Пак ли е време за танковете?

| от |

„Молбата за помощ“ на В. Янукович към руснаците, която беше размахана пред Съвета за сигурност на ООН, буди мрачни спомени у някои европейци. На чехите тя напомня за драматичната 1968. От Дойче веле си задават въпроса : Връща ли се Студената война?

1

Драматичните събития в Украйна будят у чехите неприятни спомени за две мрачни дати от тяхната история: Мюнхенското споразумение от 1938 и края на Пражката пролет през 1968. В съзнанието им са се врязали травматичните преживявания, свързани с нахлуването на Вермахта през 1938 и последвалото смазване на Чехословакия. Бившият външен министър на Чешката република Карел Шварценберг смята, че днешното поведение на Русия напомня за това на нацистка Германия през 1938: „Не бива да се забравя, че на времето Адолф Хитлер окупира нашите гранични територии, също както и тези в Австрия, а по-късно и в Полша, с аргумента, че трябва да защити сънародниците си“.

Още по-пресни са спомените на чехите от потушаването на Пражката пролет през 1968. Голяма част от от днешните граждани на Чехия са преживели лично драматичните мигове около разбиването на реформаторското движение на Александър Дубчек. Настоящият външен министър на страната Любомир Заоралек смята, че и тогава и сега Русия ясно демонстрира, че не е готова да приеме без възражения нарушаването на нейната сфера на влияние: „Случващото се в Крим ми напомня за подготовката на руското нахлуване в Чехословакия през 1968 година. Нашата надежда беше, че днес подобно нещо вече не може да се повтори“, казва Заоралек.

Путин няма да даде „заден ход“

Ситуацията около полуостров Крим влоши и американско-руските отношения. Във Вашингтон междувременно има мнозина, които са принудени да си спомнят за Студената война. Американският сенатор Джон Маккейн например се чувства така, сякаш с машина на времето се е върнал назад в историята: „Владимир Путин беше казал, че разпадането на Съветския съюз е най-голямата катастрофа на 20-ти век.

От години насам той се опитва да възстанови някогашната мощ на Руската империя – чрез натиск върху балтийските републики, с военна сила в Грузия и Молдова, а сега и в Украйна. Онова, което наблюдаваме сега, е плод на абсолютната увереност на Путин, че Украйна представлява част от Русия. И той няма да се откаже от тази си позиция“, убеден е Маккейн, който пледира за по-твърдо отношение на САЩ спрямо руския президент. Маккейн смята, че прокламираният от президента Барак Обама нов старт на американско-руските отношения се е провалил.

Д.Медведев и В.Путин в Центральном штабе "Единой России"

Добри отношения между Медведев и Обама

Малко по-различно вижда нещата ръководителката на Центъра за евразийски и руски изследвания към Университета в Джорджтаун Анджела Стент: „След колапса на Съветския съюз американско-руските отношения бяха рестартирани на няколко пъти. А „рестартът“ на Обама от първия му мандат беше и доста успешен: подписан беше новия договор за контрол над въоръженията СТАРТ-2, постигнато беше съгласие за по-сурови санкции срещу Иран, а Русия беше приета в Световната търговска организация. Всичко това беше постигнато благодарение на добрите отношения между Обама и тогавашния руски президент Дмитрий Медведев. С връщането на Путин в Кремъл отношенията се влошиха значително“, казва Стент.

От години източник на напрежение в отношенията между Русия, САЩ и Европа е желанието на Путин да разширява руската сфера на влияние край границите на страната – тъй наречената „близка чужбина“. Дълбок срив изживяха американско-руските отношения когато Путин обвини САЩ за масовите протести срещу фалшифицирането на резултатите от руските парламентарни избори през 2011 година. „Тогава Путин обвини лично Хилъри Клинтън, че била плащала на протестиращите. След това в САЩ бе приет т.нар. закон „Магницки“, който обвини няколко официални руски представители в нарушения на човешките права и им забрани да влизат в САЩ. В отговор на това, Русия прие закон, с който забрани на американски граждани да осиновяват руски деца“, припомня Стент.

Друг ключов момент бе даденото от Путин политическо убежище на информатора Едуард Сноудън. Руският лидер можеше и да откаже, но реши да се възползва по най-добрия начин от ситуацията и да извлече ползи за себе си. Епизодът със Сноудън му помогна да се представи пред света като защитник на човешките права.

Obama-UN120925

Вашингтон не разполага с ефикасни лостове за влияние

На руската провокация в Украйна американският президент Барак Обама отговори с остри думи, че Русия ще плати висока цена за това. Това обаче едва ли е реалистично, защото освен икономически санкции, Западът на практика няма много други възможности, за да изрази протест. Европейците, и особено германците, са силно зависии от руските газови доставки. Американците не разполагат с ефективен лост за оказване на политическо влияние над Русия. Президентът Обама дори е принуден да разчита на руското благоразположение, ако иска да принуди Иран да се откаже от ядрената си програма. А предвиденият бойкот на срещата на страните от Г-8 в Сочи през юни, съвсем очевидно не е нещо, което би стреснало Путин.

 
 

48 години Range Rover

| от chronicle.bg |

Две минути са кратко, но достатъчно време за Land Rover да чества една автомобилна икона.

Land Rover показват еволюцията на своя луксозен SUV автомобил в рамките на четири поколения чрез анимация с продължителност 120 секунди.

