Последиците от реформата на политиката на едно дете в Китай

| от |

След края на Третия пленум на ККП стана ясно, че Китай ще се откаже от политиката си на едно дете. Тази реформа ще промени живота на над една трета от населението в страната. До скоро единствено живеещите в селските райони, етническите малцинства и семействата, в които и двамата родители са единствени деца, имаха право на второ дете. Според реформите представени миналата седмица вече и Хан китайците, живеещи в градовете, ще могат да имат повече от едно дете, стига само единият партньор да е бил единствено дете.

One Child Policy - Baby

Според Bank of America това ще доведе до 9.5 милиона повече раждания всяка година и, което е по-важно, ще се сложи край на един социален експеримент започнал преди 30 години. Така наречената политика на едно дете променя лицето на китайското общество за добро или лошо, а сегашната и отмяна цели по-бързото издигане на Китай като икономическа свръхсила.  Ето до какво може да доведе тази реформа:

One Child Policy - Gender Gap

Повече работници

В Китай има около 930 милиона души в трудоспособна възраст, но през последните няколко години тази бройка драстично намалява, защото голяма част от хората, които са на 50 и 60 години, ще се пенсионират съвсем скоро. Един „baby boom” ще помогне за компенсиране на това намаление. А когато тези „baby boomers” навлязат в трудовия пазар, те ще могат да издържат пенсионната система. Въпреки това, може да се окаже, че вече е твърде късно за нормализиране на ситуацията, защото на пазара на труда се очаква да започне спад с близо 15 милиона души на година през 2025 година. Всяко възстановяване на баланса на населението ще отнеме десетилетия, а проблем е и фактът, че повечето семейства от средната класа, които стават по-богати, желаят да имат само по едно дете.

One Child Policy - One Family, One Child

По-силно консуматорско общество

Предоставяйки възможността на повече двойки да имат повече от едно дете би трябвало да стимулира потреблението на стоки и  услуги от първа необходимост като мляко за кърмачета, храни, облекла и образование. Една от целите на правителството на Китай е да промени икономическия модел от ориентиран към износ на евтини стоки към модел на по-стабилно консуматорско общество.

One Child Policy - Poster

По-щастлив народ

Може би най-важният ефект от промяната на политиката за едно дете е фактът, че ККП и Си са сериозни за реформите в системата. Така ще се спрат злоупотребите с принудителните аборти и ще се даде сигнал за по-силно зачитане на човешките права. Освен това Си Дзинпин и Ли Къцян така демонстрират своята решителност и консолидират властта си.

One Child Policy - School Children

Промяна в демографския дисбаланс

Поради културни различия повечето семейства в Китай предпочитат да имат момчета вместо момичета. В продължение на много години бременните са прибягвали до незаконни аборти и детеубийста ако се разбере, че бебето е момиче. Това води до един от най-големите полови дисбаланси в света. През 2004 година на всеки 100 момичета са били родени 121.2 момчета. В резултат на това през 2020 година ще има между 30 и 35 милиона повече мъже, които да търсят партньорка, отколкото жени. Премахването на политиката на едно дете няма да промени културните предпочитания, но ще облекчи положението на родителите, ако първото им дете е момиченце.

По-стабилен жилищен пазар

Много китайски двойки са единствените наследници на богатствата на четирима родители и осем баби и дядовци.  Когато техните родители умрат, те ще станат наследници на най-малко две допълнителни жилища, а имайки предвид тенденциите в инвестициите, вероятно и повече. Сега цените на жилищата в големите градове в Китай са астрономически, а допълнителното предлагане се очаква да доведе до колапс на пазара на жилища. Краят на политиката на едно дете би трябвало да забави тази катастрофа.

Повишено натоварване на природните ресурси

Целта на политиката на едно дете бе да даде на Китай достатъчно ресурси на глава от населението за бързо развитие на икономиката. Тези допълнителни 9.5 милиона души ще се нуждаят от храна, вода и подслон. Това създава един потенциално голям проблем. Обработваемата земя в Китай на глава от населението е под средните стойности за света и състоянието на над 40% от нея се счита за „влошено“, което означава, че е икономически неизгодно да се обработва. Освен това правителството предупреждава за потенциална водна криза през 2030 година, когато се очаква търсеното да стане по-голямо от предлагането.

 
 

Най-доброто в киното за 2016

| от |

Още една календарна година отмина или както ни казва Фейсбук, по забавно леймърски начин: „Хей, направи още една обиколка около слънцето“. Както това важи за всички нас, така то важи и за седмото изкуство.

На финала можем спокойно да кажем, че 2016-а беше лоша година в много аспекти. Политически, социален, музикален и за съжаление комерсиален. Без капка съмнение е факт, че 2016-а започна зле за комерсиалното кино (с премиери на филми като „Петата вълна“, „Баща в излишък“ и българският „11А“) и завърши още по-зле.

Много велики режисьори се завърнаха по местата си тази година – къде успешно, къде не. Много супергерои и злодеи стреляха, скачаха, умираха и се раждаха на голям екран. Много филми минаха под формата на големи очаквания и големи разочарования. Някои обаче, успяха да ни изненадат.

Киното имаше една лоша 2016 година, подобно на музиката, която загуби големи свои творци. Но като всяко изкуство и в него успяха да се промушат няколко добри заглавия. Ние сме избрали личния ни топ 15, плюс един бонус, на най-доброто в онова изкуство, което те оставя без дъх.

Най-доброто в киното за 2016-а е в галерията ни горе.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.

 

 
 

Най-вероятният ден да бъдете зарязани от партньора наближава

| от chronicle.bg, по БТА |

Най-вероятният ден, в който може да бъдете зарязани от партньора наближава и той е 11 декември.

Тази неделя е набедена за най-фатална от статистиците, които внимателно анализирали думата „раздяла“ в постовете и статусите във Фейсбук. Съществуват различни теории относно това на какво се дължат тези разлъки.

По-стиснатите люде си дават сметка, че не си заслужава да се хвърлят пари на вятъра за подаръци за човека, с когото не са сигурни, че ще продължат. Други пък предпочитат скъсването на отношенията пред това да представят човека до себе си на семейството. Но не трябва да изключваме и влиянието на стреса – периодът около коледните и новогодишните празници е особено напрегнат и на мнозина не им издържат нервите.

Много тлеещи конфликти излизат наяве и от това страда любовната връзка. Ако все пак двойките преодолеят фаталния 11 декември, да не мислят, че всичко им се е разминало. Разлъките на Коледа и на Нова година намаляват, но рязко скачат през пролетта, предупреждава таблоидът.

 
 

„Смелата Ваяна“ продължава да е най-гледаният филм у нас

| от |

Анимацията „Смелата Ваяна“ е най-гледаният филм у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Приключението на дъщерята на вожда Туи в търсене на неоткритото в океана е гледано от вече 36 712 зрители и има 334 466 лева за десетте дни на екраните.

На втора позиция е първата премиера от миналата седмица – петият по ред „Подземен свят: Кървави войни“. Новите приключения на вампира Селин в търсенето на примирие с върколаците са гледани от 10 238 зрители и имат 107 433 лева приходи за първите три дни у нас.

Трети по ред сред най-гледаните филми е втората премиера от миналия петък – екшънът на Робърт Земекис с Брад Пит и Марион Котияр „Съюзени“. Шпионската афера, започнала през 1942 година в Казабланка и продължила в Лондон с изпитанията на размирното време, е гледана от вече 14 117 зрители и има 129 660 лева приходи от билетите им.

Четвърта позиция е за филма по книгата на Дж. К. Роулинг отпреди 15 години – „Фантастични животни и къде да ги намерим“. Приключението на героя на Еди Редмейн в общността на вещици и магьосници в Ню Йорк през 20-те години на миналия век е гледано от вече 61 105 зрители и има 634 898 лева приходи за 17-те дни на екраните у нас.

Пето място е за анимацията „Тролчета“. Историята за пътя към щастието и за готовността да стигнеш много далеч, за да го постигнеш, е гледана от 102 55 зрители и има 890 163 лева приходи за месец и половина на екраните у нас.
Шеста позиция е за третата премиера от миналия уикенд – комедията на Уди Алън „Cafe Society“. Случващото се през 30-те години на миналия век в Холивуд и Ню Йорк с Боби Дорфман е гледано от 2 879 зрители и има 28 044 лева приходи от тях за първите три дни на екран у нас.

Седма позиция е за комиксовия екшън „Доктор Стрейндж“. Филмът за неврохирурга д-р Стрейндж, който след автомобилна катастрофа става свръхмагьосник, е гледан вече от 91 869 зрители и има 968 004 лева приходи за месец на екраните у нас.

Осма позиция е за премиерната от миналия петък биографична драма „Флорънс“. Разказът за богатата нюйоркска светска дама Флорънс Дженкинс, която има желание да бъде оперна звезда, въпреки фалшивото си пеене, е гледан от 2 023 зрители и има 28 044 лева приходи за първите три дни на екраните у нас.

На девета позиция сред най-гледаните филми е „Първи контакт“, създаден по разказа на Тед Чианг от 1998 година. Срещата на д-р Луиз Банкс с извънземните екипи, за да се разбере дали идват с мир или са заплаха, е с 26 969 зрители и има 224 241 лева приходи за месец на екраните у нас.

Десета позиция е за петата премиера от миналия уикенд – филмът на Мел Гибсън „Възражение по съвест“. Нетипичната военна история на редник Дос, превърнал се в легенда сред другарите си, е гледана от 1 456 зрители и има 12 824 лева за трите дни на екраните у нас.