Отровният триъгълник на мафията

| от |

През последните години Камората е изхвърлила нелегално милиони тонове радиоактивни материали и индустриални отпадъци в региона между Рим и Неапол. Днес из тези земи се носи смъртоносна отрова, предава Дойче веле.

Stop Biocidio Napoli (5)

В събота десетки хиляди италианци излязоха на протест в Неапол, за да демонстрират срещу нелегалните сметища на мафията. Под проливния дъжд те скандираха „Не на Камората“ и носеха плакати срещу „биоцида“, причинен от токсичните отпадъци на Камората. Протестиращите издигаха и снимки на хора от региона, починали от ракови заболявания.

Неаполитанската мафия – Камората – изхвърля отровни отпадъци в областа Кампания от много време насам. По данни на екологичната организация „Legаmbiente“, през последните 22 години са били изхвърлени нелегално около десет милиона тона индустриални отпадъци. Регионът между Неапол и Казерта си е спечелил прозвището „Триъгълник на смъртта“. Протестното движение се оплаква особено от факта, че при изгарянето на отпадъците се отделят отровни изпарения.

schiavone_intervista_skytg24

Признанията на мафията

Камората дори не прикрива, че върши подобни неща от години. Още през 1997 бившият бос на неаполитанската мафия Кармине Скиавоне дава показания пред една анкетна комисия. Информациите обаче са били засекретени от парламента. Въпросният протокол, третиран до момента като държавна тайна, беше публикуван едва в края на октомври. „Знам от личен опит, че до 1992 цели региони в Южна Италия са били замърсявани с токсични отпадъци, идващи от цяла Европа, а не само от Италия“, заявява Скиавоне по време на изслушването си пред италианските депутати. Мафията трупа печалби от нелегалното изхвърляне на отровни отпадъци още от края на 1980-те години.

„Говорим не за хиляди, а за милиони тонове токсичен материал“, казва навремето Скиавоне и описва подробно как страховитият клан на Камората – Казалези, към който спада и самият той, контролирал бизнеса с отпадъците между Латина – на 70 км южно от Рим, и Казерта – 40 км северно от Неапол. Там били изхвърляни индустриални отпадъци от Северна Италия, но и радиоактивни материали от къде ли не, включително от Германия. От показанията му става ясно и това, че мафията е печелила много пари от бизнеса с Германия, особено след падането на Берлинската стена. Според Скиавоне, мафията поддържала контакти с Дортмунд, Мюнхен и Баден-Баден. „Ангажирани“ в този бизнес били и кметовете на всичките 106 общини в италианската провинция Казерта. Мафията можела да разчита освен това на мълчанието на множество министри и на бившия премиер Кириако Де Мита, който днес е член на Европейския парламент. Всъщност мафията продължава да върти нелегалния бизнес с отпадъците почти необезпокоявано и до днес.

biocidio-terzigno-e1373413944724

Фатални последици за жителите

Това може да има фатални последици за здравето на жителите на региона. Няма общи статистики, от които да излиза, че в Неапол и околностите му са регистрирани повишени нива на ракови заболявания. От друга страна обаче, в една от местните общини има необяснимо повишаване на броя на раковите заболявания: от 136 през 2008 на 420 през 2012. Свещеникът Маурицио Патричело, който е и активист на природозащитна организация, се възмущава от неспособността на властите да информират и ограмотяват местните граждани. „Ако държавата беше предупредила нас, живеещите в Казела и Неапол, преди 16 години, че от отровните отпадъци, складирани наоколо, можем да се разболеем от рак, то поне по-младите можеха да се изселят“, казва той пред италианското издание на „Huffington Post“. Сега обаче за мнозина е твърде късно. Впрочем не са малко и роднините на членове на Камората, които са заболели от рак.

 
 

Оскари 2017: Филм на Pixar – предпочетен пред „Сляпата Вайша“ на Тео Ушев

| от chronicle.bg |

Теодор Ушев не беше избран да получи „Оскар“ за късометражния си анимационен филм „Сляпата Вайша“.

Работещият в Канада български аниматор се състезаваше с още 4 заглавия за престижното отличие, но на церемонията тази нощ беше награден Piper на хитовото студио Pixar.

„Сляпата Вайша“, разказващ за момиче, което нe може да живее в настоящето, защото с едното си око гледа в миналото, а с другото в бъдещето, направи премиерата си на „Берлинале“ през миналата година и вече има над 20 награди – включително на възрастното и детското жури на международния фестивал за анимация в Анеси, „Сребърен Пегас“ от фестивала „Аниматор“ в полския град Познан, и голямата награда за анимация на най-стария щатски фестивал в Чикаго.

„Сляпата Вайша“ е базиран на разказ на Георги Господинов, а Теодор Ушев ще продължи сътрудничеството си с писателя, включително по пълнометражна анимация по романа „Физика на тъгата“.

Вижте и кои са другите победители. 

 
 

Най-злите мъже в модерното кино

| от |

Едно клише гласи, че добрите момичета харесват лоши момчета. А лошите момичета… те също харесвали лоши момчета. Ако разгледаме това клише малко по-обширно, можем спокойно да кажем, че антагонизмът като цяло е най-малкото любопитен за хората. И доста харесван.

Тъмните страни от характера привличат хората така, както светлината привлича насекомите. Те се приближават все повече и повече, за да виждат по-добре, докато не се опарят. Или не изгорят.

Седмото изкуство не остава по-назад в тази тенденция. От по-стандартните филми, борещи се с доброто и злото, през задължителните супергерои, до обширните и силно многопластови модерни шедьоври, киното на новия век може да се похвали с антагонисти, за които злото е станало понятие с много по-дълбок смисъл.

В последните години, в голяма част от хубавото кино лошият властва. Антагонизмът е издигнат почти в култ, който привлича многолюдни почитатели от всякакъв пол и възраст. Сложността и харизмата на лошото, облечено и поднесено чрез великолепна актьорска игра от едни от най-големите имена в киното, е едно от нещата, които правят добрите филми, това, което са.

В навечерието на Оскарите ние сме събрали за вас каймака на най-лошите. Онези мъже в модерното кино, от които ни е страх и печелят адмирации, заради това, че ни карат дори да се подмокрим понякога.

В галерията горе.

 
 

Новият ни любим сериал: „Големите малки лъжи“

| от |

Известният слоган, превърнал се в нарицателно и съответно лека форма на клише, на един от най-големите тв канали в момента, гласи, че „това не е телевизия, това е НВО“. Много самодоволно биха казали някои и може би щяха да са прави, ако не бяха гледали нищо от това, което каналът е произвел в последните години.

Да, това не е телевизия. Поне не в смисъла, в който повечето хора, включително и у нас, възприемат малката синя кутия, излъчваща съдържание 24/7. HBO правят нещо тотално различно и най-новото им амбициозно шоу, натъпкано до горе със звезди, красиви гледки и адаптиращо модерен криминален, но – О, ужас – женски роман, е поредното доказателство за това.

„Големите малки лъжи“ е онова, което ще ви държи влажно тази пролет. Едносезонният сериал е скъпа, красива и рискова продукция, която заради лъскавата пудра, която си е сложила, под формата на много звезди и комерсиално успешна книга, може да се провали с гръм и трясък.

Но не го прави, спокойно. Защото това не е телевизия, това е… сещате се.

„Големите малки лъжи“ е предпоследен роман в кариерата на австралийката Лиан Мориарти. Той излиза през 2014-а и става хит на родния й континент, а впоследствие и по света. Самата Мориарти специализира в писането на така наречените „женски кримки“. Основните й персонажи винаги са семейни двойки или хора с деца, като действието се върти предимно около жените, които често се забъркват в интриги, лъжи и строго пазени тайни. Защото всички имаме такива и в повече случаи те са доста срамни.

