Проф. Искра Баева: Има огромен дисбаланс в прочита на историята ни

| от |

Когато политиците вадят скелети от гардероба на историята, обществото започва да загнива. Скелетите трябва да ги анализират историците, защото не ги употребяват за противопоставяне на обществото.

Това заяви за БГНЕС историкът проф. Искра Баева, която взе участие в конференция на тема „70 години от поврата на 9 септември 1944 г. – исторически предпоставки и последици“, организирана от Отечествения съюз.

„Какво точно е станало на 9 септември 1944 г. и след него – въстание, преврат, поврат или революция? Ако анализираме събитията и документите от епохата, отговорът е, че в ставащото тогава може да се намери по малко от всичко изброено: в страната има множество въстанически прояви, в столицата властта е овладяна чрез класически преврат, в съдбата на България се осъществява политически поврат, а през следващите години социално-икономическото развитие показва всички белези на дълбока обществена революция“, заяви в своя доклад проф. Баева.

Ден преди 70-тата годишнина от 9 септември в Централния военен клуб в София по едно и също време освен конференцията, организирана от Отечествения съюз, се проведе и конференция, организирана от Фондация „Конрад Аденауер“ на тема „Деветосептемврийският преврат, тоталитарният режим и съвременна България“, която си е поставила за цел „освобождаване на българската историография и учебните програми от клишетата и митологията на комунистическата пропаганда“.

„Когато започнахме да организираме тази конференция, се обърнахме към историци от всякакъв порядък, включително и такива, които участват в дискусията на долния етаж. Те не ни отговориха по никакъв начин, докато при организирането на тяхната конференция ние не бяхме потърсени. Ние бяхме открити“, сподели за странната ситуация в сградата на Военния клуб Искра Баева.

Вероятно на утрешния ден ще има както чествания, свързани с левицата на Братската могила, така и мероприятие до параклиса и черната стена край НДК, каза тя. „Това е правилно, защото 9 септември е повратна дата, на която едни преследвани и избивани хора взимат властта, но започват да репресират другите“, коментира проф. Баева. Тя обаче припомня, че на 23 август, когато беше отбелязан Европейският ден на жертвите на фашизма, националсоциализма и комунизма никой не е пожелал да почете или въобще да спомене, че е имало жертви преди 1944 година.

„Този дисбаланс продължава да съществува и е много видим и в тази сграда. Не виждам шанс скоро да постигнем помирение. Все пак по-голям шанс да отбележи и другите жертви има левицата, защото дори днес на нашата конференция достатъчно много се говори за жертвите след 9 септември, за Народния съд и т.н. Почти сигурна съм, че на другата конференция няма да се говори и за двете неща. При нас има желание за обективна оценка, но от другата страна няма и помен за това. Ще ви дам конкретен пример – през миналата година около параклиса край НДК се бяха появили четири момчета с плакати, които показваха Вапцаров и други фигури, загинали преди 1944 година – бяха прогонени и ги нарекоха провокатори. Защо да е провокация? Жертви са както едните, така и другите“, сподели професорът.

Според Искра Баева помирението в нашето общество няма да се случи скоро, тъй като хората все още са много чувствителни. „Струва ми се дори, че в началото на 21 век бяхме постигнали спокойствие и се отнасяхме по-спокойно към миналото, но сякаш с идването на ГЕРБ на власт през 2009 отново се започна изваждането на скелети от гардероба. Когато политиците вадят скелети от гардероба на историята, обществото започва да загнива. Скелетите трябва да ги анализират историците, защото не ги употребяват за противопоставяне на обществото“, коментира тя. Според проф. Баева историците също са хора и имат своите възгледи, но не трябва да фалшифицират фактите.

„Ако погледнем постиженията от следвоенните години: налагането на едро индустриално производство, модернизирането на селското стопанство, урбанизацията, осигуряването на обща грамотност, достъпното здравеопазване, изграждането на социалистическата социална държава, периодът на социализма трябва да се оцени като ускорена модернизация. В края на държавния социализъм всички източноевропейски държави вече са развити индустриални страни с висока социална защита на населението. Именно това ни даваше места в първите две десетки от годишните класации на ООН за човешко развитие. Не защото бяхме много богати, а защото националният доход се разпределяше по-равномерно и справедливо и с по-голяма грижа за мнозинството. Днес вече имаме консуматорско общество, но за всеобща изненада то се оказа благоденствие за едни и бедствие за други“, отбелязва по отношение на фактите за периода след 9 септември в своя доклад проф. Искра Баева. /БГНЕС

 
 

Мат Дилън: Носталгия по 90-те

| от |

В средата на 90-те години седмото изкуство показва на света един от любимите си за онова време секс символи. Висок близо 2 метра, със специфично лице и плътен глас Мат Дилън е всичко онова, от което може да те е страх и същевременно да искаш да гледаш на голям екран. Той е харизматичен, талантлив и по един грубоват начин секси.

Най-големият си удар Дилън прави с тийн-класиката „Лудории“, която излиза през 1998 година. Той е на върха на славата в този момент. А там играе сексапилен учител, замесен в афера с млада, секси ученичка, която решава да го съди за изнасилване. Нищо в „Лудории“ не е такова, каквото изглежда. Филмът е чувствено лятно удоволствие, с привкус на мистерия, секс и топло време. А към Мат Дилън добавяме сексапилната компания на Денис Ричардс и Нев Кембъл. „Лудории“ също така може да се похвали и с една от най-приятните голи сцени, включващи гол мъжки член. И той принадлежи на Кевин Бейкън.

