Папа Франциск представи вижданията си за църквата

| от |

0000207466-article2

„Evengelii Gaudium” (Радостта на Евангелието): така е озаглавено Апостолическото насърчение на Папа Франциск, което бе представено на пресконференция във Ватикана.

Документът е „програмен“, както сам пише Папа Франциск, който посочва на Църквата пътя по който трябва да върви и да придружава онези, които търсят Бог. Документът е с обем 220 страници и разделен на пет глави, а думата радост се повтаря 59 пъти. Документът е написан от Папата на испански език през август, след Световния Младежки Ден в Рио де Жанейро, обясни отец Федерико Ломбарди, директор на Ватиканския пресцентър. На пресконференцията присъстваха монс. Рино Физикела, председател на Папския Съвет за Новата евангелизация, монс.Лоренцо Балдисери, генерален секретар на Епископския Синод и монс. Клаудио Чели, председател на Папския Съвет за социални комуникации. Според монс. Физикела, този документ продължава поучението на папа Павел VІ в енцикликата му за участието в известяването на Евангелието (Evangelii nuntiandi, 1975), изтъквайки централното място на Исус, като „първия евангелизатор”.

„Евангелието на надеждата изпълва сърцата и целия живот на срещналите Христос”: така започва Апостолическото насърчение с което Папа Бергольо развива темата за известяване на Евангелието в съвременния свят. Текстът съдържа заключенията от работата на Синода за новата евангелизация, който се проведе във Ватикана от 7 до 28 октомври 2012 на тема „Новата евангелизация за предаването на вярата”. Самият Папа Бергольо определя документа за „програмен”, който ще има важни последствия” за пътя на Църквата през следващите години.

Папа Франциск призовава всички кръстени към обновен устрем и динамизъм да предават на другите любовта на Исус, любовта и красотата от приятелството с Него, като бъдат в „състояние на постоянна мисия”. В християнският глас трябва да отекне първото известие”: Исус Христос те обича, даде своя живот, за да те спаси, а сега е жив и всеки ден е до теб, за да те осветлява, за да ти дава сила и те освободи”.

Трябва да се възвърне „първоначалната свежест на Евангелието”, да се намерят „нови пътища” и „нови креативни методи”, а Исус да не бъда затварян в „скучни схеми”, пише Папа Франциск. Той се обръща към всички християни „да излязат от собственото си удобство и имат смелостта да достигнат всички периферии на живота, които се нуждаят от светлината на Евангелието”. За това е нужно „пастирско и мисионерско обръщане, което не може да остави нещата каквито са” и една „реформа на църковните структури”, за да станат „по-мисионерски”. В тази реформа Папата включва и „обръщане на папството”, за да отговаря по-вярно на смисъла, който Исус Христос му е дал и на актуалните нужди на евангелизацията”. Нужна е „здравословна децентрализация”, пише Папата, като насърчава Епископските конференции по целия свят да дадат своя принос за „конкретната реализация на смисъла на колегиалността”.

Папа Франциск смята, че не трябва да се очаква от папската поучителна власт да отговори на всички въпроси засягащи Църквата и света. „Не е необходимо Папата да замества местните Епископски конференции за разрешаването на проблемите в техните територии”. В същата логика трябва да бъдат насърчени всички църковни структури, за да нарасне отговорността на миряните, които се намират в „перифериите на решенията” от един „прекален клерикализъм” и че „има нужда да се разшири пространството за присъствието на жени в Църквата”.

В тази „мисионерска трансформация на Църквата”, която изглежда е целта на понтификата му, Папа Франциск посочва и предизвикателствата. Най-голямото от тях е „сивия прагматизъм на ежедневния живот в Църквата в който привидно всичко протича нормално, докато в действителност вярата се похабява”.

„Вярна на модела на своя Учител, днес Църквата трябва да известява Евангелието на всички, по всички места и при всички обстоятелства, без протакане, без отвращение и без страх”, пише Папата. Църквата трябва да „придружава човечеството и всички негови процеси, независимо от тяхната сложност и трайност”.

