Пропастта, която дели България

| от | | |

7Road_Sofia

Големият български писател Константин Константинов в книгата си “Път през годините” задава ироничния въпрос: “Провинцията – не започва ли тя от светофара при халите?”, визирайки провинциалния характер на столицата по онова време, пише Гласът на Русия.

Днес София е модерен европейски град, в който живеят 1.4 милиона души, или малко над 16.5 процента от населението на страната. Но в нея се произвежда близо 33 процента от Брутния вътрешен продукт на България. София е градът, в който са съсредоточени всички министерства, банки и големи финансови и научни институции, агенции и национални медии. Опитът на бившия финансов министър Симеон Дянков да извърши децентрализация като прехвърли министерства или техни звена от столицата в провинцията, се провали с гръм и трясък защото бе лишен от икономическа и социална логика.

Девизът на София: “Расте, но не старее” остава в сила. Нейното население се увеличава с 30 хиляди души годишно. Но поводът за тези редове не е оптимистичен като девизът, а е тревожен феномен – социалната и икономическта пропаст между София и провинцията, която не е от вчера, става все по-опасно дълбока. Средният доход на човек от домакинство в столицата например е 1159 лв., докато в област Силистра е 700 лв. Подобна е разликата между София и Видин, Враца, Монтана, Пазарджик и други областни градове. При това доходите на столичани се увеличават с 12 процента годишно, докато в Силистра или Видин увеличението е под 5 на сто. Ако тази тенденция се запази след двайсетина години силистренци и пазарджиклии ще получават една пета от доходите на софиянци. Това показват данните от проучване на Института за пазарна икономика (ИПИ), акцентиращо върху задълбочаващата се пропаст между стандарта и качеството на живота в столицата и в останалите области на страната.

Икономическата криза продължава да задълбочава тази пропаст, която дели българите на софиянци и останалите. Според анализа на ИПИ това важи не само за нивата на средногодишния доход на гражданите, но и за индикатори като безработица и заетост. Фрапираща е разликата между София и Видин например в сферата на заетостта. Безработицата в столицата е 3.6 процента. За страната тя е 12.8 на сто. В 20 от общо 28 области е над средната за страната, като най-висока е във Видин – 22 на сто, Монтана – 20,8 на сто, Враца и Смолян – 20 на сто. В тези области средния годишен доход на член от домакинство е под 3000 лева.

Логични и очаквани, при такива статистически данни, са и потресаващите факти на Националния статистичеки институт за смъртността, която в София 11 на хиляда, а в област Видин – 38 на хиляда. Населението на България се топи със седем души на час. Обезлюдават цветущи допреди двайсетина години селища. На всеки 60 минути петима българи умират, а двама емигрират. В малките градове и в селата не достигат лекари, няма аптеки, няма магазини, нито пътища с нормална настилка, в някои села няма дори питейна вода. Двеста български села са напълно обезлюдени през последните 20 години. В над две хиляди села живеят по 50-60 души, предимно възрастни хора. В столицата картината е коренно различна. Улиците й са задръстени през целия ден от скъпи автомобили, моловете са пълни с купувачи, без резервация в ресторантите не може да се намери място…

Перспективата отново е в полза на столицата. През следващите седем години различията между София и провинцията ще се задълбочават драматично. Проектът на новата оперативна програма “Региони в растеж” предвижда София да получи 20 процента от бюджета на програмата, който е 3 милиарда лева. Следващите осем големи града, които по броя на населението изпреварват столицата ще получат общо едва 15 процента от тази сума. Пропастта, която дели България става все по-дълбока…

 
 

Мишел Пфайфър се появи на корицата на списание Interview

| от chronicle.bg |

Актрисата Мишел Пфайфър не е позирала за корицата на списание Interview от 1988 година.

Изглежда обаче сякаш изобщо не е минало толкова време, тъй като 58-годишната актриса изглежда прекрасно на априлската корица на списанието. Тя дава и интервю заедно с режисьора Дарън Аронофски, който стои зад филма „Mother!“ с нейно участие.

В интервюто за списанието тя разказва, че мрази да дава интервюта, защото се страхува, че е фалшива, а разговорът ще я разкрие.
Актрисата, номинирана три пъти за Оскар, разказва, че въпреки процъфтяващата си филмова кариера, няма зад гърба си официално обучение. Вместо това се е учила пред очите на целия свят.

„Чувствам се наистина у дома, когато съм на снимачната площадка“, казва актрисата. „По-балансирана съм, когато работя, наистина“, казва още тя.

В момента Пфайфър работи по три филмови проекта – „The Wizard of Lies” на HBO, “Mother!” на Ароновски и римейк на „Убийство в Ориент Експрес“.