Лиан Мориарти е специалист във „ваденето на мръсно бельо“ ала модерна сапунена сага на хартия. Преди „Големите малки лъжи“ тя има още 5 романа, като най-известният сред тях е „Тайната на моя съпруг“.

„Лъжите“ обаче са онова, което я изстрелва към Холивуд и привлича вниманието на Рийз Уидърспуун.

Актрисата решава, че иска да адаптира книгата първо на филм, впоследствие на сериал и кани Никол Кидман да се присъедини. Двете стават продуценти на проекта, заедно със самата Мориарти, а Дейвид Е. Кели – сценаристът и създател на „Али Макбийл“ – се връща в редиците на телевизията, за да адаптира романа за екран.

Комбинацията между всички тези свръхсили дава желания резултат – „Големите малки лъжи“ е доза качествена телевизия, която всеки заслужава да си причини от време на време, за да си почине от плетките и уринотерапията сутрин, обед и вечер.

Към суперотбора на Кидман и Уидърспуун, които правят тв шоу за първи път в кариерата си, се присъединяват Александър Скарсгард, Шайлийн Удли, Лора Дърн и екзотичната, като екстравагантна русалка, Зоуи Кравиц. Към групата на тези толкова различни жени и един изключително здрав, сексапилен и разгонен през повечето време мъж, се присъединяват и още куп великолепни актьори, залези с цвят на мед и няколко деца, точно толкова уникални, колкото и техните родители.

Разбъркан, като приятна модерна гурме кухня, „Големите малки лъжи“ има всичко, което искате да чуете и видите от едно, на пръв поглед, мирно и красиво общество. Перфектните двойки се пребиват, децата се хапят, мирните жени са в покой с природата, но са жестоки с близките си, тихите брюнетки носят пистолети в чантата си, а добрите и верни мъже не могат да го вдигнат.

И в периферията на всичко това, като набъбващ балон, който ще се спука всеки момент, стои едно убийство. Кой е убит и защо, никой не казва, но всички малки катастрофи, които се разтилят пред очите на зрителя в рамките на 7 епизода, водят към финалното гръмване на пушката, след което връщане няма.

Сериалът скача назад и напред във времето – преди и след убийството – за да те кара да си гризеш ноктите в чудене на „какво, по дяволите, се случва“. А каймакът на Уидърспуун, Кидман, Удли, Скарскгард, Кравиц и Дърн само допринасят за по-добрия вкус на този телевизионен бонбон и води след себе си нуждата да искаш да поглъщаш епизод след епизод.

Маскировката от лъскаво женско шоу е само привидна. Животът е еднакво скапан за всички ни понякога, като и полът, и възрастта не променят отношението ни към фунтаменталните неща в живота. Напротив, само го обострят.

„Големите малки лъжи“ е телевизионен свят, в който може да се потопите с удоволствие, дори и само за да се уверите, че нито един от нас не е това, което показва на света. А е чудовището, което умело крие под пластове от хубави костюми, красиви снимки и добри дела.  

 
 

Новата Nokia 3310 не работи

| от chronicle.bg |

Nokia, както знаем, отново пусна в производство легендата 3310. Новият телефон издържа 22 часа на разговори, а оставен така ще изхаби батерията си чак след месец.

И това е чудесно, обаче има един проблем. Телефонът работа с 2G мрежа, а тези мрежи са изключени почти навсякъде. Канада, САЩ, Сингапур, Австралия, Швейцария и Тайван или са изключили 2G мрежите си или ще го направят в съвсем близко бъдеще. Това означава, че телефонът става напълно ненужен.

Въпросните честоти от 900 MHz и 1800 MHZ в момента се използват от повечето страни в Европа, Близкия изток, Африка и Азия. Но Северна, Централна и Южна Америка ползват честоти 850 MHz и 1900 MHz, към които 3310 не може да се свърже.