Сред големите предизвикателства Папата посочва т.н. „култура на излишното”, която изключва голяма маса хора: безработни, без перспективи и в безизходица, смятайки човешкото същество като „благо за консумация, което може да се използва, а след това да бъде захвърлено”.

Семейството, „основна клетка на обществото, преминава дълбока културна криза”, отбелязва Папа Франциск, като посочва „незаменимия принос на брака за обществото”. Същевременно подчертава, че „постмодерния глобализиран индивидуализъм стимулира такъв стил на живот, който изопачава семейните връзки”.

За Папа Франциск „задача на евангелизацията е да включва цялостното развитие на личността”. „Не може повече да се твърди, че религията трябва да се ограничава в частната сфера и че съществува само за да подготви душите за небето”…”Истинската вяра, никога не е удобна и индивидуалистична, а винаги включва дълбокото желание за промяна на света”, посочва папата, цитирайки Йоан Павел ІІ, за когото „Църквата не може и не трябва да остане в периферията в борбата за справедливост”. Затова, пише Папа Бергольо, „всеки християнин и християнска общност са призвани да бъдат средства на Бог за освобождаването на бедните”.

„За Църквата, въпросът за бедните е преди всичко богословска категория, а след това културна, социологическа, политическа или философска“, подчертава Папа Франциск. Затова иска „бедна Църква за бедните. Те имат много на какво да ни научат”. Папата заявява, че ”най-голямата дискриминация за страдащите и бедните е липсата на духовно внимание”. „Докато ние не намерим радикално решение на проблема с бедните …няма да бъдат разрешени проблемите в света”.

В документа Папата говори и за „новите бедни”: бездомници, наркозамисими, бежанци, индианските народи, възрастните, които са все по-сами и изоставени, мигрантите и всички „роби” на мрежата на проституцията и детската експлоатация. „Двойно бедни са и жените, които са социално отхвърлени или жертва на домашно насилие, защото имат малки възможности да защитават своите права”. „Най-беззащитни и невинни от всички” са „раждащите се деца”, на които днес се отрича човешкото достойнство”. „Не трябва да се очаква Църквата да промени своята позиция по този въпрос”,заявява Папата… „Не е прогресивно да се претендира за разрешаване на проблемите премахвайки един човешки живот”.

Евангелизацията е също и диалог, пише Папата в документа, като посочва че за християнското единение, което трябва да помогне за приемането на Исус Христос, трябва да се престане с чистата дипломация или от насилственото изпълнение, а се поеме по пътя на евангелизацията. „Колко много неща можем да научим едни от други”, отбелязва Папата и посочва за пример православните братя от които католиците могат да научат нещо повече за „смисъла на епископското общение и синодалността”.

Такъв „братски диалог” Папата препоръчва с евреите и с другите религии, особено с исляма. „Междурелигиозният диалог, с ясно изразена идентичност, е „необходимо условие за мира в света”, подчертава Папа Франциск. „Пред случаите на насилие и фундаментализъм, отношението на християните към вярващите в исляма трябва да води към избягване на омразните обобщения, тъй като истинския ислям и вярната интерпретация на Корана се противопоставят на всяка форма на насилие”.

Радио Ватикана

 
 

Кучетата „се заразяват“ от лошото настроение на собствениците си

| от chronicle.bg, по БТА |

Учени от университета по ветеринарна медицина във Виена установиха, че кучетата „се заразяват“ от емоционални звуци, които чуват от хора или свои събратя.

Емоционалното заразяване е основен компонент на съчувствието. То е характерно за различни животински видове – от примати до гризачи.

Учените са работили с 53 възрастни кучета от различни породи и собствениците им. Те са направили експеримента в две стаи – едната с високоговорител, скрит в дървена кутия. По него пускали различни аудиостимули. За позитивен човешки звук използвали смях, а за негативен – плач. За кучешки звуци използвали игрив лай и вой от изолация. Контролно ветеринарите пускали и неемоционални звуци – говор, дъжд, ромон на листа.

Сравнявайки позитивни и негативни звуци на кучета и хора, участвалите в експериментите животни са показали с поведението си силна реакция и негативно емоционално състояние, след като са чули негативните звуци. Те са реагирали най-остро с вцепеняване на нещастието на събратята си

 
 

Онова, което интернет ни даде

| от |

Телефоните ни днес са милиони пъти по-мощни от апарата, с който НАСА са изпратили човек в космоса. Ние обаче ги ползваме, за да пишем коментари под видеата на Адел в YouTube за това колко Миле Китич е по-велик. Да оставим и че интернет даде живителна сила на троловете. Това са естествени негативи – като хората, които са против яденето на месо. Винаги ще има някой, който ще свикне последен с хубавото. Тъй като всяка революция върви със своите глупости, лесно е да се сещаме за тях.

По случай деня, в който се появява компютърната мишка, решихме да се съсредоточим върху позитивите, които интернет ни дава, но пренебрегваме с необяснима усърдност.

Google

Ако ми даваха по левче всеки път, когато някой ме пита глупост от рода на „коя е столицата на Азербайджан“, щях да седя на плажа на Малдивите и да пиша коментари под видеата на Адел в YouTube колко Миле Китич е по-велик.

Туториалите в YouTube

Джъстин Бийбър тръгна от YouTube. На сайта има всякакви уроци за всичко. Като почнеш от най-необходимите неща: оказване на първа помощ, оцеляване в пустошта, гримиране. И стигнеш до страхотни глезотии като:

гримиране.

 

Аудио книги

И преди да е станало мазало, искам да подчертая, че ситуацията не е или-или. Може и двете.

Някои хора „обичат да усещат книгата в ръцете си“. Хубаво. Не се съмнявам, че и едно време монасите са казвали на Гутенберг : „обичаме да усещаме перото в ръцете си“. Нищо лошо, кой каквото го кефи. Аудио книгите са подценявани, това ми е мисълта.

 

GPS

Ако едно време Калин Терзийски казваше, че Зелените са хубави, това е, защото не е виждал джипиес. Зелените са нищо пред тази технология. Няма да се луташ, няма да се маеш, няма ама това на тая пряка ли беше или на следващата. Цъкаш два пъти – аз съм тука, трябва да стигна там и то само тегли чертата. Ти само трябва да ходиш по нея. А ако се страхуваш, че те следят – да, следят те. Сергей Брин и Лари Пейдж (които само звучат, че са от Лед Цепелин, иначе са собственици на Гугъл) седят в офиса си и се чудят „Тоя па къде ще кърка тая вечер“.

 

Бонус:

Хапчета за всичко

За гъбички, за газове, за мускули, за сваляне на килограми, за простата, за по-надолу от простата. На практика тази медицинска част от интернет е като рекламите, докато вечеряте. Само, че на стероиди. Купени от интернет. А ако нямаме пари да си купим хапчета за всичко – споко. Един нигерийският принц иска да ни даде милиони долари.

 
 

Всички говорят за: Двете „голи” рокли на Джей Ло

| от |

В последните няколко дни хората не спират да говорят за Дженифър Лопес. Разбрахте ли защо?

Латиноамериканската певица се появи на Billboard Latin Music Awards с две от т.нар. „голи” рокли и, разбира се, бе убийствено секси. Както само тя е способна.

По червения килим Джей Ло мина в изящна черна рокля на Жулиен Макдоналд, а за самата церемония певицата се преоблече в друга рокля на дизайнера, такава с метален цвят.

Можете ли да повярвате, че тази жена е на 47? Поне ние никога не бихме й ги дали…

Лопес получи две награди – тази на Telemundo и за най-социално ангажирана звезда. Певицата представи новия си сингъл от предстоящия, изцяло на испански, албум Mirate.

В галерията може да се убедите защо всички говорят за Джей Ло и нейните две „голи” рокли. Даже не знаем защо го слагаме в кавички…

 
 

Какво научихме от премиерата на новия Suzuki Swift

| от chronicle.bg |

Вчера в култовия клуб „Ялта” се състоя родната премиера на най-новото поколение на емблематичния SUZUKI SWIFT.

От компанията изтъкнаха, че че новият SWIFT е основна част от глобалната стратегия за увеличаване на пазарния дял на SUZUKI, като ръстът до 2019 г. се очаква да бъде над 29%. На модела ще се разчита и локално, за да се запази тенденция за стабилен и значителен ръст в пазарния дял на марката.

SWIFT е модел, който отразява по възможно най-добрия начин опита на SUZUKI в производството на компактни автомобили, но също така той подчертава и отдадеността на компанията в създаването на автомобили със спортен дух, които носят максимално удоволствие от шофирането.

SUZUKI_SWIFT_GLX_02

Създаден на база на концепцията «SWIFT INNOVATION» изцяло новото поколение на модела притежава съвременен дизайн и е оборудвано с всички актуални технологии на японския производител. SWIFT се отличава с младежкия си и спортен дизайн, двигатели, които предлагат подобрена динамика и икономичност, богатата линия на модела – разнообразие от двигатели и скоростни кутии, конкурентно оборудване, надвишаващо средното за класа ниво, съвременни системи за активна и пасивна безопасност, система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO.

Speedy_Blue_Premium_Silver_CWC

Първото, което прави впечатление в новото поколение на SWIFT е тенденцията към положително намаляване на някои основни характеристики за автомобила – тегло (от 960 кг до 840 кг) и радиус на завиване (с 0,4 м по-малък), и постигане на много конкурентни нива на други показтели – 5% по-икономичен, 8 % по-аеродинамичен, 25% повече пространство в багажното отделение.

Ето и акцентите от представянето на новия SWIFT:

ДИЗАЙН

Успешният и непреходен дизайн на SWIFT отговаря напълно на нуждите на клиентите. Новият дизайн на SWIFT се фокусира върху еволюцията на база ДНК-то на своя предшественик. Запазвайки характеристиките на дизайна, е създаден един нов модел.

Компактната, ниска и широка каросерия, с нисък център на тежестта, въплъщава напълно спортния вид на новия SWIFT.

SUZUKI_SWIFT_interior_06

Агресивната предна маска с широк отвор, в съчетание с атлетичните линии, преминаващи през страничните части на автомобила, създават усещане за динамика, която отличава автомобила.

В същото време, за да се създаде по-голямо пространство в купето за пътниците, новият SWIFT разполага с
междуосие, което е 20 милиметра по-дълго от това на предишния модел. Височината на автомобила е 15 милиметра по-малка, а широчината на автомобила е по-голяма с 40 милиметра, подчертавайки ниската и широка форма на новия модел.

Новият SWIFT разполага с 265 литра пространство за багаж, което е с 54 литра повече от предишния модел.
Вътрешната част на новия SWIFT, която е със съвременен и младежки дизайн, който изразява спортните характеристики на модела. Централната конзола е обърната към водача, а купето за пътниците създава усещането за по-голям простор в сравнение с предшестващия модел.

Впечатляващо е арматурното табло, което в GLX версиите, посредством цветен TFT LCD 4,2 инчов екран, предоставя различна информация, свързана с управлението на автомобила, използвайки лесни за разбиране
графики.

SUZUKI_SWIFT_interior_11

ДВИГАТЕЛИ

Новият SWIFT е оборудван с два двигателя, атмосферен бензинов 1.2-литров двигател DUALJET с 90 к.с. / 6.000 об.мин. и 1.0-литров турбо бензинов двигател BOOSTERJET с 112 к.с. / 5.500 об.мин.

