Норвегия и Финландия планират жп линия между арктическите си региони

| от |

За Chronicle.bg от Kirkenes и Rovaniemi Atle Staalesen / Thomas Nilsen

Налице е все по-оживена дискусия в Хелзинки за евентуално изграждане на железопътна линия през финландска Лапландия до арктическия бряг на Норвегия, каза финландският посланик в Норвегия Маймо Хенриксен на конференция в Киркенес. Водещи политици и индустриалци във финландската столица все по-усилено обсъждат евентуален железопътен проект между Финландия и Норвегия. Линията ще бъде връзка не само между арктическите води и скандинавските пазари, но също така и с пазарите в Централна Европа, добави тя.

henrikssonmaimo-atles

Посланикът подчерта необходимостта от ново двустранно финландско-норвежко партньорство в Арктика с основен акцент върху транспорта и логистиката. Също така, Европейският съюз следва да бъде включен активно в процеса, добави тя.

Идеята за нова жп линия между Финландия и Норвегия е тема на разговори от няколко години. При посещението си в Норвегия през 2012 г., президента на Финландия Sauli Niinistö посочи Арктика като важна точка в дневния ред в разговорите с норвежките си домакини. По това време, няколко предпроектни проучвания посочиха важността на проекта.

Един от най-вероятните маршрути за новата линия ще бъде между финландския град Рованиеми и Киркенес на брега на Баренцово море. Тази линия ще бъде с дължина 550 км и струва до 3 милиарда евро, от които до 800 милиона евро на норвежката страна. Според първите анализи тази линия още със старта си ще генерира трафик от минимум 40 жп композиции дневно само в едната посока.

Коментирайки железопътните планове, Марти Хаал от Баренцовия център в Рованиеми, казва, че за идеята активно се лобира не само в Хелзинки, но и в Брюксел.

„Има силен интерес към този проект в Северна Финландия“, твърди той, добавяйки, че регионалните власти в Лапландия активно лобират за инициативата пред финландския министър-председател и Министерството на външните работи.

Според Хаал, планирането на проекта трябва да започне сега, за да бъде завършен за 10-15 години. Той смята, че до 20 на сто от инвестициите в проекта могат да бъдат покрити от финансиране от ЕС.

Линия между арктическите региони на Финландия и Норвегия е една страхотна идея, казва норвежката министърка на транспорта Марит Армстад.

arnstadmaritregjeringen.no_

Тя потвърди, че е готова да се потърсят средства за нови железопътни инфраструктурни проекти в региона на Баренцово море.

Според Микко Ниини, президент на компанията Aker Arctic, в момента тече „огромна дискусия“ във Финландия за възможността за изграждане на железопътна линия до брега на Арктика.

Ако бъде построена, новата жп линия ще отвори нов маршрут за износ на големите оператори на мини в северната част на Финландия. Докато алтернативния маршрут през залива Ботния и Балтийско море е все по-натоварен с кораби, износът през норвежко арктическо пристанище ще осигури безопасен и отворен достъп до световните пазари.

Според Клаус Бергерсен, бизнес експерт на Norwegian Barents, финландско-норвежката железница може да служи не само за износа на финландската руда, но също така и за внос на втечнен природен газ. За Норвегия, железопътна линия до Киркенес ще има важни положителни последици за региона и ще превърне града в основен логистичен хъб.

Позицията се споделя от Одгеир Даниелсен, лидер на Северното партньорство за транспорт и логистика NDPTL със седалище в Хелзинки. „Линията между Рованиеми и Киркенес би дала възможност да се направи жп връзка между Арктическия регион и Централна Европа“., смята той.

В Рованиеми министър-председателят на Финландия Юрки Катайнен заяви, че такава линия трябва да бъде приоритет, но заяви, че трябва да се анализира норвежко или руско пристанище да бъде използвано за жп връзката с Лапландия.

„Тази линия е важна за бъдещото развитие на Финландия, но ние все още не знаем дали тя ще бъде печеливша“, каза още Юрки Катайнен.

jyrki_k

Той иска тази връзка с Норвегия да бъде внимателно проучена, но също така се спомена, че друг възможен вариант би могъл да бъде връзка към Северния ледовит океан през Русия.

Железопътна връзка от Рованиеми до Киркенес ще струва около 3 милиарда евро“, казва Тимо Раутаахоки, главен изпълнителен директор на Лапландската търговска камара.

Лапландия притежава богати рудни находища и нови мини вече са в процес на разработване на около 150 километра северно от Рованиеми.

„Свързване на нови миннодобивни райони северно от Sodankylä с железопътната линия ще струва около 350 милиона евро,“ казва Раутахоки. Той подкрепя идеята за свързване на Финландия с норвежкото пристанище с жп линия, но подчертава, че това е огромно икономическо предизвикателство. „Финландия няма пари, така че трябва да се намерят други начини за финансиране“ казва той.

Друга възможност е железопътна връзка от Финландия през Сала с връзка към съществуващата руска железопътна мрежа до Мурманск, основното пристанище на Русия на север.

Достъп до Северния ледовит океан означава бърз достъп до пазарите в Азия.

„За финландската икономика, регионът на Арктика – Русия и Норвегия, по-специално – представляват все по-голям пазар, в който Финландия се радва на конкурентно предимство“, каза премиерът Юрки Катайнен по време на конференция за Арктика в края на миналата година.

Той също вижда огромен пазар за Финландия в ръста на корабоплаването в Арктика, който достигна 50% за последната година.

„Финландия има дълги традиции и водещ опит в зимната навигация. Финландия има за цел да стане водещ експерт в морската индустрия и корабоплаването. Финландските компании вече активно участват в проекти за разработване на арктическите морски зони.“, каза Юрки Катайнен.

 

 
 

Когато звездите бомбят снимки

| от chronicle.bg |

Фотобомбите представляват накратко следното – когато човек влезе в кадъра при снимката на друг.

Винаги се получава смешно, но е най-забавно, когато фотобомби правят звездите.

Предлагаме ви в галерията списък със снимки на знаменитости, които „случайно“ се приплъзват в кадъра на друг.

Сред тях можете да видите бивш президент, британската кралица и много актьори и актриси.

 

 
 

Delta airlines възобновява полетите си до Москва

| от chronicle.bg |

Американската авиокомпания Delta airlines отново ще лети от Ню Йорк до летище Шереметиево в Москва, предаде ТАСС, цитирайки летищните власти.

Delta ще възобнови полетите от 27 май с честота пет пъти седмично. Te ще се изпълняват от самолет Boeing-767-300-ER, посочват от московското летище.

Превозвачът спря да лети до Русия през ноември миналата година. Тогава представител на авиокомпанията поясни, че полетите до тази дестинация са сезонни и се прекратяват всяка зима, припомня БТА.

През 2015 година редица авиопревозвачи напуснаха руския пазар и досега не са възстановили в пълен обем услугите си. Преките полети от Москва закриха германските Air Berlin и Eurowings, както и нискотарифният британски превозвач Easyjet. Lufthansa, тайландската Thai Airways International и Finnair пък значително свиха маршрутната си мрежа, припомня ТАСС.

 
 

Сиа без перука

| от chronicle.bg |

От Мадона до Лейди Гага, звездите са известни с всякакви екстравагантности.

Машината за хитове Сиа, която ни даде хитове като „Cheap Thrills“, е известна с това, че се появява на публични места с характерна перука.

сиа

 

Сиа обяснява перуката си така: „Нося я, за да мога да отида до магазина и да си купя маркуч, ако искам. Или ако ми се ходи до тоалетна, а не мога да намеря, мога просто да отбия от пътя, без хората да идват и да ме снимат.“

Певицата беше засечена на международното летище в Лос Анджелис без маскировката си. И разбира се, се случи точно това – дойдоха хора и я снимаха.

 
 

Причината жените да напускат мъжете

| от chronicle.bg, по БТА |

Първата причина, поради която жените напускат мъжете си, са политическите различия, незадоволителният секс идва едва на второ място, разкри проучване.

Изследването е проведено през 2016 година сред потребители на апликация за запознанства и е обхванало 6 842 души. Жените от Великобритания най-често зарязват любимия заради споровете, свързани с Брекзита, а американките – заради бъдещия тогава президент Тръмп.

Третата причина, поради която дамите показват червен картон на партньора, са финансовата му несъстоятелност. На четвърто и пето място идват съответно ревността и липсата на доверие в половинката.

Мъжете изтъкват от своя страна по-земни неща за напускане на избраницата. На първо място те поставят нейното затлъстяване. Едва по-нататък те посочват като причини ревността й, лошия секс и изневярата.