Производителите на зелена енергия скочиха срещу нова такса

| от |

Задават се протести на производителите на ток от вятър и слънце. Причината – от догодина се очаква те да плащат такса от 20% от приходите им, като в същото време се ограничи и работата им.
Решението беше прието от бюджетната комисия в последния момент – при второто четене на бюджета, но окончателната дума дали ще влезе в сила има парламентът.

Зелените производители очакват реакция от партиите в парламента, а и от Европа. От сектора се оплакаха, че новата такса ще ги удари с близо 170 милиона лева годишно. В същото време, имат да прибират 450 милиона от Националната електрическа компания, главно защото не им плаща навреме произведения от зелените централи ток.

WIND-articleLarge

Българската фотоволтаична асоциация реагира с декларация :

На фона на провеждащите се в страната дебати за увеличаване на мощностите на ядрените централи, тихомълком парламентът приема решения за ликвидиране на производството на зелена енергия в България.

Приетото от Комисията по бюджет и финанси предложение за 20% такса върху приходите на производителите на електроенергия от слънчеви и вятърни централи дойде изненадващо за целия сектор. Такъв вид такса никога не е обсъждан с производителите в сектора. Решението е незаконно, дискриминационно и е прието непрозрачно. То противоречи на Конституцията, Европейските директиви, Насоките на Европейската комисия към държавите членки, пренебрегва препоръките от доклада на Европейската банка за възстановяване и развитие, която само преди седмица понижи инвестиционния рейтинг на България заради  действия на правителството, ограничаващи производителите от ВЕИ.

Ако някой смята, че може да заблуди гражданите, че по този начин ще намали цената на електроенергията, трябва ясно да се каже, че става дума за откровена манипулация. Независимо от разпространяваните неверни данни в продължение на година и половина, че фотоволтаиците и ВЕИ са основните виновници за високата цена на тока, всеки български гражданин трябва да знае, че произвежданата от фотоволтаици енергия е само 3% от енегийния микс на страната и трудно може да повлияе върху крайната цена.

Решението е в противоречие с условията, при които са направени инвестициите и същевременно е дискриминационно, защото се отнася само до производителите на електроенергия от слънце и вятър, а всъщност преференциалните цени за ток обхващат и биомаса, когенерации и други кондензационни производители на електроенергия.

На срещите ни през последните месеци с управляващите на всички нива на държавното управление (парламент, вицепремиер, министър) бе заявено, че реформите в енергетиката ще се правят в открит диалог и няма да има изненади от днес за утре. Случващото се в момента представлява точно обратното.

Начинът на приемане на решението (ако бъде прието и от Парламента) е идентичен с този, по който през септември 2012 г. беше взето решението за налагане на „цена за достъп“ на ВЕИ производителите, но е в още по-голяма степен дискриминационно и незаконно. Сегашните управляващи тогава бяха сатегорично против такъв подход, а сега действат по същия начин.

Тази санкция засяга интересите както на големи инвеститори като Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, Корейската банка, така и на 2000 малки и средни фирми, които са инвестирали в сектора. Фалитът на тези дружества в резултат на приетата вчера дискриминационна такса ще доведе до закриването на хиляди работни места и допълнително ще влоши инвестиционния и бизнес климата в страната.

Нашите членове от вчера са в готовност и в правото си да изразят възмущението и несъгласието си с приетото решение чрез протести по улицита на София.

Настояваме за спешна официална позиция на премиера Орешарски относно нарушаването на Европейските директиви и Препоръки в областта на енергетиката и климата, както и принципите на свободния пазар, конкуренцията и защитата на инвеститорите.

В случай, че това решение се приеме от парламента, ние ще потърсим правата си по съдебен ред в България и в Страсбург.

„Това е национализация на важен сектор в енергетиката, провокирана от партия „Атака“ – каза Меглена Русенова, председател на УС на Българската фотоволтаична асоциация. „Вече сме сезирали председателя на Европейската комисия Барозу и еврокомисарят по енергетика Йотингер“.

Със своя позиция излезе и Германо-българската индустриално-търговска камара.

От името на Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) и Конфиндустрия България, асоциация на италианските предприемачи, бихме искали да изкажем нашето безпокойство от приетите в Комисия по Бюджет и финанси в 42-то Народно Събрание (НС) текстове за изменение в Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ). Считаме евентуалното приемане от Народното събрание на непредвидена и необявена такса върху приходите на някои видове производители на електроенергия за неприемливо.

  1. Текстовете бяха представени неочаквано в парламента и приети от Комисията по бюджет и финанси без предварително публично обсъждане със заинтересованите страни. Не бе представен и анализ на практическото въздействие от приложението им.
  2. Приемането на проекта за изменение на ЗЕВИ предвижда дискриминация на определени производители на електроенергия. Единствено на произведената електроенергия от два конкретни типа възобновяеми източници на енергия – фотоволтаични и вятърни инсталации – се предвижда да бъде начислена такса и то без обосновка, относно разходи, които следва да бъдат покрити чрез заплащане на таксата.
  3. Налагането на необявена и непредвидена такса върху приходите на посочените по-горе производители би довело до драстична промяна със задна дата на икономическите параметри на съответните бизнеси. В публикуваните на 05.11.2013 г. от Европейската Комисия (ЕК) „Насоки за държавна намеса в електроенергийния сектор“ се съдържа изрична препоръка, според която „Правителствата трябва да избягват необявени или влизащи в сила със задна дата промени в схемите за подпомагане. Трябва да се вземат предвид легитимните очаквания на инвеститорите за възвръщаемост на направените капиталовложения“.
  4. Приемането на необосновани, необявени и дискриминационни мерки чрез законови промени би довело до сериозен отлив на доверие в българския енергиен сектор и влошаване на цялостния инвестиционен климат в страната.

Наличието на предвидима и устойчива законодателна рамка е предпоставка за стабилна бизнес среда и привличане на инвестиции в България. Призоваваме Ви да преосмислите приемането на дискриминационни и ретроактивни мерки срещу определени типове производители на електроенергия. Предлагаме да бъдат проведени консултации с отделните заинтересовани страни за намиране на балансирани решения, като за целта ГБИТК и Конфиндустрия България предлагат своята експертиза.

И докато у нас се очаква подобно решение новините от света са съвсем различни.

В подписаното на 27.11.2013г. в Берлин Коалиционно споразумение „Да изградим бъдещето на Германия“ между Християн-демократическия съюз (ХДС), Християн-социалния съюз (ХСС) и Германската социалдемократическа партия (ГСДП,) от Канцлера на Германия и председател на ХДС г-жа Ангела Меркер, председателя на ХСС г-н Хорст Зеехофер и председателя на ГСДП г-н Зиегмар Габриел, в раздел „Да доведем промяната в енергетиката до успех“, глава „Развитие на възобновяемите източници“ на стр. 53 е написано следното:

“Ще ограничаваме постоянно и бързо свръх субсидирането на новите инсталации, а старите инсталации, които са заварено положение ще се ползват с досегашните гаранции.“  По-нататък в документа е записано: „В бъдеще ще взимаме под внимание развитието на различните технологии и за всяка от тях ще намаляваме дегресивно субсидирането.“

От документа следва пълна гаранция на Германското правителство за построените вече централи и направените инвестиции в проекти от възобновяеми източници, стабилност в бизнес средата и никакви промени във вече гарантираните условия на инвеститорите. Ясно е посланието, че са необходими нови инвестиции в милиарден размер за развитие на възобновяемите източници, което може да стане само, ако има ясна гарантирана инвестиционна рамка.

Подписаният от управляващите партии в Германия документ показва една много добре обмислена стратегия за развитието на енергетиката и на държавната политика в сектора.

 

 

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.

 
 

Червените коси на Холивуд, които обожаваме

| от chronicle.bg |

Никога не сме крили, че червенокосите жени са ни слабост. Ама никога! То дори не е за криене…

Червеният цвят на косата не само привлича окото по-лесно, но и добавя още няколко дози сексапил. Ако се разминете с такава жена на улицата, няма как да не се обърнете.

Огнени, пленяващи и загатващи като за нещо забранено, червенокосите жени винаги ще заемат специално място в мъжките сърца. Ако и вие сте почитатели, сме сигурни, че ще ни разберете.

Тях може да ги гледаме на малък и на голям екран, на светло и на тъмно.

Затова сме подготвили една пристрастна класация. Пристрастна, защото си е наша. На нашите червенокоски. На нашите и на Холивуд. И на много мъжки фантазии.

Вижте я в галерията.

 
 

Екипът на „Кръстникът“ се събра на кинофестивала в Трайбека

| от chronicle.bg, БТА |

Режисьорът Франсис Форд Копола и екипът на „Кръстникът“ се събраха на кинофестивала в Трайбека по случай 45-тата годишнина от премиерата на култовата лента, съобщиха световните агенции.

„Ако трябваше да заснемем „Кръстинкът“ в наши дни, той нямаше да получи зелена светлина, защото никоя филмова къща не би се ангажирала с проекта“, заяви Копола по време на кръгла маса, организирана в рамките на феста.

В обсъжданията взеха участие някои от главните действащи лица в продукцията, като Ал Пачино, Робърт Дювал, Джеймс Каан, както и Робърт де Ниро, играл в „Кръстинкът 2″.

Копола припомни, че първата част на „Кръстникът“ струвала само 6 милиона долара, а втората – между 11 и 12 милиона.

„Днес никоя голяма филмова къща не застава зад проект, който няма да има няколко продължения, или зад лента, която не е вдъхновена от комиксите на „Марвел“, изтъкна режисьорът. Той си припомни и трудностите, възникнали в хода на снимачния процес. Филмовата къща „Парамаунт“, която продуцира „Кръстникът“, не искала във филма да участват нито Марлон Брандо, нито Ал Пачино. А Брандо взе „Оскар“ за превъплъщението си в ролята на Вито Корлеоне.

По време на пробните снимки Марлон си набутал парчета хартия в устата, „за да заприлича на булдог“, разказа Копола

 
 

10 мъже с по-възрастни половинки + 2 бонус

| от chronicle.bg |

В неделя изборите във Франция изведоха като фаворит в президентския вот Еманюел Макрон. Но онова, което впечатли по-силно от успеха на младия центрист, беше съпругата му – Брижит Макрон, по-голяма от него с 24 години.

Любовта между Еманюел Макрон и Бриджит пламва, когато тя е негова учителка по литература, женена, с три деца. Днес двамата продължават да са заедно, а отношенията им предизвикаха повдигане на вежда от страна на мнозина.

Затова ви предлагаме една галерия, която показва, че връзките между мъже и жени с драстична разлика във възрастта не са нещо ново, дори напротив.