Разсипаната култура на Донецк

| от |

Сраженията в източноукраинския град Донецк разрушиха голяма част от града. Независимо от това културният живот продължава да тече, а в операта дори има премиери. Само че не всяко изкуство е вече „добре дошло“, пише Дойче веле.

Ноемврийският афиш на операта в Донбас съдържа все ведри заглавия като „Царицата на чардаша“, „Прилепът“ и „Севилският бръснар“. Културата явно е призвана да създава добро настроение сред хората от полуразрушения град.

„Първо играем безплатно, за да видим дали изобщо ще дойде публика. Хората имат нужда да се откъснат от ужасите на войната“, казва младата хористка Лидия, която работи в операта от декември 2012 година. Тогава била премиерата на „Летящият холандец“. Днес спектакълът вече не се играе, защото всички декори и целият реквизит са изгорели. Много от певците и хористите са напуснали Донбас. „Всичко е много тъжно. Нашият театър се намира на територия, на която се води война“, споделя известният хореограф Вадим Писарев, от чието балетно училище се излезли много известни солисти.

Между политиката и войната

Културата в Донецк е двоен заложник – на войната и на политиката. Хората в града обаче не говорят открито за това. В миналото донецкият театър беше едно от най-активните средища на културен живот и на съвременна драматургия. Представленията бяха предимно на украински. „Нацията“, по романа на Мария Матиос, беше една от последните премиери. Действието се развива по време на украинската съпротива срещу съветската власт през 30-те години на миналия век. Сега обаче, театърът е принуден да промени на 180 градуса репертоарния си план и културната си политика. „Биха разстреляли хората на място, ако се опитват да поставят украински пиеси“, казва украинският министър на културата Евгений Нишук. „Ние обаче продължаваме да играем. Имаме и предостатъчно руски пиеси в репертоара“, казват актьорите.

По официални данни, над 30 културни институции в Донецк са или напълно разрушени, или сериозно засегнати. Почти изцяло е резрушен мемориалът Савур Могила, издигнат през 60-те години на миналия век в памет на жертвите от Втората световна война. На възвишението, на което днес се виждат останките от мемориала, през 1943 година са се водили кървави сражения между германския Вермахт и Червената армия. През юли и август 2014 година на същото място отново се стигна до кървави сблъсъци – този път между украинската армия и проруските сепаратисти.

Друга жертва на войната е популярният Донецки музей за историята на региона. По сградата му има следи от 15 попадения на базуки. Директорът на музея Евгений Денисенко казва, че над 30 процента от всички експонати са напълно разрушени. Като по чудо е оцелял скелетът на един праисторически мамут“, казва главната реставраторка Татяна Койнаш. Загубите са щели да бъдат още по-големи, ако сътрудниците на музея не бяха евакуирали голяма част от експонатите. „При това те работят на доброволни начала, от чист идеализъм. Последните заплати са изплатени през пролетта“, казва директорът Денисенко. Той смята, че за възстановяването на музея ще се необходими около 6 милиона евро. В момента доброволци помагат за зазимяването на онова, което е оцеляло.

„Това тук не е изкуство“

Пострадал е и Центърът за съвременно изкуство „Изолация“. Преди известно време частна фондация превърна една стара фабрика в покрайнините на града в Център за модерно изкуство, заимствайки от примера на Рурската област. Центърът за модерно изкуство беше завзет и окупиран от проруски сепаратисти, които разрушиха произведенията на изкуството и плячкосаха библиотеката. Един от новите „господари“ на Центъра възмутено показа пред камерите фотоалбум на известния украински фотограф Борис Михалков: „Не съм специалист, но мога да различа истинското изкуство от тази порнография. Мога само да ви обещая, че в република Донбас няма да има такова „изкуство“, казва един от окупаторите Леонид Баранов.

 
 

adidas представи новите PureBoost

| от chronicle.bg |

adidas Running представи новите обувки adidas PureBOOST. Те са вдъхновени от бегачи и са създадени за бегачи.

PureBOOST има по-висока пета и прогресивно изваяна средна част на подметката BOOST, с по-широка предна част за оптимална опора по време на бягане при завой – перфектна за тичане в градска среда. Външната част на подметката също е проектирана, за да отговори на специфичните изисквания за бягане в града, с гума разположена в средната част на подметката за допълнителна стабилност и защита. Проектираната като еластична мрежа, външна част на подметката, осигурява превъзходно сцепление като в същото време позволява на стъпалото да си взаимодейства хармонично със средната част на подметката изработена от пяната BOOST.

DSCF9442_LR

Новата текстилна горна част е изключително адаптивна и влиза в синхрон с походката на бегача. Новата конструкция на двойно обгръщащия стъпалото език, осигурява подкрепа, но също така позволява на крака да се движи в хармония с горната част на обувката.

За разработването на продукти за бягане, adidas използва нашия научно-изследователски екип, който използва системата за тестване на продукти ARAMIS – технология за проследяване на движението, която позволява детайлен анализ на движението на тялото. Всичко това ни вдъхнови да проектираме обувка за бягане в града, отличаваща се с елементи, адаптиращи се към различните предизвикателства.

 
 

Wizz air започва полети от Варна до Тел Авив

| от CHR Aero |

Нискотарифната авиокомпания Wizz air обяви нова линия между Варна и Тел Авив, Израел.

Полетите ще стартират на 21 юли и ще се изпълняват 3 пъти седмично.

Airbus A320 на компанията ще излита от Варна в 12:50 ч. и ще каца в Тел Авив в 15:10 ч. Обратният полет е в 16:00 ч и каца във Варна в 18:30 ч. Цените на билетите започват от 49,99 лв. в едната посока.

С този полет дестинациите на Wizz от Варна стават общо 8.

Преди месец компанията обяви 5 нови дестинации, до които ще започне да лети от 21 юли – Дортмунд, Мюнхен, Ларнака, Милано и Айднховен. Те допълват съществуващите полети от Варна до София и Лондон.

 
 

Facebook тества инструмент за изобличаване на фалшиви новини

| от chronicle.bg |

След новината, че Германия има намерения да глобява Facebook за всяка фалшива новина, която се завърти в мрежата, от компанията явно са решили да се справят с проблема и в момента тестват филтър за фалшиви новини в Германия.

Политиците в Германия се опасяват, че разпространението на фалшиви новини може да се отрази на предстоящите наесен федерални избори.

Немците планират пътя, по който да вървят фалшивите новини така: когато системата за проверка на фактите на Facebook отчете една новина като фалшива, потребителите ще бъдат изпратени на Correctiv, неправителствена новинарска организация със седалище в Берлин. Ако даден елемент се счете за неверен, той ще бъде маркиран като „оспорван“, придружен от обосновка, а сайтът ще предупреждава потребителите, преди те да го споделят в социалната мрежа.

Освен това, т.нар. спорни елементи ще се показват по-малко в новинарския поток на социалната мрежа.

Източник: Financial Times

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.