Норвегия и Финландия планират жп линия между арктическите си региони

| от |

За Chronicle.bg от Kirkenes и Rovaniemi Atle Staalesen / Thomas Nilsen

Налице е все по-оживена дискусия в Хелзинки за евентуално изграждане на железопътна линия през финландска Лапландия до арктическия бряг на Норвегия, каза финландският посланик в Норвегия Маймо Хенриксен на конференция в Киркенес. Водещи политици и индустриалци във финландската столица все по-усилено обсъждат евентуален железопътен проект между Финландия и Норвегия. Линията ще бъде връзка не само между арктическите води и скандинавските пазари, но също така и с пазарите в Централна Европа, добави тя.

henrikssonmaimo-atles

Посланикът подчерта необходимостта от ново двустранно финландско-норвежко партньорство в Арктика с основен акцент върху транспорта и логистиката. Също така, Европейският съюз следва да бъде включен активно в процеса, добави тя.

Идеята за нова жп линия между Финландия и Норвегия е тема на разговори от няколко години. При посещението си в Норвегия през 2012 г., президента на Финландия Sauli Niinistö посочи Арктика като важна точка в дневния ред в разговорите с норвежките си домакини. По това време, няколко предпроектни проучвания посочиха важността на проекта.

Един от най-вероятните маршрути за новата линия ще бъде между финландския град Рованиеми и Киркенес на брега на Баренцово море. Тази линия ще бъде с дължина 550 км и струва до 3 милиарда евро, от които до 800 милиона евро на норвежката страна. Според първите анализи тази линия още със старта си ще генерира трафик от минимум 40 жп композиции дневно само в едната посока.

Коментирайки железопътните планове, Марти Хаал от Баренцовия център в Рованиеми, казва, че за идеята активно се лобира не само в Хелзинки, но и в Брюксел.

„Има силен интерес към този проект в Северна Финландия“, твърди той, добавяйки, че регионалните власти в Лапландия активно лобират за инициативата пред финландския министър-председател и Министерството на външните работи.

Според Хаал, планирането на проекта трябва да започне сега, за да бъде завършен за 10-15 години. Той смята, че до 20 на сто от инвестициите в проекта могат да бъдат покрити от финансиране от ЕС.

Линия между арктическите региони на Финландия и Норвегия е една страхотна идея, казва норвежката министърка на транспорта Марит Армстад.

arnstadmaritregjeringen.no_

Тя потвърди, че е готова да се потърсят средства за нови железопътни инфраструктурни проекти в региона на Баренцово море.

Според Микко Ниини, президент на компанията Aker Arctic, в момента тече „огромна дискусия“ във Финландия за възможността за изграждане на железопътна линия до брега на Арктика.

Ако бъде построена, новата жп линия ще отвори нов маршрут за износ на големите оператори на мини в северната част на Финландия. Докато алтернативния маршрут през залива Ботния и Балтийско море е все по-натоварен с кораби, износът през норвежко арктическо пристанище ще осигури безопасен и отворен достъп до световните пазари.

Според Клаус Бергерсен, бизнес експерт на Norwegian Barents, финландско-норвежката железница може да служи не само за износа на финландската руда, но също така и за внос на втечнен природен газ. За Норвегия, железопътна линия до Киркенес ще има важни положителни последици за региона и ще превърне града в основен логистичен хъб.

Позицията се споделя от Одгеир Даниелсен, лидер на Северното партньорство за транспорт и логистика NDPTL със седалище в Хелзинки. „Линията между Рованиеми и Киркенес би дала възможност да се направи жп връзка между Арктическия регион и Централна Европа“., смята той.

В Рованиеми министър-председателят на Финландия Юрки Катайнен заяви, че такава линия трябва да бъде приоритет, но заяви, че трябва да се анализира норвежко или руско пристанище да бъде използвано за жп връзката с Лапландия.

„Тази линия е важна за бъдещото развитие на Финландия, но ние все още не знаем дали тя ще бъде печеливша“, каза още Юрки Катайнен.

jyrki_k

Той иска тази връзка с Норвегия да бъде внимателно проучена, но също така се спомена, че друг възможен вариант би могъл да бъде връзка към Северния ледовит океан през Русия.

Железопътна връзка от Рованиеми до Киркенес ще струва около 3 милиарда евро“, казва Тимо Раутаахоки, главен изпълнителен директор на Лапландската търговска камара.

Лапландия притежава богати рудни находища и нови мини вече са в процес на разработване на около 150 километра северно от Рованиеми.

„Свързване на нови миннодобивни райони северно от Sodankylä с железопътната линия ще струва около 350 милиона евро,“ казва Раутахоки. Той подкрепя идеята за свързване на Финландия с норвежкото пристанище с жп линия, но подчертава, че това е огромно икономическо предизвикателство. „Финландия няма пари, така че трябва да се намерят други начини за финансиране“ казва той.

Друга възможност е железопътна връзка от Финландия през Сала с връзка към съществуващата руска железопътна мрежа до Мурманск, основното пристанище на Русия на север.

Достъп до Северния ледовит океан означава бърз достъп до пазарите в Азия.

„За финландската икономика, регионът на Арктика – Русия и Норвегия, по-специално – представляват все по-голям пазар, в който Финландия се радва на конкурентно предимство“, каза премиерът Юрки Катайнен по време на конференция за Арктика в края на миналата година.

Той също вижда огромен пазар за Финландия в ръста на корабоплаването в Арктика, който достигна 50% за последната година.

„Финландия има дълги традиции и водещ опит в зимната навигация. Финландия има за цел да стане водещ експерт в морската индустрия и корабоплаването. Финландските компании вече активно участват в проекти за разработване на арктическите морски зони.“, каза Юрки Катайнен.

 

 
 

Facebook тества инструмент за изобличаване на фалшиви новини

| от chronicle.bg |

След новината, че Германия има намерения да глобява Facebook за всяка фалшива новина, която се завърти в мрежата, от компанията явно са решили да се справят с проблема и в момента тестват филтър за фалшиви новини в Германия.

Политиците в Германия се опасяват, че разпространението на фалшиви новини може да се отрази на предстоящите наесен федерални избори.

Немците планират пътя, по който да вървят фалшивите новини така: когато системата за проверка на фактите на Facebook отчете една новина като фалшива, потребителите ще бъдат изпратени на Correctiv, неправителствена новинарска организация със седалище в Берлин. Ако даден елемент се счете за неверен, той ще бъде маркиран като „оспорван“, придружен от обосновка, а сайтът ще предупреждава потребителите, преди те да го споделят в социалната мрежа.

Освен това, т.нар. спорни елементи ще се показват по-малко в новинарския поток на социалната мрежа.

Източник: Financial Times

 
 

Най-добрите корици на една легенда

| от chronicle.bg |

Тя не е просто модел, а същинска икона на тази професия. Тя е изпълзяла от провинциално градче до Лондон и е покорила най-грандиозните модни сцени в света. Тя е имала ниско самочувствие в училище.

Тя е известна и с дивия си начин на живот – алкохол, наркотици, партита. Тя получава 4 млн. долара за фотосесия с Calvin Klein. Тя влиза да се лекува от депресия в психиатрична клиника след раздялата си с Джони Деп. И все пак, продължава да обича лошите момчера, втурвайки се във връзка с Пийт Дохърти.

Тя е забъркана в един от най-шумните кокаинови скандали, които историята познава.

Тя е Кейт Мос и днес навършва 44 години.

Вижте в галерията най-добрите снимки от кариерата й.

 

 
 

Красивата дъщеря на Младия папа

| от chronicle.bg |

В последната седмица луксозната модна къща „Бърбъри” обяви за свое ново лице Айрис Лоу. Ако това име не ви говори нищо, то нека ви разкажем за 16-годишната дъщеря на Джъд Лоу и Сейди Фрост.

Модата не и е чужда – най-малкото нейна кръстница е супермоделът Кейт Мос.

Преди година дъщерята на Джъд Лоу, който влезе в ролята на глава на римокатолическата църква в сериала „Младият папа“, се снима за корицата на тинейджърския вариант на Vogue. Тази година тя ще бъде лице на червило на „Бърбъри” – каквито в предишни години са били Кейт Мос, Кара Делевин и Лили Джеймс. Това е първата модна рекламна кампания, в която Лоу се снима.

„Бърбъри” и друг път са се оглеждали сред поколенията на световни звезди за кампаниите си. Преди две години Ромео Бекам участва заедно с Наоми Кембъл в реклама на марката, а миналото лято брат му Бруклин стана лице на британска кампания на „Бърбъри”.

Със сигурност кампанията ще отвори много врати и пред дъщерята на Джъд Лоу.

Вижте в галерията няколко факта от живота й.

 
 

Колко струва откраднатата ви самоличност в интернет

| от chronicle.bg |

Към 20 долара. Десетки милиони хора губят личната си информация през последните години. Но какво се случва след това? Голяма част от тази информация излиза за продан по тъмните кътчета на интернет, по-известни като dark web.

Според това дали към информацията за човека има и данни за кредитната му карта, цените могат да варират от под 1 долар до около 459 долара. Средната цена е 21,35 долара. Както и в стандартния легален интернет пазар, цената на стоката зависи от фактори като качество, надеждност и репутацията на продавача.

Един от продавачите, който предлага открадната информация за 454,05 долара, обяснява цената с думите: „Това са данни изключително на личности с добро кредитно досие (над 720 точки). Можете да ги ползвате, за да си купите кола, къща или каквото си искате. Профилите идват с пълно име, адрес, цялата информация за кредитната карта. Можете да ги ползвате за колкото си време искате.“ Друга скъпа информация (248, 22 долара) е на карта с 10 000 долара лимит.

Евтини карти (2 долара) се продават, когато информацията им може да е оскъдна или невалидна по някакъв начин. „Те са за хора, които имат допълнителен вътрешен достъп до банкова информация“, споделя един от продавачите.

Сайтовете за продажба на самоличности си имат система за навигация и опции като нормален сайт. Трудно е обаче да се прецени качеството на стоката. Понякога продавачите казват откъде са вземи акаунтите, на коя банка са и т.н. Това в никакъв случай не означава, че няма да ви измамят с невалидна или измислена информация.

„Бизнесът с откраднати самоличности може да е много печеливш“, казва Хю Мин Го от Виетнам, който беше осъден през 2015 година на 13 години затвор за подобна измама с 200 милиона открадната профила. Обвинението твърди, че така той е спечелил над 1 900 000 долара.

Дори когато сайтовете за продажба на подобна информация се закрият, на тяхно място се появяват нови.