Подземно трасе с две метростанции от Бизнес парк „София“ към ИКЕА

| от |

Приетият вариант за продължение на първи метродиаметър върви успоредно на Околовръстното и стига до долна лифтова станция „Симеоново“, пише в. Строителство и града.

На 15 октомври Общинският експертен съвет по устройство на територията на Столичната община разгледа разработените три варианта за трасе и нивелета на продължението на първи метродиаметър – от метростанция 16 при Бизнес парк „София“ в „Младост 4″ на запад до долна лифтова станция „Симеоново“. (Решението за посоката на трасето е взето на експертен съвет на Столичната община още през 2012 г.) Във връзка с изпълнение на заповед на кмета на Столичната община от 2012 г. „Рикат“ разработват предпроектните проучвания, възложител е „София Саут Ринг мол“.
–-
По време на експертния съвет бяха разгледани подробно два от трите варианта за трасе и нивелета, тъй като другият (вариант 2) предвиждаше големи отчуждителни процедури на доста частни имоти, разказва инж. Антон Янев, управител на „Рикат“. В резултат на дискусите беше приет трети, изцяло подземен вариант. Според него междустанционните тунели ще се изпълняват по нов австрийски тунелен метод, така че да не се нарушават пътните комуникации в района и да не се навлиза в частни територии, които да подлежат на отчуждаване, уточни инж. Янев.

Трасе и метростанции
Продължението на първия метродиаметър от МС 16 до долна лифтова станция „Симеоново“ е с дължина 1902 м и 2 метростанции.
Първата метростанция 17 е разположена при връзката на бул. „Ал. Малинов“ с околовръстния път от северната страна, като за обслужване на пътниците от южната страна е предвиден подземен пешеходен тунел и ескалатори за влизане под околовръстния път и излизане от южната страна. МС 17 е къса – дължината й е 137 м, ширината й е 16.9 м.
След МС 17 трасето върви успоредно на Околовръстното от северната му страна в западна посока. Малко след бул. „Климент Охридски“ („Бистришко шосе“), срещу долната лифтова станция „Симеоново“ е разположена МС 18. Тя е третирана като крайна, дълга е 113 м, ширината й е 16.8 м. Пешеходен тунел под околовръстното с асансьори, стълбища и ескалатори свързва северния вестибюл с южния.
Метростанциите са дълбоки, защото метротунелът между МС 17 и МС 18 трябва премине под реките Банишка и Рекалмица, и то така, че над него да се осигури минимално покритие от 4.50 – 5 м. МС 17 е на дълбочина на терена около 18 м, като коловозите са на -15 м. МС 18 е дълбока 22 м, като коловозите са на -19 м. Точните стойности ще бъдат ясни при разработване на идейния проект. И двете станции ще бъдат изграждани по открит способ.

Подземните комуникации
Тунелът не нарушва подземните комуникации, които са съсредоточени основно около „Бистришко шосе“ (бул. „Климент Охридски“), магазините на ИКЕА, „София Ринг мол“. При МС 18 ще се наложи изместването на канализационна система. Възможно е в малка степен да бъдат нарушени комуникациите за улично осветление. Но основното предизвикателство е преминаването на метротунела под двете реки. Най-вероятно ще бъдат проектирани допълнителни дейности за заздравяване на свода на тунела и на терена около реките. Това ще стане на базата на по-подробни геоложки проучвания, за да се разбере кой ще е най-добрият начин за укрепване.

Експертният съвет препоръча
метростанция 17 да бъде съгласувана с проектанта на квартал в „Младост 4″ с влязъл в сила ПУП от август 2014 г. Проектът за разширението на метрото е предаден през април 2014 г., тези промени тогава не са съществували и затова и не са отразени. Идеята е да не се засяга бъдещият квартал и да не се навлиза в сервитута на Софийския околовръстен път.

metro

Другите варианти
„Спазвайки минималните изисквания за проектиране на метрополитени, запазвайки целостта на съоръженията по бул. „Ал. Малинов“ и връзката му с околовръстния път, отчитайки същоствуването на естакадата от Околовръстното, която преминава над „Бистришко шосе“, нямахме кой знае колко варианти за трасета“, казва инж. Янев.
Няколко са пречките метротрасето да мине от южната страна на Софийския околовръстен път:
– Фундаментите на устоите на естакадата.
– В района има гъста застройка, не се открива възможност за ситуиране на МС 18.
– Теренът след МС 16 се покачва рязко. „Изследвахме вариант да минем от юг на Околовръстното – зад новия „София Ринг мол“ и зад ИКЕА, но се оказа, че за да има метростанция там, трябва да слезем в дълбочина поне 30 м, а ние имаме ограничение – надлъжните наклони могат да бъдат максимум 4%. И това създава проблем с вертикалната комуникация на пътниците, уточни инж. Янев.
Наземен вариант също се оказва неприемлив. Според инж. Янев „вариантът, който можеше да бъде изпълнен частично по открит способ, включва подземното изкачване на дълъг участък след МС 16, при което се засяга транспортна тунелна връзка от бул. „Ал. Малинов“ на изток към кино „Арена“. Ако повдигнехме нивелетата, трябваше да предвидим реконструкция на този тунел и да минем на разстояние 50-60 см от естакадата на околовръстното. При такова надземно решение свързването на северната и южната страна на метростанцията трябваше да стане с пасарелка. Добавяме към проблемите и високото коловозно развитие на метростанциите. И още – като се копае открито, е необходимо голяма част от подземната инфраструктура да се реконструира“, допълни инж. Янев.
Следващата стъпка по развитието на проекта за разширение на първи метродиаметър е подготовката на идеен проект, съставен от 20 части.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge

 
 

Вижте трейлъра на продължението на култовия „Наистина любов“

| от chronicle.bg |

Наистина любов“ („Love Actually“) безспорно е една от най-добрите и най-обичани романтични комедии в британското кино, а и въобще, затова феновете вероятно ще се радват да чуят, че ще има продължение.

То ще представлява 10-минутна късометражна лента, заснета с благотворителна цел за Comic Relief.

Red Nose Day Actually unit stills

Повечето звезди от оригиналния филм ще се завърнат – Хю Грант, Колин Фърт, Лиъм Нийсън, Кира Найтли, Андрю Линкълн, Бил Най, Чуител Еджиофор, Мартин МакКътчън, Томас Броуди Сангстър, Лусия Монис и Роуън Аткинсън – те всички ще бъдат на линия. За съжаление, няма да видим Алън Рикман, който почина миналата година, а Ема Томпсън е отказала участие, защото с режисьорите са решили, че ще е твърде тъжно да играе (тя играеше съпругата на Рикман във филма).

Red Nose Day Actually unit stills

Краткото продължение на „Наистина любов“ („Love Actually“) ще бъде излъчено по ВВС на 24 май и по NBC на 25 май.

 
 

Плажовете, за които си мечтаем

| от chronicle.bg |

Преди няколко дни настъпи астрономическата пролет, а след броени часове ще преминем към лятното часово време. Всичко това просто ни подсказва едно – сезонът „Отслабвам за лятото“ е приключен и отстъпва място на „Отслабвам за Коледа“.

Започваме да броим дните до момента, в който ще легнем на шезлонга с коктейл в ръка, пред нас прозрачно синьото море ще се слива с небето, а горещ бял пясък ще гали стъпалата ни.

Тъй и тъй е ден за размисъл, защо пък да не изберем плажа – мечта за следващата морска ваканция. Нашите предложения – в галерията горе.

 
 

15 роли на Кийра Найтли, които можем да гледаме отново и отново

| от chronicle.bg |

На днешния ден празнува разкошната Кийра Найтли, която днес навършва 32 години.

Два пъти номинирана за Оскар, Найтли е от онези актриси, които доказват, че можеш да бъдеш едновременно красавица и добра актриса.

По случай рождения й ден ви черпим с галерия с нейни роли, които трябва да си доставите.