Русия настъпва към Балканите?

| от |

Назад към нова Студена война? Берлин се опасява именно от този сценарий. Както стана ясно от изказване на канцлерката Ангела Меркел, германското правителство наблюдава със загриженост как Кремъл настъпва към Балканите, пише Дойче Веле.

Един от основните принципи на германската външна политика гласи: дипломатическите проблеми се решават най-добре чрез диалог. Затова и Берлин изпрати пълномощника си за Русия Гернот Ерлер в Москва. Задачата му: да обсъди сложната ситуация с депутати от руската Дума. Само че в парламента не се намери нито един желаещ да разговаря с него. Ерлер тълкува посланието на Москва така: Русия вече не иска да води диалог. Това важи както за редовия депутат, така и за президента Путин. „В момента руската политика действа на принципа на организираната непредсказуемост“, казва по този повод Гернот Ерлер.

Особено огорчен от цялата тази ситуация е германският външен министър Франк-Валтер Щайнмайер, който през последните седмици на няколко пъти изрази загрижеността си от обстоятелството, че руската страна прави всичко възможно, за да разруши взаимното доверие. В близките години няма изгледи за нормализиране на отношенията с Москва, предупреди Щайнмайер. На това мнение е и германската канцлерка Ангела Меркел, посочва списание „Шпигел“.

Партньорът, който се превърна в противник

Позицията на Берлин е, че за една година Русия се е превърнала от труден партньор в противник. Усилията за изграждане на партньорство с Русия, на което Берлин особено много държеше, изглеждат окончателно погребани. Сега на дневен ред е една друга цел: как да се спре руската експанзионистична политика в Европа – най-вече по отношение на нестабилните балкански държави. Това, което повечето политици в Берлин се въздържат да изрекат на висок глас, казва в прав текст германският евродепутат Елмар Брок: „Всичко това е част от мащабен стратегически план на Русия, който цели „превземане“ на отделните държави чрез използването на политически и най-вече икономически лостове“.

На сходно мнение е очевидно и канцлерката Ангела Меркел. По време на реч в Сидни тя отправи остри критики към руския президент Путин и предупреди, че поведението на Москва в Украйна крие рискове и за други държави. Украинската криза вече не е чисто регионален конфликт – тя засяга всички ни и все по-отчетливо се превръща в сериозна заплаха и за други държави от региона, каза Меркел и назова страните, които са според нея най-застрашени – Молдова, Грузия, Сърбия и другите държави от Балканите.

„След две световни и една Студена война, сега действията на Кремъл поставят под въпрос установения световен ред“, заяви Меркел в Сидни. И даде ясно да се разбере, че не желае възраждането на онова време, когато нищо не ставаше без одобрението на Москва. „Така беше цели 40 години. Не желая да се връщаме към онези времена“, заяви Меркел, цитирана от Ройтерс.

„Мечката не чака разрешение“

От началото на украинската криза досега, Ангела Меркел е провела най-малко 35 телефонни разговора с руския президент Путин. А наскоро поръча да ѝ бъде изготвена преписка на една реч, която Путин държа преди месец пред руски и чуждестранни журналисти в Сочи. В тази реч той изложи своето виждане за новия световен ред и посочи основния виновник за бедите на настоящето. По думите на Путин, САЩ вече са унищожили международното право и сега се стремят към установяването на еднополюсен световен ред. Тъй наречените победители от Студената война искат да моделират света според собствените си интереси, а Вашингтон носи отговорността не само за ислямския тероризъм, но и за конфликтите в Ирак, Сирия и Либия, убеден е Путин. „Защо това, което е разрешено на едни, не важи и за другите? – попита руският президент в речта си, като побърза да уточни, че „Мечката не чака разрешение. Тя е владетелят на тайгата и няма да я остави на друг“. Путин каза и друго: че „мечката“ не възнамерявала да навлиза в други климатични зони. Но къде, според Путин, свършва тайгата и къде започва друг климатичен пояс? – това е въпросът, който си задават сега в Берлин.

Миналата сряда Русия се обяви изненадващо против удължаването на мисията EUFOR в Босна и Херцеговина. Причината: в решението за продължаване на мисията се говореше и за европейската перспектива пред Босна и Херцеговина. След това дойде и новината, че Москва има резерви относно кандидатурата на Германия за председателството на ОССЕ през 2016 година. А малко след това Кремъл информира германския посланик в Москва, че е желателно Берлин да изтегли незабавно дългогодишната сътрудничка на посолството Сабине Щьор. Така и стана: въпросната служителка, известна с критичните си оценки за политиката на Кремъл, беше преместена в германското представителство на ОССЕ във Виена.

Какво цели Путин?

Според оценката на германското правителство, Москва е твърдо решена да осуети приема в ЕС на всички онези страни от Балканите, които все още не са част от европейските структури. В поверителен доклад на германското външно министерство, озаглавен „Влиянието на Русия в Сърбия“, се казва, че „Западните Балкани имат стратегическо значение за Москва“. Документът описва някои от способите, които Русия използва, за да обвърже Сърбия по-тясно към себе си. Твърди се например, че в Сърбия Москва залагала на „публичната дипломация с ясно изразена панславянска реторика“. Или по думите на германския евродепутат Елмар Брок – целта на Путин е да засили натиска върху страните от Балканите до такава степен, че те или да се дистанцират от ЕС, или вече като страни-членки на Общността да работят активно за прокарване на руските интереси вътре в Европейския съюз“. Същото важи с пълна сила и за Босна и Херцеговина, твърдят запознати.

Колко правилна е тази оценка, показва друг стратегически документ за руската стратегия на Балканите. Той е изготвен от влиятелния Съвет за външна политика в Москва и наскоро беше представен на руския президент. В документа се казва, че в този регион, който по традиция поддържа тесни връзки с Русия, „не можем да се ограничим само с фирмени инвестиции. Трябва да харчим пари за подобряване на тамошната инфраструктура и най-важното – трябва да инвестираме в тамошните хора“.

По всичко изглежда, че Путин е възприел именно този курс. В момента руските железници модернизират в Сърбия отсечка от 350 километра – начинанието е на стойност 750 милиона евро; руската компания „Лукойл“ притежава 79,5% от мрежата бензиностанции на сръбската Beopetrol; а „Газпром“ е мажоритарен собственик на най-голямото газоразпределително дружество в Сърбия. Сходно е положението и в Черна Гора, където Русия е първа сред чуждите инвеститори, а 30 процента от фирмите в страната принадлежат на руснаци.

 
 

Всички говорят за: Двете „голи” рокли на Джей Ло

| от |

В последните няколко дни хората не спират да говорят за Дженифър Лопес. Разбрахте ли защо?

Латиноамериканската певица се появи на Billboard Latin Music Awards с две от т.нар. „голи” рокли и, разбира се, бе убийствено секси. Както само тя е способна.

По червения килим Джей Ло мина в изящна черна рокля на Жулиен Макдоналд, а за самата церемония певицата се преоблече в друга рокля на дизайнера, такава с метален цвят.

Можете ли да повярвате, че тази жена е на 47? Поне ние никога не бихме й ги дали…

Лопес получи две награди – тази на Telemundo и за най-социално ангажирана звезда. Певицата представи новия си сингъл от предстоящия, изцяло на испански, албум Mirate.

В галерията може да се убедите защо всички говорят за Джей Ло и нейните две „голи” рокли. Даже не знаем защо го слагаме в кавички…

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.

 
 

Райна Косева: какво е да бъдеш жена-пилот

| от chronicle.bg |

Райна Косева е пилот в националния превзовач „България Ер“ и има 5 500 летателни часа. Тя управлява Embraer 190.

Описва професията си като изключително интересна и красива. „Малко професии могат да предложат такива гледки, каквито ние виждаме всеки ден. Особено красиво е когато полетът е рано сутрин и виждаме изгрева на слънцето –първо от ниско, а после, когато сме високо над облаците и всичко е огряно от слънчевите лъчи“, казва Райна.

Решението ѝ да се захване с пилотската професия е било напълно случайно и импулсивно. Детската й мечта била да стане хирург. Това обаче се променя в 11 клас, когато с нейни приятели се записали за парашутисти в аероклуб „Божурище“. Там имала възможност да лети и пилотира малки самолети.

Capture

Така тя се влюбва в небето и вместо в Медицинския университет, кандидатства в Техническия за специалност „Авиационна техника и технологии“ и завършва през 2003 година.

За разлика от много пилоти, които никога не са попадали в стресиращи ситуации, Райна има няколко. Преди да работи в „България Ер“, тя е била пилот в карго компания. Спукана гума на основния колесник при кацане и отказ на двигател при излитане са най-сериозните проблеми, с които тя и екипажът е трябвало да се справи, докато е пилотирала самолет в карго компанията. И в двата случая обаче е категорична, че е била подготвена.

„На повечето пилоти никога не се е случвало да им спре двигателят на самолета. На мен ми се случи – не беше страшно, защото бях подготвена. Това е една от ситуациите, в които всички трябва да знаем как действаме дори насън. С командира тогава действахме по процедурите и приземихме самолета без други щети. Освен основното обучение през което минаваме, на всеки 6 месеца се провеждат т.нар. тренажори – тренировки, където всички пилоти в изкуствени условия трябва да упражняваме уменията си в такива ситиации. Когато обаче ми се случи в реална среда, всички колеги и инструктури бяха много впечатлени и един през друг идваха да ме разпитват. Един командир дори се пошегува, че един гърмян заек е много по-скъп от други два негърмяни“, спомня си Райна.

17918753_1389105864484275_131290256_n

Откакто е пилот в „България Ер“ не се е сблъсквала с подобни аварии.

“Усещането при пилотиране на новите самолети Embraer (б.р марка самолет) e изключително! Никога не съм имала възможността да шофирам чисто нова кола, но съдбата ми подари емоцията да карам нов самолет. Всичко е много спокойно, издържано до краен предел от гледна точка на сигурност и безопасност“, категорична е тя.

За вълнуващи истории и хора, с които се е запознавала на борда на авиокомпанита, Райна може да разказва много.
Най-ярко си спомня, когато се срещнала с Боби Михайлов. Тогава тя е била втори пилот и старшата стюардеса с широка усмивка й казала, че той е на борда.

„Аз съм страшен футболен фен и когато разбрах, че той е на борда, поисках автограф. Подадаох летателната си книжка на стюардесата и я помолих да отиде при него и да му поиска автограф. Тя започна да ми се смее, хвана ме за ръката и ме заведе при него. И така, освен много печати, признания и удоствоверения, в книжката си вече имам и автограф от Боби Михайлов“, казва през смях тя.

Друга спортна легенда, с която се е срещала отново на борда, е Кубрат Пулев.

„Да си пилот е много динамично, разнообразно и отговорно. Може би и това ми харесва най-много“, категорична е Райна.
В свободното си време се отдава на децата си. Заедно ходят на ски, плуване. Запалени са и по туризма, като най-много обичат да пътуват заедно.

 
 

Пол Верховен снима филм за монахиня лесбийка

| от chronicle.bg, по БТА |

Световноизвестният режисьор Пол Верховен снима в Париж лентата „Пресветата Дева“ за монахиня лесбийка, съобщава сайтът Лайф.

Порталът цитира информация на Саид бен Саид, президент на френската телевизионна копания SBS Productions, която реализира филмовия проект.

Бен Саид е френски продуцент от тунизийски произход, който основава споменатата компания през 2010 година. На страничката си в Туитър кинодеецът показа афиша на бъдещия филм, като уточни, че режисурата ще бъде поверена на Верховен, известен с със заглавия, като „Първичен инстинкт“ , „Робокоп“, „Зов за завръщане“ и др.

Главната роля ще бъде поверена на белгийската актриса Виржини Ефира. Сюжетът се основава на книгата на американската писателка Джудит Браун „Аморални постъпки: животът на монахиня лесбийка в Италия в епохата на Ренесанса“