Петрол, власт и конспирация

| от |

В последно време цените на петрола буквално се сринаха. Това нанася големи щети на държави като Русия, Иран или Венецуела. На какво се дължи този неочакван спад? Темата дава храна и за някои конспиративни теории.

Ако в съвременния свят изобщо можем да говорим за някаква стратегическа суровина, то безспорно това е петролът. За петрол са се водили войни и са били сваляни правителства, а цените на петрола могат да „задушават“, или обратното – да насърчават икономиките на страните. Обикновено цената на „течното злато“ реагира много чувствително на всякакви катаклизми, което сме свикнали да приемаме вече едва ли не за природен закон. Точно затова сега всички са учудени, че се случва точно обратното: през последните няколко месеца цената на петрола се срина с 20 процента въпреки тежките кризи, в които са замесени едни от основните играчи на световния пазар на петрол – Русия е част от конфликта в Украйна, в Ирак се водят сражения с отрядите на радикалните ислямисти от „Ислямска държава“, а Нигерия беше засегната от епидемията с Ебола, поразила тежко Западна Африка, пише Дойче Веле.

Главният икономист в лондонския офис на Deutsche Bank Research Робърт Бърджис се опитва да си обясни случващото се посредством класическата теория за търсенето и предлагането: от една страна има сериозна загриженост за развитието на европейските икономики и тези на бързо развиващите се страни, а от друга е налице огромно предлагане на петрол на световните пазари, и най-вече заради американската революция с разработването на шистовите залежи.

Евтиният петрол – по-голямо наказание и от санкциите

В средата на октомври Deutsche Bank Research публикува свое изследване за това, как ниските цени на петрола се отразяват на страните-производителки на суровината. Документът хвърля светлина върху това, коя от тези страни от каква цена на суровината се нуждае, за да може да „върже“ бюджета си. В Русия, например, бизнесът с петрол формира поне 45% от приходната част в бюджета. Според експертите това означава, че за да постигне балансиран бюджет, Русия се нуждае от цена на петрола от поне 100 долара за барел. В момента цената му е доста под това ниво – около 85 долара, което има последици за Русия, твърди Щефан Майстер от Германското дружество за външна политика /DGAP/: „Руският държавен бюджет не получава достатъчно постъпления в момента. Положението се влошава допълнително от наложените от Запада санкции и нулевия икономически ръст на Русия“. Експертът за Русия прави и още един извод – ниските цени на петрола в момента са по-болезнени за Русия дори от санкциите на Запада.

Конспиративни теории

Всичко това съживява лошите спомени на руснаците от 80-те години на миналия век. Тогава цените на петрола отново се бяха сринали, което се смята и за една от причините за краха на Съветския съюз. Това припомни наскоро секретарят на руския Съвет за национална сигурност Николай Патрушев. Пред „Росийская газета“ той заяви, че преди 3 десетилетия САЩ са предизвикали умишлено падането на цените на петрола, за да доведе това Съветския съюз до банкрут.

Друга теория тиражира Руският институт за стратегически изследвания /РИСС/. В негов доклад, също от средата на октомври, се твърди, че падането на цените на петрола се дължи на тайна договорка между САЩ и Саудитска Арабия. В подкрепа на тази версия е поведението на саудитците, които засега не показват никакви признаци, че работят за стабилизиране на цените, например чрез свиване на производството. Точно обратното – през септември Саудитска Арабия дори леко увеличи добива на петрол. Освен това на последната среща на страните от ОПЕК, Рияд блокира искането на Венецуела за обсъждане на въпроса, който беше отложен за следващата среща в края на ноември. Вярно е, че Саудитска Арабия също страда от ниските цени на петрола, тъй като, за да си осигури балансиран бюджет, тя се нуждае от цени от порядъка на 99 долара за барел. Страната обаче разполага с резерви за 450 милиарда долара, които сега й осигуряват известно спокойствие.

Саудитска Арабия има запаси, Иран и Венецуела – страдат

Не така стоят нещата с Иран – основен конкурент на Саудитска Арабия в региона на Средния Изток. Страната се нуждае спешно от приходи от продажбите на петрол, казва за Дойче Веле Кирстен Вестфал от берлинската Фондация „Наука и политика“. Техеран се надява, че спадът в цените е само времено явление. От 2011 година насам обаче той е загубил половината от приходите си от продажби на петрол – основно заради наложените му санкции от Запада. На всичкото отгоре страната се нуждае от цена от поне 125 долара за барел, за да успее да балансира своя бюджет. Иранският министър на петрола смята Саудитска Арабия за главен виновник за сегашните ниски цени не петрола, тъй като, по думите му, саудитците са наводнили световния пазар. На 12 октомври иранското радио за чужбина Irip съобщи, че Техеран е понижил цените на суровината до тези, предлагани от Саудитска Арабия.

Ниските цени на петрола ограничават и възможностите на Иран да лавира в преговорите около своята оспорвана атомна програма. Колкото по-малко печели Техеран от петрол, толкова по-спешно той се нуждае от разхлабване на санкциите. Вестфал не вярва на спекулациите за евентуален заговор между Вашингтон и Рияд, с цел усилване на натиска над Русия и Иран. Въпреки това тя признава, че в случая има известно съвпадение на интереси. Във Вашингтон вероятно със задоволство отбелязват факта, че от ниските цени на петрола страда и Венецуела – страната се нуждае от цена от поне 162 долара за барел, за да може да покрива бюджетните си разходи. Само че: и самите САЩ имат интерес, суровината да се продава скъпо. Добивът от шистови находища и от катранени пясъци е рентабилно само, ако цените на петрола са високи.

 
 

Gipsy King: Кралският S-Class от Vilner

| от chronicle.bg |

Това, което виждате на снимките, е един от най-новите проекти на Art Studio Vilner. Автомобилът е топ изпълнението на Mercedes-Benz S-Class, като изключим S 65 AMG и Maybach, който реално е позициониран, като отделен модел.

Клиентът е избрал мощният 585 к.с. S-Class, с топ оборудване, но каталогът с опции на Mercedes-Benz така и не е успял да отговори напълно на желанията му за интериор, дори в секциите с AMG и Designo предложения. Това насочва ’The King’ – ще го наречем така, защото ни помоли да запазим името му в тайна -, към Art Studio Vilner.

мерцедес, кола

Фина черна кожа и алкантара, ромбоидно-квадратен десен, изразен чрез бели, контрастни шевове. Vilner изпълняват дори стелките от кожа с квадратна графика, като същият десен е повторен и от двете страници на таблото с алкантарата, които през повечето време остават скрити от затворените предни врати. Пресичащите се бели шевове вървят през централните области на седалките, отстрани на централния тунел, както и по тавана на автомобила. Кората на капака на багажника също е получила фино отношение, алкантара и бели шевове в квадратни графики.

мерцедес, кола

Секции от алкантара и фина кожа „Напа“ правят волана едновременно приятен за окото и на допир. Алкантара покрива гърба на вътрешното огледало, гърбовете на подглавниците и всички оригинално оставени голи пластмасови елементи в интериора. Тя присъства и на тавана, както покрива дори отварящото се „яйце“, което помещава бутоните за набиране на телефонни номера.

мерцедес, кола

2015 Mercedes-Benz S 63 AMG, 5461 куб. см, V8, 585 к.с., 900 Нм, 7 ст. автоматична, задно задвижване, 2045 кг.

 
 

10 реклами със звезди, преди да станат известни

| от chronicle.bg |

Свикнали сме да гледаме на холивудските звезди като на свръчовеци, които се подвизават само по големите екрани и червения килим, но дори някои от най-големите актьори и актриси са започнали кариерите си по не толкова бляскав начин.

Вижте някои реклами с участието на знаменитости. Преди да станат такива.

Бен Афлек в реклама на Burger King

Брад Пит рекламира Pringles

Дженифър Лорънс за MTV Super sweet 16

Обожаваме Стенли Тучи в „Дяволът носи прада“, но след като го видяхме в тази реклама на Levi`s, ни стана още по-симпатичен

Леонардо Ди Каприо пък рекламира дъвки през 80-те

А Наоми Уотс…тампони

Не сме и предполагали, че Илайджа Ууд толкова обича сирене

Кристен Стюарт пък участва в реклама на Porsche

Рекламата на Pop Tarts с Джозеф Гордън-Левит представя по друг начин това, което сме искали, гледайки го на кино – а именно да ни направи закуска

Деми Мур няма нужда от диетична кола, но я рекламира

 
 

Air France и KLM въвеждат нова тарифна схема за полетите си в Европа

| от CHR Aero |

Air France и KLM въвеждат разнообразие от оферти за икономичната класа за всички свои международни полети в рамките на Европа, Северна Африка и Израел. Клиентите ще могат да избират от три оферти, всяка от които предлага специфични услуги и условия. Те ще са на разположение онлайн за KLM в края на януари 2017.

– Оферта „Лека“ е за пътници, които търсят най-ниската възможна тарифа и пътуват без да регистрират багаж.

– Оферта „Стандарт“ е с допълнителна такса от  40-50 евро и предлага на клиентите допълнителни предимства, като например възможността да регистрират един багаж безплатно и да променят своя билет без такса.

– Оферта „Флекси“ е с допълнителна такса от 70-150 евро и предлага на клиентите максимална гъвкавост (без такси за промяна и връщане, без допълнително заплащане) и възможността да се възползват от услугата SkyPriority, за приоритетен достъп на летището, храна по време на полет. Офертата на Air France и KLM „Флекси“ е в отговор на търсенето на бизнес пътниците,  които могат да се възползват от всички продукти и услуги на двете авиокомпании в мрежата на средни разстояния.

„Прозрачност и разнообразие от възможности за нашите клиенти, са в основата за създаването на тези нови тарифи на Air France и KLM за мрежата на средни разстояния. С въвеждането им клиентите сами избират  услугите, от които се нуждаят. “ – заяви Питър Ботсма, изпълнителен вицепрезидент „Търговска стратегия“ на Air France-KLM.

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.