Премиерът на Словакия ще се изправи срещу милионер на втория тур на президентските избори

| от |

Премиерът на Словакия Роберт Фицо и милионерът Андрей Кишка водят на първия тур на президентските избори, който се състоя в събота, предаде AFP.

Частичните резултати сочат, че двамата ще се изправят един срещу друг на балотажа на 29 март.
Фицо е събрал 28.2% от гласовете, а Кишка – 27%, показват резултатите след преброяването на 70% от бюлетините, оповестени от Централната избирателна комисия.

Кои са двамата кандидати? Един обзор на кореспондента на Франс Прес в Братислава Татяна Янчарикова.

fico

Роберт Фицо – социалдемократическият фаворит на президентските избори в Словакия

Социалдемократическият премиер на Словакия Роберт Фицо, който се стреми към президентския пост, е известен с упоритостта и откритото си говорене. 49-годишният бивш адвокат, любител на футбола и на спортните автомобили, влезе в политиката чрез комунистическата партия малко преди свалянето на тоталитарния режим от „Нежната революция“ през 1989 г.

Роден на 15 септември 1964 г. близо до Тополчани, малък град на 100 км североизточно от Братислава, този специалист по наказателно право с диплома от юридическия факултет в Братислава се присъединява към Партията на демократичната левица (ПДЛ, бившите комунисти) след разделянето на бивша Чехословакия през 1993 г.

Добър оратор, понякога определян като популист и демагог, говорещ гладко английски и много грижлив към опазването на личния си живот, премиерът изгражда име най-напред като представител на Словакия в Европейския съд за правата на човека в Страсбург.

Но след като беше пренебрегнат от ПДЛ при раздаването на министерски постове през 1998 г., година по-късно той реши да основе собствена социалдемократическа партия – „Смер – Социална демокрация“ и впоследствие успя да привлече и словашката левица. Той се яви на парламентарните избори през 2006 г. срещу управляващата десноцентристка коалиция и незабавно се изстреля на поста министър-председател.

Фицо бързо се превърна в най-популярния политик в страната, обещавайки да защити бедните и избягвайки да наложи прекалено сурови бюджетни икономии въпреки икономическата криза.

Той твърди, че „силните и богатите“ трябва да поемат бремето на консолидацията на публичните финанси и се впусна в безмилостна критика срещу реформите – някои от които мъчителни, но приети добре от бизнес средите, извършени от предишното правителство на християндемократа Микулаш Дзуринда.

Първият мандат на Роберт Фицо начело на правителството (2006 – 2010 г.) достигна връхната си точка с влизането на Словакия в еврозоната през 2009 г. През 2012 г. той спечели категорично предсрочните парламентарни избори срещу фатално отслабената заради обвинения в корупция десница.

Разполагайки с 83 от 150-те места в еднокамарния парламент, партията „Смер – Социална демокрация“ доминира на националната политическа сцена. Откъдето произтичат и опасенията от евентуално монополизиране на властта.

„Роберт Фицо е млад и амбициозен. Той може да опита да действа така, че парламентарната демокрация да се превърне в президентска система чрез трикове при промяната на законодателството и на конституцията“, смята анализаторът Мариан Лешко.

Фицо, който е фаворитът в сегашните президентски избори, смята, че съжителството на президент и парламент с различна политическа принадлежност би било „опасно“ за неговата страна с 5,4 милиона жители.

„Не можем да си позволим да имаме президент, който би търсил конфликт с правителството и парламента“, настоява той. След началото на втория си мандат като премиер през април 2012 г. той отмени плоския данък от 19 процента, смятан за важен двигател на икономическия успех на неговата страна и привлякъл чуждестранни инвеститори.

Парламентът определи 22 процента корпоративен данък и 25 процента подоходен данък за лицата, печелещи над 39 000 евро годишно. Министерството на икономиката разчита на растеж от 2,3 процента през 2014 г. най-вече благодарение на износа на автомобили и електронни продукти.

Роберт Фицо е женен. Съпругата му Светлана е преподавател в юридическия факултет в Братислава. Двойката има един син, Михал.

kiska_01-nestandard2

Андрей Кишка – филантроп, който мечтае за президентския пост в Словакия

Словашкият милионер филантроп Андрей Кишка залага на имиджа си на новак в политиката, който никога не е бил опетняван от скандали, за да предизвика премиера от левицата Роберт Фицо в надпреварата на президентските избори.

Изследванията на общественото мнение дават солидни шансове на този самоук 51-годишен мъж, кредитен магнат, превърнал се в професионален благодетел, на президентските избори.

„Сърце, мозък и характер“ – се чете на плакатите във възхвала на качествата на този мъж, женен два пъти и баща на четири деца, разлепени по улиците на бившата комунистическа централноевропейска страна с 5,4-милионно население.

Ако постигне успех, центристът ще стане първият президент, който не е комунист и не принадлежи на никоя политическа партия, откакто през 1993 г. страната стана независима след доброволното разделяне на бивша Чехословакия.

Кишка запазва самообладание пред атаките на критиците, които го обвиняват в липса на опит. Представя се като кандидат, който не витае в облаците, готов е да защитава избирателите, разочаровани от корупционните скандали, опетнили словашката десница в края на 2011 г.

„Традиционните политици не се занимават с истинските проблеми на хората. Ето защо реших да се устремя към президентския пост, за да опитам да променя всичко това“, каза той за АФП.

Кишка залага на кампания, насочена към тези избиратели, които „търсят някой, който още не ги е разочаровал“, смята Павол Хаулик от братиславския институт за социологически проучвания „MVK“.

Роден е в Попрад, бедно градче, разположено във Високите Татри в северната част на страната. Самоизтъква се като по-добър закрилник на обикновените хора от политиците в богатата и отдалечена столица Братислава.

Историята на този постигнал всичко сам човек и финансовият му успех също му гарантират силна позиция сред избирателите, смятат анализатори.

Малко след падането на желязната завеса след „Нежната революция“ от 1989 г. той напуска родната земя и заживява в Съединените щати.

Работи здраво в строителството и търговията, за да свърже двата края, което му дава „ценен урок в живота“. Той ще определи по-късно американската си авантюра като „отиване и връщане от ада“.

Връща се в Словакия през 1992 г. и създава успешно две фирми за микрокредити, „Триангел“ и „Куатро“, възползвайки се от консуматорския бум в процъфтяващия свободен пазар в своята страна. През 2005 г. продава дяловете си на словашката банка VUB, държана от италианеца Интеза Санпаоло, и използва благосъстоянието си, за да създаде „Добри Анжел“ (Добър ангел), благотворително дружество в помощ на болни деца в терминална фаза.

Обявен е за „мениджър на годината“ в Словакия през 2006 г., а през 2011 г. получава друга голяма награда за филантропската си дейност.

Използвайки добрата си репутация, той обявява през 2012 година, далеч преди конкурентите си, кандидатурата си за изборите. Андрей Кишка твърди, че богатият му опит в бизнеса и благотворителната дейност вземат връх над статута му на новак на политическата сцена.

Подобряването на държавните услуги в здравеопазването и социалната защита са сред целите на Кишка, който обещава да се откаже от президентската си заплата за целия петгодишен мандат и да я дари за благотворителност.

Ако бъде избран, този евроентусиаст уверява, че ще бъде противотежест като президент центрист на лявото правителство на Роберт Фицо, лидер на социалдемократическата партия „Смер – социална демокрация“, която контролира еднокамарния словашки парламент.

„Мисля, че този, на когото животът е дал много, е длъжен да даде на свой ред“, подчертава той.

 
 

Анжела Недялкова, Юън Макгрегър и премиерата на „Т2 Трейнспотинг“

| от chronicle.bg |

„Трейнспотинг“ се завръща на големия екран 21 години след излъчването на оригиналния филм. Втория филм на режисьора Дани Бойл направи световната си премиера на 22 януари, а на събитието присъстваха звездите от оригиналния състав на филма.

Продължението проследява живота на героите 20 години по-късно и е вдъхновен от продължението на „Трейнспотинг“от Ървин Уелш – „Порно“.
„Това е като среща на класа“, каза актрисата Кели Макдоналд, пристигайки на събитието. Стотици фенове посрещнаха актьорите пред Cineworld, въпреки студа, вятъра и дъжда.

Режисьорът Дани Бойл се извини на присъстващите за „типичното шотландско време“, добавяйки, че продължението на култовия филм не само е снимано, но и ще направи премиерата си там, където всичко е започнало.

Филмът на Бойл започва с Рентън, изигран от Юън Макгрегър, който се завръща в Шотландия. Той е прекъснал връзката си с всички и е много променен.

Сред новите имена във филма е това на Анжела Недялкова. Българската актриса, позната от „Аве“ и „Източни пиеси“, играе ролята на Вероника – източноевропейското гадже на Сик Бой, значително по-млада от него, с която планира да създаде публичен дом.

В България филмът ще се появи на екран от 17 февруари.

 
 

CHR Седмичен хороскоп: Предстои ни авантюристична и любовна седмица

| от Селена Астро |

Седмичен астрологичен обзор (от 23.01. до 29.01):

Понеделник и вторник Луната ще преминава през знака на Стрелеца, което й разположение ще ни направи доста авантюристични, оптимистични и общителни през първите два дни от седмицата.

Те ще бъдат идеални за пътувания в чужбина, общуване с чужденци, учене и взимане на изпити, както и за решаване на правни въпроси .

Най-много успех се очаква да имат през периода огнените знаци Овен, Лъв и Стрелец, както и хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Много е вероятно те да поставят началото на ново начинание, което в бъдеще да им донесе парични постъпления и да подобри имиджа им.

Oт сряда до петък на обяд Луната ще се намира в знака Козирог, от което следва, че през тези два дни и половина ще сме доста по-сериозни и насочени към решаването на важни задачи.

Не е изключено голяма част от нас, най-вече кардиналните знаци Козирог, Рак, Везни и Овен, както и хората родени с лични планети или Асцендент в тези знаци, да имат усещането, че срещат пречки и ограничения отвън. Важно е да влагат достатъчно старание в нещата, които зависят предимно от тях, понеже колкото повече усилия инвестират, толкова повече ще постигат.

От петък на обяд до неделя включително Луната ще се намира в знака Водолей, като в събота в 2.00 сутринта настъпва Новолуние в същия знак, тогава Луната съвпада с градусите на Слънцето.

Заради събитието е възможно да сме прекалено едностранчиви и да не виждаме противоположната гледна точка. Поради тази причина е важно да избягваме спорове или конфронтации със заобикалящите ни. Най-добре е да се фокусираме върху себе си и търсенето на вътрешен баланс, а не върху другите и изискванията ни към тях.

Също така може да се очаква през тези дни да сме доста объркани и разсеяни. Няма да ни е лесно да се организираме и да сме достатъчно ефективни, но също така не е изключено и в обстоятелствата около нас да цари хаос и по един или друг начин всичко, с което се захващаме да се протака.

Най-напрегнат ще бъде периодът около Новолунието за неподвижните знаци Водолей, Телец, Скорпион и Лъв, както и за хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. При тях са възможни трудности и неразбирателства покрай заобикалящите ги, които не е изключено да ги обезверяват на моменти. Най-важното е да се концентрират върху собствените задачи и да не си позволят да загубят почва под краката, отстоявайки се на всяка цена за неща, които нямат кой знае какво значение, и заради които могат да развалят отношенията си с важни за тях хора.

През цялата седмица движението на планетата Венера, планетата, която отговаря за хармонията, партньорствата и разбирателството ще съвпада с това на Марс, небесното тяло, което описва начина, по който се отстояваме и началото на нещата.

Този аспект е с много силен романтичен привкус, още повече, че се случва в знака Риби, най-отнесения и романтичен знак от зодиака, Венера отговаря за анимата и женското начало, докато Марс е олицетворение на анимуса и мъжкото начало.

Докато действат съвместно енергиите на двете планети, бихме могли да очакваме да сме силно влюбени и привлечени към някого от обкръжението. Периодът е много добър за стартиране на отношения, както и за прекарване на време с любим човек. Ще сме любвеобилни и раздаващи се.

Най-силно ще действа съвпада на Марс и Венера на водните знаци Рак, Скорпион и Риби, както и на хората с лични планети или Асцендент в тези знаци. Те ще имат изключителен подем, както в личните, така и в професионалните партньорства и ще успеят да изпъкнат, както в личен, така и в професионален план.

 
 

5 начина да си вдигнете самочувствието чрез Facebook

| от |

Да демонстрираш ниско самочувствие си е човещинка, също като да се оригнеш зловещо след чаша бира. И двете са естествени и присъщи на човешкия род и също така е желателно да не се правят.

Казват, че страданието не е срамно, но когато става въпрос за страдане от ниска самооценка, е желатено да пощадиш околните от нейните манифестации, поне малко. Симптомите и без това не могат да останат скрити и от ненабитото око – надменно говорене, демонстриране на несъществуваща класа, тихо презрение към всичко, шумни селски прояви, налагане на мнение пр.

Добрата новина е, че все още може да промените нещата, малко преди всички да се убедят напълно, че сте излишен за света, вонящ на комплекси, скункс. Едно време беше по-сложно, защото трябваше да показваме колко сме яки наживо и замаскирането на смотанящината и провинциалния манталитет беше по-трудно.

Сега обаче, с инвазията на социалните мрежи в живота ни, замитането на откровената лузърщина под килима и напомпването с изкуствено самочувствие е много по-лесно.

Вижте нашите пет предложения да дадете малко „boost“ на кретащото си самочувствие. Лесно и просто. През Facebook

1. Чеквайте се от всички места, които посещавате

Не е от съществено значение дали сте отишли на околосветско пътешествие с частен дирижабъл или сте слезли да купите кисело мляко от магазина. Във всички случаи го отбележете. Придружавайте чекването със снимка и кратък, оригинален коментар. „Нова прическа, благодарение на Цвети“, at Фризьорски салон „Кифла и половина“ (всички фризьорки се казват Цвети, знаете). „Нова ноктопластика, благодарение на Бубето“, at Козметичен салон „Вярвай в себе си“ (всички маникюристки се казват Бубето). „Един килограм по-лека след обезкосмяване, благодарение на Диди“ at Салон „Красота безкрай“ (всички козметички се казват Диди). Пуснете едни чек от спа хотел във Велинград. От летище – задължително. От мола, от някой краен софийски квартал, ако е лято и се спуснете до морето – знаете какво да правите. Чек на автомагистрала „Тракия“, за да знаят, че отивате към морето. Един от Созопол, веднага като пристигнете. И поне три от плажа.

2. Цитирайте умни хора

Не е лесно човек сам да измисли нещо мъдро. Хубавото е, че няма и нужда. Преди вас са живели достатъчно интелигентни хора, които са казвали интелигентни неща – ако ги цитирате, това значи, че ги разбирате, което прави и вас също толкова интелигентни. Заложете на писатели, учени и известни филмови герои. Имайте едно наум за последните, да не се окаже, че ги мислите за реални хора. Ако в мрежата ви попадне цитат, написан върху снимка на гол женски задник на фона на палма и залязващо слънце, шервайте смело. Ако не, може да се справите и сами. Влезте в Уикицитат, там всичко е сортирано по секции. От опит ви казваме, че най-много се лайкват цитатите за любов, секс, лидерство и величие.

3. Пътувайте и съобщавайте

Снимките на фона на популярни туристически атракции са сред най-лайкваните статуси в социалните мрежи. Лошото е, че пътуването е скъпо. Ако нямате пари да бръмнете до Дубай или поне да посетите някой кофи шоп в Амстердам, не се отчайвайте. Ако сте склонни да лъжете и владеете компютрите, може да си направите колаж на фона на Айфеловата кула. Ако сте честни личности и предпочитате да бъдете себе си, просто пуснете снимка от Google изображения с коментар, че искате да отидете на това място и човек е човек, когато е на път. Не е като да сте там наистина, но приятелите ви ще видят, че поне имате желание да разширявате кръгозора си, а това си струва един лайк.

