Посещението на папата в Светите земи предизвиква дипломатически дилеми

| от |

Даниел Естрин, Даниела Берета / Асошиейтед прес

Папа Франциск стъпи в Светите земи, но където и да отиде, на практика ще се движи през дипломатическо минирано поле.     

BoYtsC2CAAIdII3

Израелско-палестинската политика е само един от деликатните въпроси, които ще подложат на изпитание уменията на Ватикана да избягват подводните камъни. Другите са случаите на антихристиянски вандализъм в Израел, отдавнашното напрежение между Светия престол и еврейската общност, историческите спорове с други християнски деноминации и преговорите при закрити врати за недвижими имоти в Израел.    

„Това са Светите земи. Сложно е“, каза Хана Бендкоуски от Ерусалимския център за християнско-еврейски отношения, организация за диалог между религиите.    

Неотдавна в Израел вандали надраскаха антихристиянски графити на няколко свещени за християните места и сгради. Израелската агенция за вътрешна сигурност казва, че се опасява от още такива атаки, а местните представители на Ватикана призоваха Израел да опази свещените християнски места преди посещението на папата.    

Вандализмът „трови атмосферата на мирно съвместно съществуване“, свързана с посещението на папата, заяви Латинският патриарх Фуад Туал, най-високопоставеният римокатолически духовник в Светите земи.    

Всяка спирка от маршрута на Франциск има символично значение и налага да се стъпва на пръсти около чувствителни политически теми.    

На 24 май папата ще прекара първо половин ден в Йордания – ще ще посети мястото на река Йордан, където, както гласи традицията, е бил покръстен Исус, а след това ще отиде на Западния бряг, за да се срещне с палестинските лидери и да отслужи литургия във Витлеем, близо до мястото, където се смята, че е роден Исус.    

След това вместо бързо да стигне да десетина минути с кола от Витлеем до близкия Ерусалим, папата ще измине 45 километра с хеликоптер, за да отиде на официалната церемония по посрещането си, която ще е на международното летище „Бен Гурион“  в Тел Авив. А после ще отлети обратно за Ерусалим, за да се срещне с израелски лидери и да посети свещени места и израелския мемориал на Холокоста.    

Зигзагът е заради споровете около статута на Ерусалим. Израел твърди, че този град е негова неделима столица, но контролът му върху завзетия през 1967 г. Източен Ерусалим не е международно признат. Преподобният Давид Нойхаус, църковен служител в  Ерусалим и един представител на Израел заявиха, че посрещането на летището е стандартно протоколно изискване при визити на световни лидери. Израелският представител пожела анонимност, защото нямаше разрешение да говори с медиите за подготовката на папското посещение.    

Някои от местата, които са включени в програмата на Франциск, може да предизвикат дискомфорт в Израел.    

Във Витлеем аржентинският понтифекс ще посети бежанския лагер Дехейше, където живеят палестинци, избягали или прогонени от домовете си през войната от 1948 г. за създаването на Израел. Палестинските представители много искат Франциск да види бедния лагер и да чуе оплакванията на палестинците от Израел.    

„Папата ще види реалността“, заяви Ксавие Абу Ейд, палестински представител, помагащ за координиране на папското посещение.    

Понтифексът ще се срещне и с най-високопоставения мюсюлмански духовник в Ерусалим, върховния мюфтия, и срещата ще се състои в може би най-чувствителния от политическа гледна точка религиозен обект – комплекса в Стария град, почитан от мюсюлманите като Благородното светилище, а от евреите – като Храмовия хълм. Мястото е било свидетел на чести сблъсъци между израелската полиция и мюсюлмански поклонници.

Само трима други папи са посещавали някога Светите земи. Папа Бенедикт Шестнадесети, който като дете в Германия за кратко е бил член на „Хитлерюгенд“, бе посрещнат хладно при  посещението си през 2009 година. Служители на Мемориала на Холокоста се оплакаха, че в речта си той на практика избегнал темата за нацисткия геноцид.    

