Печално за Украйна

| от |

Състоянието на украинската икономика е катастрофално: дългове за милиарди, корупция, бързорастящи цени, а над страната витае и опасността от война. Независимо от обещаните външни кредити, за Украйна идват тежки времена, пише Дойче веле.

0,,17519872_303,00

Обещаните кредити от МВФ са просто глътка въздух за Украйна, но не и повече. През следващите две години правителството в Киев може да разчита на 15-18 милиарда долара, а не е изключено сумата да нарасне дори до 27 милиарда. „Тези пари са абсолютно необходими, за да предпазят Украйна от банкрут“, казва Райнер Швайкерт от Института за световна икономика в Кил. Той обяснява, че в момента Украйна на практика няма възможност да си набавя свеж капитал на външния пазар и разчита на кредити от МВФ, за да оцелее.

По данни на украинското правителство, финансовите нужди на страната възлизат на 35 милиарда долара, а държавният дълг е скочил до 75 милиарда – т.е. той надхвърля две трети от брутния вътрешен продукт (БВП). За страни с подобно нисък икономически прираст въпросната стойност крие доста опасен потенциал, отбелязаха наскоро анализатори на австрийската „Райфайзен Банк“. През последните години Украйна успяваше някак да закърпи положението, но в бъдеще това едва ли ще е възможно, предупреждават виенските експерти. Валутните резерви на страната са почти изчерпани, и според преценките на „Райфайзен Банк“, още идната година Украйна ще има нужда от нови кредити за 10-15 милиарда долара.

Мрачно бъдеще

Липсата на правна сигурност, широко разпространената корупция и опасността от война с Русия отблъскват и малкото западни инвеститори. Олигарсите контролират обширни части от икономиката, почти не плащат данъци и изнасят огромните си състояния в данъчни оазиси като Кипър. Само когато решат да разширяват империите си, връщат част от милиардите обратно. Единствено по този начин може да се обясни учудващият иначе факт, че Кипър води класацията за преки чуждестранни инвестиции в Украйна.

„Ако изтичането на капитали в чужбина бъде спряно, това вече би означавало известна победа“, смята икономистът Борис Кушнирук, който от години насам консултира украинското правителство. Той казва: „За олигарсите винаги е било по-лесно да подкупят някой високопоставен държавен служител в администрацията, а понякога дори и самия премиер, за да не плащат данъци. Когато обаче правителството ясно демонстрира твърдост спрямо олигарсите, те са готови да плащат и повече, защото осъзнават, че бизнесът и капиталите им са застрашени.“

Борбата срещу корупцията е само една от мерките, за които настоява МВФ. Експертите искат Украинската централна банка да спре да крепи националната валута, защото обвързаността на украинската гривня с долара доведе дотам, че валутните резерви на страната се стопиха почти наполовина от 2010 насам. Освен това от МВФ искат да се премахнат част от социалните облаги в Украйна, за да се санира бюджетът, както и да се прекрати субсидирането на цената на газа. Украинското правителство вече започна с изпълнението на последната мярка. В резултат на това още през май цените на газа за частните домакинства ще се увеличат с 50%, а за предприятията – с 40%.

Тези мерки обаче вероятно ще се окажат без особен ефект. Руският концерн „Газпром“ така и така отмени всички досегашни отстъпки в цената на газа за Украйна. Така украинският енергиен концерн „Нафтогаз“ ще трябва да плаща още от април тази година 44% по-висока цена за вноса на природен газ. Както обяви „Газпром“, това било наказанието за неиздължените дългове на „Нафтогаз“, възлизащи на близо 2,2 милиарда долара. На всичкото отгоре, цените на руския газ ще растат допълнително, защото все още действащите намаления бяха свързани и с нуждите на руския Черноморски флот на полуостров Крим. След като обаче Русия си присъедини Крим, Москва няма защо да прави повече отстъпки в цената.

Всичко ще поскъпне

Не само цените на газа обаче ще поскъпнат. Русия може би ще оскъпи и други свои стоки, които изнася за Украйна, а този износ представлява близо една трета от целия украински внос. А и по друга причина се очаква цените на хранителните продукти и луксозните стоки да скочат. Борис Кушнирук съветва например правителството да вдигне акцизите за алкохола и цигарите. „Публична тайна е, че в Украйна има редица стоки, които на практика не се облагат с данък“, казва той.