 
 

Цен*ура

| от |

Вие имате магазин за плодове и зеленчуци, аз имам 10 реда фиданки. Правим договор аз да продавам на вашия плод-зеленчук и да правим бизнес.

Идвам, 5-6 години продавам много готина продукция, но днес ето че вече продавам каквото си искам, защото имам тази свобода и по закон, и по договора ми с вас.

Вие ми казвате: „Днес магазинът е затворен, защото прекаляваш“. Аз ви казвам: „Черните ми дрехи крият от вас колко са бели душите ми.“ И съм прав, защото така сме се разбрали. Само дето не съм прав…

Не съм прав по същия начин, по който не съм прав, когато момичето предложи да плати на първа среща, аз да кажа „Ми окей“. Това, което ще стане, когато тя си плати, няма да е неморално или незаконно. Ще е тъпо.

На магазина пише “Плод-зеленчук”, хората очакват ако не само плодове и зеленчуци, то поне предимно това. Затова влизат. Като влязат обаче единственото плодово в магазина е презервативи с вкус на лимон. Често нямам и от тях.

Поне да продавах добре, но не продавам особено добре. София-Ден-и-нощният отсреща продава 2 пъти колкото мен. А дори не продават от магазин, а от багажник на кола. Нормално е да затворите магазина, нормално е да направите нещо.

От една страна така. От друга страна…

Това е Слави Трифонов и историята му на екран доказва, че той е поставял ултиматуми, чупил е телевизори, изхвърлял е боклуци. бТВ би трябвало добре да знаят за какво става въпрос. Какво да очакваш от Слави Трифонов?

Да добавим и това, че преди записа на всяко предаване сценарий получават не само режисьорите, Ку-ку бенд и т.н. Сценарият стига и до един човек, който се нарича делегиран продуцент. Той (или тя) е от страната на телевизията и следи “да не стане нещо”. Съответно – бТВ знаят какво ще става във всяко предаване. Естествено, едва ли са знаели, че Филип Станев ще къса снимка на президента, но това е частен случай.

В този смисъл в спора си със Слави Трифонов те са в ролята на момичето, което на първа среща каже: „Ти ще платиш“. Нито е неморално, нито е незаконно. Тъпо е.

Двете страни са заедно в тази работа, а работата е ясна.

В крайна сметка след цялата разправия с „Шоуто на Слави“, довечера всички ще са пред телевизора, за да видят какво ще стане. Излъчва се, рейтингът се вдига, Слави се чува, а новият изпълнителен директор на бТВ Флориан Скала оправдава доверието – всички са щастливи.

Преди 2-3 годни в едно интервю питаха DJ Станчо още ли има вражда между „Снайпер Рекъдрс“ и „Аренби Рекърдс“ и той каза: „А-а-а, не, то това беше само за да продаваме касетки.“

А ако случайно бТВ реши и тази вечер да пуска стари записи, то шоуто така или иначе ще продължи. С малко повече шум на улицата.

 
 

Помните ли тези сериали? А бихте ли ги гледали пак?

| от chronicle.bg |

В последните години телевизията направи бум в създаването на сериали.

Епизодите не отстъпват по качество на многомилиардни холивудски продукции, а зрителите им се умножават.

Имаше обаче и друго време в телевизионната история – времето на ситкомите.

Не че сега няма комедийни сериали като The Big Bang Theory („Теория за Големия взрив“). Преди 10-20 години обаче всички теми можеха да бъдат поставени на малкия екран през епизоди.

Повечето от тях днес изглеждат архаични и малко странни. Макар че наскоро стана ясно, че ще има нови епизоди от „Уил и Грейс“, колко от вас биха седнали да гледат сериала днес и то – след „Как се запознах с майка ви“ и „Модерно семейство“, които по съвсем различен начин гледат и на странните семейства, и на приятелствата.

Предлагаме ви в галерията списък със ситкоми, които може би не бихте гледали днес. Все пак обаче се надяваме, че помните поне най-знаковите от тях.

 
 

Моделки, които смениха имената си

| от chronicle.bg |

Точно, когато си мислиш, че познаваш някого напълно. Точно, когато си мислиш, че си изследвал всеки сантиметър от нейната личност и хоп! Името й не било точно така!

Животът на тези моделки до голяма степен е ходене и в още по-голяма степен дисциплина. Това не означава, че не можеш да имаш творчески псевдоним. Или поне да си преправиш името на „по-удобно за известен“.

Моделките в галерията ни днес са направи именно това. Вие може би не познавате някои от тях, сега е моментът да се запознаете напълно.