Палестинците като опитни зайчета?

| от |

Дали близкоизточният конфликт е мотор за развитието на успешната израелска оръжейна индустрия? Режисьорът Йотам Фелдман тръгва да търси отговора на този въпрос във филма „Лабораторията“ и се натъква на изненадващи факти, пише Дойче веле.

isr0

Защо израелските оръжия са толкова търсени по света? Журналистът Йотам Фелдман, който е и режисьор на филма „Лабораторията“, задава този въпрос директно на генерал Бинямин Бен Елиезер, израелския министър на отбраната в периода 2001 – 2002. „Отговорът е много лесен“, отвръща Бен Елиезер и пояснява, че Израел разполага с една от най-добрите оръжейни технологии в световен мащаб, както и че хората предпочитат да купуват изпробвани оръжия, каквито са израелските. „Те са изпитани на практика. Използваме ги вече от 10-15 години насам. Затова търсенето им е огромно“, казва бившият министър. А дали тези продажби стимулират икономическия ръст в страната, пита го още Фелдман. „Те носят на Израел милиарди долари“, гласи отговорът.

Във филма „Лабораторията“ всички събеседници на Фелдман охотно отговарят на въпросите му – без значение дали става дума за бивши командири, стратези на израелската армия или военни съветници. При това на всички тях от самото начало им е ясно каква е темата на снимания от него филм.

Основният въпрос на Йотам Фелдман гласи: има ли връзка между дългогодишния, кървав конфликт с палестинците и съпътстващите ги добри продажби на израелски оръжейни технологии на световния пазар? Езикът на цифрите във всеки случай е съвсем ясен: откакто Световният търговски център беше атакуван от терористи през септември 2001, израелският оръжеен експорт постоянно нараства. През 2012-та страната е продала оръжия на стойност 7,4 милиарда долара. По този показател Израел е на шесто място в света – след САЩ, Великобритания, Русия, Китай и Германия.

isr1

Специалистът на асиметричните войни

Бумът от началото на новия век има конкретни причини: след атентатите от 2001 бе положено началото на световната война срещу терора, чиито кулминационни точки бяха американската инвазия в Афганистан и по-късно в Ирак. И в двата случая военните бяха изправени пред огромни стратегически предизвикателства: налагаше им се да водят т.нар. асиметрична война, която изискваше съвсем нов тип бойна техника и оръжия. А Израел разполагаше именно с такива.

В интервю за Дойче веле израелският икономист Шир Хевер казва, че страната му не се е специализирала в сферата на конвенционалните оръжия, тъй като армията на Израел не е водила нито една война от традиционен тип през последните 40 години. Затова пък Израел разработва оръжия за „асиметрични войни“ като камери, безпилотни самолети, специален тип белезници, механизми за наблюдение, техники за биометрично обработване на данни и др. „Подобни видове технологии са нужни и на други страни“, казва Хевер.

Силата на Израел обаче не е само в оръжията, а и в разработването на нови бойни техники. Израелската армия демонстрира колко успешни са те по време на операцията срещу ивицата Газа „Cast Lead“ („Лято олово“) през декември и януари 2008/09. В нейния край се оказа, че срещу 1 200 убити палестинци има едва 11 жертви от редиците на израелската армия.

isr

Газа в Бразилия?

Подобни равносметки впечатляват – например бразилците. По време на действията си из „фавелите“ – бедняшките квартали в покрайнините на големите градове – специалните части на южноамериканската страна залагат на оръжията и на опита на израелците. „Complexo do Alemão“, една фавела в северната част на Рио де Жанейро, дори негласно бива наричана „ивицата Газа“ от местните военни.

Що се отнася до шансовете за мирно решаване на близкоизточния конфликт, авторът на филма „Лабораторията“ е въздържан. Предположението му е, че ще се стигне до нови насилия, а това дава възможност за поредните нови изпитания на бойни техники и оръжия.

 
 

„Лъв: Стъпки към дома“: Едно истинско приключение

| от |

„Лъв“ или Lion е едва вторият филм от официалната листа с номинирани за 89-тите награди „Оскар“, който излиза по кината у нас. Първият беше „Първи контакт“ и както се случва с повечето Оскарови филми, не получи най-големия отзвук на света. Което е жалко, разбира се. Има смисъл някои филми да са номинирани за едни от най-престижните и бляскави статуетки в света на седмото изкуство, а други не.

И „Лъв“ е един такъв филм.

Това е първият пълнометражен проект на режисьора Гард Дейвис – един от режисьорите на чудесния сериал Top of the Lake – и е адаптация по книгата на Сару Бриърли A Long Way Home.

Самият Сару има уникална история – роден и расъл до петата си годишнина в един от най-бедните индийски райони, без да може да чете и да пише, една вечер малкият Сару се губи в многолюдна Индия и по стечение на обстоятелствата попада в системата за сираци. А оттам при семейството на Сю и Джон Бриърли, австралийска двойка, която го осиновява. Така от бедно и мърляво индийче Сару порасва в приятен млад мъж, който говори английски, носи отговорност за делата си и учи в университет.

Някъде там в главата на младия мъж се загнездва идеята, че трябва да потърси изгубеното си семейство – майка, по-голям брат и сестра. Идеята прераства в план, благодарение на появилата се по онова време Google Earth, която по-късно се превръща в обсесия. В продължение на няколко години Сару не мисли за нищо друго, освен за това. Денонощно. Непрекъснато. Идеята за Индия, майка му и брат му го преследва в сънища и будни състояния, превръща се в определяща за ежедневните му нужди, става неговата сянка, надвиснала тежко над ума му. Ум, който няма покой.

