Отстраненото ръководство на КТБ: Докладът е манипулация

| от |

Цялата общественост целенасочено е заблуждавана през последната седмица за „дупка“ в КТБ в размер на 4,2 милиарда лева. Тази цифра не е избрана случайно – като се извади от нея капиталът, който е в размер на 700 млн. лв., се получава нетен отрицателен капитал в размер на 3,5 милиарда лева – това, което Иван Искров обяви още преди 4 месеца.

Това се казва в открито писмо до медиите, озаглавено „Докладът е поредната манипулация“, на отстраненото ръководство на КТБ АД, подписано от Орлин Русев, Илиан Зафиров, Георги Христов и Александър Панталеев. В писмото си те заявяват, че БНБ си е позволила да внесе в новосформираното Народно събрание под формата на доклад откровени лъжи.

Агенция БГНЕС публикува писмото без редакция:

Кому е било необходимо да се плащат милиони левове възнаграждения на одитори (неизвестно за какво – те нямат одитни ангажименти) и правни консултанти, след като с един поглед в тавана имаме познат резултат? Тиражира се явна лъжа, за да бъде подготвено общественото мнение за обявяването на банката в несъстоятелност и по този начин да бъдат покрити всички преднамерени действия и бездействия по унищожаването й.

Интересно би било да приложат същите тези „принципи“ (непризнаване на законни обезпечения с изключение на ипотеки и залог на цяло предприятие, произволно обезценяване на активи и т. н.) към която и да било друга банка. Резултатът би бил аналогичен.

Този подход цели не само да отблъсне заявилите интерес да оздравят банката частни инвеститори, но е и част от деструктивната кампания по ликвидиране на българските банки и невъзможност за финансиране на българския бизнес.

Конкретно по изложената информация в прессъобщението на БНБ от 27.10.2014 г. – Централната банка не може да отнеме лиценза на КТБ АД и да обяви банката в ликвидация без капиталът да достигне отрицателна величина. След като капиталът дори и към момента е положителен, се прилага нова методика, която позволява доста широко третиране на качеството на портфейла. Одиторите нямат отношение към оценката на кредитите. Те не са извършвали одит. Активите са обезценени според указанията на БНБ и на квесторите с цел капиталът на банката задължително да стане отрицателен. Това ще позволи на БНБ да отнеме лиценза на банката и да подготви определени апетитни активи–вземания за изгодна някому продажба на нищожна цена.

Има десетки фрапиращи случаи, като ще споменем само някои от тях.

Кредити, отпуснати на работещи предприятия, са оценени като перфектни (с 0% обезценка). Тук примери могат да бъдат дадени с водеща верига магазини за бяла и черна техника, авиоремонтен завод, завод за производство на хартия, стъкларски завод. За сметка на това, инвестиционните кредити, отпуснати на техните собственици за придобиване и развитие на същите предприятия, са обезценени от 80% до 100%. При купуване на безценица на дълга на собственика, работещото предприятие ще бъде придобито изключително изгодно.

Кредити, отпуснати на други работещи дружества, са обезценени от 80 до 100%. За разлика от горепосочената схема, собствениците им не са ползвали кредити от КТБ АД за придобиването им. Тук се цели директно да се придобият вземания на банката от дружествата на нищожна цена. В тази група влизат дружества с дългогодишна производствена и кредитна история – много по-дълга от посочените в т.н. доклад 12 месеца, със значителни активи, осъществяващи оперативна дейност и осигуряващи работа на десетки хиляди служители и работници. Така например:

кредитът на един от най-големите винопроизводители, притежаващ изби с дългогодишна история и значителни, ликвидни материални запаси (хектолитри червено и бяло вино с експортно качество) е обезценен изцяло. Дружеството развива успешна дейност и осигурява над 70 души персонал, без сезонните работници.

Кредитът на една от най-големите оранжерии в България, осигуряваща ранни зеленчуци както за вътрешния пазар, така и значителни количества за износ, включително за борсата за ранни зеленчуци в Мюнхен, е обезценен със 78%, въпреки че в полза на банката е учреден залог и на търговско предприятие. Фирмата реализира приходи не само от продажбата на основната продукция, но и от продажбата на електроенергия на НЕК, получена чрез изградената съвременна инсталация за когенерация на енергия. Фирмата е кредитополучател от десет години, осигурява около 100 работници годишно, без сезонните работници, генерирайки трайни постъпления, с които обслужва кредитите си.

вземанията на банката срещу дружество, притежаващо лицензии за газификация на няколко общини в Централна България, е обезценено с 91%, при условие че същото има оперативна дейност от 2007 година. Активите му са заложени в полза на банката, включително и газов терминал, изграден до централна газопреносна мрежа.

кредитът на друго дружество, осъществяващо сходна дейност в Западна България, е обезценен със 70%. Фирмата осъществява дейността си от 2007 година, с постоянен темп на развитие и нарастване на приходите от основна дейност. В дружеството има осигурени 69 работници. В полза на банката е учреден залог на търговското предприятие.

фрапиращ е случаят с дружество, притежаващо активите на една от водещите корабостроителници. Дружеството работи, пред него има добри перспективи за натоварване на мощностите му. Активите на това дружество са заложени в полза на банката. Официално работещите и осигурени служители са над 100. Вземането срещу същото дружество е обезценено със 78%.

Вземането от лизингова компания, оперираща на пазара от 7-8 години, е обезценено на 84%. Дружеството е заложило в КТБ АД всички свои вземания по договори за лизинг (парични и материални), включително и новоизградената в София и пусната в експлоатация през 2013 година най-модерна печатница. Освен че постъпленията от лизинга и печатарското оборудване са заложени, сградите и теренът също са ипотекирани в полза на банката.

не на последно място, следва да се посочи и случаят с един от най-големите търговци на едро на петрол и петролни продукти, който реализира продажби за над 1 милиард лева годишно, без просрочен дълг. Вземането срещу това дружество е обезценено с 65%.

Кредити на стойност близо 1 млрд. лева са обезценени почти на 100%, а срещу тях в полза на банката са заложени и ипотекирани ликвидни обезпечения: една от най-големите спортни зали в град София, най-големият стъкларски завод на Балканите, търговски и развлекателен център в Бургас с РЗП 65 000 квадратни метра, 55 декара и административна сграда на Цариградско шосе, жилищни сгради с акт 16 в атрактивните южни и източни райони на София (кв. Бояна, сградата на „София прес“ и др. подобни), както и в централните части на Пловдив, Варна, Русе, Велико Търново, 7 първокласни хотелски комплекса в най-популярните ни курорти, имоти на първа линия на черноморското крайбрежие.

За двойния аршин в преоценките и неприкритата намеса на определени политико-икономически кръгове може да бъде посочен и следният случай:

Новосъздадена фирма е получила заем за инвестиция. Впоследствие сумата на заема е използвана през компанията-майка за придобиване чрез друго нейно дъщерно дружество на акции от капитала на предприятие за производство на консумативи за тютюневата индустрия. Последното дружество е пряко икономически свързано с най-големия преработвател, производител и търговец на тютюневи изделия в страната.

Заемът към момента е със 150 дни просрочие. Кредитът е бил обявен за предсрочно изискуем още преди поставяне на банката под специален надзор и са били предприети действия за принудително изпълнение. Въпреки това, за този кредит квесторите разпореждат обезценка 0%.

Такива примери не са единични случаи и те ясно доказват характера на целите, поставени от квесторите, чийто избор и дейност се осъществява под надзора и прякото ръководство на БНБ.

Трябва да се каже ясно, че обезценката не е „дупка“, липса или пряка загуба от дейността на банката. Тя е резултат от предположения, че един или друг кредит може да не бъде погасен в бъдеще – напълно или изцяло. Преценката с колко да се обезцени всеки кредит е на квесторите под диктовката на БНБ. Трите фирми, цитирани като одиторски, нямат ангажимент да одитират кредитите, нито да оценяват обезпеченията, а само да „консултират“ квесторите с цел размиване на отговорността. На базата на тези предположения се формира обезценката на кредитите, която директно се отразява като загуба и се изважда от капитала на банката.

Твърдението, че кредитите са обезпечени само на 13%, е абсурдно. БНБ и квесторите субективно не отчитат всички законови възможности – сключените с банката договори за залог на дълготрайни материални активи, стоки в оборот и на склад, залог на вземане, включително и по търговски сделки, което е широко прилагана банкова практика. Те са приели за „валидни обезпечения“ само ипотеки и залог на цяло търговско предприятие. Посочените примери доказват, че стойността и на тези два вида „приемливи“ обезпечения се оценява доста произволно. Кредитите към нефинансови институции (фирми и граждани) са обезпечени над 94,14% към края на м. юни т. г. Голяма част от кредитите са свръхобезпечени – общата стойност на заложените в полза на банката обезпечения е над 9,8 млрд. лв. към края на м. септември 2014 г. (от които – 785 млн. лв. ипотеки, 540 млн. лв. търгуеми ценни книги, 1,104 млрд. лв. материални активи, 474 млн. лв. залог на търговски предприятия, 6,5 млрд. лв. вземания по сметки, банкови гаранции от първокласни банки и по търговски операции и над 500 млн. лв. поръчителства на юридически лица, като последното е винаги допълнително обезпечение).

Осчетоводени са обезценки и на сградите, притежавани от КТБ АД. Не е ясно кой е оценителят и как е избиран, но резултатът е отново драстичен – обезценка с една трета част от стойността им.

Управителят на БНБ си позволи да внесе в новосформираното Народно събрание под формата на доклад откровени лъжи, с които обвинява ръководството на КТБ АД и нейните служители, че „контролните и ръководните органи на банката са прилагали порочни банкови и бизнес практики, като в продължение на години са представяли неверни и подвеждащи финансови и надзорни отчети“. Тези твърдения са абсолютно неверни и оклеветяват членовете на Надзорния и Управителния съвет, както и членовете на Одитния комитет на банката, Специализираната служба за вътрешен одит и избрания и одобрен от БНБ независим външен одитор – КПМГ България ООД.

Банката е била обект на редица надзорни инспекции от БНБ на място, както и на постоянен дистанционен надзор, като всички отчети и доклади са изготвяни и предоставяни в пълно съответствие с действащото законодателство и практики, в надлежните форми, одобрени от БНБ. Всички препоръки на вече споменатите надзорни инспекции са своевременно изпълнявани, което е надлежно документирано чрез вътрешни заповеди, протоколи от дейността на специално сформирани за целта работни групи и решения на управителните органи на КТБ АД за прилагането им. Доказателство за стриктното ни придържане към законовите изисквания е и фактът, че в нито един момент банката или нейни органи не са били санкционирани от БНБ.

КТБ АД е предоставяла всички изисквани от закона и от централната банка справки и информация на ежедневна, седмична, месечна, тримесечна и годишна база. Верността и пълнотата на тези справки и отчети винаги са били задължително проверявани на място при всяка една инспекция на Централната банка.

Всички процедури, политики и правилници на КТБ АД са представяни надлежно в БНБ за сведение и одобрение, в рамките на законовите срокове. Тяхното спазване и прилагане е проверявано при всяка инспекция.

КТБ АД е публично дружество от 2007 г. насам и регулярно е изпращала към Българска фондова борса за публикуване на сайта на борсата цялата налична финансова, както и всяка една друга информация, засягаща съществени страни от дейността й. Това се отнася в особено голяма степен за информация и данни, свързани с качеството на активите й (кредити и други вложения) и текущата й ликвидност.

В заключение ще цитираме международната рейтингова агенция Moody`s, която едва ли може да бъде заподозряна в субективно позитивно отношение към КТБ АД. Тя е извела в началото на доклада си от 30.05.2014 г. (20 дни преди поставянето на банката под специален надзор) следната констатация:

„… рейтингът… отразява солидните ликвидни буфери на КТБ АД и нейната нарастваща и все по-диверсифицирана депозитна база в България. Също така, Корпоративна търговска банка АД досега е успявала да поддържа по-стабилно качество на кредитния си портфейл в сравнение с конкурентите си, с необслужвани кредити (общо класифицирани като загуба и такива с 90 дни просрочие) 1,4% от общия размер на кредитите през м. декември 2013 г.“, се казва в писмото. /БГНЕС

 
 

TUBORG разкрива нова визуална идентичност на глобално ниво

| от chronicle.bg |

Датският бранд Tuborg разкри нова глобална маркетинг кампания под мотото „Open for more”.

Кампанията предлага на младите потребители редица нови елементи, създадени да вдъхновят различни културни общности на различни пазари – в Източна Европа, Русия и Азия. Двете основни теми в кампания 2017 ще бъдат „музика“ и „традиции – от 1880 досега“.

Tuborg_5

Нова комуникация на всички нива (електронна, дигитална, външна, в търговските обекти) следва освежаването на марката, което започна с промяна във визията на всички видове опаковки на Tuborg (малка и голяма стъклена бутилка, кен, PET).

Тази промяна е първата от 2012 година насам и представлява изцяло нова иконография на бранда с нова цветна схема на логото, включваща сини елементи, които да отличат Tuborg пред повечето „зелени“ брандове. Дело е на дизайнера Turner Duckworth, който е запазил и обновил и някои съществуващи елементи – в един по-динамичен и младежки дух.

Вече е активен и новият сайт на марката. 

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.

 
 

Няма да повярвате на колко години са!

| от chronicle.bg |

Холивуд винаги е 21 години! Или поне така изглежда – след операции, грим, тренировки и алхимия. Ето няколко звезди с постоянен брой свещи върху тортата.

Но на колко години са всъщност едни от най-големите актриси в света? Не е прилично да се питата такива неща, разбира се. Те обаче вкарват достатъчно усилия, за да не се притесняват, когато ги питат така.

И така – едни от най-младоликите на екрана. Или поне част от тях . Галерията ни съдържа само жени, които ще ви очароват и изненадат. Често това, което ни подмладява най-много, е щастието!

 
 

#Fusionable: Посрещаме лятото с цялостен аутфит от магазин Fusion

| от Рада Копрева |

Сега имате възможността да посрещнете лятото с цялостен аутфит по ваше желание, осигурен от магазин Fusion! В периода 22 март – 05 април 2017 година можете да се запознаете с най-новите тенденции от световноизвестни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Diesel, Converse и Superdry в магазин Fusion в Serdika Center, да развихрите въображението си и да спечелите нови дрехи за страхотни летни моменти.

За кампанията говори Рада Копрева – млада Instagram звезда, която разбира от дрехи и не се страхува да пробва.
Ето и нейните впечатления от #Fusionable:
Да, признавам се за виновна. Обичам да пазарувам дрехи. Аз съм от онези, които наричат шопинга „терапия“ и които изпитват неподправено удоволствие от купуването на нови дрехи.
И все пак, до момента не ми се беше случвало истински да се развълнувам от шопинг кампания.

#Fusionable на магазин Fusion обаче се оказа истинско предизвикателство за спокойния сърдечен ритъм. Не се случва често магазин, който е представител на световно известни марки като Pepe Jeans, GAS, Lacoste, Converse и Superdry, да стартира кампания, която дава шанс на всеки да изглежда страхотно, носейки цялостен аутфит по собствен избор.

Fusion ще раздаде три ваучера на свои клиенти. Всеки един от тях носи стойност, която е достатъчна за да може човек да се облече от глава до пети в магазина така, както му харесва.

#Fusionable обича да облича и се фокусира върху хора, за които облеклото има значение. Като мен…
фешън, кифла

Когато дадете на една жена възможността да се облече както пожелае, може да сте сигурни, че тя ще лети по ескалаторите на мола с 200 конски сили. Когато влязох във Fusion, положих всички налични усилия да се представя „професионално“ и да се държа на ниво, като истински фешън маниак, който е виждал всичко и не се впечатлява от нищо, но уви… Нямаше как да скрия, че всъщност треперя от вълнение като пред първа среща с някого, когото ужасно харесваш – много превъзбуда, малко срам…Помните как е.

Само дето пред мен не стоеше също толкова притеснен младеж, а парче приказка, някак претворена в реалността: магазин с всичко, за което съм си мечтала. Дрехите и обувките съчетаваха не само страхотни, свежи цветове, а и бяха в крак с всички модни тенденции за идния сезон. Fusion предлага не само ежедневни дрехи и обувки, но и по-спортни, а по стелажите вече стоят плажни артикули, които ни надъхват за летния сезон.

 

фешън, кифла

Влюбих се в дрехите с лека и проветрива материя, с които обичам да глезя тялото си, както и във вечните дънки. По навик плахо попитах за по-малки размери, защото структурата на тялото ми не е особено епична и понякога се случва да хлътна по някоя дреха, след което продавачът да ме отпрати към детския щанд.

Не и тук. От моя размер имаше както рокли, така и блузи и къси панталони! Хукнах към пробните, все едно ме гонеше големия лош вълк, а там вече ме очакваше всичко, което щях да пробвам- две рокли (Superdy), два чифта къси панталони (Pepe Jeans и Superdy), две блузи (Pepe jeans и Superdry) и един абсолютно наложителен за всеки пролетен и летен сезон чифт бели маратонки на завинаги любимата Pepe Jeans.

 

фешън, кифла

Имах леки съмнения, че нещо друго, освен роклите и обувките, ще ми лепне така, че да се харесам веднага, но voila! Отново останах приятно изненадана. С всеки от четирите комплекта, които си бях избрала, се чувствах стилна, обгърната в комфорт и носеща собствената си индивидуалност. Можех да нося дрехите от тази пробна в най-различни варианти чак до октомври. Мотах се в магазина сигурно часове. Не исках да свалям дрехите от себе си. Нали познавате онези моменти, в които сякаш някакъв невидим пъзел се нарежда и всичко е точно такова, каквото трябва да бъде, а вие не смеете да мръднете, за да не го развалите?

Такъв беше престоят ми в магазина. Правенето по сто снимки с всичко, което си бях избрала пък се оказа квинтесенцията на истинското ми петъчно удоволствие.

Благодарение на кампанията #Fusionable, един от тези…всъщност дори всички комплекти дрехи (разбира се, и обувките!) могат да си останат мои. Затова ако имате нужда от развлечение и от обогатяване на гардероба…

Правилата на играта са прости: избери най-готините дрехи от магазин Fusion, Serdika Center, снимай се с тях и качи снимката в Instagram или Facebook с хаштаг #Fusionable и хаштагове на марките, с които си облечен, и се тагни от магазина. На 07 април ще бъдат избрани 3-ма късметлии, които ще спечелят награда, с която да обновят изцяло гардероба си!