Президентът е нов, но само той

| от |

Президентът на Украйна Петро Порошенко, който днес встъпи в длъжност, обеща „нов живот“ на украинците. В екипа му обаче има доста политици от обкръжението на Виктор Юшченко, пише Дойче веле. Какъв ще е този нов живот със „стари муцуни“?

850225-859a882e-b787-11e3-a30e-7fa6d7d0bb68

48-годишният Петро Порошенко е най-младият от петимата президенти, управлявали Украйна от 1991 година насам. Той е и първият държавен глава от поколението, израснало по съветско време, но постигнало професионалните си успехи в независима Украйна. За разлика от предшествениците си, Порошенко говори свободно английски, а със състоянието си, оценявано на над един милиард долара, е значително по-богат от тях.

Предприемачът Порошенко дължи възхода си на гражданското движение, борещо се срещу корупцията и за западната ориентация на Украйна. Стотиците хиляди протестиращи на Майдан настояваха още през зимата за нови лица в политиката. И Порошенко чу добре това послание. По време на президборната си кампания той обеща „нов живот“ – благосъстоятелен и без корупция. Но – с изключение на обещанието му да върне анексирания плоуостров Крим на Украйна, изборната му програма не съдържа почти нищо, което да не са обещавали и предшествениците му.

Винаги близо да властта

Политическата кариера на магната, който е собственик на няколко шоколадови фабрики, започва през 1998 година, когато Порошенко влиза в парламента като член на Социалдемократическата партия на Украйна. Критиците я наричат „дружество на олигарсите“, защото в челото ѝ са все богати бизнесмени. След това Петро Порошенко става един от основателите на „Партия на регионите“, която движението на Майдан измете от политическата сцена.

Подобно на други украински олигарси, Порошенко постоянно търси близостта на властващите, но никога не се задържа дълго на един и същи пост. Той е председател на Съвета за сигурност и външен министър при управлението на прозападния президент Виктор Юшченко. Но след това сътрудничи и с проруския президент Виктор Янукович, по чието време за няколко месеца е министър на икономиката.

Наследството на Юшченко

Хората на Майдан призоваха за смяна на поколенията в политиката, но президентството на Порошенко изглежда като завръщане на екипа на Юшченко през задната врата. Това се отнася най-вече до самия нов президент. Той оказва подкрепа на Виктор Юшченко и преди, и по време на Оранжевата революция от 2004 година. Двамата са много близки приятели, Юшченко е кръстник на дъщерите-близначки на Порошенко.

По време на предизборната си кампания Порошенко избягваше да демонстрира близостта си с недолюбвания бивш президент. Ако обаче човек се вгледа в екипа му, ще забележи доста „стари муцуни“ от времето на Юшченко. Игор Гриньов, например, който планира предизборната кампания на Порошенко, бе и съветник на Юшченко в миналото. Външнополитическият експерт Валерий Чалий също е бил навремето в екипа на Юшченко. А бившият правосъден министър от времето на Юшченко – Роман Сварич – сега е съветник на новия президент по правните въпроси.

В парламента може да му е трудно

Петро Порошенко определено ще разполага с по-малко власт от сваления си предшественик Виктор Янукович – съответната промяна в политическата система на Украйна бе гласувана още през февруари от депутатите в Киев. Същинският център на властта е парламентът и одобреното от него правителство. Начело на украинския кабинет за момента е Арсений Яценюк от партията „Баткивщина“, с когото Порошенко вече обяви, че ще работи съвместно.

Но той е зависим и от партията „Удар“ на новоизбрания кмет на Киев Виталий Кличко, с когото сключиха съюз още преди изборите. Виталий Кличко има силна фракция в парламента, докато създадената от Порошенко партия „Солидарност“ съществува по-скоро на хартия. Според последните проучвания обаче, „Солидарност“ печели все повече доверие благодарение на популярността на новия президент. Петро Порошенко се стреми към предсрочни парламентарни избори още тази година и се надява „Солидарност“ да стане най-влиятелната политическа сила.