Да бъдеш обсебен от идеята за някой или нещо, е най-лошото лекарство, което може да дадеш сам на себе си. То ти носи непоносима вреда, лашка те в състояния на еуфория и депресия, кара те да имаш очаквания и неизменно да бъдеш разочарован от тях впоследствие.

„Лъв“ обаче е от тези амбициозни и красиви филми, които ти казват, че понякога, само понякога, мечтите в действително се сбъдват. Те не идват така, както ние си представяме, че ще се случат, нито са опаковани в нашите илюзии, но когато най-после пристигнат, знаем, че са се случили.

Първата част на „Лъв“ се случва в екзотична Индия. Безкрайните кадри и истинските емоции, които играта на малкия Съни Пауар и младия Абхишек Барате ти носят, те карат да помиришеш и да докоснеш мръсотията и красотата на тази толкова различна страна.

Съни Пауар е момчето, което открадва шоуто в „Лъв“ безспорно. Той и Абхишек правят дебют на голям екран и са големите звезди на тази продукция. Нешлифовани, чувствени, естествени, чудесни… Мръсните им крака, дивите им погледи, диалозите им на хинди са онова вкусно усещане, което „Лъв“ оставя след себе си в зрителите.

Втората част е запазена за Никол Кидман и Дев Пател. И малко от Руни Мара, която винаги е чудесна на голям екран, но тук е отстъпила мястото в светлините на прожекторите на другите. Дев Пател от друга страна е един от младите британски актьори, които заслужават внимание и адмирации. Кариерата му стартира от дивия тийн-сериал Skins и стига до работа с Дани Бойл в „Беднякът милионер“, който му носи първа номинация за БАФТА. Днес, няколко години по-късно, пораснал и възмъжал Дев Пател в крайна сметка получава и първата си номинация за „Оскар“ за „Лъв“ и прибира тазгодишната БАФТА за поддържаща мъжка роля в джоба си. Дев Пател е чудесен. Винаги, когато някой има възможност да го гледа, нека да го прави.

Същото важи и за Никол Кидман. Макар темата с осиновяването да й близка, в крайна сметката първите й деца с Том Круз са именно осиновени, в живия живот Кидман е някак затворен и студен човек. Но пък е прекрасна на кино. Тази порцеланова, висока жена успява да изкара на голям екран емоции, каквито в живота някак не може, и да ги пресъздаде с малко думи и повече мимики, отколкото лицето й, минало през няколко разкрасителни процедури, иначе би позволило.

Към всичко това добавяме чудесна музика, великолепни кадри и една сантиментална история, която може и да ви накара да си поплачете.

В „Лъв“ всеки може да открие по нещо за себе си. Дали това ще е екзотиката на толкова различната от нас Индия, дали ще е тематиката, дали ще е красотата на Австралия, дали ще е епичната музика на Дъстин О`Халоран и Волкер Белтерман или нещо съвсем различно, което ние не сме видели, няма значение. Но си го причинете на кино. Не случайно някои филми са номинирани за „Оскар“, а други не са, както казахме в началото.    

 
 

Марая Кери излиза с танцьора Брайън Танака

| от chronicle.bg |

Марая Кери може да е с разбито сърце след проваления си годеж с милиардера Джеймс Пакър, но се е отърсила от това неприятно премеждие и вече излиза с танцьора Брайън Танака, съобщи Асошиейтед прес.

Кери постна в Инстаграм снимка, на която се вижда, че тя и Танака пият шампанско във вана в Деня на Св. Валентин. Сега Марая потвърди любовната си връзка, но отказа да даде повече подробности.

„Не обичам да говоря за личния си живот – каза тя. – Не се чувствам удобно, когато се споменава за личния ми живот.“

Нежеланието на Кери да говори за личния си живот е разбираемо, като се има предвид драмата, свързана с раздялата й с Пакър миналата година. Раздялата им не бе като между приятели и попадна в центъра на вниманието на таблоидите.
Изглежда обаче, че това е вдъхновило Марая да напише нова песен. В новия й сингъл „I Don’t“, записан съвместно с рапъра Уай Джи, се говори за раздялата й.

Кери се готви да тръгне на турне заедно с Лайънъл Ричи през март. Тя ще вземе със себе си 5-годишните си близнаци Марокан и Монро.

 
 

Кейт Ъптън на корицата на „Sports Illustrated“

| от chronicle.bg |

Броевете с бански на списание „Sports Illustrated“ са легендарни.

Тази година от корицата ни гледа Кейт Ъптън. За нея обаче една корица е малко, затова списанието прави цели три, който може да видите в галерията ни. Темата на броя е „многообразието на човешкото тяло и възраст“.

Други известни личности в броя са тенис легендата Серена Уилямс

 

A post shared by Serena Williams (@serenawilliams) на

 

Ашли Греъм  

A post shared by A S H L E Y G R A H A M (@theashleygraham) на

 

Кристи Бринкли

A post shared by Christie Brinkley (@christiebrinkley) на

 

Хънтър Макгрейди  

A post shared by Hunter McGrady (@huntermcgrady) на

 
 

Видяхте ли тийзъра на „Castle rock“ на Стивън Кинг?

| от chronicle.bg |

Нов проект на Стивън Кинг, съвместно с Джей Джей Ейбрамс, ще радва феновете на Краля.

Той се казва „Castle Rock” и това, което се знае към момента е, че става дума за антология, която ще включва герои и теми от всички творби на Кинг, които се развиват в Касъл Рок.

Знае се още, че  всеки сезон ще следва отделна група герои и сюжетни линии, но част от тях ще се появяват и в следващите сезони.

Ето го и тийзъра, който според нас изглежда доста обещаващо: