Политреклама по казахстански

| от |

Колко харчи Казахстан, за да лъска имиджа си в чужбина? Очевидно е, че страната разполага с огромен бюджет за задгранични реклами, но за какво отиват парите и кой всъщност печели от тях? Анализ на Виталий Волков.

Властите в Казахстан пръскат немалко средства за реклама зад граница, с цел да повишат положителното отношение към страната и популярността й пред света. Нерядко обаче, въпросните прояви предизвикват недоумение сред западната публика. Последният пример – излъченият по CNN клип, призоваващ да се инвестира в Казахстан, точно в деня на междинните избори за американски Конгрес на 4 ноември. Американският портал Huffington Post изрази изумление от избора на мястото и времето за излъчване на скъпоструващия клип за Казахстан, пише Дойче Веле.

Година по-рано пък изненада предизвика появата на рекламен филм за Казахстан по телевизионния канал National Geographic. Според експерти от бранша, филмът е бил с ниско качество, несъответстващо на направените разходи. Така или иначе рекламата в чужбина се смята за необходим елемент от участието на дадена държава в глобалните процеси. Но каква е спецификата на казахстанския вариант?

25-30 милиона долара годишно отиват за реклама

„Комитетът за международна информация към казахстанското Министерство на външните работи официално разполага с бюджет за реклама в чужбина, възлизащ на около 20-25 милиона долара годишно. Освен това и всяко посолство разполага с определена сума, макар и неголяма“, казва за Дойче веле казахстански специалист по пиар, пожелал да остане анонимен. Местните компании също правят реклама на страната, допълва той. А има и големи международни проекти като Универсиада 2017, ЕКСПО 2017 и др, които също дават възможност не само за пряка реклама, но и за провеждането на изложби и конференции с участието на известни личности от различни страни. Предполага се, че приблизителната сума за реклама зад граница, с която Казахстан разполага, е около 50 милиона долара, включително средствата по неофициални канали, казва анонимният експерт.

По неговите думи, рекламата зад граница е неизбежно свързана с големи разходи, но ако умно се съчетае с обичайната рекламна дейност, може да донесе и печалба. „Например когато в Алма Ата се проведе Азиада 2011, за реклама като цяло бяха изразходвани 3 милиона долара. Но организаторите спечелиха много повече от направения пиар на страната в чужбина и от рекламни приходи“, посочва събеседникът на Дойче веле.

Казахстанският опозиционер Серик Медетбеков от своя страна отбелязва, че пиар-акциите на Астана си имат специфика – обичайно статиите за положителния имидж на Казахстан и неговите управници излизат в медиите на някоя чужда държава непосредствено преди тя да бъде посетена от президента Назарбаев. „Акции за корекция на имиджа на страната се предприемат и ако се задава или вече се е разразил скандал на Запад, който да е свързан с Казахстан. Типичен случай в това отношение е „Казахгейт“ – скандалът около Джеймс Гифън, американски бизнесмен и бивш съветник на президента Назарбаев, обвинен в САЩ, че е давал подкупи на водещи казахстански политици. След като се разрази този скандал, в Казахстан бяха заделени значителни средства за лобистка дейност, предназначена да оправи имиджа на Назарбаев в Съединените щати“, казва Медетбеков пред Дойче веле.

Наталия Харитонова от евразийската експертна мрежа JEEN дава друг пример. „На 10 ноември австрийското списание „Profil“ помести статия, чиито автори дават да се разбере, че една от най-известните виенски адвокатски кантори е получила милиони евро от Астана, за да организира мероприятия с медиите и с австрийската общественост. Крайната им цел – да повлияят на общественото мнение, така че Виена да предаде на Казахстан криещия се в Австрия олигарх Рахат Алиев. Експертката от JEEN смята, че в този случай използването на адвокати като прикрити лобисти е оправдано от гледна точка на ситуацията, но и при този проект е „трудно да се определи кой на кого плаща и каква част от средствата е била похарчена по предназначение“.

Обяснението е в това, че „Обкръжението на Назарбаев е заинтересовано от харченето на значителни суми за реклами в западни издания, тъй като изразходването на парите се контролира слабо“, отбелязва Серик Мезетбеков. При това материалите, съдържащи пиар на страната, могат да се публикуват открито в рекламните приложения на известните вестници и списания, но и прикрито – в т.нар. редакционни статии. „В Астана предпочитат първия начин, макар че той е и по-скъпият“, казва германският експерт Михаел Лаубш.

Родината на слоновете

Според Наталия Харитонова въпросът не е дали Казахстан има нужда от реклама в чужбина, а в това, че нейният коефициент на полезно действие често е отрицателен – когато например в западните медии се появяват статии под заглавието „Казахстан – родината на слоновете“. Проблемът е в самата казахстанска система – тъй като реалните критерии за ефективност на рекламата са изместени от това как ще реагират на статиите някои ключови фигури в самата страна. „Оттук е и стремежът към големите рекламни проекти на властите за сметка на дискретния пиар на екотуризма, кулинарията и традиционните отрасли на икономиката“, обобщава Харитонова.

В името на имиджа

 
 

Уникалните Булгара с нов клип

| от chronicle.bg |

След като повече от десетилетие едни от пионерите на родната етно сцена – „Булгара“ наблягаха основно на концертните си изяви, най-сетне ще ги видим и в нов клип към чисто новото им парче Караконджул. Това е третата композиция от дългоочаквания нов албум, върху който музикантите работят.

Продукцията е дело на младото JENG studio с талантливото участие на танцьорите от Ансамбъл „Българани“.

Промоцията ще се състои на 2 март в столичния SOFIA LIVE CLUB  от 22.00 ч., като част от концерта на Булгара #Караконджул

Как да обясниш на незрящ човек какво представлява червеният цвят?

На теория това са електронни вълни на определена честота, но дали това ще го накара да асоциира червения цвят с неистовата жажда за живот, въодушевлението и страстта? Същото е и с музиката на Булгара.

Как да разкажеш музиката на седмина мъже и две жени, отдадени на смесицата от традиция и новаторство?

Булгара, групата, която използва дръм енд бейс, фънк и броукън бийтс, за да подчертае хармоничната красота на българския фолклор и преплитайки джънгъл, рок и джаз с фолклорни инструменти, доближавайки се до понятието уърлд фюжън, съществува от 2002 г.

???????????????????????????????

Костадин Генчев (кавал) и Кирил Добрев (барабани) дават воля на музикалните си виждания, създавайки Булгара . Уповавайки се на опита си като оркестрант и композитор в оркестъра за народна музика към БНР, солист в концерти на „Мистерията на българските гласове”  и на участието си във френско-българския проект „Одисей”, Коста се ангажира с фолклорното ядро на Булгара. Кирил, от своя страна, като идеен лидер на Fake, подгрявали Prodigy  в София,  композитор и аранжьор, работил за български поп и хип-хоп изпълнители (Ъпсурт, Братя Мангасариян), автор на музикалните и звукови картини за спектаклите „Дивите”, „На нивото на очите”, “Размислите на един учител за Народното творчество”, лентата “Кецовe” и др. се впуска в дебрите на различността на музикалното звучене на Булгара, създавайки саунд и семплинг дизайна.

Стоян Павлов умело дирижира присъствието на перкусиите. Майсторските звуци на гайдата са поверени на солиста на оркестъра за народна музика към БНР Петьо Петров,  тънките струни на тамбурата опъва главният диригент на оркестъра за народна музика към  БНР Димитър Христов, гъдулката е в ръцете на eдна от двете дами – Христина Белева /солист в БНР/, а втората дива е вокално-перкусионното бижу – Ева Перчемлиева. Чавдар Асенов плавно поддържа бас линията, а съвсем отскоро към бандата се присъедини и китарата на Димитър Тодоров.

Една година след създаването си Булгара печелят наградата за театрално изкуство “Аскеер” за авторска музика към театрален спектакъл “Дивите” по Николай Хайтов. Красотата на тяхната музика е споделена и във филма „Отвъд чертата”. Композициите им са забелязани и от корифея на джаза Милчо Левиев, който ги кани да му партнират в концерт, изнесен на престижната сцена на зала „България”.

???????????????????????????????

Албумът на Ъпсурт „Попфолк” нямаше да бъде същият без щипката талант, добавен от Булгара. През 2004 г. не само публиката на “Аполония” ги оценява по достойнство, но и  френският музикален канал MEZZO, който излъчва репортаж  за тях.

В рамките на Sofia Music Jam 2004 те са подгряваща група на концерта на David Garfield and The Cats.

През февруари 2005 групата направи клубно турне в Унгария, Австрия, Германия и представи страната ни на световните туристически експозиции в Лондон, Киев и Москва. А в началото на лятото на 2005 музикантите от Булгара обърнаха представите за световноизвестния ски курорт Марибор (Словения), впускайки стремглаво българските ритми по пистите на тамошния фестивал Лент.

Bulgara s Qnka Rupkina

В края на 2005 излезе първородният  им  албум „Меча сватба”, който продаде и втория си тираж.
2006 ще остане в личните архиви на Булгара като най-благодатната и изпъстрена с участия на всички джаз фестивали в България, на чиито сцени свириха заедно с Били Кобъм, Хюмън Тъч, Милчо Левиев.

