Сълзи и радост, грешки и сбогувания в последното състезание от Формула 1

| от |

Сезон 2013 завърши. Завърши в Бразилия с доза повече емоции от обикновено. Непрестанно променящи се условия на пистата, изпреварвания, объркване в боксовете, наказания с преминаване през бокса, сбогувания и поредната, но и рекордна девета,  последователна победа на Себастиан Фетел. Девет поредни победи в един състезателен сезон, рекорд, който никой до сега не е правил.

На старта изглеждаше, че Нико Розберг има потенциала да поведе състезанието и го направи, но само за една обиколка. Фетел бързо си върна първата позиция и от там нататък до края на състезанието не беше застрашен от нито един от останалите състезатели.

mark-webber-smiling

Уебър завърши своето финално състезание в Формула 1 с много силно каране и затвърди тоталната  доминация на Ред Бул през този сезон, като се пребори за второто място в състезанието и записа най-бързата обиколка за надпреварата. С този свой успех и спечелените точки той зае трета позиция в генералното класиране при пилотите за сезон 2013. С по-слаб старт в началото допусна Хамилтън, Розберг и Алонсо пред себе си, но един път достигнал оптималното темпо на болида си, лесно проби път напред, изпреварвайки и тримата. След финала, австралиецът свали шлема си, действие недопустимо от правилника на Формула 1, като по-късно коментира действията си с желанието да бъде по-близо до публиката, показвайки своите емоции. За навлажнените му очи в тази последна обиколка с болид на Формула 1 той лаконично «обвини» … вятъра.

С объркване и забавяне в боксовете на Ред Бул при втората смяна на гуми, шампионите  можеха да подарят победата на Алонсо, който направи също много силно състезание и завърши на трета позиция.  За съжаление, очакванията на испанеца за дъжд и по-добро класиране в Бразилия не се опрадваха.

Състезанието беше най-напрегнато за отборите на Ферари и Мерцедес, които до последната обиколка се бореха по между си за втората позиция при конструкторите. Със спорни наказания и преминаване през бокса, както за Маса, така и за Хамилтън, отборът на Мерцедес беше този, който изпревари Ферари в крайното класиране със шест точки и зае почетното второ място, като  най-добрите след Ред Бул. Маса беше наказан, че е настъпил бялата линия при влизане в бокса, докато Хамилън получи наказанието си заради предизвикана катастрофа между него и Ботас. От този сблъсък, Хамиттън се оказа със спукана гума, а Ботас отпадна от състезанието. В спора за второто място при конструкторите Лотус нямаха никакъв шанс да се намесят, поради ранното отпадане на Грожан заради технически проблем на двигателя и Ковалайнен, който финишира извън точките.

След много тежкия сезон за отборът на Макларън, в последното състезание станахме свидетели на изключително силното представяне на Джейсън Бътън и отбора на Макларън. Британецът стартира 14ти и успя да завърши на четвърта позиция. Както той сам казва по-късно: «Това е равностойно почти на подиум. Целият отбор имахме нужда от това класиране в края на сезона.» Съотборникът на Бътън, Сержо Перес също имаше силно представяне в последното си състезание за отбора на Макларън, след като стартира от 19та позиция и завърши шести. «„Дали Макларън взеха правилното решение като ме замениха? Това ще покаже само времето“, заяви мексиканецът. „Аз лично вярвам, че те направиха грешка. Дали греша, ще разберем следващата година.“

Много емоционално беше и последното състезание на Фелипе Маса с отбора на Ферари. След наказание  за пресичането на бялата линия при излизане от бокса, бразилецът успя да финишира едва седми. Маса категорично не се съгласи с наказанието и обвини комисарите, че са действали преднамерено. По-късно през сълзи благодари на целия екип на Ферари, на всички, с които е работил, на тези, които са  му дали шанс да бъде част от този легендарен отбор.