Цените скачат, а в същото време правителството ще е принудено да изпълни исканията на МВФ за орязване на социалните облаги и за съкращаване на държавни служители. Всяко десето държавно работно място предстои да бъде съкратено, при това става дума само за първия рунд от предвижданите реформи. Десетки хиляди украинци може да загубят работните си места.

„Сегашната икономическа криза може „в краткосрочен план“ дори да се изостри в резултат на исканията на МВФ“, прогнозира Райнер Швайкерт. Според него Украйна и без друго трябва да очаква намаляване на икономическия си прираст с около 2,5 на сто още през тази година.

„Особено за хората с ниски доходи се задават трудни времена“, казва и Борис Кушнирук. „Засега украинците са готови на жертви. За тях спадането на жизнения стандарт ще бъде по-малкото зло пред перспективата да има война. Важното е обаче хората да усетят, че и големите фирми са задължени да плащат данъци, както и да се спре пилеенето на пари“, добавя той.

 

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

Мишел Пфайфър се появи на корицата на списание Interview

| от chronicle.bg |

Актрисата Мишел Пфайфър не е позирала за корицата на списание Interview от 1988 година.

Изглежда обаче сякаш изобщо не е минало толкова време, тъй като 58-годишната актриса изглежда прекрасно на априлската корица на списанието. Тя дава и интервю заедно с режисьора Дарън Аронофски, който стои зад филма „Mother!“ с нейно участие.

В интервюто за списанието тя разказва, че мрази да дава интервюта, защото се страхува, че е фалшива, а разговорът ще я разкрие.
Актрисата, номинирана три пъти за Оскар, разказва, че въпреки процъфтяващата си филмова кариера, няма зад гърба си официално обучение. Вместо това се е учила пред очите на целия свят.

„Чувствам се наистина у дома, когато съм на снимачната площадка“, казва актрисата. „По-балансирана съм, когато работя, наистина“, казва още тя.

В момента Пфайфър работи по три филмови проекта – „The Wizard of Lies” на HBO, “Mother!” на Ароновски и римейк на „Убийство в Ориент Експрес“.

 
 

Започна Българският фестивал на изкуствата в Канада

| от chronicle.bg, по БТА |

Седмото издание на Българския фестивал на изкуствата в Канада беше открито в Торонто на 24 март. Това съобщиха от Генералното консулство на България в Торонто.

Фестивалът на изкуствата започна в Торонто с концерт на Георги Дончев – акустичен бас, и Анка Гнот – вокали и китара. Открита бе изложбата „Contemplation“, посветена на съвременно фотографско изкуство. А също и експозиция на участници в организирания от генералното консулство на Република България в Торонто фотоконкурс „България! Че кой ли не я знае?!“ – 2016 г.

В рамките на откриването бяха наградени Държавната агенция за българите в чужбина, д-р Ирина Маркова и Асоциация на българските инженери в Канада. Наградите бяха връчени за активна родолюбива дейност, както и Веселин Лучански.

Фестивалът ще продължи до 17 април 2017 г. в Торонто, Отава и Монреал. Ще участват на редица творци от България и чужбина. В програмата са включени изложби и концерти, прожекция на филми, рок и джаз музика, семинари, великденски концерт в изпълнение на хор и джаз трио и др.

 
 

Норвегия строи единствения в света корабен тунел

| от chronicle.bg |

През последните години десетки моряци са изгубили живота си във водите, където се срещат Норвежко и Северно море.

Заради това крайбрежната агенция на Норвегия е решила да изкопае „корабен тунел“ – за да  създаде едно по-сигурно преминаване на търговските плавателни съдове.

По план съоръжението ще струва 272 милиона щатски долара.

Тунелът ще бъде с височина от 46 метра, 36 метра широк и дълъг една миля (1,6км). Норвежкият парламент е отделил един милиард норвежки крона за проекта „Национален план за транспорта за 2014-2023″. Очаква се строителство да започне през 2018г.

Корабите ще осъществяват достъп до тунела от север в Селе, с южен достъп чрез Молдфйорд. Това е най-тясното място на полуостров Стад. Настоящото предложение за тунела включва и мост в близост до южния достъп, така че пешеходците да могат да виждат корабите, които преминават.

Източник: The Verge