1.2 DUALJET балансира хармонично мощността и разхода на гориво. Посредством употребата на системата за многоточково впръскване и по-леките материали, които са използвани за неговото производство, е постигнат изключително нисък разход на гориво, който достига 4,3 литра/100 км. Двигателят е съчетан с ръчна 5-степенна скоростна кутия или безстепенна автоматична скоростна кутия (CVT).

Турбо двигателят 1.0 BOOSTERJET, благодарение на технологията за директно впръскване, с която разполага, съчетава висок въртящ момент с нисък разход. Този двигател е с максимален въртящ момент, който е на разположение при ниски обороти, което го прави съпоставим с характеристиките на дизелов двигател. Този двигател се съчетава с ръчна 5- степенна скоростна кутия или с автоматична 6-степенна скоростна кутия.

И двата двигателя в GLX версията с ръчна 5-степенна скоростна кутия се предлагат само в комбинация с полу хибридната система на Suzuki SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS се състои от интегриран генератор, който съдейства на двигателя при стартиране и ускоряване на автомобила, и компактна високо-производителна литиево-йонна батерия. В допълнение, системата е отговорна и за производството на електрическа енергия по време на спиране на автомобила, която се използва за захранване на електронни компоненти, като например радио и светлини.

Средният разход за GLX версиите в комбинация със SHVS системата е едва 4,0 литра/100 км. за 1.2 и се явява най- ниският разход за класа на задвижваните с бензин атмосферни двигатели с ръчна скоростна кутия и 4,3 литра/100
км. за 1.0.

В подобни нива варират и емисиите на вредни газове CO2, които са изключително ниски. Емисиите на CO2 за версиите с двигател 1.2 с ръчна 5-степенна скоростна кутия са 98 гр/км, а с помощта на SHVS системата, вредните газове достигат едва 90 гр/км.

SUZUKI_SWIFT_interior_22

БЕЗОПАСНОСТ

Новият SWIFT е първенец и по отношение както на безопасността на пътниците, така и на безопасността на пешеходците. Сред най-добрите в своя клас, той разполага със съвременно предпазно оборудване за предвиждане и избягване на евентуални произшествия – Dual Sensor Brake Support – система за подпомагане на пътното поведение на автомобила и спирачната дейност на база на камера и лазер. Новият SWIFT е първият модел на SUZUKI, който е оборудват с тази технология. Той е снабден и с Radar Brake Support – система, която беше за първи път въведена с новото поколение на легендарната VITARA. Водачън на SWIFТ може да разчита и на системата за следене и предупреждение при смяна на линиите на пътното платно. Като стандарт в този компактен автомобил са заложение 6 въздушни възглавници. Системата Hill Hold – асистент при потегляне при наклон, е изключително удобна при по-интензивния трафик в града.

Новият SWIFT е достъпен и във версии със система за задвижване на четирите колела ALLGRIP AUTO. Тази система автоматично контролира поведението на автомобила и при нужда насочва въртящия момент към задния мост.

SUZUKI_SWIFT_interior_01

ОБОРУДВАНЕ

Новият SWIFT включва всички съвременни технологии и улеснения за водача: муулти-информационна система с тъч дисплей и възможност за свързване със смартфон, камера за заден ход, чийто образ се появява на дисплея на мулти- информационната система и подобрява видимостта, навигация, LED светлини, автоматични светлини, адаптивен круиз контрол, автоматична функция на дългите светлини и още много други технологии, които поставят нови стандарти за безопасност и комфорт при шофирането.

SWIFT се предлага в 7 основни цвята, от които само един не е металик и още 4 двуцветни комбинации, които
подчетрават младежкия дух на водела. На разположение на клиентите е и богат избор от аксесоари, с които
могат да персонализират своя автомобил.

SWIFT_PI_01_40_high

ЦЕНИ

Цената на новия SWIFT започва от 23 390 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,2 GL и от 28 990 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версия 1,0 GL+.

Цените за версиите с ALLGRIP AUTO започват от 29 590 лева с включен ДДС и ECO BONUS за версията 1,2 GL+.