Церемонията по награждаването беше по свой начин вълнуваща. Марк Уебър, за последен път на подиума на Формула 1, в откровено и емоционално изказване  благодари на отбора си, на всички, които са му помогнали да стигне до тук, на важните хора в живота му и разбира се на цяла Австралия. При традиционното пръскане на пилотите  със шампанско дори успя да се подхлъзне и падне на подиума, за радост без лоши последствия. «Мисля, че това беше един много добър финал на моята кариера. Това бе едно чудесно пътуване»

 Red-Bull-Ring-Opening-sebastian-vettel

Крайно класиране при пилотите за сезон 2013

 

ПИЛОТ                                  ОТБОР                      ТОЧКИ

1.Себастиан Фетел             Ред Бул                      397

2.Фернандо Алонсо            Ферари                       242

3.Марк Уебър                      Ред Бул                      199

4.Люис Хамилтън                Мерцедес                  189

5.Кими Райконен                 Лотус                          183

6.Нико Розберг                    Мерцедес                  171

7.Ромен Грожан                   Лотус                          132

8.Фелипе Маса                    Ферари                       112

9.Дженсън Бътън                Макларън                     73

10.Нико Хщлкенбер              Заубер                          51

11.Серхио Перес                   Макларън                     49

12.Пол Ди Реста                   Форс Индия                 48

13.Адриан Сутил                   Форс Индия                 29

14.Даниел Рикардо               Торо Росо                    20

15.Жан-Ерик Верн                 Торо Росо                    13

16.Естебан Гутиерес            Заубер                            6

17.Валтери Ботас                 Уилямс                           4

18.Пастор Малдонадо          Уилямс                           1

19.Макс Чилтън                    Марусия-Косуърт         0

20.Гуедо Ван Дер Гарде       Катерам-Рено                0

21.Жул Бианки                      Марусия-Косуърт         0

22.Хейки Ковалайнен           Лотус                              0

23.Шарл Пик                          Катерам-Рено                0

 

Крайно класиране при констукторите за сезон 2013

 ОТБОР                      ТОЧКИ

1.Ред Бул                  596

2.Мерцедес              360

3.Ферари                   354

4.Лотус                      315

5.Макларън               122

6.Форс Индия             77

7.Заубер                      57

8.Торо Росо                33

9.Уилямс                       5

10.Марусия-Косуърт                0

11.Катерам-Рено           0

 

Надпреварата за голямата награда на Бразилия беше и последното състезание за 2013. Както написах в туитър, ако си представите, че Фетел го няма, сезонът всъщност си беше много интересен. Погледнете от тази гледна точка и с нетърпение ще очаквате следващия, със сигурност още по-интересен и вълнуващ сезон.

За chronicle.bg Формула 1 следи Христина Димитрова (@christindim)

 
 

Sofia Restaurant Week се завръща с ново пролетно издание

| от Спонсорирано съдържание |

София отново ще потопи сетивата си в море от кулинарни преживявания – от 7 до 13 май Sofia Restaurant Week ще ви накара да откриете вкусните тайни на 25 от най-добрите столични ресторанта.

След изключително успешното първо издание на Фестивала през септември 2016 г., пролетната Седмица на софийските ресторанти ще ви предложи нови локации, менюта и кулинарни изкушения.

В пролетното издание има 17 нови ресторанти, които заедно с останалите 8, предлагат две различни менюта по избор. Всеки един от ресторантите притежава уникална атмосфера, и е подбран след внимателна селекция от организаторите.

В рамките на седем дни може да опитате невероятна храна, резервирайки своите места в предпочитаните ресторанти, които предлагат няколко степенно меню на стойност 25 лв., без включени напитки.

Единствено по време на Sofia Restaurant Week ще може да обиколите със своето семейство и приятели максимален брой от модерните кулинарни локации в града, без да се притеснявате за семейния бюджет или за времето.

GIP_Morino

Kohinoor, SASA, Wagamama са само част от екзотичните места, които може да посетите. Ресторантите са избрани според качеството на храната и обслужването, интериора и наличието на приятна градина, както и заради изключителното кулинарно преживяване, което предлагат.

В зависимост от настроението и придружителите, може да избирате между малки семейни ресторанти като Vino&Tapas и Багри, авторска кухня в Nico’las, 33 Гастронавта и Вакуум, както и висок клас заведения като Talents или Клуб Пушкинъ. Почитателите на живата джаз музика ще могат да посетят Egur, Egur и Morino Urban Wine & Dine. Petrus е подходящ и за семейства с деца, и ще изненада всички с новото меню, което шеф Петър Янков е подготвил. За любителите на steakhouse grill заведенията, организаторите са избрали Roadhouse Grill, където ще могат да опитат месо от висок клас, доставено от САЩ и Италия.

IMG_33Gaustauts

За любителите на вкусната чуждестранна кухня Sofia Restaurant Week предлага азиатска, индийска, средиземноморска, френска, италианска, арменска и гръцка кулинария. Сред предложените ресторанти ще намерите както модернистична, така и традиционна кухня, а някои от местата ще ви изненадат и с иновативни предложения.

Пролетната тема ще бъде застъпена в менютата на ресторантите с присъствието на специалитети с агнешко месо и свежи сезонни зеленчуци.
Sofia Restaurant Week се организира от водещи онлайн и офлайн пътеводители за заведения и туризъм на български и английски език – Zavedenia.bg и Sofia In Your Pocket.

Всички ресторанти, както и менютата, които предлагат, можете да видите на официалния сайт на Sofia Restaurant Week.

Резервации за Sofia Restaurant Week ще могат да бъдат направени от 26 април 2017 г. чрез интернет страницата на Фестивала.

 
 

Холокостът през погледа на седмото изкуство

| от Дилян Ценов |

 Един милион дрехи, 45 000 чифта обувки и седем тона човешка коса – това заварват съветските войски, когато освобождават най-големия нацистки концентрационен лагер – Аушвиц-Биркенау. Това се случва на 27 януари 1945 г. Поне 1 милион души намират смъртта си там.

Общо 6 милиона убити евреи – това е равносметката за Холокоста, която става ясна едва след края на Втората световна война, когато се разбира за действията на нацистите през изминалите години.

Холокостът – геноцидът над различните, онези, които са родени на неправилното място в неправилното време. На 24 април Израел почита паметта на 6-те милиона еврей, цигани, комунисти, хомосексуални и други, които стават жертви на най-голямото зверство, което съвременната ни история познава.

Не е учудващо, че изкуството и до днес обръща поглед към тези събития, за да напомни за ужаса под една или друга форма. Нито е странно как киното успява да създаде шедьоври в тази посока. Невинаги е ясно каква е причината филмите, в чийто сюжет присъства Холокоста, да са толкова добри. Може би една от причините е в мащаба на самата трагедия – тя може  да накара човешката природа да пробие познатите граници.

Именно тези филми ни доближават до истината, която се е случила там – във всички онези „бани“, във всички онези места, „където отиваме да работим“…

Отричан или не, преувеличен (както някои противници го описват) или истински, този геноцид съществува. Съществува и то по начин, който никога няма да избледнее и да се забрави. И макар някои да казват, че темата е преекспонирана в света на киното, то Холокостът продължава да вълнува.

Има ли значение дали са засегнати шест милиона души или един единствен пианист, майка с две деца, момче с раирана пижама, или семейство с малко момче, което има рожден ден? Кое определя едно действие като недопустимо – мащабът или самата природа на действието? 

Може би денят  е подходящ да си припомним как Холокостът е представен в киното. Вижте едни от най-въздействащите заглавия по тази тема в галерията горе.

 
 

Какво да очакваме от новия сезон на сериала „Короната“?

| от chronicle.bg |

 Амбициозният проект на Netflix с рекорден бюджет (над 100 млн. долара), историческата драма „Короната“, се нарежда сред най-добрите заглавия в телевизията за последния телевизионен сезон. Сериалът спечели 2 статуетки „Златен Глобус“, беше номиниран в 12 категории за награда БАФТА, и се спряга за един от фаворитите на таздгодишните награди Еми през есента.

Феновете вече с нетърпение очакват втория сезон през ноември.

Сюжетът на първия сезон обхващаше периода от 1951-ва до 1955-а и на фокус бяха първите години от управлението на кралица Елизабет II. Вторият сезон ще се концентрира върху образите на принц Филип и принц Чарлз. Разбира се, кралицата отново ще бъде в центъра, но ще виждаме повече от мъжете в живота й.