Предшественикът на Бенедикт, папа Йоан Павел Втори, бе посрещнат по-топло по време на знаковото си посещение през 2000 г., което бе знак за подобряване на отношенията с Израел. Йоан Павел Втори на няколко пъти беше искал прошка за неправдите, причинени на евреите от християни.    

Папа Павел Шести, първият папа, посетил Ерусалим, влезе в историята през 1964 г., като се срещна с патриарх Атенагорас, тогавашния духовен лидер на гръцките православни християни, и двамата се прегърнаха в знаков жест. Срещата сложи край на 900-годишния период на отчуждение и прекъсване на отношенията между двете църкви.    

Посещението на Франциск, 50 години след тази историческа прегръдка, цели да подобри отношенията между Римокатолическата и Православната църква, казват служители на Ватикана.    

Франциск и вселенският патриарх Вартоломей Първи, духовен водач на православните християни по света, ще се срещнат в ерусалимската църква „Възкресение Христово“, издигната на мястото, където се смята, че е бил погребан Исус.    

Ще присъстват и представители на други църкви. Това ще е и първият случай след превземането на Източен Ерусалим, при който градът ще посети лидер на Маронитската католическа църква, най-голямата християнска деноминация в Ливан.    

Това предизвика гняв в Ливан, който забранява на гражданите си да посещават архиврага Израел. Водещият ливански всекидневник „Ас Сафир“ нарече посещението на кардинал Бешара Раи „исторически грях“. 

Екстремистката групировка Хизбула предупреди, че посещението на Раи в Ерусалим може да има „опасен и негативен отзвук“.

Ибрахим Амин ас Сайед, ръководител на политбюрото на Хизбула, се срещна на 16 май с Раи, за да изрази резервите на своята групировка. Раи обаче защити пътуването си, което нарече религиозно поклонничество.    

Страстите се разпалват и около друга спирка в обиколката на Франциск, която е в центъра на споровете между Израел и Ватикана – Стаята на Тайната вечеря, където се смята, че Исус за последен път се е хранил с учениците си, преди да бъде разпънат.    

Ултраортодоксални евреи националисти покриха Ерусалим с плакати, на които се твърди, че Израел ще отстъпи контрола върху стаята на Ватикана.    

Помещението се намира в сграда от епохата на кръстоносните походи, принадлежала през 14 век на францискански свещеници. През 16 век минава под контрола на османските власти, а през 1948 г. е превзета от Израел. И за да е още по-сложно, долният етаж на сградата се почита от евреите като гробница на библейския цар Давид.    

Ватиканът от години моли Израел да даде на християните  по-голям достъп до това място. Израел по правило забранява там да има тържествени богослужения и ограничава отправянето на католическите молитви там до два пъти годишно – на Велики четвъртък и на Петдесетница. Израел не позволява по-голям достъп, опасявайки да не създаде прецедент за връщане на имоти, завзети при войната от 1948 година.    

Въпреки това ще позволи на папа Франциск да отслужи меса в стаята, както позволи и на Бенедикт Шестнайсети.    

Високопоставен католически служител заяви, че двете страни са близки до споразумение, което да позволи официално ежедневни литургии в стаята, без прехвърляне на контрола върху нея.    

Израелски представител отказа да обсъжда въпроса, но каза, че преговарящите са постигнали споразумение по повечето спорове, засягащи църковни имоти. И двамата служители пожелаха да останат анонимни, защото нямаха разрешение да обсъждат преговорите публично.

 
 

Когато снимките ти попаднат в ръцете на Photoshop-шегаджия

| от chronicle.bg |

Вече сме ви разказвали за Photoshop-факира Джеймс Фридман. Това е онзи забавен човек, който приема молбите на хората буквално и им връща снимки с позиция и чувство за хумор. Е, те рядко отговарят на желанията на потребителите, но това няма значение. Социалните мрежи са луди по Фридман.

