“Отровата е около нас“

| от |

Продукти на „Монсанто“, с които селяните третират соевите насаждения, са виновни за зачестилите случаи на увреждания и рак в някои части на Аржентина, твърдят противници на пестицидите. От концерна отричат всякаква вина, пише Дойче веле.

София Гатика и трите ѝ деца живеят в аржентинския град Кордоба. В средата на 1990-те най-големият ѝ син се разболява тежко. „На четиригодишна възраст той внезапно получи временна парализа. Лекарите в болницата не можаха да установят какво му има“, разказва тя.

По онова време семейство Гатика живее в квартал Итусайнго – само на 50 метра от едно поле с генно модифицирана соя. Периодически растенията били пръскани от въздуха с пестицида глифосат, който е основна съставка на марковите препарати „Roundup“ (Раундъп) на „Монсанто“, известни в около 130 страни по света, в това число и в България. Не само синът на София Гатика се разболява тежко в средата на 1990-те години. Впоследствие странната болест се разпростира из целия квартал.

monsanto_

„Децата се раждаха с увреждания. Имаше бебета с шест пръста на ръката, без челюстна кост, с отворена фонтанела на черепа, увреждания на бъбреците или без анус. А мнозина от родителите внезапно се разболяха от рак“, разказва София.

През 1999-та тя ражда четвъртото си дете – момиченце. То умира три дни след раждането си вследствие на остра бъбречна недостатъчност. Смъртта накарала майката да се активизира и да разпита съседи и близки за ставащото в околността. Скоро тя установява, че здравословните проблеми в района са масови. Така София и други загрижени жени и майки създават групата „Майките от Итусайнго“, която изпраща на правителството всички данни, събрани от отделните семейства, с настояване за незабавно проучване. През 2002 аржентинското правителство одобрява искането им.

Пестицидите ли са виновни?

Резултатите от проучването са стряскащи: водните запаси в региона се оказват замърсени с пестициди, а в кръвта на 80% от децата във въпросния квартал на Кордоба били намерени следи от отровните химикали за растителна защита.

Почти по същото време Андрес Караско, лекар от университета в Буенос Айрес, доказва, че пестицидът глифосат причинява увреждания на гръбначните животни. „В повечето случаи зародишът умира поради тежки увреждания още преди раждането“, казва Караско в интервю за Дойче веле. „Приемането на това вещество умъртвява ембриона“, добавя той.

Агенция Асошиейтед Прес информира, че подобни случаи има в цяла Аржентина. Хербициди и инсектициди на американския агрохимически концерн „Монсанто“ са разнасяни от вятъра из населените места и попадат и в подпочвените води. В същото време селяните използват химикалите без да спазват някои особени мерки за безопасност – те например нерядко си държат вода или други хранителни продукти в празните кутии от отровния препарат.

Според лекари, въпросните химикали биха могли да са в основата на растящия брой заболявания от рак, увреждания сред новородените и зачестяващите заболявания на дихателната система. В аржентинския град Санта Фе заболяванията от рак междувременно били два до четири пъти по-чести от средните за страната нива. След въвеждането на новата технология за подобряване на реколтите пък в провинция Чако уврежданията сред новородените били четири пъти по-високи.

Американският концерн „Монсанто“ обаче не вижда никаква пряка връзка между пръскането на полетата с химикали и зачестилите заболвания сред жителите на съседните населени места. „Липсата на надеждни данни не позволява да се прави извод за наличие на тенденции в тази насока“, твърди представителят на концерна Том Хелшър пред Дойче веле. Той твърди още, че „Монсанто“ не търпи никакви злоупотреби с пестициди или неспазването на законите за тяхната употреба. „Ние редовно разговаряме с нашите клиенти за това как правилно да употребяват продуктите ни“, пише в становището си Хелшър.

В средата на 90-те години на миналия век „Монсанто“ представи генно модифициран сорт соеви зърна, резистентни на пестициди. Аржентинските селяни засадиха тази нова култура, която даваше и много по-високи добиви. Така страната постепенно стана трети по големина производител на соя в света.

monsanto-c

Без „Монсанто“ няма добра соева реколта

Независимо от растящата съпротива срещу пестицидите и генно модифицираните култури в света, множество аржентински селяни и до днес са убедени, че икономическата стабилност и гарантирането на хранителните русерси на страната са възможни само ако и занапред се използват продуктите на „Монсанто“.

Сесар Солдано, който от десетилетия насам отглежда соя, царевица, пшеница и нахут, си спомня: „Преди всичко тук беше пущинак“. Земята му била бедна, не давала добри добиви, докато не започнал да отглежда генно модифицираните сортове соя и не започнал да пръска с глифосат. „Който засади устойчивата към „Раундъп“ соя, дори няма нужда да прекопава повече земята си, защото глифосатът унищожава всички растения, но не и соевата култура, а това пести много труд, време и вода“, казва Сесар.

София Гатика обаче не вярва, че краткосрочните икономически предимства могат да компенсират дълготрайните щети. Тя продължава да е сред активистите срещу генно модифицираните растения и настоява за забраната на пръскания с пестициди в околностите на населени места. Множество населени места междувременно оставят около въпросните ниви буферна зона от 2 500 метра. Град Кордоба също. По този начин водата в нейния квартал отново е станала чиста и годна за пиене.

Световното население обаче продължава да расте и соята от Аржентина и занапред ще играе важна икономическа роля. А битката между привържениците на генно модифицираните соеви сортове и активистите срещу ГМО и пестицидите съвсем не е приключила.

 
 

Emirates и Дженифър Анистън срещу забраната за лаптопи

| от chronicle.bg |

Американското правителство забрани преноса на лаптопи и друга електроника в ръчния багаж в самолет. Emirates отговарят на това с рекламен клип с Дженифър Анистън.

В рекламата, озаглавена „Let us Entertain You“ („Нека ви забавляваме“ – от англ. ез.), Дженифър Анистън пътува в икономична класа в Airbus A380. Със спота Emirates напомня за системата си за забавление, която включва над 2500 канала за филми, телевизия и музика. Тя е предостатъчна, за да не забележим липсата на лаптопи, заради забраната им.

Клипът всъщност е от реклама, която Анистън снима за авио компанията миналата година. Президентът на Emirates сър Тим Кларк уверява, че забраната ще се спази в срок. Освен Emirates забраната усещат и 8 други компании от Близкия Изток и северна Африка.

Клипът не разкрива нищо изненадващо, имайки предвид, че през 2016 компанията печели титлата „Най-добра авио компания на света“. Състемата им пък печели „Най-добрата система за забавление на пътници в света“.

Следва клипът:

 

 
 

И Тя е със сини очи

| от Кристина Димитрова |

Тя и той са телата, които линеят за една изгубена любов.

Те са със сини очи и черни коси. Знаят, че когато настъпи последната нощ, ще последва раздялата. Той й разказва една и съща история отново и отново. В стаята времето е спряло и сякаш героите са попаднали във вакуума на живота.

Тази типична любовна история на френската писателка Маргьорит Дюрас ще оживее на сцената на театър „Възраждане“, за да ви разкаже историята на двама души, сключили договор за обичане за 23 нощи.

„Очи сини, коси черни“ е театралната адаптация на едноименния роман на Дюрас, която е направена от писателката Ирена Иванова, вече позната като момичето с няколко спечелени престижни награди за ролята си във филма „Безбог“.

Освен че самата тя е със сини очи, е силно повлияна от Дюрас през последните няколко години от живота си.

Франция се стича като Рейн в творчеството на Ирена, а да посегне към адаптацията на „Очи сини, коси черни“ е едно от най-смелите й предизвикателства през последните месеци. Една от концепциите, които самата Дюрас залага в пиесата, е отчуждението на героите не само помежду им, а и от самите себе си.

Тя и Той са затворени в стаята на миналото, но търсят една друга стая, в която любовта е възможна. В тази стая може да влезете и вие на 31-ви март и 3-ти април и да станете свидетели на раждането на една повече-от-любов.

Всичко започва във фоайето на хотел Рош във френска морска провинция.

Никой в историята няма име. Мъжът от историята се приближава до прозорците на фоайето и вижда Странник с черна коса и сини очи, чиито очи не може да забрави и изгубва завинаги. Появява се жената от историята и отвежда Странника. Мъжът обикаля плажа с надеждата го срещне отново. Среща същата жена в кафене на брега на морето, но не я разпознава като жената отвела странника. Предлага й да прекара следващите вечери с него срещу заплащане, защото много прилича на изгубения Странник. Тя приема. Следват двадесет и три безсънни нощи…

Адаптацията на Ирена Иванова запазва характерната за Дюрас символика, залегнала в романа, а това е морето, корабът и стаята – интимното място за срещи, където се ражда невъзможната-възможна любов.

Прочитът на романа, на Ирена Иванова е многопластов и може да бъде разбран на повече от едно ниво.

Той се гмурка в дълбокото, после изплува, за да си поеме въздух и пак се гмурка. Залата на театър „Възраждане“ ще бъде озвучена от дълбокия и запомнящ се глас на актьора Велизар Бинев, за който това е завръщане на сцената след дългогодишните му актьорски появи на големия екран в над 80 чужди продукции. Зрителите ще чуят и въздействащия текст на поета Владислав Христов – „Писма до Лазар“.

Именно тази негова творба отразява историята по поетичен и абстрактен начин, прорязвайки я по цялото й протежение до края. Постановката е в характерния експериментален стил на Ирена Иванова, а на сцената ще излязат актрисата Дария Митушева в ролята на Жената и Николай Марков в ролята на Мъжа. Под звуците на традиционна индонезийска музика актьорите ще разкажат историята, чрез своите телата. Ирена очевидно не изневерява на Дюрасовия любовник, който често е с Азиатски произход.

Спектакълът е проект на Театрално ателие „Експериментика“ и е реализиран с подкрепата на Френския културен институт, Посолството на Република Индонезия, Нов български университет и Voice Academy.

 
 

Документален филм разкрива тайни за живота на Хийт Леджър

| от chronicle.bg |

Документален филм за Хийт Леджър ще разкрие неизвестни факти за личния му живот.

Актьорът почина през 2008 година на 28 години.

„I Am: Heath Ledger“ ще разказва за живота на звездата, като ще включва и интервюта на важни за него хора. Ще има нови детайли около кариерата на актьора и личния му живот. Все още не е обявено кои са ключовите лица, интервюирани във филма.

Хийт Леджър спечели сърцата на зрителите с „10 неща, които мразя в теб“, „Планината Броубек“, „Като рицарите“ и други. Превърна се в легенда с ролята си на Жокера в „Черният рицар“, което посмъртно му спечели награда на Академията.

хийт леджър

Филмът ще съдържа информация и за още един въпрос – причината за смъртта му. Официално става дума за инцидентна свръхдоза. Според някои обаче Хийт Леджър е станал жертва на мрачния си персонаж в „Черният рицар“.

Актьорът има дъщеря от актрисата Мишел Уилямс – Матилда. Момичето днес е на 11, но Уилямс много добре пази личния й живот.
„I Am: Heath Ledger“ ще се появи на екран по телевизионната мрежа Spike през май.

 
 

Причината жените да напускат мъжете

| от chronicle.bg, по БТА |

Първата причина, поради която жените напускат мъжете си, са политическите различия, незадоволителният секс идва едва на второ място, разкри проучване.

Изследването е проведено през 2016 година сред потребители на апликация за запознанства и е обхванало 6 842 души. Жените от Великобритания най-често зарязват любимия заради споровете, свързани с Брекзита, а американките – заради бъдещия тогава президент Тръмп.

Третата причина, поради която дамите показват червен картон на партньора, са финансовата му несъстоятелност. На четвърто и пето място идват съответно ревността и липсата на доверие в половинката.

Мъжете изтъкват от своя страна по-земни неща за напускане на избраницата. На първо място те поставят нейното затлъстяване. Едва по-нататък те посочват като причини ревността й, лошия секс и изневярата.