Осем забранени филма подгряват 18-ия „София филм фест“

| от | |

9ee5c91ff2aa350c3315e8e497c794c9 Осем забранени филма на Новата вълна в Чехословакия подгряват 18-ия Международен „София филм фест“ (СФФ). Началото е на 28 февруари със специален гост знаменитият словашки режисьор Душан Ханак, който ще получи Наградата на София на Столичната община и ще представи лично своя филм „322“. Това е игралният му дебют, забранен в Чехословакия веднага след заснемането му през 1969 г. Тайно филмът е представен на фестивала за млади режисьори Манхайм-Хайделберг, където получава голямата награда, съобщават организаторите.

Специално събитие в рамките на 18-ия СФФ ще бъде представянето на документалния филм „25 от 60-те, или Чехословашката нова вълна“ на водещия словашки режисьор Мартин Шулик, който ще бъде гост на фестивала. Филмите от „Чехословашка нова вълна. 1969. Забранените филми“ са с безплатен вход за ученици, студенти и пенсионери.

Създадени през 1969 г., филмите виждат бял свят едва след 20 години, припомнят от СФФ. Чехословашката нова вълна е филмов феномен, преобърнал значението на седмото изкуство не само в страната, но и в цяла Източна Европа. Това се група филмови режисьори, творили в бивша Чехословакия през 60-те години на 20-и век – време на промяна на социализма към по-свободно отношение в изкуството и известно „отпускане“ на цензурата. Тогава се раждат филмите от чехословашката нова вълна – критични и оригинални по своему, някои от тях повлияни от други подобни течения в изкуството на Европа от този период, други намират последователи с иновативната си форма. Сред авторите, започнали своята кинокариера по това време, са Милош Форман, Евалд Шорм, Ян Немец, Иржи Менцел, Вера Хитилова, Иван Пасер, Ярослав Папоушек, Яромил Иреш, Войтех Ясни, Юрай Херц от Чехия, както и Щефан Ухер, Ян Кадар, Елмар Клос, Юрай Якубиско, Душан Ханак, Ело Хавета от Словакия.

Дългият импровизиран диалог, черният, на моменти абсурден хумор и изпълнението на ролите от непрофесионалисти са характерните черти на киното от Новата вълна. Темите са обикновено за любовта или за изкривените морални ценности, които се налагат в социалистическото общество.

В програмата, включена в рубриката на Дома на киното „Светът на киното“, организирана с подкрепата на Чешкия център и посолството на Словакия, са осем филма, завършени през 1969 г. и веднага забранени заради смелите си творчески и смислови послания.

„322“ е  психологическа, екзистенциална драма за болестта не само на отделния човек, а и на цялото общество. В сърцевината на филма е не историята за вярата на главния герой, а наблюденията му върху хората около него. В разказа, по който е писан сценарият, Лауко е аполитичен, но Ханак прави героя си бивш комунист, като по този начин го поставя в друг контекст и придава дълбочина на личните му терзания.

322bОстаналите заглавия са „Чучулиги на конец“ на Иржи Менцел по Бохумил Храбал със „Златна мечка“ в Берлин, „Човекът от крематориума“ на Юрай Херц, „Празник в ботаническата градина“ на Ело Хавета, „Шегата“ на Яромил Иреш по  Милан Кундера, „Птици, сираци и луди“ на Юрай Якубиско, „Прахосана неделя“  на Драхомира Виханова, „Погребални церемонии“ на Зденек Сирови.

 
 

България е на 25-о място в света по скорост на мобилния интернет

| от chronicle.bg |

Страната с най-бърз мобилен интернет в света е Южна Корея, сочат данни на Open Signal. С близка скорост са Норвегия и Унгария. Докато в Южна Корея можете да ползвате интернет със скорост 37.5 мегабита в секунда, в Норвегия – 34.8, то в Унгария скоростта е 31 мегабита в секунда.

Open Signal са изчислили данните за 87 държави. Средната скорост за 4G връзка е 17.4 mbps, което означава, че трите топ държави скоростта е почти два пъти по-висока. Въпреки това обаче количеството време, което хората прекарват свързани с wifi мрежи не намалява, а точно обратното. Например в Южна Корея потребителите прекарват 50% от времето си с wifi връзка.
Това значи, че мобилната връзка се използва не за да замени wifi мрежите, а за да ги допълни.

България е на 25-о място по скорост на мобилния интернет и изпреварва страни като Великобритания, Италия, Германия и Франция.

 
 

„Дракон“ на SpaceX се скачи с международната космическа станция

| от chronicle.bg |

Товарният космически кораб „Дракон“ на частната американска компания SpaceX се скачи с Международната космическа станция ден след неуспешния си опит, предадоха Асошиейтед прес и ТАСС.

За скачването помогнаха астронавтите Шейн Кимброу от САЩ и Тома Песке от Франция, като прихванаха капсулата с помощта на автоматичната ръка-манипулатор „Канадарм“.

Вчера възникна проблем с GPS системата на кораба, който възпрепятства приближаването му към станцията. Грешката в навигацията беше бързо отстранена и всичко мина гладко при втория опит.

„Дракон“, зареден с близо 2,5 тона товари и оборудване, излетя в неделя от космическия център „Джон Кенеди“ близо до Кейп Канаверал в щата Флорида. Оттук тръгнаха мисиите на Аполо към Луната, както и космическите совалки в периода 1981-2011 година.

Шестчленният екипаж на станцията ще приеме нова пратка в петък, този път от Русия.

След закъснялото пристигане на „Дракон“, астронавтите трябва да го отворят колкото е възможно по-скоро, за да разтоварят 40 мишки от борда му. Животните са част от експеримент за зарастване на рани.

Източник: БТА

 
 

Четири сериала: гледахме ги вместо вас, ето какво мислим

| от chronicle.bg |

Все повече наградите „Еми“ изглеждат по-интересни от „Оскар“-ите заради множеството добри сериали, които се появяват на малкия екран с качествена режисура, добър сценарий и блестящ актьорски състав.

Затова и мнозина застават все по-често пред екрана, за да следят новите продукции на Netflix, FOX и HBO. Пролетта приближава с няколко нови сериала, за които много се говори – предимно в САЩ и във форумите.

Ние вече се запознахме отблизо с четири от тях и ето какво мислим за тях.

 
 

Началото на „La La Land“ през iPhone-a на Деймиън Шазел

| от chronicle.bg |

„La La Land“ обира награди като стой и гледай, а в събота предстоят и Оскарите.

Филмът, естествено, получи и известно количество критики. Лайтмотивът в тях е, че Райън Гослинг и Ема Стоун не танцуват и пеят като истински актьори в мюзикъл. Разбира се, възможно е играта на Гослинг и Стоун нарочно да е такава. Със сигурност обаче режисьорът Деймиън Шазел не е подценил мюзикъл мотивите във филма си.

Появи се видео от репетициите на началната сцена на филма, което Шазел заснема със своя iPhone. То показва усърдната репетиционна работа по парчето на магистралата в Лос Анджелис. На пресъздадена снимачна площадка актьорите изиграват сцената, а ние можем я да видим редом с оригинала.