Прекалено много банки

| от |

Пациентът е затлъстял и с наднормено тегло – това е диагнозата, която експертите поставят на европейската банкова система. И подчертават, че това носи повече негативи за икономиката, отколкото ползи, пише Дойче веле.

Eurozone

Банковият сектор в Европа е толкова раздут, че вече не носи никакви ползи в икономически план. Това е изводът в изследване, търсещо отговор на въпроса: „Дали Европа няма прекалено много банки?“. Изследването е поръчано от Европейския съвет за системен риск, който е надзорен орган на Европейската централна банка.

Дисбаланси в системата

„Банките се поддържат изкуствено със съдействието на данъкоплатците. Пазарът е повече от заситен“, казва за Дойче веле един от авторите на изследването и ръководител на института „Макс Планк“ за изследване на обществените средства Мартин Хелвиг. Той е убеден, че в твърде голямото предлагане на пазара има нещо гнило.

През последните 20 години банковият сектор нарастваше с по-бързи темпове от икономиките на отделните европейски страни. В някои от тях балансите на банките дори надвишават брутния вътрешен продукт с 400 или повече процента. За сравнение: търговският баланс на всички банки в Япония съставлява 190 процента от брутния вътрешен продукт, а в Съединените щати – 140 на сто.

Обикновено пазарът определя потребностите, но когато данъкоплатците финансират банките, поддържайки ги изкуствено, пазарът вече не функционира правилно, а той просто е презадоволен откъм банки, убеден е Хелвиг. Това може да доведе до погрешно управление на ресурсите, предупреждава експертът.

Европейската банкова система е не само е по-голяма от тези в другите части на света, но е и значително по-влиятелна. Така например в Европа трите водещи банки държат между 65 и 75 на сто от целия пазар, докато в САЩ техният оборот не надвишава 25 процента от общия баланс, посочват авторите на проучването.

Освен това в Европа е надценена ролята на банките при кредитирането на компаниите: докато в САЩ финансирането на фирмите става основно от капиталовия пазар /до 70 процента/, а остатъкът от 30 на сто идва от банките, в Европа съотношението е точно обратното. Това е тревожно, тъй като подобна структура за финансиране на бизнеса с преобладаваща роля на банките потиска икономическия ръст, твърдят експертите.

Ползите за икономиката са съмнителни

Банките са важни за функционирането на националните икономики – те представляват смазката, без която техният двигател не може да работи. Неминуемо обаче настъпва моментът, в който смазващата течност става негодна и започва да причинява повече разходи, отколкото да носи ползи. При големите европейски банки обслужването на вложенията на клиентите и кредитирането на фирмите съставлява едва половината от дейността им, а при много други финансови институции дори и по-малко. Те се занимават предимно с инвестиционно банкиране, търговия с деривати и ценни книжа, казва Хелвиг: „Изобщо не съм сигурен, че тази дейност носи някакви ползи за икономиката на съответната страна“, добавя експертът.

След глобалната криза от 2008 г. се промениха много неща: създадена беше един вид система за ранно предупреждение, банковият надзор беше засилен, въведени бяха нови правила за увеличаване на собствения капитал, а банките се подлагат на т.нар. стрес тестове. Междувременно обаче все повече банки проявяват признаци на това, което авторите на изследването наричат „умора от терапията“.

При това много от мерките можеха да бъдат спестени, ако банките просто бяха заставени да оперират с повече собствени и по-малко чужди средства, казва германският финансов експерт. Директивата „Базел III“ позволява на банките да трупат огромни дългове: до 97 процента от общия им финансов ресурс могат да бъдат заети пари, и само 3 на сто – собствен капитал. В тази връзка Мартин Хелвиг припомня, че преди да фалира „Лемън брадърс“ също оперираше с 97 процента чужди средства и само 3 на сто собствен капитал.

 
 

Няма да повярвате колко много това момиче прилича на Ариана Гранде

| от |

Тийн идолката Ариана Гранде си има двойничка. Едно към едно!

Името й е Джаки Васкес и 20-годишната американка наистина е абсолютно копие на поп звездата.

Заради приликата си с Гранде, Джаки вече има малка армия от над 200 000 последователи в Instagram, а дори певицата е коментирала част от снимките й, невярвайки на колко много всъщност двете си приличат.

„Ариана коментира една от снимките ми, след като един от братовчедите й й казал, че ме е помислил за нея и не можех да повярвам”, споделя Джаки.

Васкес работи като сервитьорка във Вирджиния и посетители в ресторанта постоянно искат снимки с нея.

„Хората започнаха да ми казват, че изглеждам като Ариана през 2010-а. Оттогава още не мога да осъзная колко много си приличаме”, казва още Джаки.

В галерията може да видите още за Джаки Васкес. Опитайте се да я различите от Ариана Гранде.

 
 

Ясна е причината за избухващите телефони на Samsung

| от chronicle.bg |

Фиаското с избухващите устройства Samsung Galaxy Note 7 се дължи на проблем с батерията. Това сочат резултатите от разследването по темата.

Galaxy Note 7 беше замислен като конкуренция на последния iPhone, но се наложи всички устройства да бъдат изтеглени заради безброй сигнали за подпалени телефони.

Изтеглянето струва на компанията около 5.3 милиарда долара и навреди на репутацията на южнокорейския технологичен гигант.

В понеделник компанията обяви, че проблемът с избухващите телефони е причинен единствено от батериите – няма проблем със софтуера или хардуера.

Причина са грешки в дизайна и производството, които са се отразили на батерията.

Докладът от разследването посочва, че проблемите са свързани с недостатъчно изолационен материал в батерията и дизайн, който не дава достатъчно пространство за безопасно разполагане на електродите на батерията.

Samsung обяви, че поема отговорност за провала.

Компанията не обяви името на доставчиците на батериите, но миналата година те бяха идентифицирани като филиала Samsung SDI и китайската Amperex Technology. Технологичният гигант не планира да предприема правни действия срещу тях, а приема отговорността за действията си.

Samsung’s Note 7 се появи на пазара през август 2016 година като устройство, конкуриращо iPhone на Apple.

През септември обаче се наложи да бъдат изтеглени 2.5 милиона устройства заради оплаквания с прегряване и избухващи батерии.

 
 

„The OA“ е sci-fi приказка. А вие гледате ли го?

| от |

На 16 декември, докато хората са в трескава подготовка на истерията покрай предстоящите коледни празници и само чакат, за да изпратят 2016-а година на майната й, Netfix – новатори в правенето и пускането на добре телевизия – бълват цял сезон на най-новото си шоу – The OA.

The OA минава някак незабелязано за много хора. Дали е от идването на Коледа, или от голямата истерия, която другото шоу на канала Stranger Things предизвика, не е ясно. Но The OA остава леко в сянка. По-умните телевизионни маниаци обаче надушват като хрътки, когато нещо ще бъде добро, не просто защото е гледаемо, а защото съдържа в себе си онези бисери на телевизионния разказ, които някои сериали и поредици могат да донесат, и съответно The OA започва да набира своята малка, но вярна аудитория.

Близо месец след премиерата си шоуто, дело на Netflix и американската кукувица Брит Марлинг, която е създател, продуцент и основна актриса в него, бива подновено за втори сезон. Продължение, което всеки, който веднъж е дал шанс на The OA очаква с леко нетърпение, равносилно на сърбеж там, където не можеш да се почешеш в момента.

Историята в шоуто проследява младата откачалка Прери, която се завръща като някакво ненормално чудо в родния си дом, от който е изчезнала преди точно 7 години. При завръщането й се променят две неща – от сляпо момиче, тя се е превърнала напълно зряща жена и ако преди е изглеждала просто затворена в себе си, то сега е леко луда девойка, бълваща небивалици и сентенеции, която няма търпение да се освободи от емоционалната и физическа обвързаност към семейството, което не е виждала отдавна, но което си я иска обратно.

Така започва историята на Прери, която малко след като се прибира на мястото, което чувства като чуждо тяло, удобно наместило се в нея, събира група от аутсайдери и откачалки, на които да разкаже историята си и съответно те да й помогнат да се върне там, откъдето е дошла, за да намери единственото нещо, което я интересува – нейният приятел Хоумър.

Епизод след епизод, подредени в строг, динамичен и ярък разказ, зрителят започва да се запознава с историята на Прери. Нейната вярна секта, изградена от счупени франкенщайнове, всеки със своите проблеми, и да потъва бавно, но сигурно в полу-фантазната вселена на The OA. Тя пък, от своя страна, е като лудост, пълна с капани и женска хистерия, каквито рядко се появяват по телевизията. Да не кажем никога.

Самата Брит Марлинг е известна с това, че конвенционалните неща не й пасват добре. При нея всяко нещо трябва да е обърнато наопаки, добре изтупано и превърнато в нещо друго. Такова е и киното, което прави – за справка вижте „Другата Земя“ – както и телевизията.

The OA е първият телевизионен проект на Марлинг в компанията на верния й приятел и партньор Зал Батманглидж, който режисира много голяма част от сценариите й. Музиката в сериала също е дело на член на тяхната малка група – братът на Зал – Ростам Батманглидж, който в ежедневието си е и част от бандата Vampire Weekend, пише мелодиите.

The OA е сериал, който напомня на сън. И подобно на сънуването е пълен с хиперболи, неща, които изглеждат нелогични, но намират своя път постепенно, с тъмни кътчета, задъхващи моменти и един Торбалан, който се крие в мрака.

Хубаво е, че и гледането му е подобно на сънуване, „бързо постепенно, а после изведнъж“, както пише Джон Грийн. Така и The OA те хваща за гушата и не те пуска. Цели 8 епизода.

Втория сезон, начело с Брит Марлинг и групата й от фрикове, може да очаквате в края на тази година. Netflix подновиха The OA в същата седмица, в която направиха същото и със Stranger Things, макар тогава малко хора да го разбраха.

Но е хубаво да го знаете, когато The OA завладее съзнанието ви с плътната си и ненормална атмосфера и се чудите какво ще стане после.

Към вкусната и различна Брит Марлинг и нейната циркова трупа, които са основното звено на сериала, добавяме и Риз Ахмет, Джейсън Айзък и Паз Вега, които участват. В случай, че някой има нужда от още причини, за да види сериала. На нас лично не ни трябваха.

 
 

Анжела Недялкова, Юън Макгрегър и премиерата на „Т2 Трейнспотинг“

| от chronicle.bg |

„Трейнспотинг“ се завръща на големия екран 21 години след излъчването на оригиналния филм. Втория филм на режисьора Дани Бойл направи световната си премиера на 22 януари, а на събитието присъстваха звездите от оригиналния състав на филма.

Продължението проследява живота на героите 20 години по-късно и е вдъхновен от продължението на „Трейнспотинг“от Ървин Уелш – „Порно“.
„Това е като среща на класа“, каза актрисата Кели Макдоналд, пристигайки на събитието. Стотици фенове посрещнаха актьорите пред Cineworld, въпреки студа, вятъра и дъжда.

Режисьорът Дани Бойл се извини на присъстващите за „типичното шотландско време“, добавяйки, че продължението на култовия филм не само е снимано, но и ще направи премиерата си там, където всичко е започнало.

Филмът на Бойл започва с Рентън, изигран от Юън Макгрегър, който се завръща в Шотландия. Той е прекъснал връзката си с всички и е много променен.

Сред новите имена във филма е това на Анжела Недялкова. Българската актриса, позната от „Аве“ и „Източни пиеси“, играе ролята на Вероника – източноевропейското гадже на Сик Бой, значително по-млада от него, с която планира да създаде публичен дом.

В България филмът ще се появи на екран от 17 февруари.