В екипа на новия президент има още двама души, които са добре познати в Украйна – Юрий Стец и Юрий Луценко. Стец повече от десет години бе генерален директор на телевизията на Порошенко „Канал 5″, а през лятото на 2013 бе избран за председател на „Солидарност“. Юрий Луценко пък е бивш вътрешен министър от времето на Юшченко, след което лежа в затвора при управлението на Янукович. И двамата са опитни политици, но не и нови лица, за каквито настояваха хората от Майдан.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.

 
 

Новият Jaguar XF Sportbrake загатва за себе си

| от chronicle.bg |

Jaguar повдигна завесата новия XF Sportbrake от централния корт на Уимбълдън.

По-малко от 70 дни преди началото на световния тенис турнир Уимбълдън 2017, тревната площ на комплекса All England Tennis Club се превърна в платно за очертанията на динамичната спортна комби версия на Jaguar XF. Прочутите бели линии на игрището се трансформираха пред експертните погледи на Иън Калъм, директор по дизайна в Jaguar, и на ландшафт мениджъра на Уимбълдън Нийл Стъбли.

XF Sportbrake ще се присъедини към редиците на носителите на награди XF автомобили в спортните салони на Jaguar след премиерата му през лятото.

Jaguar е официален партньор на турнира Уимбълдън 2017, който ще се проведе от 3-и до 16-и юли 2017 г.

 
 

Любимият виц на Христо Гърбов

| от Цветелина Вътева |

Само един ден на шегата не стига! Ето защо Webcafe.bg и ресторанти Happy обявяват месец април – за Месец на смеха. По този повод ви предлагаме любимите вицове на част от срещнем с най-усмихващите български комедийни актьори, заемащи специално място в сърцата ни.

Естествено, че знаете кой е Христо Гърбов. Дали сте се превивали от смях на ролята му като Пиер Миняр във „Вечеря за тъпаци“, хилили сте се на Гари Льожен/Роджър Трампълмейн в „Още веднъж отзад“ или сте се задавяли със салатата си пред телевизора, докато го гледате в „Комиците“, във всички случаи сте запознати с комедийния му талант.

Извън сцената и екрана Христо няма вид на смешник. По-скоро носи онова усещане за самовглъбеност, което придават на света около себе си хората, които вземат хумора на сериозно.

Предлагаме ви да прочетете виц, разказан от Христо Гърбов: 

Влиза един французин в един английски бар и си поръчва „typical English breakfast“ – боб, яйца, black pudding, което е вид кървавица, богата работа. Гледа той black pudding-a, хапва от него, пък после вика: „Абе като го видях това, помислих, че е лайно. Пък като го опитах, съжалих, че не е“.

Цялото интервю с Христо Гърбов можете да прочетете в Webcafe.bg


Фотограф: Мирослава Дерменджиева

Място: ресторант HAPPY на ул. „Раковски“ 145

 
 

Google и Facebook станаха жертва на многомилионна измама

| от |

Google и Facebook потвърдиха, че са станали жертва на измама на стойност 100 милиона долара. През март стана ясно, че
литовец е съден заради „фишинг“ атака срещу две американски интернет компании, без да даде подробности за имената им.

Предполага се, че двете компании са изпратили на банковите сметки на измамника над 100 млн. долара.

На 27 април Fortune съобщи, че жертвите са Facebook и Google. Мъжът, обвинен за измамата, е на 48 години. Евалдас Римасаускас се е представял за азиатски производител и мамел компаниите в периода между 2013 и 2015 година, пращайки мейли на техни служители и агенти. Мейлите били създадени така, че да изглеждат като дошли от азиатската фирма и включвали фалшифицирани имена и фактури, които изглеждали като подписани от шефовете на измамените фирми.

След като компаниите установили измамата, информирали властите. И Google, и Facebook обаче отказват да кажат колко пари са дали на измамника.