Новата класа на Китай

| от |

В Китай постепенно възниква една нова средна класа. Трудно е тя да бъде точно дефинирана, защото са доста различни представите за това кои спадат към нея. Същевременно социалните предизвикателства пред тази класа растат, пише Дойче веле.

Китайците, които водят децата си на съботни и неделни забавления в големите градски молове, трябва да разполагат и със съответните средства, за да платят за услугите. Освен средства, те трябва да разполагат и с кола, за да стигнат до търговския център, а ако прекарват цял следобед в него, това е недвусмислено свидетелство, че са от по-състоятелните.

Проучванията, посветени на китайската средна класа, са насочени най-вече към нейните потребителски навици. Пазарът за потребителски стоки и услуги расте стремително. Потенциалът за чуждестранните продукти е голям, но и местната конкуренция става все по-сериозна. Паралелно все по-голямо значение придобиват някои нови сектори: културната и развлекателната индустрия, грижите за здравето, за възрастните, възможностите за образование и квалификация. Тези данни се потвърждават и от консултантската фирма „Ernst & Young“ с констатацията, че търсенето на здравни услуги и на възможности за образование расте значително. „Разходите за телекомуникационни услуги, култура и развлечения ще растат два пъти по-бързо от разходите за хранителни продукти“, сочат прогнозите на фирмата.

Кой спада към средната класа?

Различните проучвания обаче дават различни отговори на въпроса кой действително принадлежи към средната класа. Експертите от консултантската фирма „McKinsey“ правят разлика между широката маса с доходи между 9000 и 16 000 долара на домакинство годишно и по-добре платената средна класа с 43 000 долара годишен доход. Статистиката за 2013 сочи, че към първата група се числят 54 процента, а към втората – 14 на сто.

Според прогнозите както на „McKinsey“, така и на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, до 2022 втората група би трябвало да се превърне в мнозинство. Големият въпрос е обаче какво мислят тези, които биват причислявани към средната класа – дали самите те се чувстват част от нея. Един от факторите е притежаването на собствено жилище, но макар мнозина от дефинираната от „McKinsey“ група да са собственици на дом, те не се възприемат непременно като представители на средната класа, защото доходите им не са достатъчно високи.

По-показателно от абстрактните числа е това, което едно китайско семейство от средната класа може действително да си позволи. В общи линии става дума за следното: модерно собствено жилище, най-малко един автомобил, достатъчно средства за добро училище за детето, средства за медицинско обслужване, пътуване в чужбина на всеки две години, а два пъти в годината – няколкодневна екскурзия из страната.

От изключение – към норма

Средната класа допринася за структурните промени в китайската икономика и за форсираното от правителството все по-интензивно заселване в градовете, което на свой ред стимулира разрастването на средната класа. Преустройството на икономиката изисква повече вътрешно потребление, а урбанизацията постоянно генерира нови потребители. Укрепването на сектора на услугите на свой ред предоставя нови възможности на средната класа. И ако в края на 90-те години средната класа все още се явява феномен на големите развити градове, междувременно тя пуска корени и в по-малките населени места.

Проблемите, които изпитват представителите на средната класа в Китай, са свързани най-вече със стабилността на икономиката, перспективите за бъдещето, пречките пред вътрешната миграция и все по-осезаемото замърсяване на околната среда. Те не разбират защо на трудовия пазар връзките играят по-голяма роля от квалификацията, и защо ако се преселят в друг град, биват възприемани като жители второ качество. Вероятно затова се получава така, че все повече китайци от средната класа се решават да потърсят късмета си в чужбина – явно там виждат по-добро бъдеще за децата си. И ако по-рано сред водещите мотиви за емиграцията е било осигуряването на по-добро образование за потомството, сега вече на преден план излиза желанието да се живее в незамърсена околна среда, както и недоволството от политическите и икономическите перспективи в Китай.

 
 

Пенелопе Крус ще играе Донатела Версаче в тв сериал

| от chronicle.bg, по БТА |

Холивудската прима и носителка на „Оскар“ Пенелопе Крус ще се превъплъти в Донатела Версаче. Можем да я видим в новия сезон на популярния сериал „Американска криминална история“.

Телевизионният сериал ще бъде посветен на загадъчното убийство на брата на Донатела Версаче. Джани Версаче е и основател на легендарната модна къща . Той ще бъде озаглавен „Версаче: Американска криминална история“.

Десет серийната поредица под режисурата на Райън Мърфи ще излезе на екран през следващата година. Мърфи вече засне един сезон на сериала, посветен на спортиста О’ Джей Симпсън. Тази продукция беше удостоена с награда „Еми“ в категорията най-добър мини-сериал.

