“Преди да влезем в ЕС беше по-добре“

| от |

Хърватия е пълноправен член на ЕС от юли 2013. Според експерти, това е единствената страна в Общността, освен Швеция, която след присъединяването си се развива по-зле във всяко едно отношение, отколкото преди това. Дойче веле търси отговора на въпроса: Защо?

puzzle

На 1 юли 2013 година Хърватия стана пълноправен член на ЕС. Това обаче не се отрази кой знае как на делника на хърватите. И преди присъединяването те можеха да пътуват свободно из Европа, а еврото и преди това се приемаше почти навсякъде в страната като платежно средство редом с хърватската куна.

„Хърватските граждани не са имали кой знае колко високи очаквания от пълноправното членство“, казва политологът Зарко Пуховски. Той добавя, че в крайна сметка дори и най-малките надежди на хърватите са се оказали напразни. „Хърватия е единствената страна, освен Швеция, която след присъединяването си към ЕС се развива по-зле, отколкото преди това – и то не само икономически, а във всяко едно отношение“, казва Пуховски.

От апатията до депресията

Политологът обаче не обвинява ЕС. Според него, недоволството от Общността е по-скоро продължение на апатията и депресията спрямо всички политически нива, съответно и спрямо ЕС. „Това не е типичното националистическо поведение, при което хората се доверяват повече на националната държава, отколкото на ЕС. Това е израз на убеждението, че никой не може да помогне за подобряване на ситуацията в Хърватия“, казва Пуховски. Той е убеден, че ако икономиката на страната се подобри и Хърватия преодолее дългогодишната криза, отношението към ЕС също ще се подобри.

Икономистът Дамир Новотни обяснява, че хърватската икономика има съвършено различни очаквания от вътрешния европейски пазар и шансовете, които предлага той. „Предприемачите, които още преди присъединяването към ЕС се бяха ориентирали към местния пазар, не бяха особено ентусиазирани от пълноправното членство“, твърди Новотни. „Малките и средни предприятия, които обаче решиха да се ориентират към европейските пазари, вече печелят от отварянето на границите. Те планират нови инвестиции и полагат усилия за съфинансиране от европейските фондове“, казва той. Икономистът обяснява, че същевременно редица големи компании недоволстват от еврочленството. „Големите фирми са под засилен натиск на конкуренцията. Става дума за онези предприятия, които преди се радваха на предимствата от ограниченията за внос на хранителни продукти, а сега са притиснати от чуждестранните търговски вериги“, казва Новотни.

Селските стопани недоволстват, лекарите бягат

Много от селските стопани също смятат, че еврочленството им е донесло по-скоро вреда, отколкото полза. „Вносът на хранителни продукти нарасна, а селските стопани не бяха добре подготвени за промените. Всичко това засилва впечатлението, че присъединяването към ЕС носи само недостатъци“, казва Мирослав Ковач от Съюза на селските стопани.

„Здравеопазването също не е спечелило нищо от присъединяването на страната към ЕС“, казва говорителят на хърватския лекарски синдикат Ивица Бабич. „Лекарите работят при все по-лоши условия. Социалните услуги също се влошиха“, казва той и изтъква, че все повече лекари искат да напуснат Хърватия и да работят на Запад.

Недоволство се шири и в образователния сектор. „Ситуацията на учителите в основните и прогимназиални училища се влоши рязко. Вследствие на многото съкращения, учителите получават много по-ниски възнаграждения. Понякога удръжките се равняват на цяла месечна заплата“, казва говорителят на учителския синдикат Желко Стипич. В идните дни синдикатът на учителите очаква нови съкращения. „Несигурност и страх – това са думите, които най-добре описват ситуацията на образователната система в Хърватия. Очакванията от еврочленството бяха големи. Ние разчитахме на положително развитие, но сред учителите сега цари разочарование“, казва Бабич.

 

 
 

Започна Българският фестивал на изкуствата в Канада

| от chronicle.bg, по БТА |

Седмото издание на Българския фестивал на изкуствата в Канада беше открито в Торонто на 24 март. Това съобщиха от Генералното консулство на България в Торонто.

