Решителни мерки на Турция срещу контрабандата на петрол, захранваща Ислямска държава

| от |

Дезмънт Бътлър от Асошиейтед прес

Севда, 22-годишна сервитьорка с кафява престилка, разказва как е направила цяло състояние, прекарвайки контрабанден дизел от село, разположено на дивата и опасна граница на Турция със Сирия. Но дните, когато тя можеше да спечели 20 пъти повече от заплатата й като сервитьорка, неочаквано свършиха преди няколко месеца, когато полицията арестува нея и глоби работодателите й със солидна глоба.

Контрабандното гориво пристигаше от петролните кладенци в Ирак и Сирия, контролирани от бойци, включително от групировката „Ислямска държава“, и бе продавано на посредници, които извършваха контрабанда по турско-сирийската граница.

Служители на западните разузнавателни агенции твърдят, че Турция се прави, че не забелязва процъфтяващата търговия, която засилва групировката „Ислямска държава“, а американският държавен секретар Джон Кери призова Турция да прави повече, за да спре търговията. Анализатори са установили, че групировката „Ислямска държава“ получава по 3 милиона долара дневно приходи от петролните находища, превзети в Ирак и Сирия.

В двайсетина интервюта обаче турски представители, контрабандисти и продавачи по 900-километровата граница на Турция със Сирия обрисуват удивително сходна картина: контрабандата на петрол бе процъфтяващ бизнес до преди около шест месеца, когато турските власти предприеха усилени мерки, довели до значително намаляване на нелегалната търговия.

Повечето от интервюираните, включително Севда, казаха само първото си име или помолиха за запазване на анонимност заради опасения от репресивни мерки от властите или контрабандистите, които смятат, че информациите в турските медии са довели до акцията.

Турските власти казват, че са увеличили контрола по границата, арестували са десетки контрабандисти и преследват потребителите с масови операции по турските магистрали, където са извършвани проверки на цистерните за гориво за контрабанден петрол. АП съпроводи полицията при пътуване за прилагане на анти-контрабандни мерки в окръг Хатай, който е основният контрабанден канал.

Турция казва, че е иззела около 20 милиона литра петрол на границата през първите осем месеца на тази година, около четири пъти повече от същия период година по-рано, докато нелегалното гориво, открито у потребителите, е намаляло значително.

В пика на контрабандата на петрол на Турция, основната транзитна точка бе селцето Хаджъпаша на река Оронт, която маркира границата със Сирия. Хаджъпаша бе убежище за контрабандистите от десетилетия, казват властите и местните жители. Както в други гранични градове много семейства преминават границата и търгуват със стоки като захар и цигари без митнически контрол.

Гражданската война в Сирия и завземането на петролни кладенци от бойци от „Ислямска държава“ разкри огромен пазар. Някои хора увеличиха богатството си хилядократно за няколко месеца, казва местен собственик на бензиностанция, който отказа да бъде назовано името му.

На чай в неговия чист офис мъжът, не свалящ цигарата от устата си, който е прекарал живота си по границата, казва, че е наблюдавал разцвета и фалита на контрабандния бизнес. След като контрабандата започнала миналата година и евтиното гориво през границата станало лесно достъпно, той загубил 80 процента от своя легален бизнес с дизел, казва той. След като Турция предприе мерките, по-голямата част от бизнеса се е върнала и в момента е само с 20 процента по-слаб отколкото преди.

На много места по сирийската граница контрабандата на дизел се извършва в малки мащаби, казват контрабандисти и продавачи. Някои в Хаджъпаша обаче са измислили как да увеличат контрабандата, използвайки много нелегални тръбопроводи под Оронт. Тръбопроводите са с дължина до три километра и са положени на дълбочина 15 метра, изкопани са с високотехнологични вносни машини с оборудване за полагане на фиброоптични кабели, които струват стотици хиляди долари, според властите. Дизелът, рафиниран в Сирия, изниква от канелки в полетата с памук в Хаджъпаша и съседните градове, където са се наредили нетърпеливи купувачи.

