Съсипващата неграмотност

| от | |

Иван Куцаров (http://kutzarov.wordpress.com/)

Кафето определено не е начина да се събудя рано сутрин, нито пък гафа на някой водещ по сутрешните блокове. Това, което наистина ми действа като леден душ в зимна утрин, са вашите неграмотни постове и коментари под различни форми. И не, оставете шльокавицата и големите букви – тук визирам три грешки в две думи, като „най на края„. Средностатистически ученик, внимавал поне малко в часовете по литература до 10 клас, дори на шега не би се сетил да го напише. За Бога, имам приятели чужденци, които пишат по-грамотно от вас на български! Google translate е в пъти по-изтънчен и (ах, как обичам тази дума!) акуратен от вас!

Събуждам се, гледам я цел ден и накрая заспивам с вашата неграмотност. Намирам я под различни форми и видове – от постовете под поредната статия за кеймтрейлс и Хаарп във „Фейсбука“, през неграмотно направените ви графити, та чак до статиите на някой начинаещи стажант журналисти (поне се надявам да са стажант!). И ако на първите им е простено, след като вярват в рептили и световен заговор, то на вторите и особено на третите не мога. Тръгнал си да правиш социален протест чрез графити – прекрасно, но поне погледни дали е грамотно написан, защото в следващите поне няколко седмици ще го видят няколко хиляди души. Някой от тях ще го заснемат и ще го качат в интернет, където ще го видят 10 пъти повече хора. И така твоят социален протест се превръща в социално посмешише, драги ми активисте.

Най-много, обаче, се притеснявам от неграмотните – ще ме прощава гилдията, че дори ги наричам така – стажант журналисти, които списват знайни и незнайни медии. Това в България го можем най-добре: Да превърнем нещо прекрасно, което можем да използваме под много и различни форми, в долнопробно блато! Кой ви излъга, че можете да пишете? Кой си позволи да ви насърчи да направите дори и опит да пишете? И, както казва моя добър приятел и редактор Алекс, всеки прави грешки, случва се – дали в бързината, дали поради друга причина. Обаче работата на редактора е именно да прегледа къде сте сгрешили. Другият път, като решите да се занимавате с журналистика, се замислете над това, че това не е като пържене на яйца. Не случайно журналистика и филологията се изучават над 4 години.

И стига сте обвинявали образованието, че ви е виновно. Вие сте си виновни! Никой не ви е карал да бягате от часове и да пушите в кафето отсреща. Виновни са и вашите родители, че бяха същите като вас и не се интересуваха дали пишете грамотно или не. Вашите родители се интересуваха да си вземете визсшето, да си намерите някоя работа като чиновник от среден ранг в местната общинска администрация и това, според тях, е достатъчно за вас. Вие пък, от друга страна, се интересувахте колко повече пички или пичове да забиете във вмирисаната дискотека в студентски град, докато някой ваши колеги изучаваха гръцките философи. Ако хипотетично приемем, че изобщо сте продължили образованието си, щом пишете толкова неграмотно! Честно казано, неграмотни и непросветени хора като вас не заслужават нищо друго, освен да метат улиците! Обаче вие, за наше съжаление, сте мнозинството – бъдещите майки и баща, които ще отгледат детето си пред телевизора и някой чалга канал.

Нямаше да ми пречите, дори едва ли бих ви забелязал, ако не беше една фундаментална грешка на представителната демокрация в България – моят глас, по време на избори, е равностоен на вашия. А проблемът при вас е, че възпроизвеждате политици с равна на вашата неграмотност. Вие не избирате политика и партията според някакви логични критерии, а по някакви първични разбирания. Заради вас всеки ден десетки млади българи се запътват към Терминал 2. Заради вас постоянно гледаме политически ГМО-та, чиято единствена цел е разсейването на какъвто и да е нормален политически живот, където борбата е на идеи и визия, а не на кебапчета и обещание за безплатен таблет.

Вие, а не политиците, съсипвате държавата ни. С вашата ежедневна неграмотност във всеки един аспект -от писането, та чак до разбирането ви за живота. Ако искате вашите деца някой ден да живеят в нормална страна трябва да направите две прости неща – да спрете да четете жълти вестници и да почнете да избирате политици по рационални, а не емоционални критерии. Като не можете просто не гласувайте, защото пречите на малкото останали нормални да оправят цялата тази каша, която вие, вашите родители и вашите деца направихте.

