавна Маккейн открои програма за 34 млрд. долара на военноморските сили за кораби за бойни действия в крайбрежни зони (Littoral Combat Ship). На 9 април той каза, че в резултат на лошо планиране е произведен нов клас съдове, които не биха могли да оцелеят в бойни действия, струват много повече от очакваното и са по-малко надеждни от предшествениците си. Секретарят на военноморските сили Рей Мабъс защити програмата.

Съветници в Конгреса и директори от бранша казаха, че след години на преразходи и технически провали вече има напредък по Ф-35, който е и най-голямата оръжейна програма на Пентагона. Маккейн обаче обеща да я следи изкъсо с оглед на важността й.

Генерал-лейтенантът от военновъздушните сили Крис Богдан, който отговаря по въпроса за Ф-35, каза пред репортери миналата седмица, че Маккейн е „много разумен и критичен“ при упражняването на надзор върху парите на данъкоплатеца и призна, че може да има рязко затягане на контрола върху подопечната му програма.

„Предполагам, че ще виждам сенатор Маккейн доста по-често, отколкото преди“, заяви той в отговор на въпрос какво ще е евентуалното отражение на контролирания от републиканците Сенат върху програмата.

Във фокуса на Маккейн вероятно ще попадне и нова програма за президентски хеликоптер на „Сикорски еъркрафт“, подразделение на компанията „Юнайтед текнолоджис“. Същото може да се случи и с боксуващ план на военноморските сили за разработване на излитащ от самолетоносач безпилотен самолет – програма, за която оферти се очакват от компаниите „Локхийд“, „Боинг“, „Нортроп Гръман“, както и частната „Дженерал атомикс“, каза Джим Макалийс, консултант в отбранителния сектор от Вирджиния.

Упоритото оспорване на сделка на военновъздушните сили от 2001 г. за наемане, а не за закупуване на 100 самолета „Боинг“-767 като самолети цистерни, предизвика федерално разследване и доведе до разкриването на сериозни етични нарушения на високопоставени длъжностни лица от ВВС и „Боинг“ – двама от които бяха в затвора. /БТА/

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

TUBORG разкрива нова визуална идентичност на глобално ниво

| от chronicle.bg |

Датският бранд Tuborg разкри нова глобална маркетинг кампания под мотото „Open for more”.

Кампанията предлага на младите потребители редица нови елементи, създадени да вдъхновят различни културни общности на различни пазари – в Източна Европа, Русия и Азия. Двете основни теми в кампания 2017 ще бъдат „музика“ и „традиции – от 1880 досега“.

Tuborg_5

Нова комуникация на всички нива (електронна, дигитална, външна, в търговските обекти) следва освежаването на марката, което започна с промяна във визията на всички видове опаковки на Tuborg (малка и голяма стъклена бутилка, кен, PET).

Тази промяна е първата от 2012 година насам и представлява изцяло нова иконография на бранда с нова цветна схема на логото, включваща сини елементи, които да отличат Tuborg пред повечето „зелени“ брандове. Дело е на дизайнера Turner Duckworth, който е запазил и обновил и някои съществуващи елементи – в един по-динамичен и младежки дух.

Вече е активен и новият сайт на марката. 

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.

 
 

Патриоти от всички магазини! На хорото!

| от |

Хората са страдали от всякакви моди – като започнем с мъжките чарлстони, през тамагочитата, до айфоните и Ледената кофа.

Днес на мода е да си патриот и съответно всички вече са патриоти. „Била“ организират уроци по хоро пред магазините си. Това няма да е един път, усещам.

Скоро всички магазини ще имат свои патриотични ивенти и хепънинги. Ние дори подозираме как ще изглеждат те. То е лесно.

Била

Безплатно хоро. Понеделник – право, вторник – дунавско, сряда пайдушко, четвъртък – лютеница „Хорце“ от Първомай и така до понеделник.

Също така има идеи и планове за ММА турнир – нещо като Мъжко хоро, без да е Йордановден и без ледени води. Победителят печели наденица. Сега заради наденицата ще се утрепат!

Фантастико

Фантастико преоткриват и модернизират застоялите тропи на патриотизма. Те превръщат „бащино ми огнище“ в „топлата ми витрина“. Продуктите има вкус на детство – компот, лютеница, бой, хляб със сирене. Две праскови и две кюфтета.

Лидл 

Когато си толкова беден, че си стигнал до просешка тояга, Лидл е мястото, откъдето си купуваш въпросната тояга. От тях ще може да си купите и двата края на цената на един. Ако си правите сметката обаче, че новата „Родна стряха“ ще ви подслони – не. Там положението е Блажиш ли, блажиш ли, дядо Попе, просто с друго име. Междувременно точно в духа на едно време в Лидл „пуснаха“ крем „Каро“, бонбони „Амфора“ и лимонови резенки. А дори не е Коледа.

Кауфланд

Кауфланд се опитаха се да направят нещо вносно ексклузивно и премиум, но не му е сега моментът. За съжаление цените на продуктите, които българите консумират най-много, са фиксирани на бандерола. Остава само Графа да се погрижи за настроението.

Икеа

В Икеа се появява нов продукт – той се казва Дървö. Този продукт служи, за да го ‘земете, когато някой ви ядоса и искате „да ‘земете едно дърво“. При покупка на повече дървета, получавате безплатно камъни.

И докато другите се занимават с глупости, в кварталното магазинче бай Иван дава на борч хлябове и кисели млека на бабите. Бай Иван знае, че бабите гласуват за хора, които после позволяват на големите вериги магазини да си правят каквото искат и това влияе на бизнеса му, но въпреки това бай Иван дава на бабите безплатно неща и ги записва на едно картонче.

 
 
Слави Трифонов, цензура

Цен*ура