Политическата криза удари украинците право в джоба

| от |

Жермен Мойон / Франс прес

От покритата си с натрошен лед сергия на Житни пазар в Киев Алберт хваща дебело парче филе от сьомга – цената му е скочила двойно за няколко седмици. Политическата криза удря украинците право по джоба.

Дребните бели риби, уловени в реките на страната, са поскъпнали „само“ с 10 процента.

„Цените са се увеличили средно с 50 процента, което значи, че равнището на живот е спаднало с 50 процента. Клиентите продължават да идват, но вече купуват само половината от това, което взимаха преди“, обобщава 38-годишният търговец.

ukraine-economy1_wide-dc23ae8727224609b164913c5743fe1cefea5b3a-s6-c30

„Оцеляхме през 90-те години, страната не се бои от нищо. Днес продавам риба, утре може би ще продавам нещо друго“, философски отбелязва Алберт, който подобно на мнозина украинци е сменил няколко професии в бурните години след разпадането на СССР (готвач, автомонтьор, търговец . . .).

Откъде идва този скок на цените? За Алберт отговорът е прост: сриването на националната валута гривня, която се обезцени с над една трета от началото на годината.

В резултат на това купената от Норвегия сьомга поскъпва също с толкова, но расте и цената на бензина (+16 процента от началото на април, +50 процента за два месеца), което се отразява на местните производители.

Зад сергията си с месни продукти Валерий Ляченко прави сметки. „Преди бензинът дотук ми беше 100 гривни, сега е 150 гривни“ (9,50 евро), каза той.

Откъм клиенти „слабо върви, хората нямат пари. Преди две-три години хората купуваха повече за Коледа и Великден. А не може да се продава без надценка“, констатира 52-годишният търговец.

С найлонова торбичка с гъби в ръка, Оксана Повница, домакиня, която през ден пазарува от намиращия се в квартал Подил пазар, признава, че пътечките между сергиите са се поопразнили.

„Хората се опитват да намерят по-евтини цени и отиват на други пазари“, по-далеч от центъра на града, обяснява тя.

Политическата криза, която завърши със загубата на Крим, а след това със сепаратисткия бунт в Източна Украйна, удря много тежко украинската икономика, която тъкмо излизаше от една година рецесия в края на 2013 г.

Чуждестранните инвеститори и фирмите чакат стабилизиране, преди да задвижат какъвто и да било проект. Русия, която е основен клиент на индустриите в Източна Украйна (металургия, машиностроене, химическа промишленост) и самата тя в икономически затруднения, съкращава закупуването на украински стоки колкото се може повече.

Промишленото производство е спаднало с 5 процента през първото тримесечие на годишна основа. Правителството, което очаква западна финансова помощ, прогнозира спад от 3 процента на БВП за годината.

Паникьосаното население масово изтегля спестяванията си от банковите си влогове, за да ги опази от инфлацията, и се насочва към чуждестранни валути, което повлича гривнята в низходяща спирала.

Движението донякъде се стабилизира, откакто централната банка реши на 15 април да въведе значително повишение на лихвените проценти. Но ценовият скок вече е задействан.

В магазин за козметични продукти в центъра на Киев продавачка предупреждава, че подготвя нови етикети, на които цените са повишени с близо 50 процента.

Copyright GVMachines Inc. www.gvmachines.com

Тази седмица главният хлебопроизводител в Киев „КиевХлеб“ обяви, че няма избор и се налага да повиши цените си с 10 процента заради повишението в разходите му за горива и брашно.

Правителството изрази безпокойство от зрелищното поскъпване на лекарствата. То заплаши производителите със санкции и реши да намали митата.

Най-засегнати са украинските пенсионери, чиито доходи вече бяха мизерно ниски, още повече, че Киев се ангажира да замрази пенсиите и минималната заплата. Тази мярка е част от обещаните мерки за бюджетни икономии в замяна на помощ от Международния валутен фонд. Друга такава мярка е повишаването на цената на газа с 50 процента от 1 май.

Според главния икономист на „Дрегън Кепитъл“ Олена Билан инфлацията тази година ще е най-малко 10 процента, а „осезаемо“ икономическо съживяване не се очаква преди догодина.

„Следващите месеци се очертават тежки за населението. Много хора ще трябва да ограничат купуването на някои продукти, защото средният доход е много нисък“ – около 250 евро, казва тя.

