Професия “трол“

| от |

Интернет-троловете пишат клеветнически и агресивни постинги, за да избиват комплекси – или за пари. Тези хора заливат интернет с помия, каквато се среща и из българските сайтове. Немскоезичните медии също пишат за това, предава Дойче веле.

internet_troll

Австрийският вестник „Дер Щандард“ тези дни писа за подозренията, че една евродепутатка от БСП е наела PR-агенция, за да разпространи в мрежата негативни коментари срещу българската еврокомисарка. Какви хора са всъщност троловете?

Думата „трол“ се среща в скандинавския фолклор и детските приказки и описва пакостливи и зли същества, които са зле настроени срещу хората. Съществителното „трол“ произлиза от старата скандинавска дума за митологично чудовище. Но какво търсят тези чудовища в интернет? Класическите читателски писма до вестниците бързо отмират. Читателите, които днес искат да коментират, дискутират или саботират някоя публикация, направо влизат в интернет, пише „Ди Велт“. Там те разполагат с няколко предимства: бързина, леснота и интерактивност.

Но най-вече: тези форуми им предлагат широка публичност. Това може да се окаже продуктивно, когато потръгне добра дискусия. Но може и да се превърне в голямо безобразие, ако сред дискутиращите се появят „тролове“. Така в мрежата наричат онези потребители, които съсипват всяка смислена дискусия във форумите. Те провокират, клеветят и интригантстват, при това обикновено в няколко медии едновременно. Още през 1990 година Майк Годуин забеляза, че е само въпрос на време в един интернет-форум да се появят обидни сравнения с Хитлер и нацистите. И до днес „Законът на Годуин“ важи с пълна сила.

Германският експерт Даниел Ретиг отбелязва, че коментарните рубрики под публикациите много често дават убежище най-вече на скучаещи и комплексирани потребители. Ирин Бъкълс и колегите ѝ от канадския университет в Манитоба пък проучват тъкмо личностния профил, който се крие зад обикновено анонимните потребителски имена. В хода на експеримента си те анкетирали над 400 доброволци. Анкетираните трябвало да кажат по колко часа на ден прекарват в интернет-форумите и какво правят там. Дали общуват с приятели, дали дискутират авторски статии или пък просто провокират и се забавляват от реакциите?

Садизъм, отмъстителност, безчувственост и усещане за лична значимост

Освен това анкетираните попълнили и няколко психологически теста. Учените публикуваха резултатите от изследването в списание „Personality and Individual Differences“. Шест процента от анкетираните се оказали класически тролове. На техния психологически профил навярно би се зарадвал всеки психиатър: признаци на садизъм, психопатия, нарцисизъм и макиавелизъм. Казано на по-човешки език: троловете изпитват удоволствие от това да манипулират другите и да им причиняват болка.

Учените установили още, че класическият трол е отмъстителен, безчувствен и изцяло обсебен от самия себе си. Тези резултати звучат почти скандално, така че учените провели второ допитване, за да ги проверят. Този път били анкетирани 188 канадски студенти и 600 американски интернет-потребители. Тъжната картинка обаче се потвърдила.

И предишни изследвания стигат до сходни изводи. Пнайна Шахаф и Норико Хара установяват, че троловете пишат своите постинги най-вече в резултат от скука, поради нуждата да им обърнат внимание и от отмъстителност. Според Клеър Хардейкър троловете са агресивни и обичат да заблуждават и манипулират. А Доминик Бросар и Дитрам Шойфеле стигат до тревожния извод, че постингите на тролове сериозно въздействат върху мнението на останалите, добросъвестни читатели.

 

 
 

Колко струва откраднатата ви самоличност в интернет

| от chronicle.bg |

Към 20 долара. Десетки милиони хора губят личната си информация през последните години. Но какво се случва след това? Голяма част от тази информация излиза за продан по тъмните кътчета на интернет, по-известни като dark web.

Според това дали към информацията за човека има и данни за кредитната му карта, цените могат да варират от под 1 долар до около 459 долара. Средната цена е 21,35 долара. Както и в стандартния легален интернет пазар, цената на стоката зависи от фактори като качество, надеждност и репутацията на продавача.

Един от продавачите, който предлага открадната информация за 454,05 долара, обяснява цената с думите: „Това са данни изключително на личности с добро кредитно досие (над 720 точки). Можете да ги ползвате, за да си купите кола, къща или каквото си искате. Профилите идват с пълно име, адрес, цялата информация за кредитната карта. Можете да ги ползвате за колкото си време искате.“ Друга скъпа информация (248, 22 долара) е на карта с 10 000 долара лимит.

Евтини карти (2 долара) се продават, когато информацията им може да е оскъдна или невалидна по някакъв начин. „Те са за хора, които имат допълнителен вътрешен достъп до банкова информация“, споделя един от продавачите.

Сайтовете за продажба на самоличности си имат система за навигация и опции като нормален сайт. Трудно е обаче да се прецени качеството на стоката. Понякога продавачите казват откъде са вземи акаунтите, на коя банка са и т.н. Това в никакъв случай не означава, че няма да ви измамят с невалидна или измислена информация.

„Бизнесът с откраднати самоличности може да е много печеливш“, казва Хю Мин Го от Виетнам, който беше осъден през 2015 година на 13 години затвор за подобна измама с 200 милиона открадната профила. Обвинението твърди, че така той е спечелил над 1 900 000 долара.

Дори когато сайтовете за продажба на подобна информация се закрият, на тяхно място се появяват нови.

 

 
 

adidas представи новите PureBoost

| от chronicle.bg |

adidas Running представи новите обувки adidas PureBOOST. Те са вдъхновени от бегачи и са създадени за бегачи.