Местните власти започнаха да разкопават тези тръбопроводи преди месеци, прекъсвайки може би най-големия източник на контрабанден петрол на пазара. Севда казва, че веднъж седмично е извършвала десетчасово пътуване с камион от Хаджъпаша с хиляди литри дизел за компания в анадолския град Денизли, като е печелила по 6500 долара за пътуване. Тя е могла също да изкарва по-малко пари при пътувания на малки разстояния в района с Мерцедес седан с допълнителен таен резервоар за газ.

Всеки го правеше. Това бяха толкова много пари, казва тя, кикотейки се. Преди шест месеца контрабандата бе толкова разпространена, че камиони и коли с купувачи често се нареждаха в колони по стария път за Хаджъпаша, казва Севда. Арестът е сложил край на кариерата й на контрабандист. Тя казва, че е била освободена и компанията, която е купувала дизел от нея, е уговорила наложената й глоба от над 60 хиляди долара да бъде намалена наполовина, и я е платила.

Турските власти, включително високопоставени представители на полицията, на граничната полиция и на жандармерията, казват, че енергичните мерки са започнали миналата година, но са излезли наяве през последните шест месеца – период, в който Турция се оказа подложена на нарастващ натиск от съюзниците, в т.ч. САЩ, опасяващи се, че „Ислямска държава“ се финансира в голяма степен от незаконната търговия с петрол.

Екстремистката групировка е поела контрола над големи райони в Сирия и Ирак и доскоро контролираше цели 11 петролни находища в двете държави, казват анализатори. На територията на Ирак и Сирия групировката продава петрол на посредници при значителна отстъпка. Част от този петрол контрабандно влиза в Турция, като голяма част е продавана на местна почва. В последните дни предвожданата от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“ взима на прицел рафинерии в двете държави.

Турските власти казват, че предприетите от тях действия произхождат от безпокойства за вътрешната сигурност и загубата на приходи от такси. Макар да признават, че контрабандата преди е била широко разпространена, те отхвърлят обвиненията, че безмълвно са позволявали на екстремистите един източник на приходи от симпатия към всеки един противник на сирийското правителство.

„Ако погледнете мерките, взети през последните две години и особено миналата година, ще видите, че Турция изобщо не е разрешавала такива дейности“, казва Джемалеттин Хашими, съветник от службата на турския премиер, който твърди, че дори за САЩ е трудно да контролират ефективно границите си. „Ако САЩ бяха разрешили проблема с контрабандата по границата с Мексико, тогава вероятно и Турция щеше да направи същото… Това е най-трудното нещо“.

Но Фехим Таштекин, турски журналист, който е отразявал контрабандата в Хаджъпаша преди предприемането на мерките за
възпрепятстване на нелегалния трафик, казва, четурските войници преди просто са наблюдавали без да се месят. „Как е възможно властите да не са забелязвали това, на което аз съм ставал свидетел като журналист?“, пита той. „Как не са надушили миризмата на петрол?“

Според негови оценки предприетата операция е намалила контрабандата със 70-80 процента, но той смята, че тя все още продължава в Хаджъпаша в по-малка степен, и казва, че властите могат да проявят по-голяма настъпателност. Властите в Хатай казват, че са започнали да увеличават усилията след инцидент през май 2013 г., когато силите за сигурност влязоха в сблъсък с група контрабандисти на гориво в град, недалеч от Хаджъпаша. Десет души загинаха при експлозия,  когато контрабандист подпалил цистерна с гориво, по данни на властите. След това властите изградиха инфраструктура, добавяйки нови контролни пунктове и изкопавайки окопи по границата, увеличавайки трикратно патрулните коли и използвайки модерни радарни системи.

През последните пет месеца полицията в Хатай казва, че е арестувала 38 души, замесени в контрабанда, а от юни миналата година е събрала над 5,7 милиона долара от глоби. „Мерките за сигурност са на най-високо ниво на кота нула (на границата ), от където е бил пренасян контрабандно петрол“, казва заместник-валията на Хатай Орхан Мардинли. След няколко часа път на изток, на граничния пункт Йонджупънар край турския град Килис, шофьори на камиони, работещи в района на границата, казват, че до миналата година са се възползвали от възможността да се промъкват обратно с цистерни, натоварени с нелегално сирийско гориво, но глобите ги разубедили. „Дори и да прекараш само 10 литра през границата, получаваш огромни глоби“, казва Ибрахим Акалън, шофьор, който чакаше, за да превози в Сирия бетон.

Нелегално гориво в малки количества все още лесно може да бъде открито в много градове по границата – свидетелство, че контрабандата не може да бъде напълно изкоренена. На бензиностанция в Акчакале, на шест часа път от Хаджъпаша, служител предпазливо отведе отзад репортер, попитал за „евтино гориво“.

Но контрабандистите казват, че този бизнес сега е далеч по-труден. „Нещата сега са сложни. Не помня такива времена от 40 години“, казва възрастен мъж, който цял живот е бил контрабандист. „Ако имаше някаква добра печалба в контрабандата, аз щях да съм пръв. Вярвайте ми, аз бях царят, но този живот вече е минало“.

 
 

От малкия Жак до големия Превер

| от Спонсорирано съдържание |

На 04.02.1900 г. някъде в близост до Париж се ражда великият Жак Превер. Бащата на малкия Жак работи в централен офис за бедните в Париж (office central des pauvres de Paris).

Често хваща сина си за ръка и го повежда по малките крайни улички на Париж. Така у младия поет назрява усещането за любов към малкия периферен Париж, който по късно ще бъде увековечен в безкрайността на красивото слово.

Освен перифериите на града, бащата на Превер показва на момчето си и новия и вълнуващ свят на театъра и киното. Изкуствата, които ще пленят и стимулират ума му. След години Превер ще каже, че е горд, че е получил образованието си по тротоарите на Париж.

93e6aab501faa79df70ef14cb9391458

Годините на любов към изкуството и литературата превръщат малкия Жак в големия Превер. Квартирата му в Монпарнас бързо се обособява като своеобразно средище на млади, пламтящи и бунтарски настроени литератори. На 25 годишна възраст поетът влиза в т.нар. „група на сюрреалистите“. И това се оказва началото на един дълъг и пищен творчески път, който ще промени изцяло нюансите на френската литература, кино, театър.

Поезията на Превер безспорно се отличава със семплота и нежност на словото. С тихи малки думи той така изящно подрежда хаотичния живот по шумните булеварди на Париж.

жак превер

„И ако говорим за характера на стиховете му, те наистина напомнят сивите врабци, без чието пърхане и цвъртене човек не може да си представи булевардите, кейовете и парковете на Париж. Но ако става дума за значението на поета, той съвсем не е дребно птиче и макар да е хвърчал винаги вън от купола на академичния елит, никога не е бил вън от въздуха на голямата френска култура.“

Валери Петров за поезията на Жак Превер

ОТЧАЯНИЕТО СЕДИ НА ЕДНА ПЕЙКА

В някакъв парк, на пейка
е седнал човек, който ви вика, когато минавате.
С очила, в сиви, изтъркани дрехи,
той пуши цигара, седи неподвижно.
Вика ви
или просто със знак ви кани да седнете.
Не, не трябва никой от вас да го гледа.
Не трябва никой от вас да го слуша.
Отминавайте този човек,
сякаш не сте го видели
и чули.
Минавайте, ускорявайте своите крачки.
Ако само погледнете в него,
ако само го чуете,
той ще направи знак
и нищо не би ви попречило вече
да спрете,
да седнете близко до него.
Тогава човекът се вглежда във вас и се усмихва,
а вие страдате страшно.
Той продължава да се усмихва
и вие почвате да се усмихвате
точно така,
както той се усмихва.
Колкото повече се усмихвате,
толкова повече страдате
страшно.
Колкото повече страдате,
толкова повече се усмихвате
неудържимо.
И си оставате там,
с вледенена усмивка
на пейката.
А покрай вас играят деца,
минувачи минават
спокойно,
и птици прелитат над вас
от дърво на дърво.
Но вие оставате там,
приковани на пейката.
И разбирате вие,
че никога вече не ще заиграете
като тези деца,
че никога вече няма спокойно да минете
ведно с минувачите,
никога вече не ще полетите
от дърво на дърво
като птиците.

Превод: Веселин Ханчев

 
 

Киа Моторс ще строи нов завод в Индия

| от chronicle.bg |

КИА Моторс подписа Меморандум за разбирателство с правителството на Андхра Прадеш, Индия за строителството на нова производствена база в Anantapur.

Споразумението бе подписано на официална церемония в град Виджаявада, част от Андхра Прадеш, югоизточна Индия. Инвестицията за първия завод на КИА в Индия, който се очаква да бъде въведен в експлоатация в края на 2017г., възлиза на 1.1 милиард щатски долара.

Стартът на производство е планиран за втората половина на 2019г., като капацитетът на базата ще бъде 300 000 автомобила годишно.

КИА планира производството на стратегически компактен седан и компактен SUV, специално насочени към индийските потребители. Заводът, разположен на площ от 2.16м2/536 акра, включва 4 основни цеха – щамповане, заваряване, боядисване и сглобяване.

Модерният завод ще предостави възможност на компанията да стартира продажбите си и в Индия, което ще спомогне за устойчивия ръст в продажбите, както на местно, така и на международно ниво. Индия е най-бързо развиващия се пазар на нови автомобили в света и 5-ти по големина в международен мащаб.

През изминалата 2016г. в страната са реализирани над 3.3 милиона автомобила. Експертите прогнозират, че до 2020г. Индия ще се превърне в третия най-голям пазар на автомобили в света.

 
 

Ще има продължение на „Z-та световна война“

| от chronicle.bg, по БТА |

Американският режисьор Дейвид Финчър снима продължение на филма за зомби апокалипсиса „Z-та световна война“.

Главна роля изпълнява Брад Пит, който участва и в първия филм.

Премиерата беше планирана за юни 2017 г., но се наложи снимките да се забавят, заради бракоразводния процес на актьора с Анджелина Джоли. Датата на излизане на новия филм по екраните не е известна.

През август 2016 г. Брад Пит предложи на Дейвид Финчър да режисира продукцията.

Постапокалиптичният трилър „Z-та световна война“, заснет по романа на Макс Брукс, се появи по екраните през 2013 г. Брад Пит е продуцент на филма и изпълнява главна роля в него. В „Z-та световна война“ се описва историята на бившия сътрудник на ООН Джери Лейн, който се опитва да предотврати зомби апокалипсис. Филмът донесе над 540 милиона долара приходи от прожекции в целия свят и от търговска гледна точка стана най-успешният в кариерата на Брад Пит.

Дейвид Финчър е работил по филми, като „Боен клуб“, „Седем“ и „Странният случай с Бенджамин Бътън“, главни роли в които изпълнява Брад Пит. Други филми на режисьора са „Социалната мрежа“ и „Момичето с драконовата татуировка“.

 
 

Сериали, базирани на филми

| от |

Качественото кино има навика да се провира дори и през най-малките пролуки, които комерсиалните бомбастични заглавия му оставят. То намира своите почитатели и оставя приятна следа и послевкус в зрителя.

Доброто кино ще съществува, независимо колко комерсиални екшъна и филми за надяждане с пуканки се направят. Същото важи и за добрата телевизия.

В нашата селекция днес двете се срещат. Някъде по средата, където е най-удобно.

Избрали сме шест сериала, които са базирани на шест качествени филма, които ако не сте гледали, е добре да се засрамите.

За останалите – всичко е горе в галерията.