Специално поръчаният клип е създаден, за да отбележи ключови дати в историята на автомобила, тъй като производството на оригиналния модел с две врати бива спряно преди 23 години през този месец (януари), а SVAutobiography Dynamic ще бъде пуснат в продажба из целия свят.

Историята на Range Rover започва с 26-те модела преди масовото производство, които са носели емблемата Velar в опит да скрият идентичността си – „velare“ означава „скривам“ на италиански – направена от букви от емблемата Land Rover, която обикновено стои отпред или отзад на автомобила. Следва  класическия модел Range Rover с две врати, като изображенията показват следващите поколения, завършвайки с най-мощната версия – SVAutobiography Dynamic с 550 к.с., конструирана от отдела Special Vehicle Operations (SVO) на Jaguar Land Rover.

Когато е пуснат за първи път на пазара през 1970 г., Range Rover е един от първите автомобили, осигуряващи постоянно задвижване на всички колела, докато при много други това все още е било избираемо. През 1971 г. оригиналният модел е наречен „образцов продукт на индустриалния дизайн“, когато става първия автомобил, изложен в световноизвестния музей Лувър в Париж, и оттогава е начело на иновациите в дизайна и инженерните решения.

Вариантът с четири врати е представен през 1981 г., последван бързо от първото приложение на автоматична трансмисия в Range Rover през 1982 г. През 1989 г. луксозният SUV е първият автомобил 4х4, оборудван с антиблокираща система на спирачките (ABS), а през 1992 г. става първият в света SUV с електронен контрол на сцеплението и автоматично електронно въздушно окачване.

Пионерните инженерни решения продължават през 2012 г., когато RangeRover става първия в света изцяло алуминиев SUV автомобил. Наскоро, през 2014 г., луксозният SUV стана първият автомобил, използващ усъвършенстваната полуавтоматична технология All-Terrain Progress Control (ATPC) на Land Rover, която в своята същност е офроуд автопилот за автономен контрол на скоростта по всякакъв терен.

Последният модел, включен в анимацията, SVAutobiography Dynamic, споделя двигателя си V8 с високооценения Range Rover Sport SVR и е специално калибриран да осигурява 680 Нм въртящ момент и ускорение от 0 до 100 км/ч само за 5,4 секунди. Подобренията в интериора, включително кожената тапицерия с ромбоидна шарка и контрастни шевове, придават изключителен финес и привлекателност.

 От пускането му на пазара преди 48 години флагманът на LandRover е достигнал над 1 700 000 продажби в цял свят и си е спечелил репутацията на върхов луксозен автомобил за всякакъв терен.

 

 
 

Ясна е причината за избухващите телефони на Samsung

| от chronicle.bg |

Фиаското с избухващите устройства Samsung Galaxy Note 7 се дължи на проблем с батерията. Това сочат резултатите от разследването по темата.

Galaxy Note 7 беше замислен като конкуренция на последния iPhone, но се наложи всички устройства да бъдат изтеглени заради безброй сигнали за подпалени телефони.

Изтеглянето струва на компанията около 5.3 милиарда долара и навреди на репутацията на южнокорейския технологичен гигант.

В понеделник компанията обяви, че проблемът с избухващите телефони е причинен единствено от батериите – няма проблем със софтуера или хардуера.

Причина са грешки в дизайна и производството, които са се отразили на батерията.

Докладът от разследването посочва, че проблемите са свързани с недостатъчно изолационен материал в батерията и дизайн, който не дава достатъчно пространство за безопасно разполагане на електродите на батерията.

Samsung обяви, че поема отговорност за провала.

Компанията не обяви името на доставчиците на батериите, но миналата година те бяха идентифицирани като филиала Samsung SDI и китайската Amperex Technology. Технологичният гигант не планира да предприема правни действия срещу тях, а приема отговорността за действията си.

Samsung’s Note 7 се появи на пазара през август 2016 година като устройство, конкуриращо iPhone на Apple.

През септември обаче се наложи да бъдат изтеглени 2.5 милиона устройства заради оплаквания с прегряване и избухващи батерии.

 
 

Новото летище на Берлин няма да заработи и през 2017

| от CHR Aero с БТА |

Дългоочакваното откриване на новото летище на Берлин няма да стане факт и през 2017 г., потвърди ръководителят му Карстен Мюленфелд, цитиран от ДПА.

Въпреки отдавна обявеното откриване все още има затруднения пред пускането в експлоатация на новото международно летище на германската столица. Първоначалните планове бе то да заработи през 2011 г.

Откриването през тази година бе поставено под въпрос по-рано тази седмица, след като възникнаха проблеми с вратите на летището.

Летище „Берлин-Бранденбург“ се строи в Шьонефелд, извън града, на мястото на старото берлинско летище с ограничен капацитет. Новият аеропорт трябва да замени летище „Тегел“, което е близо до центъра на столицата и няма възможност за разширение.

 
 

Усмихващите инструкции за безопасен полет – Част 1: Qantas

| от chronicle.bg |

Инструктажът за безопасност преди полет често е досаден за пътниците. Много авиокомпании се опитват да разчупят рутинната процедура със свежи включвания и различни идеи, за да задържат вниманието на пътниците. Такова е и видеото на австралийците от Qantas.

Превозвачът пуска клипа през февруари 2016 г. и представя далечна Австралия като едно уникално място за посещение.

Приятелски настроени жители на Долната Земя и зашеметяващи гледки са част от демонстарациите за безопасност: