Папа Франциск представи вижданията си за църквата

| от |

0000207466-article2

„Evengelii Gaudium” (Радостта на Евангелието): така е озаглавено Апостолическото насърчение на Папа Франциск, което бе представено на пресконференция във Ватикана.

Документът е „програмен“, както сам пише Папа Франциск, който посочва на Църквата пътя по който трябва да върви и да придружава онези, които търсят Бог. Документът е с обем 220 страници и разделен на пет глави, а думата радост се повтаря 59 пъти. Документът е написан от Папата на испански език през август, след Световния Младежки Ден в Рио де Жанейро, обясни отец Федерико Ломбарди, директор на Ватиканския пресцентър. На пресконференцията присъстваха монс. Рино Физикела, председател на Папския Съвет за Новата евангелизация, монс.Лоренцо Балдисери, генерален секретар на Епископския Синод и монс. Клаудио Чели, председател на Папския Съвет за социални комуникации. Според монс. Физикела, този документ продължава поучението на папа Павел VІ в енцикликата му за участието в известяването на Евангелието (Evangelii nuntiandi, 1975), изтъквайки централното място на Исус, като „първия евангелизатор”.

„Евангелието на надеждата изпълва сърцата и целия живот на срещналите Христос”: така започва Апостолическото насърчение с което Папа Бергольо развива темата за известяване на Евангелието в съвременния свят. Текстът съдържа заключенията от работата на Синода за новата евангелизация, който се проведе във Ватикана от 7 до 28 октомври 2012 на тема „Новата евангелизация за предаването на вярата”. Самият Папа Бергольо определя документа за „програмен”, който ще има важни последствия” за пътя на Църквата през следващите години.

Папа Франциск призовава всички кръстени към обновен устрем и динамизъм да предават на другите любовта на Исус, любовта и красотата от приятелството с Него, като бъдат в „състояние на постоянна мисия”. В християнският глас трябва да отекне първото известие”: Исус Христос те обича, даде своя живот, за да те спаси, а сега е жив и всеки ден е до теб, за да те осветлява, за да ти дава сила и те освободи”.

Трябва да се възвърне „първоначалната свежест на Евангелието”, да се намерят „нови пътища” и „нови креативни методи”, а Исус да не бъда затварян в „скучни схеми”, пише Папа Франциск. Той се обръща към всички християни „да излязат от собственото си удобство и имат смелостта да достигнат всички периферии на живота, които се нуждаят от светлината на Евангелието”. За това е нужно „пастирско и мисионерско обръщане, което не може да остави нещата каквито са” и една „реформа на църковните структури”, за да станат „по-мисионерски”. В тази реформа Папата включва и „обръщане на папството”, за да отговаря по-вярно на смисъла, който Исус Христос му е дал и на актуалните нужди на евангелизацията”. Нужна е „здравословна децентрализация”, пише Папата, като насърчава Епископските конференции по целия свят да дадат своя принос за „конкретната реализация на смисъла на колегиалността”.

Папа Франциск смята, че не трябва да се очаква от папската поучителна власт да отговори на всички въпроси засягащи Църквата и света. „Не е необходимо Папата да замества местните Епископски конференции за разрешаването на проблемите в техните територии”. В същата логика трябва да бъдат насърчени всички църковни структури, за да нарасне отговорността на миряните, които се намират в „перифериите на решенията” от един „прекален клерикализъм” и че „има нужда да се разшири пространството за присъствието на жени в Църквата”.

В тази „мисионерска трансформация на Църквата”, която изглежда е целта на понтификата му, Папа Франциск посочва и предизвикателствата. Най-голямото от тях е „сивия прагматизъм на ежедневния живот в Църквата в който привидно всичко протича нормално, докато в действителност вярата се похабява”.

„Вярна на модела на своя Учител, днес Църквата трябва да известява Евангелието на всички, по всички места и при всички обстоятелства, без протакане, без отвращение и без страх”, пише Папата. Църквата трябва да „придружава човечеството и всички негови процеси, независимо от тяхната сложност и трайност”.

Сред големите предизвикателства Папата посочва т.н. „култура на излишното”, която изключва голяма маса хора: безработни, без перспективи и в безизходица, смятайки човешкото същество като „благо за консумация, което може да се използва, а след това да бъде захвърлено”.

Семейството, „основна клетка на обществото, преминава дълбока културна криза”, отбелязва Папа Франциск, като посочва „незаменимия принос на брака за обществото”. Същевременно подчертава, че „постмодерния глобализиран индивидуализъм стимулира такъв стил на живот, който изопачава семейните връзки”.

За Папа Франциск „задача на евангелизацията е да включва цялостното развитие на личността”. „Не може повече да се твърди, че религията трябва да се ограничава в частната сфера и че съществува само за да подготви душите за небето”…”Истинската вяра, никога не е удобна и индивидуалистична, а винаги включва дълбокото желание за промяна на света”, посочва папата, цитирайки Йоан Павел ІІ, за когото „Църквата не може и не трябва да остане в периферията в борбата за справедливост”. Затова, пише Папа Бергольо, „всеки християнин и християнска общност са призвани да бъдат средства на Бог за освобождаването на бедните”.

„За Църквата, въпросът за бедните е преди всичко богословска категория, а след това културна, социологическа, политическа или философска“, подчертава Папа Франциск. Затова иска „бедна Църква за бедните. Те имат много на какво да ни научат”. Папата заявява, че ”най-голямата дискриминация за страдащите и бедните е липсата на духовно внимание”. „Докато ние не намерим радикално решение на проблема с бедните …няма да бъдат разрешени проблемите в света”.

В документа Папата говори и за „новите бедни”: бездомници, наркозамисими, бежанци, индианските народи, възрастните, които са все по-сами и изоставени, мигрантите и всички „роби” на мрежата на проституцията и детската експлоатация. „Двойно бедни са и жените, които са социално отхвърлени или жертва на домашно насилие, защото имат малки възможности да защитават своите права”. „Най-беззащитни и невинни от всички” са „раждащите се деца”, на които днес се отрича човешкото достойнство”. „Не трябва да се очаква Църквата да промени своята позиция по този въпрос”,заявява Папата… „Не е прогресивно да се претендира за разрешаване на проблемите премахвайки един човешки живот”.

Евангелизацията е също и диалог, пише Папата в документа, като посочва че за християнското единение, което трябва да помогне за приемането на Исус Христос, трябва да се престане с чистата дипломация или от насилственото изпълнение, а се поеме по пътя на евангелизацията. „Колко много неща можем да научим едни от други”, отбелязва Папата и посочва за пример православните братя от които католиците могат да научат нещо повече за „смисъла на епископското общение и синодалността”.

Такъв „братски диалог” Папата препоръчва с евреите и с другите религии, особено с исляма. „Междурелигиозният диалог, с ясно изразена идентичност, е „необходимо условие за мира в света”, подчертава Папа Франциск. „Пред случаите на насилие и фундаментализъм, отношението на християните към вярващите в исляма трябва да води към избягване на омразните обобщения, тъй като истинския ислям и вярната интерпретация на Корана се противопоставят на всяка форма на насилие”.

Радио Ватикана

 
 

Избери порно, избери живота, избери T2

| от Зорница Аспарухова |

Избери живота, като преебеш своя. Избери порно, за да не правиш секс. Избери да си сексист, егоманиак, циничен гадняр. Избери онези, които ти го вдигат, пред онези, които обичаш. Избери истерията пред срама, избери да се друсаш качествено с реални неща, които харесваш и да дозираш социалните мрежи. Избери живота!

Също така избери „Трейнспотинг“ – на екран и на хартия. После и „Порно“ – само на хартия. Като цяло се довери на Дани Бойл и Ървин Уелш, те си знаят работата. Това важи и за последната им колаборация заедно на екран.

Да избереш „Т2 Трейнспотинг“ пред останалите заглавия в киносалона този месец е като да избереш добрата кока пред скапаната трева. По-силно е, по-смело е, по-скъпо е, вдига ти го по-добре.

Същото важи и за филма на Дани Бойл и сценариста Джон Ходж. Те го правят за пореден път и го правят добре. Избери тях и им се довери, за да те заведат на приключение в мръснишкия свят на Рентън, Sick boy, Спъд и Франк Бегби.

Точно 20 години минаха, откакто хероиновата истерия на триото Бойл-Ходж-Уелш нанесе мощното си кроше в киносалоните и оформи част от иронично-циничното поколение на 80-те и 90-те години.

Припознаването с хистеричния живот и изборите на основните персонажи не е онова, което прави „Трейнспотинг“ толкова специален, както някои от вас биха си помислили. Обратният характер на всичко онова, което този филм разказва, е циничната нотка, която ние толкова харесваме.

