Планът за действие на правителството на Турция като приспивателно

| от |

Ибрахим Тюркмен, Заман

Планът за действие на 62-рото правителство на Турция, изложен в 189 страници, бе представен тази седмица от новия премиер Ахмет Давутоглу. В него няма особени промени в сравнение с програмата на предишното правителство.

Петата глава от плана представя накратко постиженията на миналите правителства на Партията на справедливостта и развитието (ПСР), но залага и целите на новото правителство, в които на практика няма промяна.

На първо място в списъка с нещата, които новото правителство спешно трябва да направи, е увеличение на спестяванията. Вторият приоритет подчертава важността на запазването на стабилността на цените. Останалите точки в списъка са като приспивателни, които политиците използват, за да представят ситуацията в по-добра перспектива.

Тези две неща трябва да бъдат разгледани по-подробно. Увеличението на спестяванията представлява в най-общ план краткосрочни мерки за паричната политика, които са отговорност на централната банка. Следователно те нямат място в плана на политическата партия. Уместно е да се каже, че правителството вероятно планира да предприеме фискални мерки, за да стимулира спестяванията в икономиката. Никъде обаче в този план за действие не се казва точно как ще бъде постигната тази цел. Това е ако не се брои фактът, че изразът на добра воля и изпълнението на стъпките за забавянето на икономиката могат да принудят домакинствата и компаниите да намалят разходите си, което ще ги накара да спестяват.

Противно на тази ситуация, планът за действие предвижда активна политика за инвестиции. Поставена е цел от 250 милиарда долара публични инвестиции плюс още 100 милиарда за публично-частното партньорство в рамките на план за развитие за периода 2014-2018 г. Това ясно показва, че правителството няма намерение да затяга коланите и че прибегне до вече оскъдните спестявания.

Нищо не се казва за мерките за по-свободната данъчна политика, която може да допринесе за увеличаването на доходите, с които разполагат домакинствата, и следователно да насърчи спестяванията в банките. Правителството планира да продължи да спазва стриктната си фискална политика, която наред с плановете за големи разходи, е равносилна на повишаване на данъчните приходи.

Краткосрочното действие за увеличаване на спестяванията се описва в плана чрез повишаване на лихвените проценти от страна на централната банка, което за правителството е табу. Това не означава, че лихвите трябва да бъдат увеличени, тъй като подобно увеличение няма да се отрази непременно върху спестяванията. В миналото, например, лихвите бяха много високи, много по-високи от сегашните проценти, но хората не се втурнаха да правят големи спестовни депозити. Това е до голяма степен защото нямаха пари, които да спестяват. Голяма част от домакинствата имат ограничени доходи, които едва покриват месечните им разходи и вноските по кредити. За нещастие ситуацията остава същата. Всъщност, ситуацията е дори по-лоша, предвид огромните увеличения на размера на дълговете на глава от населението.

Президентът Реджеп Ердоган, който хвърля дългата си сянка върху правителството, открито заявява, че понижаването на лихвите ще предизвика спад на инфлацията. Това от своя страна ще доведе до оказване на натиск централната банка допълнително да понижи лихвите.

Има два основни типа инфлация, които се изразяват в спад на търсенето и увеличение на цените. Известно е, че инфлацията в Турция се дължи на търсенето, а не на цените. Данните на централната банка за баланса показват, че финансовите разходи съставляват само 2,2% от всички разходи на промишлеността. Факторните разходи, от друга страна, се равняват на 86,2%. Тези данни са достатъчни, за да се докаже, че понижаването на лихвите незначително ще намали инфлацията. С други думи, Ердоган греши.

Ако вътрешната динамика на една икономика не е достатъчна, за да стимулира спестяванията, то тогава тя се нуждае от чужди капитали. Това означава, че лихвите трябва да останат достатъчно високи, за да привлекат чуждестранните инвеститори. Лихвените проценти трябва да бъдат високи и положителни в реално изражение. Причината за това е, че ако реалната лихва, т.е. нетният номинален лихвен процент минус равнището на инфлацията в края на периода, не е положителна, то тогава икономиката не може да привлече инвеститори.

Чуждестранните кредитори не са благотворителни организации. Те търсят печалба и не са обвързани с каквото и да е морално задължение да останат в дадена държава, когато има по-добри възможности на друго място. Това са правилата на играта. Те също така искат прозрачност, защото ако политическите или икономическите рискове предизвикат срив на местната валута, понасят тежки загуби. Затова кредиторите правят краткосрочни инвестиции в такива държави, за да избегнат валутни рискове.

От гледна точка на икономиката, единственият начин за решаване на тези различни проблеми е да се гарантира стабилността на цените и да се намали нивото на инфлация. Следователно централната банка трябва да направи това своя първостепенна мисия. Ако правителството наистина иска да постигне по-ниска инфлация и по-големи спестявания, тогава трябва да остави централната банка на мира и да й позволи да си върши работата съгласно законите на икономиката, а не спрямо желанията на мотивираните от политиката и алчността управленци./БГНЕС

 
 

Риана: от „Pon de Replay“ до „Sledgehammer“

| от chronicle.bg |

Да пишем за Риана не е твърде смислено. Тя трябва да се гледа и да се слуша. По случай нейния рожден ден сме подготвили галерия с нейни снимки, на които „барбадоската перла“ е неустоима. И няколко клипа, които никога не ни омръзва да гледаме.

Но все пак, преди да се посветите на визуално попиване на чара на Риана, разберете малко за нея.

Риана е родена на днешния ден в Сейнт Майкъл, Барбадос. Баща й е от Барбадос, а майка й от Гвиана. Има двама по-малки братя. Повратен момент в живота на Риана е семейната визита на продуцента Ивън Роджърс, който забелязва таланта й. Ивън й помага да запише демо материал заедно с Карл Стъркен. Пак под негово ръководство, когато е на 16 години Риана се премества в САЩ, за да преследва музикалната си кариера и по-късно подписва с компанията Def Jam, чийто управител тогава е Джей Зи. В резултат на това на 21 години тя вече има 4 издадени албума.

През 2005 г. Риана издава своя дебютен албум „Music Of The Sun“, който се изкачва до топ 10 в класацията „Билборд 200“ и включва хит сингъла „Pon De Replay“, който достига топ 5 в „Билборд горещите 100″.

По-малко от година по-късно, тя издава втория си студиен албум, „A Girl Like Me“ (2006), който попада сред петте най-добри албуми в САЩ. Издава и първия си хит достигнал номер 1 в „Билборд Горещите 100″  – „SOS“. В топ 10 на класацията я изпращат и песните „Unfaithful“ и „Break It Off“.

През 2007 г. третият студиен албум на Риана – „Good Girl Gone Bad“ (2007), е номер 2 в „Билборд 200“, като включва пет от десетте най-големи хитове, включително три хит сингли в САЩ – „Umbrella“, „Take a Bow“, „Disturbia“, както и „Don’t stop the music“.

Албумът е номиниран за девет награди Грами, а освен че печели наградата за най-добра рап/суинг песен, песента Umbrella, в която участва и Джей-Зи се превръща в световен хит. Четвъртият ѝ студиен албум, „Rated R“ е издаден през ноември 2009 г. и достига номер четири на „Билборд 200“. Първите три сингъла „Russian Roulette“, „Hard“ и „Rude Boy“ достигат топ десет на „Билборд Горещите 100“, като „Rude Boy“ става номер 1.

Риана е печелила много награди, включително Грами, People’s choice awards, Teen Choice Awards, NRJ Awards, „Най-добър нов изпълнител“ в музикалните награди на MTV през 2006, „Най-добър международен изпълнител на MuchMusic“ наградите през 2006 както и няколко отличия от Световните музикални награди (2007) – за най-добре продаваната поп изпълнителка в света, и от Американските музикални награди (2008) – за любим Soul/ R & B изпълнител и любима поп/рок изпълнителка. Тя служи като един от почетните посланици на културата на Барбадос.

През януари 2010 г., Риана получава две награди „Грами“ за 2009 г. заедно с Джей-Зи и Кени Уест за „Run This Town“, с което общия брой спечелени Грами стават три.

Толкова с биографичните данни. В галерията горе ви чакат обещаните снимки.

 
 

Новото MINI Countryman с нестандартна арт премиера в България

| от chronicle.bg |

Новото поколение на MINI Countryman беше представено с нестандартна арт изложба във PhotoSynthesis Art Center, с което моделът отбеляза официалната си премиера в страната.

Второто поколение MINI Countryman е с нова конструкция, която предлага разточително интериорно пространство, благодарение на увеличените си пропорции и дава възможност за пет пълноценни места за седене. Автомобилът е пригоден за всякакви пътни условия, благодарение на интелигентната система за задвижване на всички колела ALL4, а моделът се предлага с ново поколение двигатели и трансмисии. Централният уред за пръв път е с тъчскрийн функция и с увеличени размери на екрана до 8.8-инча. По-късно през годината се очаква и Plug-in хибридната версия на модела – MINI Cooper S E Countryman ALL4.

mini

Развивайки глобалната комуникационна концепция „Добавете истории“, която е фокусирана върху изживяванията, MINI Countryman е в центъра на арт проекта в ролята на авантюрист, готов за приключения и нови споделени моменти с близки и приятели.

mini

Специално разработената среда в галерията поставя не само новото MINI в центъра на преживяванията, но и развива автентичен сторителинг в три отделни арт инсталации.

В първата част на изложбата, наречена „Пътищата на другите“, са представени вълнуващи разкази на екстремни приключенци, обичащи природата и добрите истории.

mini

Сред разказвачите на истории са Янина Танева, основателка на „Фабрика за идеи“, фотографът Виктор Троянов, планинарят Йордан Георгиев и други. „Рецепти за приключения“ е вторият арт проект, който отвежда посетителите в атмосферата на българските села чрез интересни рецепти. Инсталацията е вдъхновена от книгата „Вкусна география“ на издателство „Точица“ и реализирана от колектив ЧАРК. Третият елемент на нестандартната изложба с името „Планината зове“ пренася посетителите чрез lifestream връзка на ски писти от целия свят, подбрани и аранжирани от студио Phormatik Visual Lab.

P90249106_highRes_the-new-mini-country

В проекта взимат участие колектив ЧАРК и Phormatic Visual Lab, които разработват визуалното оформление, сценографията на изложбата е поверена на Ева Вентова, а за куратори са поканени студио Комплект. Изложбата е първата по рода си нестандартна автомобилна премиера в сътрудничество с творчески екипи от различни области.

 
 

Анджелина Джоли: Брад Пит винаги ще бъде част от семейството

| от chronicle.bg |

Актрисата Анджелина Джоли каза, че Брад Пит винаги ще бъде част от семейството, въпреки развода им, пише в. „Дейли мирър“.

Двамата подписаха документите по развода си миналата година и въпреки решението им да продължат пътя си поотделно, Анджелина Джоли се надява, че това ще ги направи „по-сплотен“ екип.

„Не искам да коментирам много по въпроса, освен че бяха много трудни времена. Ние сме семейство, каквото ще бъдем винаги. Ще преминем през това и се надявам, че ще сме по-сплотено семейство“, каза тя.

„Много, много хора се намират в това положение. Цялото ми семейство, всички преминахме през труден период. Фокусът ми е върху децата ми, нашите деца…“, добави актрисата.

Двамата с актьора Брад Пит започнаха връзката си през 2005 г. и се разделиха през септември 2016 г.
В момента Анджелина е в Камбоджа за премиерата на филма „Първо убиха баща ми“ („First They Killed My Father“), заедно с шестте си деца – Мадокс на 15 г., Шайло на 10 г., Пакс на 13 г., Захара на 12 г. и близнаците Вивиен и Нокс на 8 г.

„Филмът не се съсредоточава върху ужасите на миналото, а върху издръжливостта, добротата и таланта на камбоджанците. Най-вече, филмът е начинът ми да изразя благодарността си към Камбоджа. Без Камбоджа, може би никога нямаше да стана майка. Част от сърцето ми е и винаги ще бъде в тази страна. И част от страната е винаги с мен – Мадокс“, каза Анджелина Джоли.

 
 

Мат Дилън: Носталгия по 90-те

| от |

В средата на 90-те години седмото изкуство показва на света един от любимите си за онова време секс символи. Висок близо 2 метра, със специфично лице и плътен глас Мат Дилън е всичко онова, от което може да те е страх и същевременно да искаш да гледаш на голям екран. Той е харизматичен, талантлив и по един грубоват начин секси.

Най-големият си удар Дилън прави с тийн-класиката „Лудории“, която излиза през 1998 година. Той е на върха на славата в този момент. А там играе сексапилен учител, замесен в афера с млада, секси ученичка, която решава да го съди за изнасилване. Нищо в „Лудории“ не е такова, каквото изглежда. Филмът е чувствено лятно удоволствие, с привкус на мистерия, секс и топло време. А към Мат Дилън добавяме сексапилната компания на Денис Ричардс и Нев Кембъл. „Лудории“ също така може да се похвали и с една от най-приятните голи сцени, включващи гол мъжки член. И той принадлежи на Кевин Бейкън.

Година преди това излиза комедията „Няма скрито покрито“, в която Дилън има по-малка, но доста приятна роля. А година след това го гледаме в чудесната комедия „Ах, тази Мери“ на братята Фарели.

Чак през новото хилядолетие Мат Дилън прави и ролята, която се смята за най-добра в неговата кариера до момента – тази в „Сблъсъци“. Полицай Райън му носи номинация за „Оскар“, „Златен глобус“ и награда на БАФТА. Не пелечи нито една от тях, но нарежда името си до най-добрите за 2004 година.

Междувременно Дилън снима първия си режисьорски проект – Ghost Town, държи личния си живот настрана и леко се оттегля от киното. Мат се заравя в малки роли в сериали и по-треторазрядни продукции, докато брат му – Кевин Дилън започва да изпъква в ролята на Драма в продукцията на НВО „Антураж“.

Кевин замества Мат в светлината на прожекторите, но не може да го бие нито по осанка, нито по сексапил.

2015-а е годината, в която Дилън се завръща към комерсиалното и успешно седмо изкуство, но с телевизионен сериал. „Уейуърд Пайнс“ и неговият първи сезон бяха едно от добрите неща, които можеше да гледате на малък екран в тв сезона преди две години и Мат Дилън е една от причините това да е така.

Догодина този снажен мъж прави една от най-амбициозните си роли. Той ще е Джак Изкормвача. Но режисиран от датчанина Ларс фон Триер. Нищо, което Триер е направил не е оставило зрителите безразлични, а проектът The House That Jack Built е едно от заглавията, които е редно да очаквате през 2018-а. Дотогава, ви предлагаме приятна доза Мат Дилън, който вчера направи 53 години и е все така секси. В галерията горе.