Пак ли е време за танковете?

| от |

„Молбата за помощ“ на В. Янукович към руснаците, която беше размахана пред Съвета за сигурност на ООН, буди мрачни спомени у някои европейци. На чехите тя напомня за драматичната 1968. От Дойче веле си задават въпроса : Връща ли се Студената война?

1

Драматичните събития в Украйна будят у чехите неприятни спомени за две мрачни дати от тяхната история: Мюнхенското споразумение от 1938 и края на Пражката пролет през 1968. В съзнанието им са се врязали травматичните преживявания, свързани с нахлуването на Вермахта през 1938 и последвалото смазване на Чехословакия. Бившият външен министър на Чешката република Карел Шварценберг смята, че днешното поведение на Русия напомня за това на нацистка Германия през 1938: „Не бива да се забравя, че на времето Адолф Хитлер окупира нашите гранични територии, също както и тези в Австрия, а по-късно и в Полша, с аргумента, че трябва да защити сънародниците си“.

Още по-пресни са спомените на чехите от потушаването на Пражката пролет през 1968. Голяма част от от днешните граждани на Чехия са преживели лично драматичните мигове около разбиването на реформаторското движение на Александър Дубчек. Настоящият външен министър на страната Любомир Заоралек смята, че и тогава и сега Русия ясно демонстрира, че не е готова да приеме без възражения нарушаването на нейната сфера на влияние: „Случващото се в Крим ми напомня за подготовката на руското нахлуване в Чехословакия през 1968 година. Нашата надежда беше, че днес подобно нещо вече не може да се повтори“, казва Заоралек.

Путин няма да даде „заден ход“

Ситуацията около полуостров Крим влоши и американско-руските отношения. Във Вашингтон междувременно има мнозина, които са принудени да си спомнят за Студената война. Американският сенатор Джон Маккейн например се чувства така, сякаш с машина на времето се е върнал назад в историята: „Владимир Путин беше казал, че разпадането на Съветския съюз е най-голямата катастрофа на 20-ти век.

От години насам той се опитва да възстанови някогашната мощ на Руската империя – чрез натиск върху балтийските републики, с военна сила в Грузия и Молдова, а сега и в Украйна. Онова, което наблюдаваме сега, е плод на абсолютната увереност на Путин, че Украйна представлява част от Русия. И той няма да се откаже от тази си позиция“, убеден е Маккейн, който пледира за по-твърдо отношение на САЩ спрямо руския президент. Маккейн смята, че прокламираният от президента Барак Обама нов старт на американско-руските отношения се е провалил.

Д.Медведев и В.Путин в Центральном штабе "Единой России"

Добри отношения между Медведев и Обама

Малко по-различно вижда нещата ръководителката на Центъра за евразийски и руски изследвания към Университета в Джорджтаун Анджела Стент: „След колапса на Съветския съюз американско-руските отношения бяха рестартирани на няколко пъти. А „рестартът“ на Обама от първия му мандат беше и доста успешен: подписан беше новия договор за контрол над въоръженията СТАРТ-2, постигнато беше съгласие за по-сурови санкции срещу Иран, а Русия беше приета в Световната търговска организация. Всичко това беше постигнато благодарение на добрите отношения между Обама и тогавашния руски президент Дмитрий Медведев. С връщането на Путин в Кремъл отношенията се влошиха значително“, казва Стент.

От години източник на напрежение в отношенията между Русия, САЩ и Европа е желанието на Путин да разширява руската сфера на влияние край границите на страната – тъй наречената „близка чужбина“. Дълбок срив изживяха американско-руските отношения когато Путин обвини САЩ за масовите протести срещу фалшифицирането на резултатите от руските парламентарни избори през 2011 година. „Тогава Путин обвини лично Хилъри Клинтън, че била плащала на протестиращите. След това в САЩ бе приет т.нар. закон „Магницки“, който обвини няколко официални руски представители в нарушения на човешките права и им забрани да влизат в САЩ. В отговор на това, Русия прие закон, с който забрани на американски граждани да осиновяват руски деца“, припомня Стент.

Друг ключов момент бе даденото от Путин политическо убежище на информатора Едуард Сноудън. Руският лидер можеше и да откаже, но реши да се възползва по най-добрия начин от ситуацията и да извлече ползи за себе си. Епизодът със Сноудън му помогна да се представи пред света като защитник на човешките права.

Obama-UN120925

Вашингтон не разполага с ефикасни лостове за влияние

На руската провокация в Украйна американският президент Барак Обама отговори с остри думи, че Русия ще плати висока цена за това. Това обаче едва ли е реалистично, защото освен икономически санкции, Западът на практика няма много други възможности, за да изрази протест. Европейците, и особено германците, са силно зависии от руските газови доставки. Американците не разполагат с ефективен лост за оказване на политическо влияние над Русия. Президентът Обама дори е принуден да разчита на руското благоразположение, ако иска да принуди Иран да се откаже от ядрената си програма. А предвиденият бойкот на срещата на страните от Г-8 в Сочи през юни, съвсем очевидно не е нещо, което би стреснало Путин.

 
 

9 седмици до Super Bowl: Любимите реклами на Иван Бондоков

| от |

Лейди Гага ще пее на полувремето на най-важният мач по американски футбол – Super Bowl. Той ще се състои на 5 февруари 2017 година, но приготовленията започват още от сега.

И ако финалистите ще станат ясни след дълъг и оспорван редовен сезон в Националната футболна конференция и Американската футболна конференция, чиито шампиони се срещат в мач превърнал се почти в национален празник на САЩ, то присъствието на големите рекламодатели е 100% сигурно.

Super Bowl e американското спортно събитие, заради което големите компании зад океана плащат милиони за продукция и още толкова за излъчване на новите си рекламни спотове с надеждата да се превърнат във вирално видео. 30 секунди ефирно време струват около пет милиона долара.

Super Bowl е и моментът, в който всички брандове имат възможността да се покажат в най-добрата си светлина. Това ни накара да потърсим кои са любимите реклами на различни популярни (и не толкова популярни личности). С тяхна помощ ще отброим седмиците до 51-то издание на Super Bowl, чиито реклами вероятно отново ще задминат по популярност самото събитие.

Днес продължаваме с Иван Бондоков: съ-основател на Limacon – първият център за развитие на социален капитал в България. Занимава се с маркетинг и PR, развиване на социален капитал на личностно и общностно ниво и е китарист и поет по душа.

Ето какво каза той за любимите си реклами, като предварително заяви, че не се притеснява, че повечето от тях са леко нецензурни:

За мен най-добрите реклами са тези, които не адресират директно продукта на фирмата. Тези реклами, които не навират в лицето на зрителя колко готин и нужен е дадения продукт за него. Обожавам интелигентните реклами и нереализирана мечта ми е да направя подобна реклама за култов бранд.

Bud Light „Cut The Cheese“

Феноменална реклама, която се заиграва с няколко жаргонни израза за различни физиологични процеси, които извършваме в ежедневието си! За повечето от вас, както и за мен, ще е нужно да прочетете коментарите под видеото, за да разберете гениалността на сценаристите. Велико!

Bud Light Swear Jar

Продължавам с „вулгарните“ реклами, които са били забранени за масово разпространение. Феноменалните Ab InBev, които произвеждат едни от най-известните марки бира в света, отново къртят с тази реклама и нейната сестра в третото видео! Мисля, че няма нужда от разяснение защо е феноменална.

Bud Light Clothing Drive

Пак да кажа – тези хора правят най-великите реклами! Насладете се на това заиграване с една вътрешно-фирмена кауза, а именно да се даряват дрехи за бедните в замяна на една биричка.

Old Spice | The Man Your Man Could Smell Like

Не мога да пропусна великите реклами на Old Spice, които странно защо от скоро взеха да се въртят по българските телевизии, но и ние си знаем, че за много неща сме назад от всички други. Изключително работещо е да изграждаш рекламна стратегия около един човек/актьор, който да се превърне в лице на целия продук. Разгледайте и видеата, в които перфектно сложения мъж отговаря на коментари под неговите реклами в youtube – супер смарт!

Bud Light – „Candle Light“ Horse 

Разък завой отново към Bud Light и тази реклама, която е апогей на „вулгарността“. Нечовешки добре измислено.

Metallica – Hardwired….To Self-Destruct

Като върл фен на Metallica не мога да не ви споделя този душевен оргазъм. Страхотно измислено и няма как човек освен да иска да си купи тавата, да не тръгне да търси и такива ръкавици.

Mercedes Benz – Library 

За тази яка реклама говор просто слоганът накрая – красива отвън, умна отвътре.

Porsche 911 commercial

Рекламата на любимата ми марка коли, която много точно обрисува една човешка мечта. Завършвам с този майсторски миг на интелигентност, стил, страст и човечност. Настръхвам като я гледам просто. Велико!

Очаквайте следващите ни предложения след седмица, а ако имате своя любима реклама – посочете ни я в коментарите. На финала ще направим специална селекция от читателите на Chronicle.

 

 
 

Дарете близките си за Коледа с орангутан

| от chronicle.bg, по theorangutanproject.eu |

Често подаръците за Коледа са силно ненужни. Сега обаче това може рязко да се промени. Орангутаните няма да събират прах по рафтовете в секцията.

Интернет сайт предлага да осиновите орангутанче вместо да купувате на близките си подарък за Коледа. Това става с дарение, а след като то е направено, можете да пратите по имейл сертификата до „жертвата“ на подаръка ви или да го изпратите до себе си, да го принтиранет и да го подарите лично.

Даренията са в размер на 20 и 35 евро. За 20 евро вие ще уредите на животинката един месец свежа и питателна храна от плодове и зеленчуци. За 35 евро осигурявате същото плюс пъзел, който орангутанчето трябва да реши, за да получи храната. Пъзелите развиват мозъка на животните и правят ежедневието им в приюта по-приятно.

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”

 
 

Десет сериала, които свършиха прекалено рано

| от |

Американската телевизия е известна с това, че може да разбие сърцата на феновете само с един свой замах. Като прекрати любимото им шоу, като убие най-обичания им персонаж… Примерите са безброй в дългите години правене на качествени сериали.

Много от сериалите, които стартираха в сезон 2016-2017 така и не доживяха да видят новата година и… новия си сезон. Някои биват прекратени още преди да се докоснат до малкия екран, а други дори не изкарват цял сезон.

Независимо колко нагади има един сериал, колко подписки се направят и какво говорят феновете за културното му наследство, когато една телевизия реши да дръпне шалтера на някое шоу, то вече е обречено. Малко са примерите, като „Анатомията на Грей“, Family Guy и прочие, които могат да се похвалят, че са видели живот след телевизионната си смърт.

Разбира се, върлият телевизиоман познава и злощастни примери на сериали продължили по-дълго, отколкото е редно. И успели да отегчат нещастната си аудитория до смърт.

Истината е винаги някъде по средата и е редно да знаеш кога да спреш и да се откажеш. Прекалено рано обаче никога не е добра идея. Особено, ако имаш потенциал. Ние сме събрали за вас 10 телевизионни шоута, които приключиха пътя си от малкия екран към нечий хол прекалено рано. Поне според нас. В галерията горе.