Неговите персонажи избират живота, отнемайки го. От себе си и от другите. Да възхвалиш живота, чрез неговото тотално унищожаване и незачитане, разбиването му на дребни парчета, ето това прави този филм това, което е. И така вече 20 години.

Рентън, Sick Boy – Саймън, Спъд или Компира и Франк Бегби, преследват съзнанието на хиляди фенове по света с реплики, сцени, крайности, гнусотии и изборите си. Отварящият монолог на Марк Рентън, който ти казва да „избереш живота“ и досега остава епопея, на която се оповава почти всеки средностатистически циник с повече акъл.

20 години по-късно нещата са се променили. „Т2 Трейнспотинг“ удря кината като наркотична доза качествено бяло, която е редно да си причиниш. Той носи духа на първата киноистерия, но има повече сантимент в себе си.

Trainspotting трейнспотинг

Старите персонажи са тук, пръснати в различни точки на красивия и тучен Единбург, за да се съберат отново в носталгия по миналите дни, добрите наркотици, голите жени, порното, съжаленията, угризенията, изборите, умиленията и новите схеми и измами. Като последното едва ли има кой знае какво значение.

Китната предрусала четворка на Единбург винаги ще намери нещо, с което да се забавлява. В „Т2 Трейнспотинг“ изборът пада върху минали измами и нови такива, включващи порно с мъже, които обичат да им го слагат отзад и една българка. Това обаче се случва само на повърхността. Като повечето неща, които са потенциално добри и този филм има няколко нива. Дали всички ще ги видят и усетят, това вече си е тяхна работа.

Тези, които са прочели „Порно“ на Ървин Уелш във влажно очакване на този филм, нека да бъдат предупредени – „Т2 Трейнспотинг“ не е „Порно“. Бойл и Ходж използват различни отправни точки и основи на романа, които заковават в сюжета, но филмът не е директна адаптация на втория роман на Уелш. Той е много различен от хероиновите истории на лудия шотландец.

Сюжетът на „Т2 Трейнспотинг“ в случая не е важен. Важни са Юън Макгрегър, Юън Бремнър, Джони Лий Милър, Робърт Карлайл, химията – тази на екрана и тази в лъжички и линийки, монолозите, музиката и за някои от нашите сънародници – и участието на Анжела Недялкова и появата на гара Подуяне.

Всичко това го има и е поднесено с показателната си хаотичност, точно като първата част, но с повече носталгия.

Кенефи, Иги Поп, псувни, дрога, измами, пари, изкуствени мъжки членове, циците на Анжела, буркан с шипков мармалад, Ървин Уелш в кадър, Рентън, който пее, Бегби социопатът, монолог за консуматорския живот и лайковете във фейсбук, кратката поява на Даян, първата сцена с купчина задъхани фитнес маниаци…

Всички тези неща обагрят света на „Т2 Трейнспотинг“ в приятни наркотични краски. Носят доволна наслада на онези, които са гледали първия филм и очакват втория. Дори и на онези, които не го очакват.

Дани Бойл знае как да прави кино и майсторски се справя с объркания свят на Ървин Уелш за втори път. Малко биха успели и почти никой не би се пробвал. Освен Бойл, който е диригент от класа и го доказва отново.

T2: TRAINSPOTTING Трейнспотинг

Нуждата от продължения на филми се е превърнала в същото, в което и нуждата да пускаш песни и статуси за живота си всеки ден във фейсбук. Безмислие. Безвремие. Тотална жалкост. Малка нужда, която се е превърнала в голяма нужда. Като тази, която правиш насаме.

„Трейнспотинг“ няма нужда от продължение и все пак получава такова. То, за разлика от повечето комерсиални заглавия, които са се окичили с втори, трети и пети части, е негов достоен събрат. Поостарял и прашасал. Но изтупан и лъснал косъма, за да покаже, че още го бива. И е така. Бива го повече от другите.

От първата сцена с роботизираните healthy идиоти, през задължителния монолог на Рентън, до разбитото с кенеф лице на Франк Бегби, всеки момент е премерен и идва в перфекни цветни дози. Облечен в добър диалог, актьорска игра, музика и цветове като дъга през погледа на весел наркоман, носещ цветни очила и яздещ пони.