На европейските сцени, освен клубните концерти, най-запомнящи се  останаха самостоятелните концерти във Франкфурт и в световноизвестния клуб на Джо Завинул – Бърдленд във Виена.

Незабравим спомен ще остане и концерта на Ал Ди Меола, който имаха честта да подгреят , както и самостоятелните им концерти в Щутгарт – посветен на приемането ни в ЕС, в Лондонския Shaw Theatre и съвсем скорошното им участие в Бон по повод обединението на Източна и Западна Германия, което накара немската публика да се хване на хоро.

След картко затишие, през 2011 Булгара се завръщат на българските сцени, които с удоволствие споделят с гост-музиканти като цигуларя на превърналата се вече в икона немска група Сити – Георги Гогов, неповторимите Милица Гладнишка, Владо Михайлов и Ева квартет.

През 2014 са хедлайнери на международния World Music festival  в Малайзия, а лятото на 2016 завършва с концерт в Кипър.

 
 

„Прас-Прес“ – новият сатиричен вестник, който е труден за намиране

| от chronicle.bg |

„Прас-Прес“ – „органът на невъзпитаните карикатуристи“ Христо Комарницки, Чавдар Николов, Алла и Чавдар Георгиеви – е на пазара от днес (1 март), но първият му брой беше изчерпан още в ранните часове на деня. Някои от продавачите на вестници в центъра на София (спестете си времето, няма го и в „Лафка“).

Те издават и редактират съдържанието на вестника заедно с журналиста от „Е-Вестник“ Иван Бакалов. Сред останалите автори на изданието са д-р Тони Филипов, Самуил Петканов, Здравко Попов, Емил Георгиев, Петьо Бойчев, Васил Балев. „Прас-Прес“ ще излиза два пъти месечно с амбиция да стане седмично издание.

„Кой успял, успял. Прас прес в 10.00 вече беше разпродаден в цялата страна (ако не е провокация). Късметлиите притежават колекционерски брой, но екипа на Прас прес ще се постарае всеки брой да бъде колекционерски“, написа Чавдар Георгиев в профила си във Facebook.

„Вестникът на невъзпитаните няма мощен издател и спонсори, а само ентусиазирани дребни спомоществователи. Това е вик на последните мохикани на карикатурата в България. Тя от година на година е изритвана и мачкана в медиите“, пишат авторите в „манифеста“ на „Прас-прес“. Всички прилики с френския Charlie Hebdo са неслучайни.

Първият брой, който излезе в тираж от 10 000 копия, стои с голяма карикатура на Корнелия Нинова и Бойко Борисов, посветена на задочните им медийни престрелки и опитите да се „разберат като мъже“ около несбъдналия се лидерски дебат.

Източник: Webcafe.bg

 
 

Ето я новата Nokia 3310

| от chronicle.bg |

В неделя на Световния мобилен конгрес в Барселона беше представена новата Nokia 3310. Тя няма дори 3G, но има Snake.

Телефонът има малко по-голям екран от предшественика си, а също така идва в няколко цвята, плюс камера. Софтуерът е ъпдейтната версия на оригиналния S30. Новата стара Nokia ще излезе на пазара след месец март тази година и ще струва около 50 евро.

HDM, които ще произвеждат телефона, обещават, че той ще е устойчив като предния, въпреки че е двойно по-тънък. Той също така ще има 10 пъти повече време за разговори – 22 часа, а батерията му ще издържа един месец! Тя се зарежда с microUSB, а в долната страна на апарата има и жак за слушалки.

Някои твърдят, че възраждането на Nokia 3310 е маркетингово упражнение, но анализите посочват друго. От 20 милиона телефона, продадени във Великобритания за миналата година, 1 милион са „глупави телефони“ (такива, които не са смартфони) точно като 3310. Хората се нуждаят от глупав телефон по различни причини – дали работата им ще го изисква, просто искат елементарна функционалност или телефон за морето и планината, който няма значение ако загубите.

 
 

Да се обличаш като The Weeknd

| от Спонсорирано съдържание |

Един от най-известните музиканти в момента – The Weeknd, представя своята представа за завършен мъжки гардероб с най-важните от сезона модели. Те са част от кампанията Spring Icons на H&M. 

В специално видео The Weeknd говори за това кои модели се превръщат в емблематични, като той изразява вижданията си и по отношение на нещата, които го вдъхновяват, креативния процес и Лос Анджелис като източник на вдъхновение.

Селекцията съчетава заемки от спортното и работно мъжко облекло с елегантните линии на класическия мъжки гардероб, за да изведе на преден план съвременен прочит на актуалните за пролетта модели. Колекцията ще бъде достъпна във всички магазини на H&M, които разполагат с мъжки асортимент, както и онлайн, от 2 март.