„Ще се фокусираме върху принц Чарлз, неговото детство и образование, както и върху принц Филип и личната му биография. Сложността на образа му е душата на втория сезон. Намирам го за много интересна личност.“ – това заявява Питър Морган, създател на хитовата поредица. През годините е имало много спекулации и слухове относно интимните връзки на херцога на Единбург. Дали те ще бъдат застъпени в сюжета, Морган поне засега отказва да разкрие. Актьорът Пат Смит, който влиза в ролята на принц Филип казва за The Hollywood Reporter: „Ще научите много за миналото на прин Филип във втория сезон. Истината е, че той е имал много „лудо“ минало и ние го описваме в детайли.“

the-crown-julian-broad-ss06
По-голямата част от актьорският състав ще остане същата. Клеър Фой ще играе кралица Елизабет II, Мат Смит – принц Филип, Ванеса Кирби –  принцеса Марагрет и Виктория Хамилтън ще бъде кралицата-майка. По всяка вероятност няма да видим Джон Литгоу като Уинстън Чърчил във втория сезон. В ролята на министър-председател ще влезе Джеръми Нортън (Антъни Идън, който поема властта след оставката на Чърчил).

И в този сезон в ролята на кралица Елизабет II влиза Клеър Фой. Но за последен път. Проектът на Netflix ще бъде дългосрочен и по неофициална информация ще обхваща шест сезона, което значи, че ще видим кралица Елизабет във всички етапи на нейното управление.

Действието този път ще се развива в продължение на почти десет години и върховата точка е 1964-та.  „Мисля, че в момента, в който достигнем до 1963-та и 64-та, няма да можем да използваме Клеър Фой, без да прибягваме до абсурден грим, за да не изглежда млада. Просто не можем да променим факта, че е млада.“ Морган планира скок във времето между втори и трети сезон и един между четвърти и пети, което по всяка вероятност ще наложи промяна в състава повече от веднъж.

the-crown-netflix-release
Британският елит ще срещне американския в лицето на Джон Кенеди и неговата съпруга Джаки. В ролите влизат Майкъл Хол и Джоди Балфур. Двете години, в които Кенеди е президент, влизат в периода, в който се развива действието, което означава, че встъпването му в длъжност, първата му вечеря в Бъкингамският дворец през 1961 и убийството му могат да бъдат застъпени в сюжета. Все още не е ясно до каква степен.

Ново попълнение в актьорския състав ще бъде Матю Гуд, познат на публиката от шедьовъра на PBS „Имението Даунтън“. Там той играе втория съпруг на аристократичната лейди Мери Кроули, а в „Короната“ ще се превъплъти в ухажора на принцеса Маргарет, лорд Суонтън, който впоследствие става неин съпруг.

Все още не е обявена официална дата, на която сезонът ще стартира, макар че по непотвърдена информация става дума за началото на ноември. По това време на годината се появи първият сезон.

Когато и да се случи това, можем да бъдем сигурни, че вторият  сезон на поредицата ще оправдае очакванията – поне всички предпоставки за това са налице.

 
 

#Bookclub: Непокорният Недим Гюрсел и „Мехмед Завоевателя“

| от Спонсорирано съдържание |

В интервю за „Пари Мач” от 2015 г. турският писател Недим Гюрсел заяви: „Ердоган не харесва карикатуристи”.

Известен застъпник на светската държава, заклеймяващ намесата на армията в политиката, сега той пристига в България по повод премиерата на „Мехмед Завоевателя” и е повече от любопитно как ще се произнесе за актуалната обстановка в родната си страна.

Но да започнем от книгата. „Мехмед Завоевателя” е виртуозно построен роман в романа, избуял от плодородното въображение на своя автор. Някои от сцените в него са така майсторски обрисувани, че блестят като самородни късове художествена проза от най-висока проба. Сюжетните линии са две.

Разказвачът Фатих Хазнедар се уединява в стара вила на брега на Босфора (точно срещу крепостта Боазкесен, построена от Мехмед II), за да напише исторически роман за превземането на Константинопол от Завоевателя, когато в живота му нахлува млада жена, жертва на преследванията след военния преврат през 1980 година. В паралелната сюжетна линия оживяват войнственият Султан, неговият антураж, придворните сановници, дервиши, евнуси, еничари, защитниците и разрушителите на великия град.