„Т2 Трейнспотинг“ е пътуване към миналото на едно по-добро кино, което някак сме забравили как се прави и как се гледа. От време на време обаче някой ни го напомня. Този месец това е Дани Бойл и неговият коктейл от шотландска кръв, примесена с качествена дрога и достойно друсане за всеки киноман.

Така че, избери живота навън и около себе си. Избери по-доброто кино. И не забравяй да си поемеш дълбоко дъх в началото. После се гмурни в кенефа на „Т2 Трейнспотинг“ и се наслаждавай! Мърляво е, но ще ти хареса.

Източник: Webcafe.bg

 
 

Началото на „La La Land“ през iPhone-a на Деймиън Шазел

| от chronicle.bg |

„La La Land“ обира награди като стой и гледай, а в събота предстоят и Оскарите.

Филмът, естествено, получи и известно количество критики. Лайтмотивът в тях е, че Райън Гослинг и Ема Стоун не танцуват и пеят като истински актьори в мюзикъл. Разбира се, възможно е играта на Гослинг и Стоун нарочно да е такава. Със сигурност обаче режисьорът Деймиън Шазел не е подценил мюзикъл мотивите във филма си.

Появи се видео от репетициите на началната сцена на филма, което Шазел заснема със своя iPhone. То показва усърдната репетиционна работа по парчето на магистралата в Лос Анджелис. На пресъздадена снимачна площадка актьорите изиграват сцената, а ние можем я да видим редом с оригинала.

 

 
 

Китай ще създаде свръхмощен компютър с производителност 1 ексафлопс до 2018 г.

| от chronicle.bg |

Китайски специалисти планират да създадат до 2018 г. нов свръхмощен компютър, с производителност 1 ексафлопс (квинтилион (10 на 18-та степен) операции в секунда), предаде ТАСС.

Разработката „Тянхъ 3″ ще бъде „най-напредналата в света, надминаваща всички съществуващи аналози“. Тя ще превъзхожда десетократно „Сънуей ТайхуЛайт“ – най-мощният засега компютър от версията „Топ 500″.

„В текущата година Китай ще направи пробив в това направление, както при процесора, така и в съпътстващата технология. В резултат ще бъде създаден прототип на свръхмощна изчислителна машина с производителност 1 ексафлопс. Фактически сме изправени пред нов етап в производството на компютри. Това ще позволи на Китай по-бързо, с по-голяма точност и широк обхват да решава редица сложни научни проблеми“, казаха учените.

В частност се планира данните от машината да се използват в генното инженерство при анализа на структурата и последователността на подреждане на протеините.

„Предполага се, че благодарение на този компютър ще се направят нови открития в областта на медицината“, каза Мън Сянфей, директор в Държавния център за суперкомпютри в гр. Тянцзин.

Изобретението ще се създаде изключително въз основа на национална технология и ще бъде готово за експлоатация в режим на проект до 2020 г. Китайските учени казаха, че той ще бъде представен преди американските учени да покажат на света своята окончателна версия на компютъра със скорост повече от 1 ексафлопс.

Източник: БТА

 
 

Саундтракът към „Петдесет нюанса по-тъмно“ оглави Топ 200 на „Билборд“

| от chronicle.bg |

Саундтракът към квазиеротичната лента „Петдесет нюанса по-тъмно“ оглави престижната класация Топ 200 на „Билборд“ за албуми, съобщи сайтът на изданието.

По данни на Нилсен Мюзик от тавата, включваща изпълнения на Тейлър Суифт и Зейн Малик, Сия, Холзи, Ник Джонас и Ники Минаж, през първата седмица от излизането й на музикалния пазар са продадени 123 000 албумни единици.

Саундтрак не е оглавявал класацията на „Билборд“ за албуми от август миналата година, когато музиката към комиксовата лента „Отряд самоубийци“ се позиционира на върха и запази първенството в продължение на две седмици, припомня изданието.

Второ място в албумния чарт на „Билборд“ заема певецът Бруно Марс с 66 000 продадени единици от тавата „24K Magic“. Първенецът от миналата седмица, рапърът Биг Шон, е отстъпил на трета позиция с 62 000 продадени единици от албума „I Decided“.

Челната петица в класацията Топ 200 на „Билборд“ за албуми се допълва от хип-хоп триото „Мигос“ с тавата „Culture“ и ритъм енд блус певеца Уикенд със „Starboy“.

Източник: БТА