PureBOOST има по-висока пета и прогресивно изваяна средна част на подметката BOOST, с по-широка предна част за оптимална опора по време на бягане при завой – перфектна за тичане в градска среда. Външната част на подметката също е проектирана, за да отговори на специфичните изисквания за бягане в града, с гума разположена в средната част на подметката за допълнителна стабилност и защита. Проектираната като еластична мрежа, външна част на подметката, осигурява превъзходно сцепление като в същото време позволява на стъпалото да си взаимодейства хармонично със средната част на подметката изработена от пяната BOOST.

DSCF9442_LR

Новата текстилна горна част е изключително адаптивна и влиза в синхрон с походката на бегача. Новата конструкция на двойно обгръщащия стъпалото език, осигурява подкрепа, но също така позволява на крака да се движи в хармония с горната част на обувката.

За разработването на продукти за бягане, adidas използва нашия научно-изследователски екип, който използва системата за тестване на продукти ARAMIS – технология за проследяване на движението, която позволява детайлен анализ на движението на тялото. Всичко това ни вдъхнови да проектираме обувка за бягане в града, отличаваща се с елементи, адаптиращи се към различните предизвикателства.

 
 

Bulgaria Air пуска промоционални билети в 4 посоки

| от chronicle.bg |

Bulgaria Air  започва зимна кампания с полети на специални цени до Рим, Мадрид, Лондон и Прага.

До 20 януари националният превозвач предлага двупосочни самолетни билети от София до Рим от 86 евро. Пътуването до Лондон и обратно е на цена от 139 евро с билети, закупени до 31 януари. До 23 януари авиокомпанията предлага двупосочни самолетни билети до испанската столица Мадрид на крайна цена от 129 евро.

В момента тече и кампания на Bulgaria Air за пътуване до Прага. До 22 януари двупосочните самолетни билети от София до чешката столица се предлагат на цени от 164 евро и ще могат да се използват до 31 март.

Полетите до изброените четири дестинации са на атрактивни цени и за пасажерите от Варна, като са осигурени удобни трансфери през София.

В цената на всички самолетни билети на Bulgaria Air се включват летищни такси, чекиран багаж до 23 кг и ръчен до 10 кг, кетъринг на борда, безплатен избор на място в самолета и чек-ин.

Подробности за полетите, цените на билетите и резервации можете да намерите на уебсайта на авиокомпанията. 

 
 

Нова партида чудесни реклами

| от |

Когато гледате телевизия, прави ли ви впечатление, че понякога дългото тъпо нещо спира и пускат няколко кратки тъпи неща? Това са рекламите. В последно време има нови бисери, диаманти и въглища, на които сега ще обърнем взискателното си, претенциозно внимание.

Преди да започнем с похвалите, трябва да уточним, че за рекламните провали не са виновни рекламистите, а рекламодателите. В крайна сметка те избират какво да и какво не.

„Името запомни, важното забрави“

„Краварката в левия ъгъл“ стана ехо, което говори добре за кампанията. Екстравагантността на домовете обаче е халюциногенно абсурдна. Ако забравиш да купиш масло, хора с такива педантични домове обикновено те закарват в мазето и там заплащаш за грешките си с болка. Освен това в една от рекламите (розовата, с „Майка ми взе ли?“) мъжът се прибира, слизайки от горния етаж. Карлсон.

„Мила, няма такъв мъж.“

Мила, да я махаш тая червенокосата щета от вкъщи веднага! Има такива мъже, но са заети да слагат завеси на лебеди. Не! На еднорози. И килимът да е от онези – пухкавите.

Имунобор с котката.

Рекламите на Имунобор за като генетично заболяване. Още от времето на спота с баскетбола, който се задържа унизително дълго, рекламите на Имунобор, парадоксално за продукта, разболяват. Първо, котката прилича на разширена вена в лицето. Второ, цялото изпълнение е като снимано с Блекбери и монтирано на Paint.

Лекарства за гъбички.

Не съм вярвал, че ще го кажа, но – взимайте пример от рекламите за превръзки. Там всичко си е обяснено прилично, без да пречи на никого и без да показваме срамотии.

„Пак цистит“

Момиче, не взимай нищо, ами иди на преглед. Всички се притесняваме.

Рекламите на всички сайтове са скучни.

Но нищо чудно да са ефективни, затова не сме се сетили за тях.

„Това е Христос Аргиров от Пловдив“

Теленор правиха доста хубави реклами, докато не кривнаха леко с Христос от Пловдив. Христос е добро момче, графичен дизайнер. Тази година ще стане на 24 години, намерихме му фейсбука. Истината е, че Теленор го предадоха.

„Липсва само излишното“

Преди да реклама на продукта, фирмата ти е добре да има някакъв имидж, защото иначе все едно купуваме от непознат. Като видите Мерцедес, БМВ или Ферари, винаги се сещате за нещо. Като видите Дачия, за какво се сещате? Как Чаушеску върви по Дунав мост? За нищо не се сещате.

Като направим имидж, след това рекламите стават по-лесни за измисляне и няма да имат креативната стойност на саксия. Както и предния спот, в който различни хора пееха „Another one bites the duster“.

Има и един вид реклами, в които марката на продукта по никакъв начин не си личи, докато не я кажат накрая. Аз ги наричам Филм фест реклами. Рекламата на лебеди, не, на еднорози, е в тази графа. Такава е и на Хайдушка ракия, в която е тъмно и мъж гледа едно грозде на светлината все едно е паднало на пода и се чуди да го яде ли. Гледа го така, за да втълпи на зрителя, че гроздето е висок клас, но това е грозде все пак. Хората си гледат грозде по балконите. Ако няма да го ядеш, хвърляй го обратно в джибрито да не отиде фира. Чашата накрая обаче е страшно красива. Между другото, рекламата не е на Хайдушка. Нямам идея на какво е.