Разхищение по време на криза

| от |

Автомагистрали, които почти не се използват, голф-игрище за милиони, на което никой няма да играе. Във време на криза това си е чисто прахосничество! Хората в Португалия гледат с критично око на подобни проекти, пише Дойче веле.

Замислено е спортно съоръжение, което да буди възторг у младите хора в Лисабон. Но резултатът сочи нещо съвсем друго: “Чисто прахосничество. Игрище за голф за няколко милиона, на което никой няма да играе! На фона на кризата, в която страната се намира, това си е чисто разхищение”, не крие гнева си студентката Тамара Сантош. Тя смята, че във време на топящи се доходи и растящи такси за следване държава би следвало по-разумно и предпазливо да изразходва средствата си.

В скоро време ще е завършено студентското игрище за голф, за което са заделени седем хектара земя и два милиона евро – половината от средствата са от европейски субсидии. Дори спортни функционери като директорът на стадиона Жоао Рокет смятат, че сегашният момент не е особено подходящ за подобен строеж. „Проблемът около финансирането на съоръжения за голф е този, че голфът е стигматизиран като спорт за богаташи. Във време на криза като сегашното повечето хора смятат, че е абсурдно да се заделят инвестиции за строеж на голф-игрища”, казва Рокет.

Моделът отпреди кризата

Университетското игрище за голф обаче е замислено преди повече от пет години – във времена, когато европейските субсидии се изсипваха щедро над Португалия и страната можеше да си позволи и някои по-луксозни проекти. Така някои малки кръстовища внезапно се превърнаха в гигантски кръгови движения със скъпо струващи фонтани и паметници. Почти всеки окръжен град си строеше конгресни центрове, в които обаче не се мяркаше жива душа, а правителството опаса цяла Португалия с луксозни аутобани, по които не пътува почти никой поради повишените цени на винетките. Всички тези начинания бяха осъществени по един и същ модел: ЕС плащаше близо две трети от нужните средства, за остатъка – правителството взимаше банков кредит. В сегашната криза обаче дори и смислените проекти стават обект на критика.

por

Директорът на стадиона Жоао Рокет е привърженик на идеята за строеж на голф-игрище. “Традиционните видове спорт като ръгби и футбол вече не привличат толкова много студенти както едно време, така че трябва да се преориентираме. А щом като искаме студентите и занапред да спортуват, трябва да покажем с нещо, че сме модерен университет, който знае какво се търси”, казва Рокет. Освен това голф-игрището ще бъде отворено за всички, а от това университетът ще получава и странични приходи.

Последиците от „грешните сметки“

Допълнителни ползи очаква и град Елвас в бедната южнопортугалска провинция Алентежо. Във времената, когато парите не бяха проблем, градът си построи най-голямата изкуствена ледена пързалка на Иберийския полуостров, заедно с многофункционална спортна зала за седем милиона евро. Покривът на залата дори може да се отваря през горещите летни месеци, когато там се провеждат концерти и кориди. ”Ледената пързалка ни носи много приходи, уверява Мануел Валерио, който отговаря за поддръжката на общинските съоръжения. През коледната ваканция от съседна Испания пристигат много туристи, които я ползват и оставят парите си при нас.”

Факт е, че пързалката в Елвас се ползва почти само от испанци. За обеднелите в кризата португалци е трудно да отделят по три евро за 30 минутно ползване. Испанците обаче са във възторг от съоръжението: “Фантастично е”, хвали го Хосе Антонио, който е пропътувал близо 100 километра от съседна Испания, за да кара кънки с децата си. “Съоръжението е добре поддържано, входът е евтин, на децата им доставя огромно удоволствие”, казва той.

За съжаление, поддръжката на повечето подобни съоръжения струва прекалено скъпо. За разлика от Елвас, доста други общини обмислят закриването на луксозните плувни басейни и спортни съоръжения. “Някои хора преди години явно са си правили грешно сметките, признава общинският служител Валерио от Елвас. А ЕС не само е одобрявал повечето от тези “грешни сметки”, но и ги е финансирал с много милиарди.

 
 

Как да не бъдем идиоти, когато ходим на театър

| от |

Театърът е светиня. Единственото живо изкуство, което се случва пред очите на неговите консуматори. И заслужава като влизаме в неговите покои, да не се държим като идиоти.

Дори когато сте попаднали в Сатиричния театър случайно, защото там ви е стоварил влакът, или сте си хванали интелигентно гадже, или сте се натресли на комедийна ширпотреба с предизвестен край, театърът като такъв заслужава най-доброто ви отношение и безспорното ви уважение.

Заради самото изкуство и заради къртовския труд на театралните артисти.

Ето няколко семпли правила, които е желателно да спазваме, когато ходим на театър:

1. Не ходим на театър по анцуг

Отдавна вече хората не слагат най-хубавите си дрехи, за да отидат на театър и макар вече така да е прието, това е тъжно. Никой няма да ви задължи да сложите смокинг или вечерна рокля в залата, но елегантното облекло е един толкова приятен реверанс към миналото, в което хората са прекарвали по няколко часа в суетничене преди да излязат и да отидат да видят най-новата постановка в града. Ок, не слагайте бомбета и фишу, но поне свалете скъсаните дънки (и облечете нещо на тяхно място, разбира се). Може да са модерни и много шик, а вие да сте широко скроена личност и арт човек, но арт не значи скъсано и провиснало. Официалните дрехи в театъра са уважение.

2. Не мърморим като досадни лельоци, щом някой иска да си стигне до мястото

Ако сте седнали на местата си в 7 без 10, а някой се опита до стигне до своето, което за зла участ е в средата на реда в 7 без 5, не започвайте да мърморите под мустак, все едно човекът ви е причинил зверски дискомфорт нарочно. Малко толерантност.

3. Не закъсняваме

Дори ако сте от патологично закъсняващите, които носят някакъв специфичен чар, когато става дума за театър, пробутвайте закъснения си на работодателите и приятелите си. Когато става дума за театър, закъснението не е нищо по-различно от груба селска проява. Не може да влизате дори две минути след началото на постановката. Разсейвате зрителите, разконцентрирате артистите, всички ви мразят. С една дума – пречите. Не го правете.

4. Изключваме звука И вибрацията на телефоните

Светла и позитивна е тенденцията все по-рядко фабричната мелодия на Samsung да ехти по време на театрални постановки. Уви, същото не може да се каже за вибрирането. Ако не знаете как да се оправяте с телефона си и не можете да му изключите и звука, и вибрацията, просто го изключете напълно. Няма нищо по-тъпо от това в средата на монолога на Хамлет въздухът да се разцепи от мощна вибрация, издаваща, че държите в чантата си високооборотен вибратор.

5. Не проверяваме какво става във Facebook

Разбирам, че изкушението да си чекнете фийда в средата на представлението е адско, но не бива да го правите. Светещото петно на Facebook-а ви в призрачно-приказната тъмнина на театралния салон е абсолютно некултурна проява на неуважение към актьорите, която трябва да се наказва със закон.

6. Не „заципваме“ и „разципваме“ чантите си, веднъж щом постановката е започнала

Преди седмица гледах „Жюли, Жан и Кристин“ в Сфумато. В момента, в който Албена Георгиева излезе на сцената, жената до мен реши, че е адски важно да измъкне нещо от чантата си, която очевидно беше нещо като мини туристическа раница с над 150 ципа. Докато зрителката успее да изрови салфетката си, актьорите вече излизаха за финален поклон. Наистина, по-добре оставете носа си да капе върху човека до вас, отколкото да продънвате ушите на цялата зала с проклетия цип.

7. Не ядем в залата

Театърът не е кино. Когато отидете да гледате „Петдесет нюанса по-тъмно“, на Дакота Джонсън и Джейми Дорнан не им пука, че хрупате пуканки и си мажете брадичката с барбекю сос за начос. Театралните актьори обаче, ако не сте забелязали, са там, пред вас. Нито те, нито останалите зрители ще изпаднат в еуфория, ако започнете тихичко да гризете солетки по време на някой драматичен монолог. Освен ако не сте диабетици и въпросът за хапване на блокче шоколад не е на живот и смърт, се въздържайте от плюскане за час и половина.

8. Не обясняваме на съседа какво се случва на уше

В театъра всичко се чува. И всеки излишен звук е с децибелите на гръм върху ламаринен покрив. Та дори да сте загрижени, че човекът, с когото сте отишли на театър не е достатъчно интелигентен, за да схване постановката, оставете го в неведение.

9. Аплодираме артистите. Задължително.

Може би не си давате сметка, но тези хора на сцената не са там за забавление. Те работят и работят тежък, изтощителен, умствен, творчески и физически труд, за да забавляват вас. Или за да ви натъжат. Или за да ви накарат да помислите. Във всеки случай, актьорите са на сцената заради своята публика. И заслужават след края на представлението да си вземат поклона. А вие да им го дадете с бурни аплодисменти.

10. Не сформираме пого пред гардероба

Моментът, в който дадена тълпа трябва да се изсипе от едно място и да се излее на друго, винаги е кризисен. Добре е обаче да запазите спокойствие след края на постановката и кротко да изчакате реда си за взимане на палта от гардероба. Това не е Lidl, че да се ръгате с лакти.

 
 

„Space X“ подновява мисиите до МКС

| от chronicle.bg, по БТА |

Частната компания „Спейс екс“ е в готовност да поднови мисиите си до МКС чрез възвръщаемия си космически кораб „Дракон“, който трябва да бъде изстрелян в събота с ракетата-носител „Фалкон 9″, съобщават Асошиейтед прес и Франс прес.

„Фалкон“ осъществи успешен старт на 14 февруари, като изведе в орбита десет малки спътника, след като миналия септември ракета от същия вид се взриви преди да бъде изстреляна.

„Дракон“ ще стартира от историческата площадка 39А от космическия център „Джон Кенеди“ близо до Кейп Канаверал в щата Флорида. Оттук тръгнаха мисиите на Аполо към Луната, както и космическите совалки в периода 1981-2011 година.

Товарният кораб ще пренесе до МКС над 2,2 тона товари и оборудване, като стартът е предвиден за 15:01 часа по Гринуич. Капсулата ще достигне до орбиталната станция в понеделник. При отлагане на изстрелването, нов опит може да бъде направен в неделя сутринта. Метеорологичната прогноза предвижда 70 процента благоприятни условия за полет в събота, когато е предвиден стартът

 
 

Видяхте ли тийзъра на „Castle rock“ на Стивън Кинг?

| от chronicle.bg |

Нов проект на Стивън Кинг, съвместно с Джей Джей Ейбрамс, ще радва феновете на Краля.

Той се казва „Castle Rock” и това, което се знае към момента е, че става дума за антология, която ще включва герои и теми от всички творби на Кинг, които се развиват в Касъл Рок.

Знае се още, че  всеки сезон ще следва отделна група герои и сюжетни линии, но част от тях ще се появяват и в следващите сезони.

Ето го и тийзъра, който според нас изглежда доста обещаващо:

 
 

Този път „Оскар“-ите дискриминират актьорите по възраст

| от chronicle.bg, по БТА |

Американската киноакадемия, учредила „Оскар“-ите, беше обвинена за това, че дискриминира актьорите по възраст, като звездите над 60-годишна възраст рядко са удостоявани със златните статуетки.

Порталът се позовава на най-ново изследване на сътрудниците на университета в Южна Калифорния. Те установили, че от 25-те номинирани филма за „Оскар“-и през последните три години, главният актьор в тях е бил над 60-годишен само два пъти. И в двата случая номинации получил Майкъл Кийтън.

По данни на изследването едва в 22,3 процента от споменатите филми играели и в главни роли възрастни жени.

През месец януари тази година световноизвестният режисьор Джеймс Камерън разкритикува Американската киноакадемия заради нейното предубеждение към масовата култура, припомня сайтът Дедлайн.