Година преди това излиза комедията „Няма скрито покрито“, в която Дилън има по-малка, но доста приятна роля. А година след това го гледаме в чудесната комедия „Ах, тази Мери“ на братята Фарели.

Чак през новото хилядолетие Мат Дилън прави и ролята, която се смята за най-добра в неговата кариера до момента – тази в „Сблъсъци“. Полицай Райън му носи номинация за „Оскар“, „Златен глобус“ и награда на БАФТА. Не пелечи нито една от тях, но нарежда името си до най-добрите за 2004 година.

Междувременно Дилън снима първия си режисьорски проект – Ghost Town, държи личния си живот настрана и леко се оттегля от киното. Мат се заравя в малки роли в сериали и по-треторазрядни продукции, докато брат му – Кевин Дилън започва да изпъква в ролята на Драма в продукцията на НВО „Антураж“.

Кевин замества Мат в светлината на прожекторите, но не може да го бие нито по осанка, нито по сексапил.

2015-а е годината, в която Дилън се завръща към комерсиалното и успешно седмо изкуство, но с телевизионен сериал. „Уейуърд Пайнс“ и неговият първи сезон бяха едно от добрите неща, които можеше да гледате на малък екран в тв сезона преди две години и Мат Дилън е една от причините това да е така.

Догодина този снажен мъж прави една от най-амбициозните си роли. Той ще е Джак Изкормвача. Но режисиран от датчанина Ларс фон Триер. Нищо, което Триер е направил не е оставило зрителите безразлични, а проектът The House That Jack Built е едно от заглавията, които е редно да очаквате през 2018-а. Дотогава, ви предлагаме приятна доза Мат Дилън, който вчера направи 53 години и е все така секси. В галерията горе.  

 
 

Анджелина Джоли представи новия си филм

| от chronicle.bg, по БТА |

Анджелина Джоли направи премиерно представяне в Камбоджа на новия си филм в присъствието на краля на страната Нородом Сиамони, предадоха световните агенции.

Прожекцията на лентата „Първо убиха баща ми“ , която се фокусира върху геноцида на режима на Червените кхмери в периода 1975-1979 година, се състоя в древния храмов комплекс Ангкор Ват.

Филмът под режисурата на Анджелина Джоли е екранизация на едноименния роман на активистката за правата на човека Лунг Унг, в който тя си спомня за детските години и за преживения ужас по време на бруталния режим на Пол Пот. Тя е била петгодишна, когато неговите главорези нахлуват в камбоджанската столица Пном Пен. Момичето е изпратено в трудов лагер и преживява нечовешки страдания. При режима на Пол Пот е избито една четвърт от населението на Камбоджа.

Страната е близка до сърцето на Джоли. Тук тя засне филма си в периода 2015-2016 година, от тази държава е и осиновеният й син Мадокс, припомнят агенциите.

 
 

Анджелина Джоли: Брад Пит винаги ще бъде част от семейството

| от chronicle.bg |

Актрисата Анджелина Джоли каза, че Брад Пит винаги ще бъде част от семейството, въпреки развода им, пише в. „Дейли мирър“.

Двамата подписаха документите по развода си миналата година и въпреки решението им да продължат пътя си поотделно, Анджелина Джоли се надява, че това ще ги направи „по-сплотен“ екип.

„Не искам да коментирам много по въпроса, освен че бяха много трудни времена. Ние сме семейство, каквото ще бъдем винаги. Ще преминем през това и се надявам, че ще сме по-сплотено семейство“, каза тя.

„Много, много хора се намират в това положение. Цялото ми семейство, всички преминахме през труден период. Фокусът ми е върху децата ми, нашите деца…“, добави актрисата.

Двамата с актьора Брад Пит започнаха връзката си през 2005 г. и се разделиха през септември 2016 г.
В момента Анджелина е в Камбоджа за премиерата на филма „Първо убиха баща ми“ („First They Killed My Father“), заедно с шестте си деца – Мадокс на 15 г., Шайло на 10 г., Пакс на 13 г., Захара на 12 г. и близнаците Вивиен и Нокс на 8 г.

„Филмът не се съсредоточава върху ужасите на миналото, а върху издръжливостта, добротата и таланта на камбоджанците. Най-вече, филмът е начинът ми да изразя благодарността си към Камбоджа. Без Камбоджа, може би никога нямаше да стана майка. Част от сърцето ми е и винаги ще бъде в тази страна. И част от страната е винаги с мен – Мадокс“, каза Анджелина Джоли.

 
 

Как може да изглежда новата Nokia 3310

| от chronicle.bg |

Nokia 3310 е вечен. Буквално!

Днес ако си изпуснеш телефона на земята, трябва да отидеш на църква и да запалиш свещ преди да го вдигнеш, да не би да му е станало нещо невъзможно за преживяване и скъпо за ремонт. Всеки човек иска поне малко сигурно, а в случая с мобилните телефони, тази сигурност да не отнема от социалния статус.

Както вече ви съобщихме, Nokia 3310 отново ще бъде пуснат в производство, като очакваме оредставянето му на Световния мобилен конгрес.

Най-вероятно той ще бъде много подобен на оригиналния, плюс няколко модернизации. В интернет се появи клипче, което показва евентуален възможен облик на телефона.

 

 

Телефона ще бъде малко едричък – 14мм или два пъри по-дебел от iPhone 7 – с цветен дисплей, микро USB слот, 8GB памет, 1650mAH батерия и камера. Дано Snake II и Space Impact са си същите.