4. Демонстрирайте любов към ближния

Хората обичат позитивните неща. Ако профилът ви блика от любов, ще генерирате повече харесвания, а оттам – по-добро самочувствие. Снимка на майка ви със съобщение „Моята майка е най-добрата на света“ със сигурност ще събере доста. „Имам си най-хубавата жена, да е ясно“, заедно с фотография от телефон, на която възлюбената ви спи с отворена уста, също ще се котира. Същото е валидно и за жените. Колко е лесно да пуснете снимка на варено яйце с фреш от моркови в чаша на Мики Маус и да напишете под нея „Обичам, когато мъжът ми ми приготви закуска (сърчице). Ако имате щастието да имате деца, там може да се раздадете без чувство за вина, че досаждате. Снимка на бебе Сашо по гащи, снимка на бебе Сашо по без гащи, бебе Сашо хапва, бебе Сашо спинка, бебе Сашо пръцка (това няма как да се заснеме, така че ще се наложи да го опишете). Общо взето, нямате грешен ход. Любовта към родителите, приятелите или съпруга/съпругата може да изглежда превзето, но любовта към децата…тя е безгранична и може да се гордеете с нея публично.

5. Живейте здравословно и поствайте

Живеем във времена, в които се знае, че само пушачите умират и само месоядните боледуват. Здравословният начин на живот се е изпъчил на върха на социалния пиедестал, а всички пороци са завряни в ъгъла да се срамуват. Затова е добре да поддържате имидж на болни от орторексия, поне във Facebook. Снимки на здравословна закуска, състояща се от стрък целина с 10 грама обезсолено сирене върши добра работа. Но по-важни от всичко са снимките от фитнес залата. Ако сте мъж, е добре да имате снимка с щанга, на която се виждат едрите капки пот по сбърченото ви чело, а физиономията ви може да накара и Чък Норис да потрепери. Съчетайте я с оригинална мъдрост от типа на „Здрав дух в здраво тяло“ и чакайте лайковете да завалят като тропически порой в дъждовния сезон. Ако сте жена, направете селфи от съблекалнята. Разбира се, преди това нанесете черна очна линия, бледорозово червило и малко фон дьо тен, колкото да скрие пъпките от яденето на целина със сирене. Сложете мотивираното изражение с леко разтворени устни за полъх сексапил и ако не сте сигурни, че се забелязва, просто добавете към снимката „feeling motivated and sexy“.

Следвайте тези съвети и ще пребъдете. И помнете: всеки лайк е пирон в ковчега на ниското самочувствие.

 
 

2 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Весислава Антонова

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-вото издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Тази седмица ви представяме любимите реклами на Весислава Антонова, журналист. Работила е 6 години в БНР. А от 13 години работи във вестник „Капитал”. Основните теми по които пише са медиен, рекламен пазар и култура.

„За мен най-добрите реклами са тези на парфюмите на Chanel, дори и заради факта, че са снимани като бляскава и леко сладникава холивудска продукция. Харесвам ги заради естетизма, посланието и заради факта, че също като киното попадаш в различен хармоничен свят абсолютен контрапункт на реалността. Носят ми естетическа наслада и вдъхновение. И в този конкретен случай, за мен няма значение какво пише в букварите за реклама и рекламни послания. Те са от тези реклами, заради които не бих превключила телевизора на друг канал. Като филм във филма. Антракт, който не те дразни”, каза Антонова.

„Рекламата, която приятно ме впечатли заради съдържащото се в нея послание, е тази на Coca Cola Light – Аплодисменти за… – Защото издига като висши цености смелостта за промяна и свободата. Защото акцентът не е върху качествата на продукта, а именно върху ценностните модели, които споделя и развива самия бранд.”

И за финал: Reebok: 25,915 Days