По-иновативна Европа с все още големи регионални различия

| от |

Европа наваксва изоставането си от Съединените щати и Япония в областта на иновациите, но разликите между държавите от ЕС все още са големи и намаляват бавно. На регионално равнище изоставането в областта на иновациите се увеличава, като резултатите са се влошили в почти една пета от регионите на ЕС. Това са основните заключения от Сравнителния анализ на Съюза за иновации за 2014 г., направен от Европейската комисия, както и от Регионалния сравнителен анализ за 2014 г. Общото подреждане в рамките на ЕС остава относително стабилно, като начело е Швеция, следвана от Дания, Германия и Финландия — четирите държави, които инвестират най-много в изследвания и иновации. Държавите, чиято позиция се е подобрила най-много, са Португалия, Естония и Латвия. Като цяло напредъкът е постигнат благодарение на откритостта и привлекателността на изследователската система на ЕС, както и по отношение на сътрудничеството в областта на иновациите в стопанската дейност и търговската реализация на знания, измерена с приходите от чужбина от лицензи и патенти. Въпреки това растежът на публичните разходи за изследователска и развойна дейност (ИРД) беше неутрализиран от спад на инвестициите на рисков капитал и на инвестициите в дружествата за иновации, несвързани с ИРД.

Заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на промишлеността и предприемачеството Антонио Таяни заяви: „Въвеждането на иновации навсякъде в Европа остава приоритет, ако искаме да постигнем целта на промишлената ни политика: до 2020 г най-малко 20 % от БВП на ЕС да е от производство. Повече инвестиции от частния сектор, по-голямото търсене на европейски иновативни решения и по-малкото пречки пред търговския подем на иновациите са ключът към растежа. Нуждаем се от повече иновативни дружества и по-благоприятна рамка за растеж, за да стигат иновациите успешно до пазарите“.

Европейският комисар по въпросите на изследователската дейност, иновациите и науката Мойра Гейгън-Куин заяви: „Сравнителният анализ още веднъж потвърждава, че инвестициите в изследвания и иновации се отплащат във вид на икономически резултати. С бюджет през следващите седем години от почти 80 млрд. евро новата ни програма за изследвания и иновации „Хоризонт 2020“ ще ни помогне да поддържаме този възход. Трябва да увеличим инвестициите за иновации в целия ЕС сега, за да постигнем целта си за 3 % от БВП до 2020 г.“.

Европейският комисар по въпросите на регионалната и селищната политика Йоханес Хаан заяви: „Трябва да превърнем големите идеи на Европа в печеливши предприятия, които създават работни места и устойчив растеж. Новият европейски бюджет и реформираната регионална политика предлагат уникална възможност за насърчаване на иновациите. Над 100 млрд. евро инвестиции от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) ще бъдат насочени към изследвания и иновации, а също към растеж с помощта на цифровите технологии, към малки и средни предприятия и към развитието на зелена и ефикасна енергия. Днешните сравнителни анализи показват, че докато някои региони очевидно напредват, разликите продължават да съществуват. Новата регионална политика пряко ще се занимае с това: всеки един от 274-те региона на Европа ще трябва да разработи стратегия за интелигентна специализация, която да включва иновациите. Регионите ще трябва да използват икономическите си предимства и да разработят новаторски начини, за да се борят с глобалната конкуренция“.

За отделните обобщения на резултатите в областта на иновациите за всички 28 държави членки и за други европейски държави вж.: MEMO/14/140.

Четири различни групи по резултати за държавите членки

Сравнителният анализ на Съюза за иновации за 2014 г. разпределя държавите членки в четири различни групи по резултати:

  • Дания (DK), Финландия (FI), Германия (DE) и Швеция (SE) са водещите новатори, чиито резултати в областта на иновациите са доста над средното за ЕС;
  • Австрия (AT), Белгия (BE), Кипър (CY), Естония (EE), Франция (FR), Ирландия (IE), Люксембург (LU), Нидерландия (NL), Словения (SI) и Обединеното кралство (UK) са последващите новатори, чииторезултати в областта на иновациите са над или близо до средното за ЕС;
  • Резултатите на Хърватия (HR), Чешката република (CZ), Гърция (EL), Унгария (HU), Италия (IT), Литва (LT), Малта (MT), Полша (PL), Португалия (PT), Словакия (SK) и Испания (ES) са по-ниски от средното за ЕС. Тези държави са средните новатори;
  • България (BG), Латвия (LV) и Румъния (RO) са скромните новатори, чиито резултати в областта на иновациите са доста по-ниски от средното за ЕС.

Графика: Резултати на държавите членки на ЕС в областта на иновациите

10000000000002420000011E7CEAA502

На какво се дължи успехът на водещите новатори?

Постиженията на най-иновативните държави са добри и са отчетливо над средните за ЕС във всички области: от системите за изследователска дейност и висше образование, през стопанските иновационни дейности и интелектуалните активи, до иновациите в МСП и икономическия ефект, което изразява балансирана национална система за изследователска дейност и иновации.

Сравнение на ЕС в международен план

В по-широк европейски план Швейцария потвърждава позицията си на цялостен водещ новатор благодарение на постоянно по-високите си резултати от тези на всички държави от ЕС. В световен мащаб постиженията на Южна Корея, САЩ и Япония в областта на иновациите са по-добри от тези на ЕС. Докато разликата със САЩ и Япония е намаляла наполовина през последните години, с Южна Корея тя се увеличава.

Държавите от ЕС продължават да са пред Австралия, Канада и всички държави от BRICS (Бразилия, Русия, Индия, Китай и Южна Африка). Това водачество е стабилно или дори се увеличава, с изключение на Китай, който бързо наваксва.

Регионален сравнителен анализ на иновациите за 2014 г.

Тази година сравнителният анализ на Съюза за иновации е придружен от регионалния сравнителен анализ на иновациите за 2014 г., който осигурява сравнителна оценка на резултатите в областта на иновациите в 190 региона на Европейския съюз, Норвегия и Швейцария, като използва ограничен брой показатели за изследвания и иновации.

Контекст на сравнителния анализ на иновациите

Сравнителният анализ на Съюза за иновации за 2014 г. почива върху 25 различни показателя, разделени в три широки области:

Фактори за успех: основните градивни елементи, които са предпоставка за развитието на иновациите — човешки ресурси, отворени, отлични и привлекателни научноизследователски системи, както и финанси и подкрепа.

Дейности на фирми: отразяват усилията в областта на иновациите на европейските предприятия — инвестиции на фирми, връзки и предприемачество, интелектуални активи.

Резултати: показват как всичко това се превръща в ползи за икономиката като цяло — новатори и икономически ефект.

За повече информация

Пълен доклад за сравнителния анализ на Съюза за иновации за 2014 г.

Пълен доклад за регионалния сравнителен анализ за 2014 г.

 
 

Технологиите са чудо: само прекомпилирай ядрото и ще видиш

| от леля Ц. |

Снощи се случи нещо съвсем обикновено.

Прясно зарибена от сериала на BBC „Шерлок“, изпитах желание да си дръпна саундтрака и да си сложа една от мелодиите като рингтон на телефона. Знам, че сега е модерно телефоните на хората да звънят с противните вградени мелодии на марката и само назадничавите хора си свалят нашумели поп парчета, с които да стряскат хората в трамвая, но получих импулс и реших да го реализирам.

Колко трудно може да бъде? Преди десет години исках телефонът ми да звъни с интрото на „Сексът и градът“, влязох в Data.bg, дръпнах мелодията и десеткилограмовата Motorola, която ползвах, звънеше с този тон цялото лято на 2005г.

Тъй като обаче за десет години технологиите са напреднали значително, свалянето на мелодия за рингтон се оказа адска борба между неравностойни противници.

Първо установих, че не мога просто да дам download, а се нуждая от програма, която да ми позволи да вкарам нещо в телефона си. След това, тази програма трябва да се „pair-не“ с друга. Двете да се рестартират. За всяка една да си измисля парола. Паролата нямаше как да е „password4″, нито дори „password123″. Трябваше да съдържа една малка буква, една голяма, един символ и поне 8 знака. След като се спрях на „487skromnipingvinaotzimbabve_*“ и проклетата машина реши, че паролата е достатъчно сигурна, вярвах, че съм на крачка от изпълнение на задачата.

И наистина, оставаше само да отворя SSH терминала през криптирания VPN тунел, да прекомпилирам ядрото и да пусна цялата система да се рендира.

Въведох още една парола за „back-up-ване“, потвърдих я на три имейла и написах в Google „download sherlock soundtrack“. Мъжът ми, който разбира от компютри, е сигурен, че да напишеш в Google „download нещо си“ е сигурен начин да хванеш остър вирус на горните дихателни пътища. Аз обаче поех риска и четири часа по-късно бях готова да открия проклетата мелодия в „Ringtones“ на телефона. Докато на някой от стоте екрана, които ползвах за висшата си IT цел, не се появи изискване да въведа номер на банковата си карта.

Затова затворих лаптопа и аз, като Кари Брадшоу, се замислих:

„Улесниха ли напредналите технологии живота ни“?

или

„Защо се борим като прасета с тикви да ползваме компютрите, при положение че те трябва да ни служат?“

Умелото използване на всички джаджи (като под тази дума обединявам компютри, телевизори, миялни машини, вентилатори и изобщо всякакви уреди, които работят с ток и са сложни) е необходимо, за да може човек да си проправя път в модерния живот. Дори служителите на Център за градска мобилност се разхождат с дяволски джаджи, по които отчитат кой автомобил заслужава скоба, а всички знаем, че те не пишат дипломна работа, за да започнат да работят това. Защо обаче боравенето с технологиите трябва да изисква такива усилия?

За телевизора у дома има три дистанционни, всяко от което изисква да го познаваш персонално. Подът се чисти от прахосмукачка с изкуствен интелект, която е достатъчно умна, за да обиколи къщата и да събере боклуците, но не и достатъчно самостоятелна, за да не се залее с няколко литра вода, когато бутне ваза. Телефонът ми показва мръсните си тайни, само когато го открехна с моя пръстов отпечатък. Вентилаторът в офиса се опъва на десет човека, които по цял ден невротично натискат копчетата му, само за да стане ясно, че половината персонал загива от студ, а другата половина лее пот и се попива с кърпички.

Поклон пред всички Шерлок-умове, които мислят в посока развитие на технологиите, но все пак времето, в което пералнята не рецитираше Е.Е.Къмингс, а телефоните служеха, за да се обадиш по телефона, бяха чудесни и винаги ще ми липсват.

С трепереща ръка и носталгичен почерк,

Леля Ц.

 
 

adidas представи новите PureBoost

| от chronicle.bg |

adidas Running представи новите обувки adidas PureBOOST. Те са вдъхновени от бегачи и са създадени за бегачи.

PureBOOST има по-висока пета и прогресивно изваяна средна част на подметката BOOST, с по-широка предна част за оптимална опора по време на бягане при завой – перфектна за тичане в градска среда. Външната част на подметката също е проектирана, за да отговори на специфичните изисквания за бягане в града, с гума разположена в средната част на подметката за допълнителна стабилност и защита. Проектираната като еластична мрежа, външна част на подметката, осигурява превъзходно сцепление като в същото време позволява на стъпалото да си взаимодейства хармонично със средната част на подметката изработена от пяната BOOST.

DSCF9442_LR

Новата текстилна горна част е изключително адаптивна и влиза в синхрон с походката на бегача. Новата конструкция на двойно обгръщащия стъпалото език, осигурява подкрепа, но също така позволява на крака да се движи в хармония с горната част на обувката.

За разработването на продукти за бягане, adidas използва нашия научно-изследователски екип, който използва системата за тестване на продукти ARAMIS – технология за проследяване на движението, която позволява детайлен анализ на движението на тялото. Всичко това ни вдъхнови да проектираме обувка за бягане в града, отличаваща се с елементи, адаптиращи се към различните предизвикателства.

 
 

Българското представление „Паякът“ заминава на американско турне

| от chronicle.bg |

Ако не сте гледали представлението „Паякът“ на режисьорския тандем Йордан Славейков и Димитър Касабов, сте пропуснали едно от значимите събития в българския театър през последното десетилетие.

Историята на сиамските близнаци Марта и Мартин, така прецизно, пълнокръвно и въздействащо пресъздадена от Пенко Господинов и Анастасия Лютова, е от онези театрални представления, които стискат зрителя за гърлото и не отслабват безпощадната си хватка много след излизането от салона.

Ако сте от театралните фенове, които харесват „Комиците“ и обичат да ходят на театър „да се посмеят малко“, може да спрете да четете този текст веднага. „Паякът“ е метафорична илюстрация на най-черните човешки характеристики и разказ за начините, по които те изпълзяват навън и изменят реалността. Иначе казано – постановката едва ли ще ви разсмее и разсее.

„Паякът“ е едно от най-награждаваните български театрални представления и сега заминава на 20-дневно турне в Америка.

Презокеанската обиколка на „Паякът“ е по покана на няколко родни институции и организации в Америка – Българския културен център в Сиатъл със съдействието на Генералното Консулство на РБ в Лос Анджелис, BG Voice Chicago и BG Еvents NYC.

Както вече споменахме, пиесата е написана и режисирана от Йордан Славейков и Димитър Касабов, а актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова, които са тандем и в живота, влизат в кожата на брат и сестра, сиамски близнаци, непосредствено преди операция по разделянето им.

Преди американските дати постановката ще бъде показана на 20 януари, петък, на сцената на ТР „Сфумато“.

The-Spider-American-Poster-270872-500x0

Пътуването на „Паякът“ до Америка е своеобразно завръщане след като през лятото на 2013 г. проектът беше показана на престижната сцена на Бродуей в рамките на 17-тото издание на международния театрален фестивал New York International Fringe Festival.

Тогава актьорите Пенко Господинов и Анастасия Лютова изиграха общо 5 представления със субтитри изиграха пред американска публика.

Пиесата беше отличена от американските театроведи и журналисти, като получи блестящи рецензии в изданията на New York Times и The Village Voice. Популярният нюйорски безплатен седмичник за култура и изкуство The Village Voice излъчи българската пиеса „Паякът” като най-добра сред 10 топ спектакъла, показани на най-големия мултиартистичен фестивал в Сверна Америка – New York International Fringe Festival. Играта на българските актьори  Пенко Господинов и Анастасия Лютова беше аплодирана и от журналистът Scott Heller в неделно издание на New York Times, където в пространствена рецензия обсипа със суперлативи българската постановка.

Заглавието се играе вече 6 години на българската сцена с над 65 представления. Има в портфолиото си номинация А’Аскеер 2011 за съвременна българска драматургия, номинация за “Полет в изкуството” 2012 от Фондация Стоян Камбарев. Награди за ней-добър театрален експеримент и за най-добра актриса на Анастасия Лютова от фестивал „Артокраина“ Санкт Петербург 2013, приз за най-добър театрален дует от театрален фестивал „Славянский венец“ – Москва 2013.

Какво каза един от режисьорите, Йордан Славейков, за предстоящото турне:

Това пътуване стана възможно благодарение на енергията на една българка, която живее отдавна в Америка – г-жа Елка Русков. Още преди  три години и половина тя прочела в New York Times рецензия за нас и си казала, че иска да се срещнем. През 2015-та тя дойде в София и гледа „Паякът“. Около една година организира това турне – свърза българските общности и българските културни институции зад граница. Тя направи мрежа от контакти, за да се случи това пътуване. В Чикаго, където живее значителна част от българската общност зад океана, вероятно ще имаме две представления – едно след друго.

Едновременно ще вървят субтитри на английски на всички места, за да може и местна публика да има възможност да ни гледа. В Ню Йорк билетите вече  чудесно се продават сред англоговорящи. Може би това се дължи на факта, че по някакъв начин сме познати в този град и че имаме имаме професионални и бизнес отношения с хората, които представляват театралната общност. Те с голяма радост канят свои приятели англоговорящи. В Ню Йорк публиката ще бъде минимум 50 на 50 – наши сънародници и американци с отношение към театъра.

Преди всичко искам да подчертая, че не отиваме в Америка, за да  умиляваме родната българска публика.

Отиваме да покажем една различна гледна точка на темата за отношенията в двойка. Опитахме се много критично и честно да сложим на масата проблемите в едно партньорство – в случая са брат и сестра, могат да бъдат и син-баща, майка-дъщеря и т.н..  Подходихме към тях честно и безкомпромисно, говорим за неизричани, непомислени, премълчавани неща.  За неща, за които обикновено не се говори, тъй като хората обичат да замитат боклука под килима и да се правят, че боклук няма.