Норвегия и Финландия планират жп линия между арктическите си региони

| от |

За Chronicle.bg от Kirkenes и Rovaniemi Atle Staalesen / Thomas Nilsen

Налице е все по-оживена дискусия в Хелзинки за евентуално изграждане на железопътна линия през финландска Лапландия до арктическия бряг на Норвегия, каза финландският посланик в Норвегия Маймо Хенриксен на конференция в Киркенес. Водещи политици и индустриалци във финландската столица все по-усилено обсъждат евентуален железопътен проект между Финландия и Норвегия. Линията ще бъде връзка не само между арктическите води и скандинавските пазари, но също така и с пазарите в Централна Европа, добави тя.

henrikssonmaimo-atles

Посланикът подчерта необходимостта от ново двустранно финландско-норвежко партньорство в Арктика с основен акцент върху транспорта и логистиката. Също така, Европейският съюз следва да бъде включен активно в процеса, добави тя.

Идеята за нова жп линия между Финландия и Норвегия е тема на разговори от няколко години. При посещението си в Норвегия през 2012 г., президента на Финландия Sauli Niinistö посочи Арктика като важна точка в дневния ред в разговорите с норвежките си домакини. По това време, няколко предпроектни проучвания посочиха важността на проекта.

Един от най-вероятните маршрути за новата линия ще бъде между финландския град Рованиеми и Киркенес на брега на Баренцово море. Тази линия ще бъде с дължина 550 км и струва до 3 милиарда евро, от които до 800 милиона евро на норвежката страна. Според първите анализи тази линия още със старта си ще генерира трафик от минимум 40 жп композиции дневно само в едната посока.

Коментирайки железопътните планове, Марти Хаал от Баренцовия център в Рованиеми, казва, че за идеята активно се лобира не само в Хелзинки, но и в Брюксел.

„Има силен интерес към този проект в Северна Финландия“, твърди той, добавяйки, че регионалните власти в Лапландия активно лобират за инициативата пред финландския министър-председател и Министерството на външните работи.

Според Хаал, планирането на проекта трябва да започне сега, за да бъде завършен за 10-15 години. Той смята, че до 20 на сто от инвестициите в проекта могат да бъдат покрити от финансиране от ЕС.

Линия между арктическите региони на Финландия и Норвегия е една страхотна идея, казва норвежката министърка на транспорта Марит Армстад.

arnstadmaritregjeringen.no_

Тя потвърди, че е готова да се потърсят средства за нови железопътни инфраструктурни проекти в региона на Баренцово море.

Според Микко Ниини, президент на компанията Aker Arctic, в момента тече „огромна дискусия“ във Финландия за възможността за изграждане на железопътна линия до брега на Арктика.

Ако бъде построена, новата жп линия ще отвори нов маршрут за износ на големите оператори на мини в северната част на Финландия. Докато алтернативния маршрут през залива Ботния и Балтийско море е все по-натоварен с кораби, износът през норвежко арктическо пристанище ще осигури безопасен и отворен достъп до световните пазари.

Според Клаус Бергерсен, бизнес експерт на Norwegian Barents, финландско-норвежката железница може да служи не само за износа на финландската руда, но също така и за внос на втечнен природен газ. За Норвегия, железопътна линия до Киркенес ще има важни положителни последици за региона и ще превърне града в основен логистичен хъб.

Позицията се споделя от Одгеир Даниелсен, лидер на Северното партньорство за транспорт и логистика NDPTL със седалище в Хелзинки. „Линията между Рованиеми и Киркенес би дала възможност да се направи жп връзка между Арктическия регион и Централна Европа“., смята той.

В Рованиеми министър-председателят на Финландия Юрки Катайнен заяви, че такава линия трябва да бъде приоритет, но заяви, че трябва да се анализира норвежко или руско пристанище да бъде използвано за жп връзката с Лапландия.

„Тази линия е важна за бъдещото развитие на Финландия, но ние все още не знаем дали тя ще бъде печеливша“, каза още Юрки Катайнен.

jyrki_k

Той иска тази връзка с Норвегия да бъде внимателно проучена, но също така се спомена, че друг възможен вариант би могъл да бъде връзка към Северния ледовит океан през Русия.

Железопътна връзка от Рованиеми до Киркенес ще струва около 3 милиарда евро“, казва Тимо Раутаахоки, главен изпълнителен директор на Лапландската търговска камара.

Лапландия притежава богати рудни находища и нови мини вече са в процес на разработване на около 150 километра северно от Рованиеми.

„Свързване на нови миннодобивни райони северно от Sodankylä с железопътната линия ще струва около 350 милиона евро,“ казва Раутахоки. Той подкрепя идеята за свързване на Финландия с норвежкото пристанище с жп линия, но подчертава, че това е огромно икономическо предизвикателство. „Финландия няма пари, така че трябва да се намерят други начини за финансиране“ казва той.

Друга възможност е железопътна връзка от Финландия през Сала с връзка към съществуващата руска железопътна мрежа до Мурманск, основното пристанище на Русия на север.

Достъп до Северния ледовит океан означава бърз достъп до пазарите в Азия.

„За финландската икономика, регионът на Арктика – Русия и Норвегия, по-специално – представляват все по-голям пазар, в който Финландия се радва на конкурентно предимство“, каза премиерът Юрки Катайнен по време на конференция за Арктика в края на миналата година.

Той също вижда огромен пазар за Финландия в ръста на корабоплаването в Арктика, който достигна 50% за последната година.

„Финландия има дълги традиции и водещ опит в зимната навигация. Финландия има за цел да стане водещ експерт в морската индустрия и корабоплаването. Финландските компании вече активно участват в проекти за разработване на арктическите морски зони.“, каза Юрки Катайнен.

 
 
Коментарите са изключени за Норвегия и Финландия планират жп линия между арктическите си региони