Новият премиер споделя представата на Ердоган за мястото на Турция в света

| от |

Тулай Карадениз от Ройтерс

Като темперамент изглеждат напълно различни, но деликатно говорещият нов министър-председател на Турция и мъжът, когото заменя – избрания за президент Реджеп Тайип Ердоган, споделят обща визия за Турция, основана на решимостта им да върнат предишната й слава. 

Външният министър Ахмет Давутоглу ще бъде обявен за нов председател на управляващата Партия на справедливостта и развитието /ПСР/ тази седмица и ще стане министър-председател, след като Ердоган се закълне като първия пряко избран държавен глава на 28 август. 

Назначаването на Давутоглу, който дължи голяма част от политическия си успех на Ердоган, е още един знак, че най-мощният лидер на Турция не възнамерява особено да отслаби властта си върху ежедневното управление на страната, след като стане президент – пост, който досега беше в голямата си част церемониален. 

Но Давутоглу, учен и теоретик по външна политика, който години наред съветваше правителството зад сцената преди да стане външен министър, в последните години се изяви като силен политик. 

55-годишният сунит помогна за формиране на визия на ПСР като партия, доминираща на политическата сцена, съчетавайки национализъм, ислямизъм и идеологически подход във  външната и вътрешната политика, според Шабан Кардаш от намиращия се в Анкара Център за Близкоизточни стратегически проучвания. 

„Давутоглу предлага много интересно съчетание от идеология и реализъм. Идеализъм не означава само ислямизъм; повече от това е“, казва Кардаш. 

„Възстановяването на турската и османската идентичност е голям стимул и тук имат доста общо с Ердоган.“

Давутоглу произнесе реч в родния си град Коня по време на предизборната кампания за местните избори през март, когато Ердоган изгуби гласа си и беше принуден да почива, и тя изглежда е била изпит за Давутоглу с оглед бъдещата му роля. 

В разпалената реч, която като стил подхождаше повече на политическия му ментор, Давутоглу обрисува картина на всемогъща Турция, помагаща на потиснатите по света, застанала лице в лице със заговори и предателство. 

„Ако всички се обедините и тази нация застане зад нас, никой не може да спре нашия марш. Те няма да могат да ни спрат. Те няма да могат да спуснат турското червено знаме“, каза той, а хиляди го аплодираха. 

Разбиранията на Давутоглу за вътрешната и външната политика до голяма степен бяха изложени в книгата му „Стратегическа дълбочина“, издадена през 2001 година. Тя набляга на необходимостта Турция да приеме миналото и да възобнови дълго пренебрегвани регионални отношения. 

Като съветник на Ердоган по външната политика, той играеше ключова роля в преговорите между Сирия и Израел и се смята за архитект на близките отношения на Турция с палестинската ислямистка групировка Хамас, което направи Анкара за известно време важен преговарящ. След като стана външен министър през 2009 година усилията му за изглаждане на отношенията се засилиха в тогава възхваляваната политика на „нулеви проблеми със съседите“.   Но Арабската пролет и войните в съседните Ирак и Сирия разбиха на пух и прах тази политика и навлякоха критики, че Турция не е неутрална в конфликта между религиозните общности. 

Явната й подкрепа за „Мюсюлмански братя“ на сваления президент на Египет Мохамед Морси остави Турция без дипломатически връзки с най-многобройната нация в арабския свят и скарана с арабските държави в Залива, чиито инвестиции помагат на Турция да просперира през последното десетилетие. Силните й призиви за намеса с цел сваляне от власт на сирийския лидер Башар Асад и политиката на отворени граници, която позволява на бежанците да напуснат, но на чуждестранните бойци да влязат, сега изглежда са погрешни, защото Асад се задържа здраво, а ислямските бойци представляват по-голяма опасност за стабилността в региона. 

„Смятам, че в международен план има разбиране, че турската външна политика се е провалила. Давутоглу вече не е деликатно говорещият човек, с „нулеви проблеми“, какъвто беше“, казва европейски дипломат в Анкара. 