 
 

Невинен ли е О Джей Симпсън

| от chronicle.bg |

Съдебният процес срещу О Джей Симпсън дефинира цяло едно поколение.

Сериалът за делото срещу него се оказа едно от най-значимите телевизионни заглавия за изминалите две години. Очевидно обаче с епизодите не се изчерпва темата за съдбата на спортиста.

Discovery Channel ще постави под въпрос всичко, което мислим, че знаем за делото срещу О Джей Симпсън. От 24 март можете да гледате документалната поредица „Невинен ли е О Джей Симпсън“. Епизодите са озвучени от носителя на награда „Еми“ и активист Мартин Шийн.

Сериалът преразглежда всички налични доказателства и подновява разследването на убийството на Никол Браун Симпсън.

Какво ще видите в епизодите

Предаването включва ексклузивни интервюта със семействата на убитите Никол Браун Симпсън и Рон Голдман. Епизодите хвърлят светлина върху уликите, които са убегнали на следователите. Анализират се и всички етапи на първоначалното разследване.

Всеки едночасов епизод разследва нови възможности и теории за това какво наистина се е случило преди повече от 20 години на 12-и юни 1994 г.  в Лос Анджелис, САЩ. Припомня се всичко от скандалната гонитба на О Джей Симпсън с автомобила му Форд „Бронко“ до обновените данни от съдебните лекари, ДНК анализите и изследването на потенциалното оръжие на убийството.

„Обвинението на О Джей Симпсън бележи повратен момент в съдебната система на САЩ. Затова приемането на нови теории за случая може да се окаже трудно за много от нас. Причината е, че това, което открихме би противоречало на общоприетите вярвания и възприятия в страната. В действителност няма как да забравим делото, но от друга страна фактът, че никой не носи отговорност за убийството на Никол Браун Симпсън и Рон, води до цялостното му преразглеждане, въпреки усещането, че всички подробности около него са повече от известни“, коментират от Discovery Networks.

„Невинен ли е О Джей Симпсън“

Сериалът проследява бившия съдебен психолог от полицейското управление на Лос Анджелис, САЩ д-р Крис Моханди и сержанта от Род Айлънд Дерик Левасър, които обединяват усилия с частния детектив от Далас Уилям Диър.

Диър е посветил 21 години от живота си в събиране на решаващи нови доказателства, които биха могли да разкрият извършителя на престъпното деяние. Разследващите взимат под внимание всички детайли около делото на О Джей Симпсън от началото до неговия край. Те се натъкват на интригуващи нови доказателства и теории за убийството на Симпсън и Голдман.

Документалната поредица„Невинен ли е О Джей Симпсън“ можете да гледате всеки петък от 24-ти март, от 22:00 ч., по Discovery Channel.

 
 

Продават въздух от концерт на Адел

| от chronicle.bg, по БТА |

Австралиец се опитва да продаде въздух от концерта на Адел в Аделаида. Въздухът е бил пакетиран в найлонови пликчета, съобщи в. „Уест Острелиън“.

„Грабнете къс история за вашата колекция за Адел“ – пише Шон Макдона към офертата си в Ибей. – Всеки истински фен трябва да притежава такъв въздух. Много изгодно предложение“.

Началната цена на пликче с въздух е 14,95 австралийски долара (около 20 лева).

Концертът на Адел в Аделаида беше на 13 март. Публиката й беше от 70 000 души. Една от фенките й преживя нещо незабравимо, когато певицата я изтегли на сцената, за да пеят заедно.

 
 

Пускат Айфон в нов цвят с чудесна кауза

| от chronicle.bg |

Вече може, да си купим Айфон в червено. Той е факт и има много добра причина за това. Епъл и преди е пускал червени устройства със същата цел.

Средствата от червения айфон ще отидат за благотворителност. Конкретно, парите ще помогнат в борбата срещу болестта СПИН. Новината беше съобщена заедно с представянето на нов, по-малък Айпад Про. Таблетът е по-мощен, притежава по-ярък дисплей, както и нова по-ниска цена. Той има и нови апове, най-важният от които изглежда е „Apple Clips“. Той позволява комбинирането на снимки и видеа в клипче за споделяне.

Ще можем да поръчаме червеният Айфон от 24 март натам. Той ще се продава в нормален и голям размер.

„Откакто започнахме колаборацията си с (RED) (червено – от англ. ез.) преди 10 години, клиентите ни са допринесли значително в борбата срещу СПИН“, казва Тим Кук. „Настоящият телефон с разкошен червен цвят е най-големият ни (RED) продукт досега.“

Изпълнителният директор на (RED) Дебора Дугън споделя: „Емъл е най-големият корпоративен дарител на Global Fund със 130 милиона долара.“