Новите робини на Катар

| от |

Подготовката за Мондиал 2022 в Катар върви с пълна сила. Новините за загинали работници от чужбина обаче възмущават цял свят. Всъщност там чужденците са жертва на експлоатация от много по-отдавна. Не само по строежите, пише Дойче веле.

C6CAN7_2420619b

През 2010-та година стана ясно, че Световното първенство по футбол през 2022-ра ще се проведе в Катар. От деня, в който започнаха строителните дейности по стадионите, до днес при трудови инциденти в емирството са загинали най-малко 1200 строителни работници от Индия и Непал. Този факт, както и лошите трудови условия предизвикаха възмущение в цял свят. Според един актуален доклад на „Амнести интернешънъл“ обаче, в Катар чуждестранните работници са жертва на експлоатация от много по-отдавна и то съвсем не само по строителните площадки. Правозащитната организация е провела проучване за условията, в които работят домашните помощнички в страната. От него става ясно, че те получават твърде ниски заплати, работят по 100 часа седмично, почти нямат почивка или свободни дни, страдат от недоспиване, както и от унижението и насилието, упражнявани от техните работодатели.

Чужденците, ангажирани в Катар като чистачки, готвачки, бавачки, шофьори и градинари, са общо над 130 000. От тях 84 000 са жени. Повечето са от Южна и Югоизточна Азия.

Насилието като традиция

Проучването на „Амнести интернешънъл“ е направено между октомври 2012 и март 2013. Както става ясно от разказите на 52-те жени, участвали в него, побоищата и всякакви други посегателства спрямо тях се оказват едва ли не традиция. Една индонезийка например имала не само рани от пробождания с нож, но и белези от гореща ютия. Три от жените пък признали, че са били изнасилени. „Тези изнасилвания рядко се оповестяват. Жените се боят, че могат от жертви да се превърнат в обвинеями, тъй като нерядко ги упрекват в непристойно поведение“, обяснява в интервю за Дойче Веле Регина Шпьотл, експертка на „Амнести интернешънъл“ за Катар.

Допитване с 52 участнички няма как да е представително, но въпреки това сведенията напълно съответстват на действителността“, подчертава Шпьотл. В посолствата на страни, от които произхождат наетите работници, всяка седмица постъпват десетки жалби. Катарската фондация за борба срещу търговията с хора например е рeгистрирала през 2013 между 200 и 300 оплаквания месечно.

Агенциите набират кадри в родните им страни с измамни обещания за розово бъдеще, след което ги предоставят на катарски семейства. Засегнатите често дори не могат да прочетат договорите, написани на арабски. А след като пристигнат в страната, стават подвластни на т.нар. „Спонсорски закон“ (съществуващ и в други арабски страни), съгласно който всеки имигрант трябва да има гарант, а това по правило е работодателят. „На базата на този закон новопристигналите са буквално обречени да служат на работодателя си“, казва Шпьотл. Тъй като без разрешението на гаранта те нито могат да сменят работата си, нито да напускат страната – ако го направят, подлежат на санкции. Но и без този закон правното им положение е пределно слабо: в Катар принципно има Кодекс на труда, но той не важи за домашните помощници.

Правителството обещава подобрения

Поради това от „Амнести интернешънъл“ настояват Кодексът на труда да обхване и работещите в домакинствата. Както и за отмяна или поне за основна преработка на „Спонсорския закон“. Жените, които бягат от своите работодатели, не бива повече да бъдат възприемани като престъпнички. И още – домашното насилие да стане наказуемо.

Правозащитната организация отдавна е наясно с унизителното отношение на Катар и други държави от Персийския залив към чуждестранните работници, но очевидно оказваният до момента натиск спрямо правителствата в тези страни не е бил достатъчен. Промени не са настъпили дори и след като стана ясно колко лоши са условията, в които се работи на строителните обекти за Световното първенство.

„Единственото, което предприе правителството на Катар, бе да удвои броя на инспекторите, които проверяват как се прилага трудовото законодателство. Това е стъпка в правилната посока, но тя в никакъв случай не е достатъчна“, смята Шпьотл. Тя казва, че катарското правителство се е запознало с актуалния доклад на „Амнести интернешънъл“ за ситуацията на домашните помощници и е обещало да вземе мерки. До момента обаче това не се е случило.

 
 

Анимираната симфония на живота

| от chronicle.bg |

Кратката форма в киното е обект на внимание от хиляди режисьори и аниматори по света.

Днес пък е петък – ден като никой друг. Затова ще ви покажем „Symphony no. 42″ – една късометражка, която ни представя 47 нерационални сцени за връзката между човек и природа.

 

Symphony no. 42 from Reka Bucsi on Vimeo.

 
 

Най-злите мъже в модерното кино

| от |

Едно клише гласи, че добрите момичета харесват лоши момчета. А лошите момичета… те също харесвали лоши момчета. Ако разгледаме това клише малко по-обширно, можем спокойно да кажем, че антагонизмът като цяло е най-малкото любопитен за хората. И доста харесван.

Тъмните страни от характера привличат хората така, както светлината привлича насекомите. Те се приближават все повече и повече, за да виждат по-добре, докато не се опарят. Или не изгорят.

Седмото изкуство не остава по-назад в тази тенденция. От по-стандартните филми, борещи се с доброто и злото, през задължителните супергерои, до обширните и силно многопластови модерни шедьоври, киното на новия век може да се похвали с антагонисти, за които злото е станало понятие с много по-дълбок смисъл.

В последните години, в голяма част от хубавото кино лошият властва. Антагонизмът е издигнат почти в култ, който привлича многолюдни почитатели от всякакъв пол и възраст. Сложността и харизмата на лошото, облечено и поднесено чрез великолепна актьорска игра от едни от най-големите имена в киното, е едно от нещата, които правят добрите филми, това, което са.

В навечерието на Оскарите ние сме събрали за вас каймака на най-лошите. Онези мъже в модерното кино, от които ни е страх и печелят адмирации, заради това, че ни карат дори да се подмокрим понякога.

В галерията горе.

 
 

„La La Land”, Мерил Стрийп и още 7 интересни факта преди „Оскар”-ите

| от chronicle.bg |

Освен към изравнения с „Титаник“ и „Всичко за Ева“ рекорд на мюзикъла „La La Land“ с 14 номинации и рекордната 20-а актьорска номинация за Мерил Стрийп, ви предлагаме поглед към още няколко любопитни факта за тазгодишните участници в надпреварата за „Оскар“:

Мат Деймън, номиниран в качеството си на продуцент на „Манчестър до морето“, е едва третият след Уорън Бийти и Джордж Клуни, получавал номинации в категориите за актьор, сценарист и филм.

Дензъл Уошингтън, който изпълнява главната роля и е режисьор и съпродуцент на лентата „Огради“ („Fences“), е едва седмият след Уорън Бийти, Кевин Костнър, Клинт Истууд, Брад Пит, Леонардо ди Каприо и Брадли Купър с актьорска номинация и номинация за най-добър филм за една и съща продукция.

– С времетраене от 7 часа и 47 минути документалната лента „О Джей: Произведено в Америка“ е най-дългият номиниран филм в историята на наградите „Оскар“.

Кевин О’Конъл („Възражение по съвест“) и Анди Нелсън („La La Land“) си поделят рекорда с по 21 номинации за звуков мишунг, откакто от 1961 г. в категорията се обявяват индивидуални претенденти. Кевин О’Конъл е човекът с най-много номинации за „Оскар“, без нито една спечелена награда на Академията. Анди Нелсън е печелил два пъти награда „Оскар“.

– Тази година за първи път в историята на наградите има номирирани чернокожи изпълнители във всички актьорски категории. Рекордните четирима чернокожи режисьори са номинирани в категорията за пълнометражен документален филм. За 84-и път в историята на наградите няма номинирана жена в категорията за най-добър режисьор.

– На номинация в категорията за най-добър филм са имали право 336 игрални филма в сравнение с 305 миналата година. Предложение за категорията най-добър чуждоезичен филм са изпратили 85 държави.

– Церемонията за наградите „Оскар“ се излъчва по телевизията по целия свят. Американската киноакадемия е издала повече от 1600 акредитации на журналисти за тазгодишната 89-а церемония. Звездите ще позират на червения килим пред повече от 70 фотографи.

 
 

14 кинодейци на косъм от „голям шлем“

| от chronicle.bg |

Няма по-голямо постижение в Холивуд от това да получиш статуетка на четирите най-големи церемонии. Става въпрос за Еми, Грами, Оскар и Тони (EGOT).

С такава висота могат да се похвалят хора като Лайза Минели, Упи Голдбърг, Барбара Стрейзънд, „Магьосникът от Оз“ и други.

Ние събрахме 14 личности, които са на косъм, само на една награда разстояние от постигането на „голям шлем“ в кино индустрията.