Няколко тъжни истини

| от |

Днес 57 милиона деца по света не ходят на училище, а 250 милиона не се научават да четат и пишат, въпреки че посещават учебно заведение в продължение на 4 години, пише Дойче веле. Дали в скоро време ще ни достигнат и по-добри новини?

0,,15685608_303,00

57 милиона деца по света не ходят на училище, а 774 милиона възрастни са неграмотни, като най-ощетени са жените и момичетата в селските региони и в развиващите се страни. Това става ясно от последния доклад на ЮНЕСКО за образованието по света, носещ името „Обучение за всички“. „На фона на тези данни е почти сигурно, че до 2015-та организацията няма да успее да постигне целите, които си бе поставила“, казва Паулине Розе, която от 2011 насам работи по доклада.

Напредък има в предучилищното обучение

Програмата на ЮНЕСКО „Обучение за всички“ е една от най-мащабните в своята сфера. При приемането ѝ през 2000-та година на Световния образователен форум в Дакар, 164 държави се ангажираха с шест големи цели в областта на образованието. Сред тях бяха по-добър достъп до предучилищното и основното образование, намаляване наполовина на броя на неграмотните и равни шансове за обучение за мъжете и за жените. Оттогава насам ЮНЕСКО периодически проверява какво е постигнато и обобщава данните в годишни доклади.

„Напредък има най-вече при достъпа до образование“, казва Барбара Малина, която отговаря за образованието в германската комисия към ЮНЕСКО. Доказателството: от 2000-та година досега предучилищното обучение е разширено значително. „Преди 14 години само една трета от децата по света са получавали предучилищно образование, докато днес половината посещават детска градина или специални предучилищни занятия“, разказва Малина пред Дойче веле. Освен това броят на децата, които не са можели да посещават основно училище, е намалял наполовина.

Голяма част от подобренията са постигнати в първите години след форума в Дакар – оттогава насам особено развитие не се наблюдава. Броят на младежите, които не ходят на училище, е намален от 1999-та насам с 31%, т.е. на 69 милиона. Но от 2007 промени почти не са настъпили. Броят на възрастните неграмотни е спаднал с 12% от 1990-та, от 2000 досега обаче – само с 1%.

Акцентът: учение, учение, учение

Това, че много държави са далеч от постигане на поставените цели до 2015 се дължи най-вече на положението на учителите и на качеството на преподаването, заключават експертите на ЮНЕСКО. Поради това в тазгодишния им доклад акцентът е върху необходимостта от учене. „250 милиона деца по света не се научават да четат, да пишат и да смятат, макар половината от тях да са посещавали училище в продължение на 4 години“, обяснява Барбара Малина, според която това е един от най-тревожните изводи в доклада. Тя посочва още, че най-засегнати в това отношение са африканските държави южно от Сахара.

Много държави по света изпитват остър дефицит на учители. От организацията посочват, че за да могат всички деца да получат основно образование, би трябвало до 2015-та година да бъдат назначени към пет милиона учители.

От ЮНЕСКО изтъкват, че качеството на обучението е тясно свързано с качествата на учителите и на преподаването. В тази връзка в доклада се обръща внимание на това, че в много региони учителите имат нужда от по-добра подготовка и възможности за усъвършенстване, по-лесен достъп до учебния материал и достойно заплащане. „Именно в селските райони и в развиващите се страни трябва да бъдат въведени специални стимули, за да бъдат привлечени учители“, казва Паулине Розе – например чрез допълнителни хонорари или безплатни квартири. В държави като Бангладеш и Гамбия благодарение на това вече са постигнати първите успехи.

А след 2015-та?

Проблемите в образованието обаче далеч не са запазена марка само на страните от Африка и Азия. Индустриалните държави също трябва да положат повече усилия, и то най-вече по отношение на образованието за мигранти, става ясно от доклада. „Учителите трябва да бъдат подготвяни за преподаването на материала на групи, които в определена степен са онеправдани. До такава специална подготовка обаче се стига рядко“, завява Барбара Малина. В Германия например в момента училищата са изправени пред предизвикателството да интегрират в процеса на обучение учениците с увреждания. Учителите също така трябва да обръщат по-специално внимание на децата с миграционен произход.

„Още отсега е ясно, че след 2015 година ще трябва да бъдат поставени нови цели в сферата на образованието“, смята Барбара Малина. От ЮНЕСКО настояват, че въпросът за обучението трябва да продължи да играе голяма роля. Пределно ясно е, че между образованието, борбата срещу бедността, здравеопазването и демократизацията има тясна връзка. „Смята се, че благодарение на по-доброто образование на майките през последните 20 години е бил спасен животът на над два милиона деца под 5 години“, казва Барбара Малина.

 
 

WIZZ GO – нова ценова категория от Wizz air

| от CHR Aero |

Wizz Air, най-голямата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа, пусна нов продукт. “WIZZ Go” е допълнителна опция към съществуващата “WIZZ Plus” (преди:”Plus Fare“) пакетна оферта, предлагаща по-голяма гъвкавост за пътниците.

Двете “WIZZ Go” и “WIZZ Plus” предлагат на клиентите намалена пакетна цена над базовата “Basic Fare” (за билет и малък салонен багаж), сумата от допълнителни услуги, ако се купят отделно и по-бърз процес на резервация.

Новата “WIZZ Go” е създадена за практични клиенти, които търсят ниски цени, отлични и стойностни оферти, и ползват най-популярните продукти и услуги на WIZZ. “WIZZ Go“ включва голям салонен багаж, 23 кг чекиран багаж и избор на място (с изключение на първия ред и местата с повече пространство за краката).

Wizz Air “WIZZ Plus” предлага дори повече допълнителни услуги и клиентите могат да се възползват от по-голяма гъвкавост и максимален комфорт по време на цялото пътуване: от момента на резервация на билета онлайн, до пристигането до избраната дестинация. „WIZZ Plus“ включва 32 килограма чекиран багаж, голям ръчен багаж, регистрация на летището, WIZZ Flex опция за промяна на датата на пътуване, избор на място (включително на първия ред и с допълнително пространство за краката), качване с предимство (също позволява вземане на допълнителна малка лична вещ на борда).

Kлиентите на WIZZ могат да запазват места за всички над 450 линии, на wizzair.com избирайки “WIZZ Go” и “WIZZ Plus”.

Джордж Михалополус, търговски директор на Wizz Air, каза: “Създадохме WIZZ Go за нашите практични клиенти, които не искат да се тревожат за избора на място и багаж. Това е междинно предложение, което ще се хареса на пътниците ни, които искат повече от базова тарифа, но не и целия продукт, включен в WIZZ Plus. Тъй като нашите клиенти имат различни желания, ние правим всичко възможто, за да излезем с продукт, които им отговаря най-добре.”

 
 

Бременната Ирина Шейк в сцената с грънчарство от филма „Призрак“

| от chronicle.bg, по boredomtherapy.com |

Един от най-лесните начини да направиш една реклама гледаема е да включиш малко плът. Никой няма против малко плът. Във видеото на Шейк има много.

То е реклама на списание Love. Всеки декември списанието прави секси видеа като рекламен подход. На 1 декември те показаха видео с модела на Victoria’s Secret Бела Хадид, която играе фитнес инструктор.

 

На 2 декември е ред на друго ангелче на фирмата за бельо – бременната Ирина Шейк. Тя преви римейк на сцената от филма „Призрак“, Деми Мур върти грънчарско колело заедно с духа на покойният си приятел Патрик Суейзи.

 

 
 

Книга на седмицата: „Другият сън” от Владимир Полеганов

| от chronicle.bg |

Ученият Стивън Хокинг предупреди преди дни, че живеем в най-опасното време за планетата. Какво обаче ще се случи след това? В близкото бъдеще, когато технологиите са заели още по-голяма част от живота ни, работата се върши единствено на екрани, малки роботчета почистват домовете ни, а природата се е оттеглила от света наоколо?

Действието в „Другият сън” на Владимир Полеганов се развива именно в близкото бъдеще, когато все повече разчитаме на технологиите за всичко в живота си. След странен телефонен разговор млад мъж се озовава в непознат свят, в който постепенно се появяват странни предмети и хора. Непознатият свят не е приказен, той е чужд и различен. Героят се опитва да вкара в познатите форми всичко, което вижда, въпреки че то не напомня на някоя от тях.

Разказът се води така, сякаш четящият е наясно с начина, по който се развива всекидневието в този нов свят и всичко се подрежда като пъзел – парче по парче, което читателят трябва да прецени къде да сложи.

Специфична характеристика на романа на Владимир Полеганов е липсата на абзаци – читателят потъва в потока от мислите на героя, като постепенно навлиза в неговия странен свят, проследява лутанията на паметта му и опитите да конструира от хаоса реалност.

„Другият сън” е определян като психологически роман, маскиран като фантастичен. Той предлага невероятно пътешествие навътре във въображението и си играе със способността на читателя да отговаря на въпроси, които никога не си е задавал.

Владимир Полеганов е завършил клинична психология и творческо писане в СУ „Св. Климент Охридски”. Носител е на наградата за къс разказ „Рашко Сугарев”. През 2015 година разказът му „Птиците” е включен в антологията Best European Fiction на издеателство Dalkey Archive Press. Негови творби са публикувани в престижни български и чуждестранни издания. Автор е на сборника с разкази „”Деконструкцията на Томас С.”

 
 

Първият старт на ракетата Falcon 9 след аварията е предвиден за 16 декември

| от chronicle.bg |

Първият старт на тежката ракета-носител „Фалкон-9″ на американската компания SpaceX след септемврийската авария, е предвиден за 16 декември, предаде ТАСС.

Агенцията цитира съобщение на телекомуникационната компания „Иридиум комюникейшънс“, която възнамерява да изведе с ракетата десет съобщителни спътници от ново поколение.

Ракетата ще бъде изстреляна от базата на ВВС Вандерберг в щата Калифорния в 12:36 часа по времето на Западното крайбрежие на САЩ /22:36 ч. българско време/.

„Фалкон-9″ трябва да достави спътниците на ниска околоземна орбита.