Пълни кофи за боклук на Север, съсипани реколти – на Юг

| от |

Ако нямаше прахосничество на храни, гладуващите щяха да имат прехрана, припомня днес Организацията на ООН по прехрана и земеделие (ФАО) по случай Световния ден на прехраната.

FoodWaste_LemonФАО, чиято централа се намира в Рим, посочва, цитирана от Франс прес, че една трета от световното производство на храни се „губи или пропилява“ поради немарливост или липса на адекватни средства за складиране и разпространение в търговска мрежа. Става дума за 1,3 милиарда тона храни годишно.

„С една четвърт от тях биха могли да се нахранят 842 милиона души, които все още страдат от глад в света“, твърди Роберт ван Отердийк, експерт по хранително-вкусовата промишленост, натоварен със селските инфраструктури в централата на световната организация.

FoodWaste_AppleЗа да бъдат изяснени по-добре бъдещите залози, Отердийк посочва, че „ако нямаше такова прахосничество, то световното производство на хранителни продукти ще трябва да се увеличи само
с 32 процента, за да бъдат изхранени 9-те милиарда души, които ще населяват планетата през 2050 година“, спрямо 60 на сто, сочени преди като необходими за целта.

Това е добре и за човечеството, и за планетата, защото увеличаването на земеделските продукти в толкова голяма степен би струвало скъпо от гледна точка на земеделски участъци, вода и
енергия.

От 40 години ФАО обръща сериозно внимание на проблема, който непрекъснато се усложнява заради урбанизацията и глобализацията. Веригите от производството до търговската мрежа стават все по-дълги. „Все тичаме след решенията“, признава Отердийк.

food-waste-1-1024x682Плодовете и зеленчуците са най-прахосваните храни – близо половината от тях се губят преди да стигнат до чинията на масата. Следват ги морските дарове (35 на сто) и зърнените култури (близо една трета).

В развитите промишлени страни пилеенето на храни идва от избора човек да изхвърли все още годни за употреба храни от санитарни съображения или дори от естетически. Италианското правителство планира днес да предложи на служителите на ФАО обяд от „изгубени“ храни.
Според ФАО, която миналата година обяви програмата си „Да пестим храната“ („Save Food“), всеки трябва да оцени загубите си и да финансира решенията. „“Save“ като спестявам и спасявам“,
подчертава Ван Отердийк.

На фона на тези ужасяващи данни, някак си резонно изглежда новината, която ви съобщихме преди няколко седмици, че в началото на следващата година в Бостън ще отвори врати първият магазин, в който ще се предлагат стоки с изтекъл срок на годност. Инициатор на експеримента е Дъг Раух, собственик на веригата супермаркети Trader Joes. Раух твърди, че магазините са принудени да изхвърлят огромни количества хранителни продукти, които все още са годни за консумация, но срокът им на годност е изтекъл според правилата, наложени от регулатора.

 
 

Китай покорява света с блокбастър и Мат Деймън

| от chronicle.bg, по BBC |

Въпреки дългогодишната традиция на Китай в киното, към момента страната не е произвеждала истински голям блокбастър. Това обаче е напът да се промени. „Великата китайска стена” е един от най-скъпите филми, снимани някога в Китай.

Живата легенда на китайското кино Джан Имоу режисира пищната лента, в която участват филмови икони като…Мат Деймън. Американската звезда има водеща роля във филма.

Мат Деймън играе чуждестранен наемник, който идва в Китай, за да краде барут. С това, че и персонажът му е чужденец се избягва въпросът за „избелването” на филмите.

Бюджетът на филма е най-малко 100 милиона долара – колаборация между САЩ и Китай. Сред приоритетите на китайското правителство е да разпространи по света културата си. Ако успее да развие филмовата си индустрия, страната ще развие и своята „мека сила”и да популяризира културата си така, както американските филми успяха да пренесат духа на Америка по света. Мат Деймън посочва, че нито за момент не е приемал филма като пропаганден инструмент.

„”Мисля, че светът ни е много по-добро място, когато говорим един с друг и работим заедно, и правим изкуство заедно”, казва той.

Джан Имоу, който е запознат много добре с политическите ограничения пред изкуството в САЩ, казва, че Холивуд също има своите рестрикции.

„Това е система, основата върху продуценти и компании. Доколкото става дума за креативност, не мисля, че има 100% свобода за който и да е режисьор по света. Работата на режисьора е да даде най-доброто от себе си в ситуация на ограничения”, казва той.

мат деймън великата китайска стена

 

 

 
 

Тейлър Суифт и Зейн Малик с общо парче за „50 нюанса по-тъмно“

| от chronicle.bg |

Изпълнителите Тейлър Суифт и Зейн Малик изненадаха феновете си с ново парче към саундтрака на „50 нюанса по-тъмно“. Песента появи към полунощ в САЩ (т.е. тази сутрин българско време).

Песента е първата от саундтрака на предстоящия филм по втората книга на Е.Л. Джеймс.

Суифт съобщи за песента в Twitter с мистериозният туит „Z | T | 50“. Той беше споделен близо 15 000 пъти само за час.

Само час след пускането си в iTunes, „I don’t wanna live forever“ стигна номер 1 в класацията на iTunes за САЩ. За момента парчето е достъпно само в iTunes срещу 1.29 долара. Не е ясно кога ще може да бъде слушано на други места по света. Може да чуете откъс от него, публикувано в профила на Тейлър Суифт.

„Петдесет нюанса по-тъмно“ ще се появи на екран в началото на следвата година.

 
 

10 страхотни роли на Ейми Адамс

| от chronicle.bg |

Покрай не безпричинната шумотевица около филмите „Първи контакт“ и „Хищници в мрака“, името на Ейми Адамс започна често да се върти в устата на критици и фенове.

Адамс определено е една от отличните актриси на Холивуд и прецизните й изпълнения със замах я вадят от клишето, че красивите жени не са добри актриси и обратното. Тя е носителка на награда „Сатурн“ , награда на „Гилдията на актьорите“ и две награди „Златен глобус“, номинирана е по пет пъти за награда на „БАФТА“  и награда „Оскар“  и шест пъти за „Сателит“.

Ако не сте гледали „Първи контакт“ и „Хищници в мрака“, ви препоръчваме максимално скоро да наваксате. През това време, вижте в галерията 10 роли на Ейми, които доказват, че освен красавица, е силна актриса.

 
 

Тъмнокожа моделка имитира традиционни модни кадри

| от chronicle.bg |

Не само Холивуд има проблем с липсата на разнообразие за предлаганите роли, заради което лица с различни черти или по-напреднала възраст се оказват без работа. Оказва се, че подобен проблем има и в света на модата. По тази причина африканският модел Деде Хауърд пресъздава култови модни кадри на големи компании. Тя обаче поставя всички известни снимки пред „черното огледало“, което им дава различен прочит.

„Всеки ден сме бомбардирани с ярки реклами, билбордове и телевизионни реклами, които се опитват да ни вдъхновят да купим продуктите, които излизат на пазара. Нещо, което винаги ме е притеснявало, когато гледаме тези реклами е, че рядко на тях виждаме тъмнокожа жена. Когато бях момиче, винаги се чудех защо големи брандове като Gucci, Chanel, Luis Vuitton, Guess и много други рядко използват тъмнокожи модели? И ако го правят, много малък процент тъмнокожи модели успяват да пробият, но групата им остава до голяма степен без промяна в дълъг период от време“, пише тя в сайта си.

Според нея повече видимост на хората от „всички раси, независимо дали са бели, черни, азиатци, латиноси и др.“ ще помогне на всички да повярваме в потенциала си. Тя отбелязва още, че тъмнокожите рядко са представяни в добра светлина в медиите, но за сметка на това безброй пъти се съобщава за застрелването или ареста на поредния тъмнокож.

Вижте интерпретациите на Деде на модни кадри, в които се бори със стереотипите.