Ориент Експрес : Раждането на един мит

| от |

Германският кайзер Вилхелм Втори имал любим проект: железница, която да свързва Османската империя с Европа. Така през 1903 започва строежът на багдадската железница – трасето на прочутия „Ориент експрес“, разказва Дойче веле.

В края на 19-ти век Османската империя губи все повече влияние и власт. Европейските вестници пишат за „болния човек край Босфора“. През 1898 султан Абдулхамид Втори решава да модернизира необятната си империя, която все още се простира от Черно до Червено море и Персийския залив. Замислена е нова железопътна линия, която да свърже Багдад с Истанбул и така – с цяла Европа. Чрез багдадската железница Османската империя разчитала да се свърже с европейските индустриални нации.

orient express

Германия – любим партньор на османците

На 18 октомври 1898 в Истанбул пристига човекът, на когото се разчита да подпомогне реализацията на тази идея: германският кайзер Вилхелм Втори. По онова време османците не са били в състояние сами да осъществят намеренията си – имали са нужда от пари и от специалисти, които да прокарат дългото 1 600 км трасе, преминаващо през труднодостъпни участъци.

Така се стига до тържественото пристигане на кайзера, който слиза в Истанбул от борда на кораба си „Хоенцолерн“ и е посрещнат с 21 топовни изстрела. Както германците, така и Османската империя използват обстоятелството, за да демонстрират открито близкото си партньорство. Без да я афишират официално, британците също дават благословията си за осъществяването на проекта. Строителството на багдадската железница е било от голямо политическо значение и всяка велика сила играе своята собствена игра.

Германците обаче се явяват най-любимият партньор на османците, тъй като не мислят за териториални придобивки, а само за икономическа експанзия и достъп до суровини. Освен това приятелството е дългогодишно: още от 1882 г. германски офицери се занимават с обучението на османската армия.

И ето, че идва редът на гигантския проект за новото железопътно трасе. Османската империя има спешна нужда от тази модернизация, тъй като е почти безнадеждно изостанала от развитието на своето време. На прага на 20-и век конете, камилите и мулетата все още са били основното превозно средство за хора и стоки. Превозът на товари или военни части от едната част на империята до другата отнемал месеци.

orient-express-in-poland-02

Строителството трае 37 години

Дойче банк, която трябвало да осъществява финансов надзор над строителството, се колебаела да поеме високия риск. Вилхелм Втори обаче, който е въодушевен от идеята за багдадската железница, принуждава банкерите да приемат ангажимента. И строителството започва през 1903 година от град Коня, докъдето стигали железопътните релси по онова време. Германските инженери и строители се залавят за работа в един изключително труден планински район – с дълбоки пропасти и надморски височини, стигащи до 3 700 метра. Там те изграждат тунели и мостове и отстраняват всевъзможни други пречки.

Наред с техническите проблеми строителството се забавя и по други причини – през 1908 започва бунтът на младотурците, които свалят султана, след това избухва Първата световна война, чийто завършек слага край на Османската империя. Така или иначе, строителството продължава интензивно до 1918, по трасето дори успява да премине и един влак, но последните 300 километра остават недовършени. Чак през 1940-та, цели 37 години след полагането на първата копка, багдадската железница е завършена. На мястото на Османската империя вече е Турция, а Германия е на път да въвлече цяла Европа в нова кръвопролитна война. Багдад пък отдавна вече не е османско владение, а столица на кралство Ирак.

 
 

Когато снимките ти попаднат в ръцете на Photoshop-шегаджия

| от chronicle.bg |

Вече сме ви разказвали за Photoshop-факира Джеймс Фридман. Това е онзи забавен човек, който приема молбите на хората буквално и им връща снимки с позиция и чувство за хумор. Е, те рядко отговарят на желанията на потребителите, но това няма значение. Социалните мрежи са луди по Фридман.

За това говори и фактът, че има 873 хил. последователи в Twitter, с които редовно комуникира. В снимки.

Предлагаме ви поредна порция Photoshop-хумор.

 

 

 
 

Този път „Оскар“-ите дискриминират актьорите по възраст

| от chronicle.bg, по БТА |

Американската киноакадемия, учредила „Оскар“-ите, беше обвинена за това, че дискриминира актьорите по възраст, като звездите над 60-годишна възраст рядко са удостоявани със златните статуетки.

Порталът се позовава на най-ново изследване на сътрудниците на университета в Южна Калифорния. Те установили, че от 25-те номинирани филма за „Оскар“-и през последните три години, главният актьор в тях е бил над 60-годишен само два пъти. И в двата случая номинации получил Майкъл Кийтън.

По данни на изследването едва в 22,3 процента от споменатите филми играели и в главни роли възрастни жени.

През месец януари тази година световноизвестният режисьор Джеймс Камерън разкритикува Американската киноакадемия заради нейното предубеждение към масовата култура, припомня сайтът Дедлайн.

 
 

Излиза римейк на „Цар Лъв“

| от chronicle.bg |

Дисни реши – Доналд Глъвър ще играе Симба в римейка на великия „Цар Лъв“. Джеймс Ърл Джоунс пък се завръща в иконичната си роля на Муфаса.

Режисьор ще е Джон Фавро. Миналата година той направи римейка на „Книга за джунглата“. Решено е „Цар Лъв“ да бъде микс от жива игра и 3D анимация.

Доналд Глъвър има много нови проекти през тази година. Той трябва да разработи няколко телевизионни продукции за САЩ, както и да играе Ландо Калрисиан във филма за младия Хан Соло, който в момента се снима. През декември той издаде и третия си албум под псевдонима Чайлдиш Гамбино.

Повече информация за римейка на „Цар Лъв“ предстои.

 
 

Вижте първия трейлър на „Възвишение“ по романа на Милен Русков

| от chronicle.bg |

Ако не сте чели романа на Милен Русков „Възвишение“, сте пропуснали едно от събитията в съвременната българска литература и е добре да поправите пропуска.

През 2012г. писателят е отличен с награда „Златен век“ на Министерството на културата и с Национала награда за литература „Христо Г. Данов“.

Творбата проследява съдбата на един български националреволюционер от Котел в авантюрите му с четата на Димитър Общи преди и след обира в Арабаконак, който води до провала на Вътрешната революционна организация. Романът представя разказ в първо лице ед.ч. и обединява житейска изповед, вътрешен монолог и потока на съзнанието на главния герой Гичо.

По филма има театрална постановка, режисирана от Иван Добчев, в която играят Бойко Кръстанов, Асен Блатечки, Красимир Василев, Ивайло Христов др.

А скоро ще можем да гледаме и кино версията на „Възвишение“ с Александър Алексиев ( „Откраднат живот“), и кукления актьор Стоян Дойчев  в главните роли.

От днес вече има и трейлър. Вижте го: