Отмъщението на Ердоган

| от |

След като партията на Ердоган постигна впечатляваща победа на местните избори, мнозина се запитаха какво предстои оттук нататък. Сега отговорът е ясен: премиерът ще отмъщава. На всички, които не играят по правилата му, пише Дойче веле.

erdogan_5

В часа на големия триумф Реджеп Тайип Ердоган заложи на помирението. Лидерът на Партията на справедливостта и развитието (АКП), спечелила изборите в Турция, излезе пред своите поддръжници и заяви, че за него демокрацията е състезание на различни мнения и уважение спрямо становището на другия. Той подчерта, че Турция ще продължи по пътя си към Европейския съюз с още реформи за демократизация. „Бих искал да се обърна и към избирателите, които не са гласували за АКП. Разбрахме вашето послание, вашият глас има значение и за нас. Уважаваме решението ви, гледаме на вашия избор като на част от нашето демократично богатство“, обяви Ердоган. И още: „Победители в тези избори са всички турци, независимо дали са гласували за Партията на справедливостта и развитието. Ще седнем заедно и ще разговаряме, ще водим диалог и с партиите извън парламента, с неправителствените организации и съюзите… Както съм казвал винаги, днес не е ден за разчистване на сметки.“

Похвали имаше и от Германия. Федералният външен министър Франк-Валтер Щайнмайер изтъкна, че победата на турското правителство е „мандат за неговия процес на сближаване с Европа“.

Миналото е едно, настоящето – друго

Но нима всичко това не звучи странно след последните събития в Турция? След агресивната предизборна борба, след забраната на Ютюб и Туитър? Всъщност всички горепосочени цитати са оригинални. Само че те не са от деня след последните местни избори, провели се в неделя (30.03.2014). Горепосочените думи са от изказвания на Ердоган след неговите победи при изборите през 2007-ма, 2009-та и 2011-та година. Похвалата на федералния външен министър също е реален цитат, но не от 2014, а от лятото на 2007, когато Ердоган и Западът все още гледаха в една и съща посока.

Едва ли има по-голямо доказателство за голямата промяна на Ердоган от реториката му след голямата победа на АКП на местните избори последната неделя. В часа на големия триумф тази година той определено не заложи на помирението. Точно обратното – победителят се яви в ролята на ангел на отмъщението, отправи закани към привържениците на живеещия в изгнание в Пенсилвания ислямски проповедник Фетхуллах Гюл, както и към опозицията като цяло. „Братя мои, вие сте гаранцията за освобождението на Турция“, приветства той своите избиратели и добави, че ще преследва враговете си „до дупка“. Ердоган дори обяви, че предстои нова серия от арести. „Тези, които можеха да избягат, избягаха. От утре нататък обаче ще има и други, които бягат. Срещу някои съм повдигнал обвинения. Няма да ги оставим така – ще ги накараме да си платят“, каза той. Някои от близките до движението „Гюлен“ журналисти вече се опасяват, че скоро може да бъдат задържани. Един колумнист на вестник „Заман“, който има и англоезично издание и е част от империята „Гюлен“, вече има наложена забрана да напуска страната.

Ердоган не полага никакви усилия да прикрие гнева си. „На изборите изгуби политиката без морал и приличие. Изгуби политиката на касетите и монтажа“, каза той, визирайки записите на телефонни разговори, водени от него и негови приближени и разпространени от неизвестни лица в интернет.

Изявленията на Ердоган обещават напрегнати моменти в турската вътрешна политика. През август предстоят президентски избори. Тогава държавният глава на Турция за първи път ще се избира пряко, като никой не би могъл да надвие Ердоган, ако той издигне своята кандидатура.

Разчистване на сметки с движението „Гюлен“

В месеците дотогава мнозина очакват голямото разчистване на сметки с движението „Гюлен“. Впрочем още преди изборите в икономическия холдинг „Кайнак“ започнаха разследвания заради укриване на данъци. Близкият до правителството вестник „Сабах“ определи наскоро холдинга като касата на движението „Гюлен“. Част от „Кайнак“ са наред с другото фирми от сферата на транспорта и информационните технология.

По подобие на серията арести след местните избори през 2009-та, когато засегнати бяха най-вече кюрдите, сега на прицел са поддръжниците на движението „Гюлен“ – журналисти, учени, бизнесмени и политически активисти. Правителството вече взе решението да затвори до септември 2015-та училищата, поддържани от „Гюлен“. Именно това сложи началото на открития конфликт между Фетхуллах Гюлен и премиера Ердоган. Сега могат да се очакват и други изненадващи данъчни проверки, а и куп допълнителни мерки, насочени към разбиването на мрежата „Гюлен“ – или най-малкото на турската ѝ част.

Този сценарий очевидно се харесва на борсите и на пазарите. Те са видимо доволни от победата на Партията на справедливостта и развитието: турската лира повиши стойността си спрямо долара и еврото.

 

 
 

Късометражна програма за първи път на „София филм фест за учещи“

| от chronicle.bg, По БТА |

Късометражна програма ще има за първи път в Дискусионния клуб за българско и европейско кино „София филм фест за учещи“ – в пролетното издание, което започва днес в Дома на киното и ще продължи до 26 юни, съобщават организаторите.

Прожекциите са всеки понеделник от 18.00 ч. Входът е безплатен за ученици и студенти. Лектори са кинокритикът Антония Ковачева, директор на Филмотеката, и режисьорът проф. Георги Дюлгеров.

Българското кино отново е важен акцент в пролетната селекция. Традиционно ще има срещи с творческите екипи на филмите. Българска е и първата късометражна програма – от три заглавия – носителите на наградата „Джеймисън“ /Jameson/ за най-добър български късометражен филм за 2017 и 2016 г. – „Дрехи“ на Веселин Бойдев и „На червено“ на Тома Вашаров, както и „Любов“ на Боя Харизанова.

Пълнометражните родни продукции са „Пеещите обувки“ на Радослав Спасов, вдъхновен от съдбата на певицата Леа Иванова, предизвикалият огромен зрителски интерес „Воевода“ на Зорница София – по спомени на очевидци и разказа „Румена войвода“ от Николай Хайтов, „Слава“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов – с наградата за най-добър балкански филм и наградата на гилдията на българските кинокритици на 21-вия СФФ и още много отличия, „Семейни реликви“ на Иван Черкелов, интригуваща мозайка от три истории за разрушеното човешко общуване между героите – съпрузи, братя, родители и деца.

Пролетната програма започва с един от най-обсъжданите филми на 2016 г. – носителя на шест „Оскар“-а „La La Land“ на младия режисьор Деймиън Шазел с Райън Гослинг и Ема Стоун. Финалът е с „Т2 Трейнспотинг“ на Дани Бойл, в който рамо до рамо с Юън Макгрегър и Джони Лий Милър блести талантливата млада българска актриса Анжела Недялкова.
Останалите заглавия са „Патерсън“ на Джим Джармуш, номиниран за „Златна палма“, „Хулиета“ на Педро Алмодовар, „Панама“ на младия сръбски режисьор Павле Вучкович, номиниран за „Златна камера“ в Кан.

 
 

Новият Jaguar XF Sportbrake загатва за себе си

| от chronicle.bg |

Jaguar повдигна завесата новия XF Sportbrake от централния корт на Уимбълдън.

По-малко от 70 дни преди началото на световния тенис турнир Уимбълдън 2017, тревната площ на комплекса All England Tennis Club се превърна в платно за очертанията на динамичната спортна комби версия на Jaguar XF. Прочутите бели линии на игрището се трансформираха пред експертните погледи на Иън Калъм, директор по дизайна в Jaguar, и на ландшафт мениджъра на Уимбълдън Нийл Стъбли.

XF Sportbrake ще се присъедини към редиците на носителите на награди XF автомобили в спортните салони на Jaguar след премиерата му през лятото.

Jaguar е официален партньор на турнира Уимбълдън 2017, който ще се проведе от 3-и до 16-и юли 2017 г.

 
 

Кой е Алекс Клер и какви ги свърши в България

| от chronicle.bg |

Алекс Клер – това име говори на мнозина в България нещо, единствено ако към него добавим и „Too Close“. Извън хитовото си парче обаче рижият британец, приел юдаизма, има три албума, страхотен плътен глас и невероятно поведение на сцената. Всичко това могат да потвърдят онези, успели да го видят на живо в Sofia Live Club на 24 април.

Алекс Клер е  роден в лондонския район Саутуорк. Израства, слушайки джаз записите на баща си и отрано бива привлечен към блуса и соул музиката. Като дете взима уроци по тромпет и китара, но с времето поставя основен акцент върху свиренето на китара. Постепенно проявява интерес и към стилове като дръм-енд-бейс и дъпстеп.

Всичко това се усеща в музиката, която прави – на сцената застава с шапка и микрофон в ръка, а от двете му страни има барабанист и басист. Музиката, която се получава в комбинация с мощния му, плътен глас, е смес между всички стилове, които са го вдъхновявали.

В свое интервю казва, че е разбрал, че трябва да се занимава с музика, когато бил на 17 години. Тогава свирел на барабани в група, но гласът му като беквокал заглушавал всички. „Не че имам по-добър глас, а че е по-силен“, казва Алекс Клер.

Ако го слушате на живо, ще разберете, че е взел правилното решение за бъдещето си. Мощният му глас преминава като ударна вълна из цялата зала.

Изненадващо, на живо звучи дори по-добре, отколкото на запис. Ако на моменти вокалът оставя баса и барабаните да водят, то в следващите силният глас на Алекс Клер се откроява ярко. През цялото време, докато е на сцената, той общува с публиката. Алекс Клер е от онези изпълнители, които не просто гледат, но и виждат различните лица пред себе си и сякаш това ни най-малко не го притеснява, точно напротив. В края на концерта вече се чувстваш свързан с изпълнителя на сцената, сякаш преживяването заедно е било сближаващо – като начало на приятелство.

Преди да изпълни хита си Too Close, Алекс Клер моли всеки от публиката да остави телефона си и да изслуша парчето, без да снима. Всички без двама-трима се подчиняват. Изпълнението кара цялата публика да пее и да се движи като общ организъм.

След като басистът, барабанистът и Алекс напускат сцената, всичко утихва. След това на бис излиза само Алекс с китара и започва акустична игра с публиката, която се превръща в негов беквокал и му помага с припевите. Казва, че от години не е имал толкова шумен концерт и на няколко пъти повтаря, че би се върнал отново с концерт тук. Затова и след като сцената угасва зад гърба му, всички са спокойни, че тази среща не е била последна.

За съжаление, няма видео, което да улови онова, което се случи на сцената на Sofia Live Club – непрофесионалната техника не може да се справи с магията на това изпълнение. Вижте няколко снимки от концерта в галерията.

 
 

Принц Джофри предизвиква Фотошоп битка

| от chronicle.bg |

Какво получаваш при кръстоска между принц Джофри от „Игра на тронове“ и сладко, но леко разтревожено куче мопс? Получава епична Фотошоп битка! Епична!

Оригиналната снимка се появи в сайта Reddit и не отне много време преди да се появят колажи със страхливия син на Робърт Баратеон и Церсей Ланистър. В ролята, разбира се, е очарователният Джак Глийсън.

Трябва ви специфично чувство за хумор, за да се насладите на галерията. Въпреки това ето едни от най-забавните и сполучливи колажи.