Оста Русия – Турция през Евразия

| от |

Пепе Ескобар, Asia Times

Зрелищният край на газопровода „Южен поток“ и началото на „Турски поток“ ще даде силен отзвук в цяла Евразия за доста дълго време. Ето за това е Новата голяма игра в Евразия.

Преди няколко години Русия създаде „Северен поток“, който вече функционира, и „Южен поток“ в проект, за да заобиколи Украйна като транзитна страна за преминаване на газа. Сега Русия предложи нова изгодна сделка на Турция да заобиколи „неконструктивния“(според Путин) подход на Европейската комисия (ЕК) относно Третия енергиен пакет на Европа, който забранява на една компания да контролира целия цикъл на добив, транспорт и продажба на енергийни ресурси.

От 5 години насам аз следя войната между конкурентните газопроводи „Южен поток“ и „Набуко“. „Набуко“ беше смазан по пътя, а „Южен поток“ може евентуално да бъде възкресен, единствено ако на ЕС му дойде акълът (за което не можем да се надяваме).

Русия пак ще построи газопровод под Черно море, но той ще бъде пренасочен към Турция и ще транспортира същото количество газ като „Южен поток“. Да не говорим, че Русия ще построи нов централен хъб за втечнен природен газ в Средиземноморието. Освен това „Газпром“ не е похарчила 5 милиарда долара напразно за финансиране и проектиране. Пренасочването има смисъл за бизнеса. Турция е вторият най-голям клиент на „Газпром“ след Германия, много по-голям от България, Унгария и Австрия, взети заедно.

Русия разработва още унифицирана мрежа за разпространение на газ, която може да доставя природен газ от всяка точка в Русия до всеки хъб по руските граници.

Русия има още едно доказателство за реалния си растеж на пазара в бъдеще в Азия, по-специално в Китай, а не в страхливия, намиращ се в стагнация, опустошен от икономии и ограничения и политически парализиран Европейски съюз. В развиващото се стратегическо отношение между Русия и Китай Русия ще допълва Китай, най-вече в големи инфраструктурни проекти, като строеж на язовири и изграждане на газопроводи. Това е трансевразийски бизнес с остър геополитически подход, който не е подчинен на политика на идеологии.

Руска „загуба“? Наистина ли?

Турция също направи удар. Не само със сделката с „Газпром“. Москва ще изгради ядрена централа в Турция и ще има по-силно сътрудничество в търговията и туризма. Преди всичко Турция е почти член на Шанхайската организация за сътрудничество, а Москва активно подкрепя нейното членство.

Това означава, че Турция ще получи привилегирована позиция на голям хъб едновременно за евроазиатския икономически пояс и за новия китайски път на коприната. ЕС да блокира Турция? Турция гледа на изток. На ход е евроазиатска интеграция.

Вашингтон опита много усърдно да създаде нова Берлинска стена от Балтика до Черно море, за да „изолира“ Русия. Вашингтон никога не предвиди, че Путин ще отговори именно през Черно море.

Турция от дълго време си е поставила за цел да се установи като задължителен енергиен кръстопът от изток на запад – като през територията й преминава както иракски петрол, така и газ от Каспийско море. Петролът от Азербайджан вече тече през Турция през газопровода БТД (Баку – Тбилиси – Джейхан), иницииран от Бил Клинтън и Збигнев Бжежински. Турция ще бъде кръстопът и ако някога бъде построен и транскаспийския газопровод, който ще доставя природен газ от Туркменистан до Азербайджан, който след това ще бъде транспортиран до Турция и накрая до Европа.

Путин с един-единствен ход успя да направи, така че глупавите санкции на ЕС да навредят на Европа. Германската икономика вече понася щети заради загубата на руски бизнес.

Брилянтната „стратегия“ на ЕК се върти около Третия енергиен пакет на ЕС, според който газопроводите и природният газ в тях трябва да бъде собственост на различни компании. Целта на този пакет винаги е била „Газпром“, който е собственик на тръбопроводите в много държави в Централна и Източна Европа. Целта вътре в целта винаги е била „Южен поток“. /БГНЕС

 
 

10 мъже с по-възрастни половинки + 2 бонус

| от chronicle.bg |

В неделя изборите във Франция изведоха като фаворит в президентския вот Еманюел Макрон. Но онова, което впечатли по-силно от успеха на младия центрист, беше съпругата му – Брижит Макрон, по-голяма от него с 24 години.

Любовта между Еманюел Макрон и Бриджит пламва, когато тя е негова учителка по литература, женена, с три деца. Днес двамата продължават да са заедно, а отношенията им предизвикаха повдигане на вежда от страна на мнозина.

Затова ви предлагаме една галерия, която показва, че връзките между мъже и жени с драстична разлика във възрастта не са нещо ново, дори напротив.

 
 

Instagram постави нов рекорд: 700 милиона потребители на месец

| от chronicle.bg |

Instagram обяви, че месечните й активни потребители вече са над 700 милиона, което е наистина впечатляваща бройка.

600-те милиона от миналата година са били задминати в средата на декември, което значи, че за по-малко от шест месеца Instagram е натрупала нови 100 милиона потребители. Това е нов рекорд за компанията, която досега нарастваше със 100 милиона на всеки девет месеца.

Трябва да се признае, че резултатите на компанията са заслужени. Instagram непрестанно прави подобрения в услугата, въвежда нови функции и дори видео излъчвания на живо, което задържа вниманието на все повече потребители. Най-вероятно социалната мрежа ще продължи да расте със същите темпове, поне ако продължи да полага толкова усилия.

 
 

Принц Джофри предизвиква Фотошоп битка

| от chronicle.bg |

Какво получаваш при кръстоска между принц Джофри от „Игра на тронове“ и сладко, но леко разтревожено куче мопс? Получава епична Фотошоп битка! Епична!

Оригиналната снимка се появи в сайта Reddit и не отне много време преди да се появят колажи със страхливия син на Робърт Баратеон и Церсей Ланистър. В ролята, разбира се, е очарователният Джак Глийсън.

Трябва ви специфично чувство за хумор, за да се насладите на галерията. Въпреки това ето едни от най-забавните и сполучливи колажи.

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.