В интервюта Давутоглу силно възразява срещу окачествяването на Близкия изток като „тресавище“. Той вижда мисията на Турция като такава за рецивилизация на регион, който някога е бил люлка на цивилизацията. 

„Ще работим ден и нощ, докато поддръжниците на колониализма не се махнат от Близкия изток. Ще запалим голям пламък на хуманност в Близкия изток, който наричат „тресавище“, каза той в реч по-рано тази година. 

Представители на правителството и коментатори отхвърлят внушенията, че външната политика на Турция – от Сирия до Египет, е в подкрепа на някоя религиозна общност, или пък наивна, и казват, че се основава на твърди принципи. 

Ибрахим Калън, един от висшите съветници на Ердоган по външна политика, отрича тази политика да е изолирала Турция, но миналата година каза, че ако беше така, това щеше да е „достойна самота“. 

„Когато се опитваш да следваш принципна политика с основни нравствени норми, това те лишава от известна гъвкавост. В турската политика виждам дългосрочно мислене“, казва Кардаш. 

Въпреки че е дълбоко уважаван в редиците на ПСР, скептиците се чудят дали Давутоглу отговаря на очакванията на твърдото ядро привърженици да поведе партията към по-силно мнозинство, което ще е нужно на Ердоган на парламентарните избори следващия юни, за да постигне целта си за промяна на конституцията и превръщането на президентството в изпълнителна власт. 

Баща на четири деца, женен за гинеколожка, Давутоглу е сред тези, получили пост от благодарните поддръжници на Ердоган за това, че той стана президент, а хората го поздравяват, повтаряйки „министър-председател, министър-председател“. 

Все още обаче същестувва усещането, че той ще се държи „за полата“ на Ердоган, който даде да се разбере, че ще упражнява пълните си правомощия на своя нов пост дори и според сегашната конституция. 

„Давутоглу няма да попречи на Ердоган да доминира до следващите избори“, казва Диба Нигар Гьоксел, главен редактор на политическо списание. 

Анализаторите не очакват големи промени в политиката при управлението на Давутоглу, който говори английски, немски и арабски и чиито виждания, поне известните на обществеността, съответстват на тези на Ердоган. 

Нова конституция, напредване по кюрдския мирен процес и борбата с „паралелната държава“ – термин, използват от Ердоган за мрежата на бившия му съюзник, сега живеещ в САЩ ислямски проповедник Фетхуллах Гюлен, са сред приоритетите, посочени от Ердоган при оповестяване на номинацията на Давутоглу. Но напред има неспокойни води. 

Икономическият растеж, който бе в основата на успеха на ПСР повече от десетилетие, се забавя, а е вероятно да се чуят и по-силни призиви за по-здрави мерки, за да се удържи хаосът покрай южната граница с Ирак и Сирия. Според Гьоксел успехът на Давутоглу ще зависи до голяма степен от ролята, която ще играе – на първа или втора цигулка. 

„Ако се създаде система за работа с президента до следващите избори или нова конституция, тогава защо не? Но ако е начело на правителството през идните пет години, това е друг въпрос“, казва тя. /БТА/         

 
 

Suzuki Ignis: от града, през неолита, до Възраждането

| от |

На пръв поглед Suzuki Ignis попада в спорно добрата категория „симпатичен автомобил“.

Това може да не звучи обидно, но представете си цял живот да ви наричат „симпатичен“. Нито един път „красив“, нито един път „уникален“, нито един път „превъзходен“. Самочувствието ви едва ли ще хвърчи в облаците.

Затова подхождам към Suzuki Ignis с амбицията да видя този автомобил отвъд симпатичното. Персоналната ми симпатия се ражда от визуалната му прилика с първия ми автомобил, ексцентрична Mazda Demio, и от особено приплеснатата задница. Само японци могат да създадат такава задница, в това няма съмнение.

Докато се отправям към центъра на София, веднага става ясно, че шофирам един много сгоден градски автомобил.

Градското шофиране е удоволствие – нещо, което редовните шофьори знаем, че в последно време е сериозно предизвикателство. Задръстванията и малоумните шофьори са си факт, но когато човек се сблъсква с тях зад стъклото на един приятен, елегантен интериор, всичко се понася по-лесно.

интериор, кола

 Другото градско достойнство на Ignis е паркирането.

Едно време се чудех как така 10-годишни деца шофират гаргантюански пикапи в американските филми, докато не установих, че в Щатите почти всички коли са автоматик. По същия начин смятам, че и второкласник може ловко да маневрира с Ignis, заради добрата задна камера за ясна видимост и габаритите, които позволяват вмъкване на изключително тесни места. Дължината му е 3,7 метра, а радиусът на завиване е само 4,7 м, което го прави изключително маневрен.

Ловко вкарвам Игнасио между два спрели гиганта на улица „Париж“. След час в офиса се връщам в него, за да потегля към избраната дестинация.

Необходимо е да спомена, че въпросната дестинация е малко особена. Тръгваме към неолитно селище „Тополница“, което се намира до известното с европейския си вид село Чавдар. По пътя става ясно, че управлението на Игнасио се случва с лекота – както на пътя, така и извън него. За това ще стане дума по-късно.

Поведението му на асфалта е достатъчно стабилно и сигурно, за да го класира като удачен избор за дълго извънградско пътуване.

Много полезно допълнение са системата за предупреждение за напускане на лентата и класическия автопилот. Завоите на Гълъбец, които обичайно предизвикват стомаха ми да се свие като ощипан таралеж, се понасят доста прилично. Пъргаво, с изобилие от пасивни и активни елементи за сигурност, шофирането на Ignis става все по-увличащо.

кола, сузуки

Когато стигаме до мястото, където ще спим, изживявам лек шок. Подготвена съм за неолитните условия, но съм пропуснала, че колибата ни има един метър свободно преминаващ вятър между покрива и наровете, одрани котки по столчетата и тоалетна – клекало на километър и половина. Оставяме Игнасио да червенее красиво на хълма на неолитното селище, малко под параклиса, и се опитваме да се приспособим към къщата ни за вечерта. Пропуснах да спомена, че денят е рожденият ден на съпруга ми и съм решила, че ще му спретна хипервълнуваща изненада, за която той по пътя закачливо пита да не би да съм решила да спим в някоя плевня. Е, да. Понякога шегата е вярна.

IMG_5994

Към 11 ч. вечерта установяваме, че единственото живо същество в радиус от 10 км, е автомобилът, а когато лягаме на наровете, романтиката бързо бива поставена под въпрос заради ураганния вятър, който блъска главите ни в сламата.

След бърза преценка на ситуацията с огромно облекчение и с обещание, че ще се върнем в „Тополница“ през лятото с компания, потегляме към Копривщица. Тук трябва да споменем, че на вратите на Ignis гордо стои надписа Made in Japan – гарант за високо качество, а моделът има 5 звезди за безопасност от Euro NCAP. Таблото е изключително опростено, което ми харесва, тъй като се изпотявам от вида на твърде много копчета, а големият сензорен дисплей по средата е доста приятен.

Докато се движим към Копривщица по тъмно, слушаме саундтрака на „Twin Peaks“.

Леко се вкарваме във филма, очаквайки вместо надписа „Копривщица“ някак да видим табелата от шапката на сериала.

Докато луната се показва иззад облак на Audrey`s Dance, стигаме до меката на българското гостоприемство в най-чистия му вид, паркираме (разбира се, безпроблемно) Игнасио на една от тесните улички и отиваме да празнуваме рожден ден в „Дедо Либен“, където местни хора пеят народни песни и танцуват хора, демонстрирайки толкова естествен патриотизъм, че биха засрамили всеки наричащ себе си „патриот“ в политиката и извън нея.

сузуки

Нощта преваля и слънцето се хързулва над Копривщенските поляни, в двора на хазяите ни тича пекинез, спали сме на вятър под 120м/сек и светът е чудесен. Предимно защото днес ще тестваме офроуд възможностите на Ignis. Казват, че са подходящи за лека разходка „по нивата“ и за живущи в ниско-планински квартали през зимата, но някак имам чувството, че малкият може повече.

Изкарвам го на въпросните поляни.

Оказва се, че благодарение на високия просвет, Игнасио може почти безпроблемно да се придвижва по леко пресечен терен, включително пасбищна нива.

сузуки

Асистентът при спускане и потегляне при наклон помага за офроуд частта и с ръка на сърцето мога да кажа, че Ignis може да накара повече от половината кросоувъри, които са два сегмента над него да се червят от срам.

сузуки

Кросоувър дизайн, дръзки дизайнерски решения (ама наистина, погледнете тази задница) и ниско тегло, Ignis е завидно добър градски автомобил с „още нещо“. Той не претендира за някакви изключително-невероятно-мега-гига-хипер качества, но е чаровен и комфортен градски пичага с опция да отведе неговия шофьор – вероятно също градски пичага, извън града и извън пътя.

IMG_6012

Когато го връщам в шоурума на Сузуки, се случва немислимото – изгубвам се в София.

Все пак съм жена. Навигацията, която до този момент винаги съм възприемала като най-ненужната джаджа, която може да съществува под слънцето, се оказва спасителен инструмент, който ме отвежда до желаната дестинация, и то през място, до което не бих отишла по друг повод – столичният квартал „Христо Ботев“, където по стените на постройките има надписи като „Мангал рапер“, а аз шофирам по улица „Мими Балканска“.

сузуки

Връщам Ignis с кал по стените и гумите и леко погалвам трите дизайнерски резки до страничното огледало, които ми напомнят за началото на „Джурасик парк“ . Ще се видим отново.

 
 

Opel OnStar с над 21 000 спешни обаждания

| от chronicle.bg |

Автомобилите на Opel със система OnStar на борда се движат по пътищата вече от около 18 месеца.

В момента всеки втори нов Opel в Европа е оборудван с тази новост. Системата за персонална комуникация и мобилни услуги предлага функции като автоматично повикване при катастрофа, автомобилна диагностика, помощ при откраднат автомобил и Wi-Fi точка за достъп, осигуряваща великолепна свързаност. През последните 18 месеца Opel OnStar вече регистрира над девет милиона осъществени контакти и взаимодействия, около половината от които чрез смартфони или с приложението myOpel.
Сега абонатите на системата Opel OnStar могат да очакват и допълнителни услуги като хотелски резервации1 или търсене на свободни места за паркиране2 с помощта на служител на OnStar.

Към края на годината, Opel планира да предлага услугите на системата OnStar в 33 държави в Европа и на 23 езика. Двама потребители на системата, които са изпитали предимствата на ангела-хранител OnStar и могат да споделят своите впечатления от първа ръка са Пола и Джон от Англия.

opel
Нещо, което започва като най-нормално пътуване за Пола и Джон изведнъж се превръща в кошмар. На връщане от екскурзия до Корнуол, Пола разбира, че всички главни пътища са затворени и тя не успява да открие алтернативен маршрут. В същото време Пола и Джон трябва да се върнат вкъщи бързо, тъй като Джон трябва да вземе лекарството си. Когато Джон получава епилептична криза, Пола натиска бутона за спешно повикване и служителят на OnStar Кевин Борбидж веднага уведомява службите за спешна помощ. “Никога не съм получавала толкова добро обслужване от някого на другия край на телефонната линия. Личното им отношение беше блестящо, просто фантастично,” споделя Пола.
От лятото на 2015 година, централата на Opel OnStar е получила над 21 000 спешни обаждания като направеното от Пола.
Но реакцията при спешни случаи е само една от многобройните новаторски функции, които правят шофирането по-безопасно и комфортно. Сега служителите на OnStar вече могат да помогнат и с намирането и резервацията на хотел или с откриването на най-подходящото място за паркиране на автомобила. И двете услуги, които бяха стартирани с премиерата на новия Opel Insignia, ще се предлагат и за всички останали модели на марката – от ADAM дo Zafira и ще разширят богатата гама от услуги на системата за персонална комуникация и мобилни услуги с високоскоростна точка за Wi-Fi достъп до интернет с 4G/LTE връзка3.

В допълнение към това OnStar ще предложи и още една нова услуга за ограничаване на стреса, свързан често с търсенето на подходящо място за паркиране.

Потребителите на OnStar имат възможност да се свържат със служител на системата, който да ги насочи към най-подходящото за тях място за паркиране, като точното му разположение ще бъде изпратено директно в навигационната система. Tази услуга се извършва чрез Parkopedia – един от основните доставчици на услуги за паркиране.

 
 

Най-добрите корици на албуми на Марая Кери

| от chronicle.bg |

Днес една от емблематичните певици на нашето време, Марая Кери, навършва 47 години – достойна възраст, зад която стоят много неща.

След дебюта си през 1990г Марая Кери става първата певица, която оглавява американската класация Billboard Hot 100 със своите сингли пет поредни пъти.

След брака си с президента на Колумбия Рекърдс Томи Мотола през 1993.  тя утвърждава позициите си на най-успешната певица на компанията. Според списание Billboard  тя е най-успешният изпълнител на десетилетието в САЩ.

След развода си с Томи Мотола тя решава сама да поеме контрол върху имиджа и музиката си, включвайки елементи на хип хоп в песните си. Популярността ѝ спада, а по-късно напуска Колумбия Рекърдс.

Марая изживява тежко тези събития емоционално и физически. Друг удар за певицата е неуспехът на филма и новия ѝ албум, носещи името Glitter. През 2002г. тя подписва договор с Айлънд Рекърдс и през 2005г. отново си възвръща челните места в поп музиката.

През 2000г. на церемонията по връчването на Световните музикални награди Марая Кери е обявена за певицата с най-много музикални продажби за хилядолетието. Тя има най-много сингли, оглавили първите места на класациите – 18. Тя е носител на 5 награди Грами, освен това е единственият изпълнител с шестнадесет статуетки от Световните музикални награди.

Марая Кери притежава петоктавен диапазон.

И независимо от приказките, които се говорят по адрес на визията и личния й живот, тя е събитие в историята на музиката.

И ви черпим с 10 нейни корици, в които си заслужава да изплакнете понеделнишките си очи.

 
 

„Евробет“ пусна нов продукт на българския пазар – „5 от 11″ НА ЖИВО!

| от РЕКЛАМНА ПУБЛИКАЦИЯ |

Истински пролетен дух и голяма доза адреналин получиха играчите на „Евробет“, след като компанията пусна своя най-нов продукт – числовата игра „5 от 11″ НА ЖИВО. Това е една от най-разтърсващите новости в историята на родната развлекателна индустрия. За първи път числата се теглят „на живо“ на всеки 5 минути от атрактивни момичета. Играта е достъпна онлайн на www.eurobet.bg и в букмейкърските пунктовете на „Евробет“.

5 неща, които ще превърнат „5 от 11″ в любима игра:

1. Тегления на всеки 5 минути, всеки ден – НА ЖИВО!
2. Динамична игра, представяна от КРАСИВИ МОМИЧЕТА!
3. Максимална печалба - 1 МИЛИОН ЛЕВА!
4. Игра с бързи темпове и атрактивни КОЕФИЦИЕНТИ!
5. Три игри в ЕДИН ТАЛОН!

„5 от 11″ се играе с талони, върху които са отбелязани числата от 1 до 11. Във всеки талон има три игри, а играчът може да избира как да познава числата – „с точен ред“, „без точен ред“ или „супер игра“. Минималният размер на залога е 0,60 лева, а максималният – 5 000 лева. Тегленията на „5 от 11″ се осъществяват чрез механична сфера, поставена в специално студио.

Страхотните момичета на „5 от 11″ Ви очакват 7 дни в седмицата, 15 часа в денонощието – от 08:00 ч. до 23:00 ч.

РЕКЛАМНА ПУБЛИКАЦИЯ