Пред фалит ли е Сърбия?

| от |

Александър Вучич е вече над сто дни начело на сръбското правителство. Но ако някои приветстват проевропейския му курс, други го обвиняват в недостатъчна решителност. Кабинетът като цяло обаче е в добро разположение на духа, пише Дойче веле.

Сръбското правителство не желае да си разваля настроението, независимо от икономическата криза. Премиерът Александър Вучич въведе една символична мярка за икономии, нареждайки на министрите да не пътуват със служебни лимузини. Затова и кабинетът бе натоварен на автобус при пътуването до проведеното в Ниш изнесеното правителствено заседание. А външният министър Ивица Дачич се погрижи за кондицията на колегите си, демонстрирайки певческите си умения в съпровод на акордеон и китара.

Празната хазна

Всъщност обаче ситуацията е твърде сериозна – държавните каси са празни, броят на пенсионерите надвишава броя на работещите, съществуването на стотици нерентабилни държавни предприятия се поддържа изкуствено. Премиерът Александър Вучич формулира ситуацията по следния начин: „Държавата ще фалира до шест месеца, ако продължава да действа както досега. По гръцки, аржентински или украински сценарий“.

Вучич допълва и следното: „Някои политици успяха да докарат Сърбия до ръба на фалита, но тя няма да обяви банкрут“. Така министър-председателят очевидно иска да подготви избирателите за предстоящите болезнени мерки като съкращаването на пенсиите и приватизацията на държавните предприятия. „Нашата задача не е да покровителстваме определени хора. Ние трябва да създадем предпоставките за конкуренция между икономическите субекти. Те трябва да бъдат конкурентоспособни“, подчертава Вучич.

Колко смелост искат реформите

От месеци насам критиците на правителството обвиняват Вучич, че гръмогласно обявява предстоящото провеждане на реформи, до което така и не се стига. В средата на юли надеждата на сръбската икономика – 29-годишният министър на финансите Лазар Кръстич – подаде оставка поради несъгласие с политиката на Вучич. Освен това той обвини премиера в липсата на смелост за провеждане на болезнените реформи.

Председателят на най-голямата опозициинна партия Боян Пайтич отива още по-далеч. „Селскостопанските региони са най-добрият пример за това как управлява Вучич – обработваемите земи се продават чрез държани в тайна договорки на чуждестранни фирми на половин цена. Ако това е пътят за защита на сръбските селски стопани и за запушване на дупките в държавния бюджет, Вучич и сътрудниците му трябва да подадат оставка“, казва председателят на Демократическата партия Пайтич.

Сърбия се стреми към ЕС

Позициите на Алексанъдр Вучич обаче са пределно устойчиви – рейтингът му се покачи да 70 процента. Не на последно място поради липсата на алтернатива – опозицията в Сърбия е разединена и не играе почти никаква полическа роля.

Един от най-важните съветници на Вучич – германският икономист Йорг Хеескенс – обобщава: „Вучич може и да има противоречиво минало като бивш съратник на Слободан Милошевич, но е непоколебим в стремежа си да отведе страната в ЕС, а и без това друга алтернатива няма. Той е демократично избран премиер и както заяви по време на преидзиборната кампания – моят партньор номер едно е Германия“. Хеескенс споделя и мнението, че „Германия напоследък преоткрива отговорността си по отношение на този регион“. „Сега е моментът Федералната република да помогне за единението на тази част от бивша Югославия и след това да я насочи към ЕС“, препоръчва германският консултант на сръбския премиер.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Новото летище на Берлин няма да заработи и през 2017

| от CHR Aero с БТА |

Дългоочакваното откриване на новото летище на Берлин няма да стане факт и през 2017 г., потвърди ръководителят му Карстен Мюленфелд, цитиран от ДПА.

Въпреки отдавна обявеното откриване все още има затруднения пред пускането в експлоатация на новото международно летище на германската столица. Първоначалните планове бе то да заработи през 2011 г.

Откриването през тази година бе поставено под въпрос по-рано тази седмица, след като възникнаха проблеми с вратите на летището.

Летище „Берлин-Бранденбург“ се строи в Шьонефелд, извън града, на мястото на старото берлинско летище с ограничен капацитет. Новият аеропорт трябва да замени летище „Тегел“, което е близо до центъра на столицата и няма възможност за разширение.

 
 

Книга на седмицата: „Междупанелни войни“ на Никола Крумов

| от chronicle.bg |

Втората книга на Никола Крумов – „Междупанелни войни“, е сред най-продаваните книги в книжарници „Сиела“. 

Първата му книга – „Дневник от панелни блокове“, е една от най-продаваните книги на изминалата година. Никола Крумов е популярен във Facebook с хумористичните си истории. Издател е „Пощенска кутия за приказки“.

„Аз съм Никола Крумов на трийсет и няколко години. Пристигнах от моето село в града с над сто буркана и четири пръта суджуци. Имам домашна ракия за шест средно големи саватби (от по 300 човека) и пак ще ми остане. Получих висше (да се чуди човек на образователната ни система) в специалността „Отваряне-затваряне на празен хладилник с пълни ръце.“ Отдавна съм „тиган“ (човек, който не експлоатира зеленчуци и плодове за храна). Харесва ми да гледам телевизора, когато е изключен. Обичам мазна шкембе чорба с много ледена бира – следователно съм духовна личност. Мога да набия почти всеки, любимата – никой, но тя може да набие мен – загадката в моя живот. Президент съм на Българската Федерация по Алкохолни Спортове и Застоял Туризъм (БФАСЗТ). С втората си книга поздравявам всички мои поддръжници във Фейсбук“, пише в анотацията за книгата.

Повече за Никола Крумов прочетете тук.

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност: