Сърбия: Бог и Вучич

| от | |

Никой в Европа не се интересува особено от медийната свобода на Балканите, макар че независимата, критична журналистика е в основата на функциониращата демокрация. Затова и ставащото в Сърбия минава почти незабелязано, пише Дойче веле.

2110115697

Сръбското правителство масивно цензурира медиите. Малко след появата им, от интернет внезапно изчезват почти всички публикации с критична насоченост. Просто за секунди беше блокиран и достъпът до блог на портала librеto.rs, в който авторът представя множество аргументи в подкрепа на искането за оставка на премиера. Според блогъра Вучич е превърнал катастрофалните наводнения в свое лично рекламно шоу, възползвайки се от „услужливи“ телевизии, а авторитарните му маниери предизвикали допълнителен хаос и паника сред местните власти в засегнатите региони. Блогът припомня и водещата роля на Вучич в крайно-националистическата Радикална партия. „Именно тогава министърът на информацията Вучич надяна намордник на медиите„, пише блогърът.

От няколко седмици насам критични граждани и журналисти се възправят срещу масираното подтискане на инакомислещите в Сърбия със своя „Апел срещу цензурата“. Омбудсманът Саша Янкович отправя остра критика към правителството и се оплаква, че все по-често получава информации за потъпкване на медийната независимост. Синдикатът на сръбските журналисти NUNS също твърди, че в Сърбия отново се е разпростряла цензурата.

„Настояваме за незабавно прекратяване на атаките срещу свободата на мненията. Свободата и правовите принципи трябва да бъдат спазвани и от правителствения ръководител Александър Вучич“, призовава блогът „Пешчаник“. Призивът на блогърите беше подкрепан от над 40 организации и отделни граждани. „Един вирус, наречен цензура, опустошава интернет“, пише независимият портал teleprompter.rs.

В хватката на властта

Сръбското правителство на практика контролира почти всички медии. Реномираният вестник „Политика“, информационната агенция „Танюг“, вторият по-тираж вестник „Новости“ и най-голямата телевизия RTS са държавна собственост. Затова и не е учудващо, че финансираният с германски капитали телевизионен канал TV-Nova, който държи на своята журналистическа независимост, не получава национални честоти, макар това да противоречи на сръбските медийни закони.

Кореспонденът на вестник „Ханделсблат“ Ханс-Петер Зибенхар също се спира на ситуацията около независимия телевизионен канал TV-Nova: „Надеждите за промяна в курса на белградското правителство се изпариха. Александър Вучич, който държи изкъсо медиите в страната, спечели абсолютно мнозинство на проведените парламентарни избори. Вучич не иска някакъв частен независим телевизионен канал да застрашава властта му. Никой в Европа не се интересува от свободата на медиите на Балканите. А независимата и критична журналистика е основна предпоставка за функциониращата демокрация“, коментира „Ханделсблат“.

Под заглавие „Бог и Вучич“ белградският вестник „Данас“ наскоро анализара скритите причини за проблемите в медийната сфера: „Вучич води партия, в която има елементи на /фашистката испанска/ Фаланга, се казва там. И още: „Партия, която не е вътрешно демократична, не може да изгради демокрация в обществото. В момента Сърбия е под контрола на дирижирани медии„.

 
 

Появи се трейлър на дебютния филм на дъщерята на Скорсезе

| от chronicle.bg |

Доменика Камерън-Скорсезе е дъщеря на великия Мартин Скорсезе и съвсем логично е решила да поеме по пътя на баща си.

Дебютният й филм се нарича „Almost Paris” и е семейна драма. Беше показана за първи път в програмата на Трайбека Филм Фестивал преди няколко месеца.

Прочетете синопсиса на лентата и вижте трейлъра:

В началото на кризата, свързана с ипотеки върху жилища, един бивш банкер се завръща в родния си град. Срещите със семейството и приятелите от детството го карат да осъзнае последствията от действията на финансистите и той се стреми да компенсира любимите си хора… Възстановява отново връзките с приятели и близки роднини в Ойстър Бей, Ню Йорк и се превръща в онзи мъж, който винаги е мечтал да бъде…

Очаква се „Almost Paris” да се разпространява през 2017, но към момента подробности не са известни.

 
 

6 лоши кино римейка

| от |

Този месец, преди точно 15 години, на голям екран излиза великолепната криминална комедия „Бандата на Оушън“. Джордж Клуни, Брад Пит, Мат Деймън, Кейси Афлек, Джулия Робъртс и Анди Гарсия, под режисурата на Стивън Содърбърг и майсторския сценарий на Тед Грифин, създават едно истинско удоволствие за гледане в този кино пъзел.

„Бандата на Оушън“ сам по себе си е римейк на известен филм от 1960-а година с Франк Синатра и Дийн Мартин. Но за разлика от нашата класация тук, е един от добрите примери в киното.

Петнайсет години след модерната си версия филмът вече е нещо като класика, която може да бъде гледана отново и отново, при това винаги да ви носи удовоствие и кеф, макар да знаете отговора на загадката в него. Може би, заради това или поради липсата на свежи идеи, но Холивуд вече прави повторен римейк на този филм, при това с жени.

След „Ловци на духове“ „Бандата на Оушън“ ще е следващия филм, който ще пострада от феминистичния удар, разстлал се като сив похлупак над меката на киното. Разбира се, това са само предположения, за които всеки гледал и двете версии на филма, се надява да не е прав.

Междувременно, докато чакаме женската версия на „Бандата на Оушън“ ние си припомняме шест ужасни римейка, с които киното е сбъркало. Много.

В галерията горе.

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”

 
 

Първият старт на ракетата Falcon 9 след аварията е предвиден за 16 декември

| от chronicle.bg |

Първият старт на тежката ракета-носител „Фалкон-9″ на американската компания SpaceX след септемврийската авария, е предвиден за 16 декември, предаде ТАСС.

Агенцията цитира съобщение на телекомуникационната компания „Иридиум комюникейшънс“, която възнамерява да изведе с ракетата десет съобщителни спътници от ново поколение.

Ракетата ще бъде изстреляна от базата на ВВС Вандерберг в щата Калифорния в 12:36 часа по времето на Западното крайбрежие на САЩ /22:36 ч. българско време/.

„Фалкон-9″ трябва да достави спътниците на ниска околоземна орбита.