Романът възкресява епопеята по превземането на Константинопол от султан Мехмед II през май 1453 година, променило завинаги хода на европейската история. Битките са ожесточени, начинът, по който разказвачът ги пресъздава – смайващ. На страниците оживяват важни фигури от епохата – султан Мехмед ІІ, великият му везир Чандърлъ Халил паша, редица учени от епохата, духовни наставници, дервиши, философи; унгарецът Урбан, изработил най-мощния топ на своето време; защитниците на Константинопол като император Константин ХІ Палеолог, историка Георгий Сфрандзис, генуезеца Джовани Джустиниани, учения Теодор Каристин, германеца Йоханес Грант…

„Защо наистина, защо героите на този роман са били убити, преди да им дойде времето? Всеки човек в себе си носи смъртта, собствената си смърт. По-точно собствената си гибел. Носи я още преди да се е ​​родил, свит в корема на майка си, с огромна глава, със сбръчкано личице, с блеснали от любопитство, невиждащи нищо наоколо очета. Не след дълго той започва да се върти в своето топло убежище, в което живее, храни се и расте, после пожелава да се измъкне навън с малките си длани, с тъничките си като клонки ръчички, с кривите си крачета, да стигне до светлина, да се появи на света. Щастливото рождение е първата крачка към смъртта.”

Cover-Mehmed-Zavoevatelya

Гюрсел освежава подхода към темата за военните подвизи, като съчетава наситеното със събития повествование с отношението на днешния човек.

След дълга и кръвопролитна схватка между османци и византийци, Мехмед II завладява този митичен град, където от векове се кръстосват пътищата и където Азия и Европа, Изтокът и Западът, мюсюлмани и християни влизат в стълкновение. Авторът неслучайно избира за мото на книгата цитат от „По следите на изгубеното време“ на Пруст, защото разказвачът е разпънат на кръст между родилните мъки на творчеството и ласките на любимата жена, а изборът се оказва невъзможен…

Недим Гюрсел е добре известен в средите на френските литератори и интелектуалци и сред ценителите на съвременна европейска проза. Тук ще възкликнете: турски писател с такова влияние във Франция? Да, това е безспорен факт, и не само защото преподава турска литература в Сорбоната. Когато фактите говорят, даже и религиозните фанатици мълчат. (Или поне така ни се иска.) След преврата през 1980 г. Гюрсел емигрира във Франция, където живее и твори и досега. Автор е на 30 книги, в това число романи, новели, пътеписи и есета. Носител е на множество турски и международни литературни отличия. Една от любимите му теми е Истанбул, столица на две велики империи: Византийската и Османската.

На български език е излизала скандалната „Едно тъй дълго лято”, която е била забранена в Турция, заради съпротивата на писателя срещу тиранията на армията. Делото срещу него се води от военен съд и продължава няколко години. Подобна е съдбата на „Дъщерите на Аллах” – обвиняват Гюрсел в обида към религията, процесът трае една година. Обвиненията произтичат от опита на автора да очовечи образа на пророка Мохамед. По-важното е, че в резултат на скандала книгата е преведена на десетки езици.

През 2012 г. авторът гостува в България и му е присъдена наградата на Фондация „Балканика“.

В едно свое интервю тогава той казва: „Войните от миналия век са белязали и литературите на балканските държави. Затова писателите от тези територии днес трябва да се изразяват свободно и открито и преди всичко да избягват национализма, който продължава да прави поразии. Важно е как се интерпретира темата за завоевателя. Дълг на писателя е да покаже какво се случва в главата на победения.”

Недим Гюрсел обича да назовава нещата с истинските им имена. Счита за пагубна тенденцията идеологиите да се заместват с псевдодуховни течения.

За съжаление, религиите вървят ръка за ръка с религиозния фанатизъм, а там където се шири религиозен произвол, изкуството се задушава.

Срещата с Недим Гюрсел е на 26 април от 19:00 ч. в литературен клуб „Перото”. Вход свободен.