Фестивалът на изкуствата започна в Торонто с концерт на Георги Дончев – акустичен бас, и Анка Гнот – вокали и китара. Открита бе изложбата „Contemplation“, посветена на съвременно фотографско изкуство. А също и експозиция на участници в организирания от генералното консулство на Република България в Торонто фотоконкурс „България! Че кой ли не я знае?!“ – 2016 г.

В рамките на откриването бяха наградени Държавната агенция за българите в чужбина, д-р Ирина Маркова и Асоциация на българските инженери в Канада. Наградите бяха връчени за активна родолюбива дейност, както и Веселин Лучански.

Фестивалът ще продължи до 17 април 2017 г. в Торонто, Отава и Монреал. Ще участват на редица творци от България и чужбина. В програмата са включени изложби и концерти, прожекция на филми, рок и джаз музика, семинари, великденски концерт в изпълнение на хор и джаз трио и др.

 
 

Патриоти от всички магазини! На хорото!

| от |

Хората са страдали от всякакви моди – като започнем с мъжките чарлстони, през тамагочитата, до айфоните и Ледената кофа.

Днес на мода е да си патриот и съответно всички вече са патриоти. „Била“ организират уроци по хоро пред магазините си. Това няма да е един път, усещам.

Скоро всички магазини ще имат свои патриотични ивенти и хепънинги. Ние дори подозираме как ще изглеждат те. То е лесно.

Била

Безплатно хоро. Понеделник – право, вторник – дунавско, сряда пайдушко, четвъртък – лютеница „Хорце“ от Първомай и така до понеделник.

Също така има идеи и планове за ММА турнир – нещо като Мъжко хоро, без да е Йордановден и без ледени води. Победителят печели наденица. Сега заради наденицата ще се утрепат!

Фантастико

Фантастико преоткриват и модернизират застоялите тропи на патриотизма. Те превръщат „бащино ми огнище“ в „топлата ми витрина“. Продуктите има вкус на детство – компот, лютеница, бой, хляб със сирене. Две праскови и две кюфтета.

Лидл 

Когато си толкова беден, че си стигнал до просешка тояга, Лидл е мястото, откъдето си купуваш въпросната тояга. От тях ще може да си купите и двата края на цената на един. Ако си правите сметката обаче, че новата „Родна стряха“ ще ви подслони – не. Там положението е Блажиш ли, блажиш ли, дядо Попе, просто с друго име. Междувременно точно в духа на едно време в Лидл „пуснаха“ крем „Каро“, бонбони „Амфора“ и лимонови резенки. А дори не е Коледа.

Кауфланд

Кауфланд се опитаха се да направят нещо вносно ексклузивно и премиум, но не му е сега моментът. За съжаление цените на продуктите, които българите консумират най-много, са фиксирани на бандерола. Остава само Графа да се погрижи за настроението.

Икеа

В Икеа се появява нов продукт – той се казва Дървö. Този продукт служи, за да го ‘земете, когато някой ви ядоса и искате „да ‘земете едно дърво“. При покупка на повече дървета, получавате безплатно камъни.

И докато другите се занимават с глупости, в кварталното магазинче бай Иван дава на борч хлябове и кисели млека на бабите. Бай Иван знае, че бабите гласуват за хора, които после позволяват на големите вериги магазини да си правят каквото искат и това влияе на бизнеса му, но въпреки това бай Иван дава на бабите безплатно неща и ги записва на едно картонче.

 
 

Ох, стари сме… защото те правят 10!

| от |

Едно десетилетие измина като мигване с единия клепач и ние си мислим, че сме си същите, ама не сме… Защото сме с 10 години по-големи. И уж поумнели. Минаването на безгрижните лета се отразява, както на човешкото тяло и съзнание, така и на любимите guilty pleasure удоволствия, каквито са сериалите.

Вярвате или не, но много от любимите ви шоута направиха 10 години от старта си и дори след толкова време, за част от тях си спомняме с умиление. И с леко насълзяване на очите.

Ние сме избрали пет добри, вкусни, провокативни и да, КУЛТОВИ, сериала, които правят 10 тази година. А ние сме стари, но все така ги харесваме. Цък, в галерията горе са.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.

Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel

Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.

От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.

Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.