За това говори и фактът, че има 873 хил. последователи в Twitter, с които редовно комуникира. В снимки.

Предлагаме ви поредна порция Photoshop-хумор.

 

 

 
 

Сериалите, които свършват през 2017

| от chronicle.bg |

Нищо не е вечно.

Гадното чувство, когато приключиш хубав сериал и се чудиш какво да правиш с живота си, е познато на всички – обикновено това се случва с хубавите книги. Да приключи сериалът ви завинаги обаче – ето ви съвсем друга мъка.

Миналата година се разделихме с много актьори. През тази обаче ни очаква краят на много сериали. Подготвихме галерия с всички тях.

 
 

Актрисите, получили Оскар за най-добра женска роля през последните 20 години

| от chronicle.bg |

Казахме го и вчера. Онлайн тормозът с Оскарите няма да спре до 26 февруари, когато 89-тите награди на Академията ще бъдат връчени в Лос Анджелис.

Вече ви показахме кои са последните 20 филма, тръгнали си от Dolby Theatre със статуетка, както и кои са мъжете, които са били наградени с „Оскар“ през последните 20 години.

Днес е денят на актрисите.

Вижте ги в галерията горе.

 
 

Сладкодумният разказвач, който ви къса нервите

| от Констанс Бонасьо |

И вие сте го виждали. Нещо повече – срещате го всеки ден, и още по-лошо – чувате го.

Той няма конкретен образ, претворява се и се видоизменя, сякаш крие магьосническа пръчка в джоба си. В битката за вашия слух и съзнание, той е готов на всичко – да прави циганско колело; да търси на мобилното си приложение сграда, която се вижда, само и само да ви разкаже защо отива до нея; да жонглира с портокали от промоционалната витрина, за да ви разкаже, че цитрус пресата му се е прецакала.

Въобще – където ви свари, там ще ви облъчва с тегавите си безкрайни разкази.

Вече не ни преследват само досадни бабички, за да ни омагьосват с ишиаса си, с темерутщината на зетя си и следването на внучката в Америка. Те разказват надълго и нашироко своето житие-битие, защото сте имали неблагоразумието да ги подкрепите на слизане от трамвая. В отплата на това, че сте прихванали костеливата им ръчица, можете да изслушате какви ли не истории – колко лъжат на Женския пазар; как вече и медът не е истински; как „Топлофикация” казала, че ще ги компенсира, но не ги компенсирала; колко вярвали на Радан Кънев; как такава зима не е имало от 30 години насам…

Сладкодумният разказвач има много лица, а и обхватът на темите му постоянно се разширява.

Той може да е чичката в метрото, който обяснява как е оставил колата на паркинга, за да не се навира в задръстванията. Следват биографични данни на автомобила – година на производство, година на покупка, марка, кубатура на двигателя, цвят, тапицерия…И всичко това, само защото си му казал на коя спирка да слезе.

Друга разновидност на сладкодумния разказвач е съседката – грижовна къщовница и домакиня.

Тя ще ви изпили нервите докрай. Само заради непридвидливостта ви да носите снопче розмарин в ръка, се започва, та не се свършва. И тя готвела – пък как нарязала лука, пък как задушила гъбите, пък изпекла спанак с ориз. И докато готвела, пуснала една пералня и прахосмукачка, извела кучето, изгладила, изплела пуловер с еленче. И всичко това, само защото й казахте, че в магазина има пресни подправки.

За сладкодумния разказвач от социалните мрежи хич няма да отваряме и дума. Той е описван подробно и многократно.
В заключение можем да кажем, че сладкодумният разказвач, не е никакъв разказвач, още по-малко сладкодумен. Той си е една жива досада…

И нашият съвет на патил и препатил човек, магнит за сладкодумния разказвач, е веднага, щом го разпознаете, да побегнете. Друго спасение няма.