Сърбия и нейните затънали предприятия

| от |

Началото на преговорите за членство в ЕС поставя Сърбия под натиск: сега тя трябва да покаже, че е способна да реформира икономиката си – и най-вече затъналите държавни фирми. Само че приватизацията среща сериозен отпор, предава Дойче веле.

serbia-eu-candidate-1p.photoblog600

Сръбският премиер Ивица Дачич е в еуфория – той е убеден, че присъединителните преговори с ЕС поставят началото на нова политическа ера. Надеждите на Белград са, че тези преговори ще допринесат не само за укрепване на международното доверие към страната, но и за привличане на спешно необходимите чуждестранни инвестиции. Реалистични ли са обаче тези очаквания с оглед на тежкото състояние на сръбската икономика?

Планина от дългове

Миналата седмица международната агенция „Фич“ намали дългосрочния рейтинг на Сърбия от „ВВ-“ на „В+“, като най-голяма загриженост предизвиква постоянно влошаващото се състояние на държавните финанси, отбелязва в тази връзка „Нойе Цюрхер Цайтунг“. През 2014 година предстои поредното увеличаване на дефицита, и то до 7,1 процента от брутния вътрешен продукт. Въпреки увеличенията на данъците и понижението на заплатите в държавния сектор, планината от дългове не спира на расте. Задлъжнялостта, която в момента възлиза на 63 процента от брутния вътрешен продукт, се очаква да достигне 70 на сто през 2015 година, прогнозират от „Фич“.

Основна вина за тази ситуация носят най-вече многото губещи държавни предприятия – около 600 на брой. Досегашните сръбски правителства нееднократно са заявявали готовност за преустройството на тези фирми, които традиционно се ръководят зле, поддържат твърде голям персонал и са абсолютно неефективни. Но уверенията така и не бяха последвани от дела: година след година фирмите, които деформират пазара в сектори като енергетиката, транспорта и комуникациите, продължават да бъдат поддържани изкуствено чрез държавни гаранции, кредити и субсидии. Това определено е много изгодно за партиите, които държат в свои ръце ръководството на съответните фирми и едва ли страдат от факта, че приватизацията и до момента не се е състояла – уж поради липсата на инвеститорски интерес.

Разпоредбите и законите на ЕС обаче ще сложат край на големите държавни помощи – както стана в Хърватия, където в рамките на присъединителните преговори обременяващите държавата корабостроителници бяха преустроени и трябваше да бъдат приватизирани. Сръбският министър на икономиката Саша Радулович е твърдо решен да върви по същия път и обяви намеренията за бърза продажба или закриване на общо 179 държавни фирми, които тежат на държавата особено много, тъй като са с прекомерно високи задължения. Освен за форсиране на приватизацията, Радулович настоява и за по-голяма гъвкавост на трудовия пазар.

Междувременно – както съобщава австрийският „Виртшафтсблат“, на правителството в Белград му се наложи да спре една от най-важните реформи в сферата на икономиката – за да успокои синдикатите, които бяха заплашили със стачка, правителството изтегли проекта за нов Кодекс на труда. Което накара министър Радулович да заяви, че за него това е повод да подаде оставка: „Щом като няма да провеждаме реформи, не виждам причина да оставам в това правителство“, каза той.

Предсрочни избори?

Синдикатите и без това настояват за оставката на министъра и заплашват със стачки, ако бъде извършена планираната приватизация, която ще доведе до съкращаването на хиляди работни места още през тази година.

На този фон сценарият за провеждането на предсрочни избори изглежда много вероятен. Но това не е непременно нещо лошо – евентуални нови избори биха могли да дадат положителен ефект върху икономическото обновление на Сърбия, тъй като либералната в икономически план Прогресивна партия, която поддържа Радулович, се очаква да има много по-добри изборни резултати от социалистите на Дачич, които са против реформите.

 

 
 

Drake е най-популярният изпълнител в Spotify за 2016 г.

| от chronicle.bg, БТА |

Drake е най-стриймваният изпълнител в Spotify за 2016 г., съобщи АP.

Канадският рапър е стриймван 4,7 милиарда пъти. Той може да се похвали с най-популярния албум – „Views“, стриймван 2,45 милиарда пъти, и най-популярната песен – „One Dance“, стриймвана 980 милиона пъти.

В челната петица са Justin Bieber, Rihanna, 21 Pilots и Kanye West.

Най-стриймваните албуми след „Views“ са „Purpose“ на Bieber, ‘Anti“ на Rihanna, „Blurryface“ на 21 Pilots, „Beauty Behind the Madness“ на Weekend.

При песните на второ място след „One Dance“ е „I Took a Pill in Ibiza – Seeb Remix“ на Майк Поснър, следван от „Don’t Let Me Down“ на Chainsmokers, „Work“ на Rihanna и Drake, и „Cheap Thrills“ на Сия.

Зейн от One Direction, който тази година издаде самостоятелен албум, е изпълнителят с най-впечатляващ пробив.

Drake е и най-стриймваният изпълнител в историята на Spotify с общо 8,7 милиарда слушания.

 
 

WIZZ GO – нова ценова категория от Wizz air

| от CHR Aero |

Wizz Air, най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа, пусна нов продукт. “WIZZ Go” е допълнителна опция към съществуващата “WIZZ Plus” (преди:”Plus Fare“) пакетна оферта, предлагаща по-голяма гъвкавост за пътниците.

Двете “WIZZ Go” и “WIZZ Plus” предлагат на клиентите намалена пакетна цена над базовата “Basic Fare” (за билет и малък салонен багаж), сумата от допълнителни услуги, ако се купят отделно и по-бърз процес на резервация.

Новата “WIZZ Go” е създадена за практични клиенти, които търсят ниски цени, отлични и стойностни оферти, и ползват най-популярните продукти и услуги на WIZZ. “WIZZ Go“ включва голям салонен багаж, 23 кг чекиран багаж и избор на място (с изключение на първия ред и местата с повече пространство за краката).

Wizz Air “WIZZ Plus” предлага дори повече допълнителни услуги и клиентите могат да се възползват от по-голяма гъвкавост и максимален комфорт по време на цялото пътуване: от момента на резервация на билета онлайн, до пристигането до избраната дестинация. „WIZZ Plus“ включва 32 килограма чекиран багаж, голям ръчен багаж, регистрация на летището, WIZZ Flex опция за промяна на датата на пътуване, избор на място (включително на първия ред и с допълнително пространство за краката), качване с предимство (също позволява вземане на допълнителна малка лична вещ на борда).

Kлиентите на WIZZ могат да запазват места за всички над 450 линии, на wizzair.com избирайки “WIZZ Go” и “WIZZ Plus”.

Джордж Михалополус, търговски директор на Wizz Air, каза: “Създадохме WIZZ Go за нашите практични клиенти, които не искат да се тревожат за избора на място и багаж. Това е междинно предложение, което ще се хареса на пътниците ни, които искат повече от базова тарифа, но не и целия продукт, включен в WIZZ Plus. Тъй като нашите клиенти имат различни желания, ние правим всичко възможто, за да излезем с продукт, които им отговаря най-добре.”

 
 

Фитнес треньор качи 32 килограма с благородна цел

| от chronicle.bg, по diply.com |

За всички нас, които не сме Крис Хемсуърт и магическата му диета, да поддържаш добро ниво на фитнес е много трудно. 35-годишният фитнес инструктор от Ню Йорк Адонис Хил знае какво е усилието да сваляш килограми, защото е преминал през това два пъти.

Когато е на 27 бизнесът на Хил се срива и той изпада в депресия и качва килограми. След това обаче открива фитнеса като своя страст и сваля цели 45 килограма.  Адонис превръща фитнеса и в кариера.

Половин десетилетие след личния си успех, Хил решава да помогне на своята клиентка Алиса да свали драстично количество килограми като самият той качва 32 килограма. Идеята е треньорът да мотивира клиента си като си постави същата цел и тренира заедно с него.

В крайна сметка, след месеци усилени упражнения и няколко фалстарта, Алиса успява да свали 26 килограма. Това е достатъчно близо.

 
 

Първият старт на ракетата Falcon 9 след аварията е предвиден за 16 декември

| от chronicle.bg |

Първият старт на тежката ракета-носител „Фалкон-9″ на американската компания SpaceX след септемврийската авария, е предвиден за 16 декември, предаде ТАСС.

Агенцията цитира съобщение на телекомуникационната компания „Иридиум комюникейшънс“, която възнамерява да изведе с ракетата десет съобщителни спътници от ново поколение.

Ракетата ще бъде изстреляна от базата на ВВС Вандерберг в щата Калифорния в 12:36 часа по времето на Западното крайбрежие на САЩ /22:36 ч. българско време/.

„Фалкон-9″ трябва да достави спътниците на ниска околоземна орбита.