* България е първа по неграмотност в Европейския съюз (ЕС), според Европейската комисия (ЕК) 41% от учениците ни не са напълно грамотни. В световен мащаб заемаме 53-то, като далеч пред нас по грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга. Според доклад на ЕК по Конвергентната програма за 2012-2015 г., процентът на хората с трудности при четене у нас е най-високият в ЕС. Неграмотните българки граждани, по данни на ЦДП, вече са между 50-60%. Според официалните данни 41% от лицата до 16 години са неграмотни. Социалното министерство посочва, че близо 70% от хората без работа у нас са напълно неграмотни.

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”

 
 

Drake е най-популярният изпълнител в Spotify за 2016 г.

| от chronicle.bg, БТА |

Drake е най-стриймваният изпълнител в Spotify за 2016 г., съобщи АP.

Канадският рапър е стриймван 4,7 милиарда пъти. Той може да се похвали с най-популярния албум – „Views“, стриймван 2,45 милиарда пъти, и най-популярната песен – „One Dance“, стриймвана 980 милиона пъти.

В челната петица са Justin Bieber, Rihanna, 21 Pilots и Kanye West.

Най-стриймваните албуми след „Views“ са „Purpose“ на Bieber, ‘Anti“ на Rihanna, „Blurryface“ на 21 Pilots, „Beauty Behind the Madness“ на Weekend.

При песните на второ място след „One Dance“ е „I Took a Pill in Ibiza – Seeb Remix“ на Майк Поснър, следван от „Don’t Let Me Down“ на Chainsmokers, „Work“ на Rihanna и Drake, и „Cheap Thrills“ на Сия.

Зейн от One Direction, който тази година издаде самостоятелен албум, е изпълнителят с най-впечатляващ пробив.

Drake е и най-стриймваният изпълнител в историята на Spotify с общо 8,7 милиарда слушания.

 
 

Появи се трейлър на дебютния филм на дъщерята на Скорсезе

| от chronicle.bg |

Доменика Камерън-Скорсезе е дъщеря на великия Мартин Скорсезе и съвсем логично е решила да поеме по пътя на баща си.

Дебютният й филм се нарича „Almost Paris” и е семейна драма. Беше показана за първи път в програмата на Трайбека Филм Фестивал преди няколко месеца.

Прочетете синопсиса на лентата и вижте трейлъра:

В началото на кризата, свързана с ипотеки върху жилища, един бивш банкер се завръща в родния си град. Срещите със семейството и приятелите от детството го карат да осъзнае последствията от действията на финансистите и той се стреми да компенсира любимите си хора… Възстановява отново връзките с приятели и близки роднини в Ойстър Бей, Ню Йорк и се превръща в онзи мъж, който винаги е мечтал да бъде…

Очаква се „Almost Paris” да се разпространява през 2017, но към момента подробности не са известни.

 
 

Хайде да идва новият „Шерлок“!

| от |

След няма и година и един месец, минали в тегаво чакане, на малкия екран ще се появи новият, четвърти поред сезон на, нека си признаем честно, един от най-добрите сериали за последните години – „Шерлок“.

Шоуто, което направи Бенедикт Къмбърбач мега звезда, при това за няма и месец, се завръща за четвърти и засега, последен път на екран.

„Кометата на ВВС“, както феновете иронично наричат най-смелия проект на канала, стартира през 2010 година. По онова време модерна версия на най-известния книжен детектив, създаван някога, звучи като лоша научна-фантастика. Та какво може да прави Шерлок Холмс в XXI век и да е все така уникален, като мъжа създаден преди близо два века от сър Артър Конан Дойл? Хората са скептични и по-скоро негативно настроени към проекта, но накрая се оказва, че не са прави.

„Шерлок“ е шоу, в което или се влюбваш веднага или започваш да не понасяш още от първия му епизод. „Study in Pink“, базиран на един от кратките разкази на Дойл, излиза официално на 25 юли 2010 година. Месец по-рано ВВС пускат първата версия на същия епизод онлайн. Гледанията и свалянията са в хиляди. Епизодът по-късно е леко редактиран, променен и премонтиран и излиза официално на екран.

Взависимост от това коя версия сте гледали, може и да не сте харесали сериала още от първите му минути. Неофициалната версия, каквато се води неизлъчения епизод, е по-дълга, по-бавна и да, една идея по-различна.

Ще се учудите, но има хора, които рязко намразват сериала именно заради този епизод и така и не му дават повече шанс. Тяхна грешка. „Шерлок“ е поп-културно явление за телевизионния бизнес и е новаторство във времето, в което зрителят трудно успява да бъде изненадан.

Модерният „Шерлок“ няма време за губене. Сериалът базира първите си два сезона, излезли в рамките на шест месеца един от друг, на най-известните произведения на Конан Дойл и набързо вкарва вътре най-известните персонажи от света на детектива – Айрийн Адлър, професор Мориарти, инспектор Лестрейд, Майкрофт Холмс и разбира се, доктор Уотсън. Ще се учудите, но дори и второстепенните персонажи в сериала са базирани на такива, измислени от британеца и присъстващи в оригиналните му истории.

„Шерлок“ е феномен. На пръв поглед в него няма нищо уникално – та той адаптира произведия написани през 1800 година, не измисля нито един нов случай или персонаж за своя герой – и същевременно е най-новаторското хрумване на модерния развлекателен бизнес. Пълен е със случки и неща, които телевизията сякаш открива чак сега. И най-важното, успява да запали искрата по известния детектив отново.

Всеки век има свой Шерлок, казват различни експерти. Толкова уникално е творението на Артър Конан Дойл. За XXI век този Шерлок се нарича Бенедикт Къмбърбач. Независимо доколко това се харесва на някои или не. Независимо колко пълнометражни филма се направят за този детектив. Независимо колко нови книги излязат, се напишат, адаптират и прочие.

„Шерлок“ изстрелва Къмбърбач и Фрийман в стратосферата на мега-звездите. До момента, близо 40-годишните британци, са играли в телевизията, киното, при това във висококласни продукции, театъра и грандиозният успех все някак им се изплъзва. „Шерлок“ е game changer за тях. Той дава ударен ход на кариерите им и влива свежа кръв в леко скучния пейзаж на новите имена и еднотипни актьори, които се появяват ежегодно в Холивуд.

След грандиозния успех на първите си два сезона „Шерлок“ си взима почивка от цели 2 години. В днешно време, пък и в което и да е време, няма телевизионна продукция, която може да си позволи такава пауза. Това е лукс. Но ето, че „Шерлок“ го прави и това по никакъв начин не намалява фен-базата му. На 24 декември 2013 година, когато Шерлок Холмс трябва да се завърне от мъртвите, Twitter прегрява от тагове, хаштагове и прочие модерни версии на онлайн ентусиазма, заради старта на шоуто. Страницата на ВВС блокира от фенове, решени да гледат новия епизод онлайн.

Сезон 3 минава точно като комета – веднъж на 100 години – и отново отива в почивка, за да се завърне на 1 януари 2015-а (времевите паузи в „Шерлок“ са толкова огромни и различни, че могат да се мерят само с начина, по който Градска мобилност отчита времето между отделните трамваи – тоест, то граничи от сега до плюс безкрайност).

Стивън Мофат и Марк Гатис – сценарист и актьор по професия и създатели на сериала, в едно свое интервю казват, че когато им хрумнала идеята за модерен Шерлок, просто се молели ВВС да кажат „да“ на проекта. Защото телевизията се дърпа в продължение на няколко години. А какво и как ще правят те, за да го осъществят, си е тяхна работа.

В момента екипът на „Шерлок“ – от актьорите през режисьорите и сценаристите – е толкова зает с ангажименти по други проекти, че нямат време да направят нови епизоди за продукта, който ги направи толкова известни и желани. И това е жалко. Защото „Шерлок“ заслужава много сезони.

Сезон 4 обаче е на път. Той вече е изсниман, под строги мерки за сигурност и зоркия поглед на телевизията, в студения Кардиф. „Шерлок“ отдавна не се снима в Лондон. Всъщност от първия си епизод насам, защото вероятността там нещо да остане в тайна и някой да не види някоя сцена, е абсолютно невъзможно.

Ето ви един любопитен факт: първи епизод е сниман на реалната „Бейкър Стрийт“ 221В. Това не се е случвало никога след това. По онова време улицата е затворена и снимките текат, начело с Бенедикт Къмбърбач и Мартин Фрийман на сета, и никой не забелязва или дори и да го прави, не го вълнува какво се случва. Днес този вариант е мираж.

Сезон 4 на „Шерлок“, след един тотално страничен епизод, тръгва на 1 януари 2017 година. След него, в три поредни седмици, следват още 3 епизода. The Six Thatchers, The Lying Detective и The Final Problem, чиято първа снимка показва завръщането на Мориарти, ще бъдат излъчени съответно на 1-ви, 8-ми и 15-ти януари. И оттам-нататък не се знае накъде.

Sherlock Шерлок

Засега „Шерлок“ е в пауза. Но пък е като оргазъм или комета… зависи от гледната точка. Случва се рядко, но пък как!