 
 

Пускат Айфон в нов цвят с чудесна кауза

| от chronicle.bg |

Вече може, да си купим Айфон в червено. Той е факт и има много добра причина за това. Епъл и преди е пускал червени устройства със същата цел.

Средствата от червения айфон ще отидат за благотворителност. Конкретно, парите ще помогнат в борбата срещу болестта СПИН. Новината беше съобщена заедно с представянето на нов, по-малък Айпад Про. Таблетът е по-мощен, притежава по-ярък дисплей, както и нова по-ниска цена. Той има и нови апове, най-важният от които изглежда е „Apple Clips“. Той позволява комбинирането на снимки и видеа в клипче за споделяне.

Ще можем да поръчаме червеният Айфон от 24 март натам. Той ще се продава в нормален и голям размер.

„Откакто започнахме колаборацията си с (RED) (червено – от англ. ез.) преди 10 години, клиентите ни са допринесли значително в борбата срещу СПИН“, казва Тим Кук. „Настоящият телефон с разкошен червен цвят е най-големият ни (RED) продукт досега.“

Изпълнителният директор на (RED) Дебора Дугън споделя: „Емъл е най-големият корпоративен дарител на Global Fund със 130 милиона долара.“

 
 

Продават въздух от концерт на Адел

| от chronicle.bg, по БТА |

Австралиец се опитва да продаде въздух от концерта на Адел в Аделаида. Въздухът е бил пакетиран в найлонови пликчета, съобщи в. „Уест Острелиън“.

„Грабнете къс история за вашата колекция за Адел“ – пише Шон Макдона към офертата си в Ибей. – Всеки истински фен трябва да притежава такъв въздух. Много изгодно предложение“.

Началната цена на пликче с въздух е 14,95 австралийски долара (около 20 лева).

Концертът на Адел в Аделаида беше на 13 март. Публиката й беше от 70 000 души. Една от фенките й преживя нещо незабравимо, когато певицата я изтегли на сцената, за да пеят заедно.

 
 

Bentley има различно виждане за електрическите коли

| от chronicle.bg |

Bentley официално представи амбициозните си планове за атака на луксозния електрически сегмент по време на автосалона в Женева.

Легендарната мрежеста предна решетка включва триизмерна геометрия и специален опушен завършек, които идентифицират EXP 12 Speed 6e като изцяло електрически автомобил. Нещо повече –докато роудстърът се движи, логото „6e“свети в бяло. Сред другите дизайнерски акценти е замяната на страничните огледала с камери. В интериора ще откриете централна конзола от заоблено стъкло, под което се намира OLED екран с висока резолюция. С негова помощ шофьорът управлява навигацията, инфоразвлекателната система и климатика. Дори пътникът си има собствен контролен панел, с помощта на който може да сърфира в интернет.

За разлика от тези подробности, Bentley не споделя нищо за задвижващата система.

Единственото, което разбрахме е, че ако индуктивното зареждане е напреднало достатъчно до момента на серийното производство, то EXP 12 Speed 6e ще го използва.

 
 

Новият трейлър към „Фарго“ представя нови герои

| от chronicle.bg |

Новият трейлър към трети сезон на сериала „Фарго“ разкрива лицата на част от новите герои.

В последния месец вече излязоха два трейлъра към епизодите. В тях участва Юън Макгрегър, който ще влезе в ролята на двама братя близнаци.

В новия 30-секунден клип най-накрая виждаме и Кари Коун, Мери Елизабет Уинстед и Дейвид Тюлис, които също ще вземат участие в епизодите.

Видеото включва и диалог, очаквано, с тежък акцент от Минесота.

Засега подробностите около новия сезон са оскъдни, но се знае със сигурност, че в него Юън Макгрегър ще играе братята Емит и Рей Стъси.

Емит е кралят на паркингите. Той е красив, богат, истински магнат, семеен мъж и пример за успеха на американската мечта. Поне така е описван в сценария. Брат му Рей е незначително по-млад (все пак са близнаци). Той има по-различна история – напълнял, оплешивяващ мъж, той е от онези, които са изживели своите златни моменти в гимназията.

Действието в трети сезон се развива през 2010 година.

Трети сезон на „Fargo“ ще се появи на екран на 19 април във Великобритания.

Вижте трейлъра към новите епизоди: