Семейството на Фолксваген

| от |

В началото беше легендарната „костенурка“. Постепенно, с течение на годините, възниква цяла империя. Историята на Фолксваген е преди всичко историята на една семейна династия, разказва Дойче веле.

Онова, което за британците е кралското семейство, за германците е семейството, което ръководи Фолксваген. От години насам то се грижи за истории, твърде подобни на кралските драми – в тях също става дума за власт, влияние и интриги. Шефът на VW Мартин Винтеркорн е само служител на концерна, макар и добре платен. С годишния си доход от близо 16 милиона евро, той се нарежда на първо място в списъка на най-добре платените германски мениджъри. И все пак беше достатъчно едно-едничко изречение, за да се постави под въпрос цялата му досегашна кариера: „Аз се дистанцирам от Винтеркорн“, каза сякаш между другото Фердинанд Пиех в интервю за списание „Шпигел“. Думата на Пиех има тежест – той ръководи Надзорния съвет на концерна. До 2002 година Фердинанд Пиех беше и шеф на концерна, след което беше наследен от Винтеркорн.

След словесната атака на Пиех, Мартин Винтеркорн беше подкрепен от Волфганг Порше, също член на Надзорния съвет. Той заяви, че изявлението на Пиех е „негово лично мнение“, което „не е било съгласувано със семейството“. Тук всъщност става дума за двата семейни клона на Пиех и Порше, тъй като Фердинанд Пиех и Волфганг Порше имат общ дядо. Те и техните семейства държат мажоритарен дял от собствеността на VW – втория по големина автомобилостроителен концерн в света.

Корените

През 1938 година дядото Фердинанд Порше разработва за нацистите плановете на завода Фолксваген и създава прототипа на легендарната „костенурка“. По късно той е арестуван от съюзническите войски, но не получава присъда. След Втората световна война военното управление на британската окупационна зона поема завода на Фолксваген и през 1949 година го предава на провинция Долна Саксония с условието да бъде осигурено по-силно влияние на синдикатите в управлението му. През 1960 година Фолксваген става акционерно дружество и е приватизиран, а Долна Саксония си запазва 20%-ов дял от собствеността му.

Създаденото през 1930 година от Фердинанд Порше инженерно бюро в Щутгарт с течение на времето се превръща в производител на спортни автомобили. Там от самото начало управлението си поделят почти поравно семействата Пиех и Порше, също както и акциите. Освен това те създават в Залцбург търговската фирма Porsche Holding, която осъществява продажбите в Австрия и Югоизточна Европа. Освен това двете управляващи семейства получават лицензните такси за всяка продадена в света „костенурка“.

История на сливания и раздели

В семейството обаче често е имало и скандали. След една кулминация на разприте през 1972 г. Пиех и Порше решават да се оттеглят от оперативната дейност на концерна. Оттогава насам бизнесът се ръководи от назначени мениджъри. През 1992 година в шефското кресло на Porsche сяда Венделин Видекинг. През 1993 година Фердинанд Пиех става главен изпълнителен директор на Volkswagen AД, който по онова време работи на загуба.

Семействата Пиех и Порше тогава притежават само малък дял от Фолксваген. От началото на 2005 година обаче те последователно започват да изкупуват дялове. За да отделят акционерното дружество от производството на спортни автомобили, фамилиите основават Porsche Automobil Нolding SE. „Акциите с право на глас се разпределят изключително сред членовете на семействата Порше и Пиех“, се казва в годишния финансов отчет на дружеството. През 2008 година шефът на Порше Видекинг прави опит да извърши нещо наглед невъзможно. Малкият автомобилопроизводител иска да поеме значително по-голямото акционерно дружество VW. В крайна сметка обаче смелият план се проваля заради финансовата криза.

Вместо това се случва точно обратното. Фолксваген поглъща Порше и производителят на спортни автомобили става дванадесетата марка в колекцията на концерна. Пиех триумфира над Порше. Въпреки това и двета семейства печелят, защото Porsche Automobil Нolding SE е главен акционер във Фолксваген и притежава над половината акции с право на глас. Династията обаче не може да взима решения против волята на федерална провинция Долна Саксония. Провинцията може да блокира всяко решение, макар да притежава само 20 процента от акциите с право на глас – това е особеност, който не можаха да променят и двете жалби на Еврокомисията през Европейския съд.

И сегашните спорове за бъдещата ориентация на Фолксваген си остават обаче предимно семеен проблем – пореден рунд от безкрайната борба за надмощие между братовчедите Фердинанд Пиех, роден през 1937 г., и Волфганг Порше, роден през 1943 г. Шестчленният президиум на Надзорния съвет на VW по традиция заседава в Залцбург. И двамата братовчеди имат къщи в този град.

 
 
Коментарите са изключени за Семейството на Фолксваген