Ноам Чомски: Краят на историята

| от |

Не е приятно да разсъждаваш върху мислите, преминаващи през ума на совата на Минерва, когато на здрачаване се заема със задачата да тълкува ерата на човешката цивилизация, която сега може би се приближава към безславен край.

Ерата започна преди близо 10 000 години в Плодородния полумесец, простиращ се от земите край Тигър и Ефрат през Финикия на източното крайбрежие на Средиземно море до долината на Нил и оттам към Гърция и отвъд. Случващото се в този регион дава болезнени уроци за дъното, което човешкият род може да достигне.

В земите край Тигър и Ефрат в последните години се случват неизразими ужаси. Агресията на Джордж Буш и Тони Блеър през 2003 г., която мнозина иракчани сравниха с нашествията на монголите през 13-ти век, беше още един смъртоносен удар. Той унищожи голяма част от оцелялото население след наложените санкции от Бил Клинтън и ООН върху Ирак, определени като геноцид от известните дипломати Денис Холидей и Ханс фон Спонек, които ги препоръчаха, а след това се оттеглиха в знак на протест. Унищожителните доклади на Холидей и Фон Спонек бяха посрещнати по обичайния начин, по който се приемат нежелани факти.

Една от ужасяващите последици от нашествието на САЩ и Великобритания беше посочена във „визуалното ръководство за кризите в Ирак и Сирия“ на „Ню Йорк Таймс“ – радикалната промяна на Багдад от смесени квартали през 2003 г. до днешните религиозни анклави, попаднали в капана на горчивата омраза. Конфликтите, породени от нашествието, се разпространиха извън страната и сега разкъсват на парчета целия регион.

Голяма част от областта между Тигър и Ефрат е в ръцете на ИДИЛ и на неговата самопровъзгласила се „Ислямска държава“, мрачна карикатура на крайна форма на радикален ислям, чийто дом е в Саудитска Арабия. Патрик Кокбърн, кореспондент на „Индипендънт“ в Близкия Изток и един от най-осведомените анализатори на ИДИЛ, я определя като „ужасяваща, в много отношения фашистка организация, много религиозна, убива всеки, който не вярва в тяхната особено строга форма на исляма“.

Кокбърн посочва и противоречието в западната реакция при появата на ИДИЛ – усилията за прекъсване на напредването й в Ирак наред с други усилия за подкопаване на основния опонент на групировката в Сирия, жестокия режим на Башар Асад. В същото време голяма бариера пред разпространението на чумата ИДИЛ в Ливан е „Хизбула“, омразният враг на САЩ и на съюзника им Израел. И за да стане още по сложно, САЩ и Иран споделят заедно с други страни в този силно конфликтен регион оправданото притеснение от издигането на „Ислямска държава“.

Египет потъна в едни от най-мрачните си дни под военна диктатура, която продължава да получава подкрепата на САЩ. Съдбата на Египет не беше написана на звездите. От векове алтернативни пътища бяха доста осъществими, но нерядко тежка имперска ръка препречваше пътя.

След подновените ужаси в последните няколко седмици не е необходимо да коментирам какво идва от Йерусалим, смятан в далечната история за морален център. Преди 80 години Мартин Хейдегер възхваляваше Нацистка Германия като най-добра надежда за спасяване на славната цивилизация на гърците от варварите от Изток и Запад. Днес германски банкери мачкат Гърция под икономически режим, предназначен да запази нейното богатство и сила.

За вероятния край на цивилизационната ера предвещава нов проектодоклад на Междуправителствения панел за климатичните промени (IPCC), сравнително консервативния наблюдател на случващото се във физическия свят. Изводът в доклада е, че увеличаването на емисиите от парникови газове създава риск от „тежки, повсеместни и необратими последствия за хората и екосистемите“ в идните десетилетия. Светът се доближава до температурата, при която загубата на големия леден щит над Гренландия няма да може да бъде спряна. Наред с топенето на леда в Антарктика, което може да увеличи морското равнище и да наводни големи градове и крайбрежни равнини.

Цивилизационната ера съвпада до голяма степен с геоложката епоха Холоцен, започнала преди повече от 11 000 години. Епохата на плейстоцена продължи 2,5 милиона години. Сега учените смятат, че е започнала нова ера преди около 250 години – антропоцен, периодът, в който човешката дейност има драматични последици за физическия свят. Темпът на промяна на геоложките епохи трудно може да бъде пренебрегнат.

Признак за човешкото въздействие е изчезването на видове, за което сега се смята, че се случва със същия темп като преди 65 милиона години, когато астероид удря Земята. Това е предполагаемата причина за края на ерата на динозаврите, които откриват пътя за размножаването на малки бозайници, а в последствие и на съвременните хора. Днес хората са астероидът, осъждащ голяма част от живота на изчезване.

Докладът на IPCC потвърждава, че „голямото мнозинство“ известни находища на гориво трябва да бъдат оставени в земята, за да се предотвратят нетърпими рискове за бъдещите поколения. В същото време големите енергийни корпорации не крият целта си да експлоатират тези находища и да откриват нови.

Ден преди резюмето си на заключенията на IPCC „Ню Йорк Таймс“ съобщи, че огромни зърнохранилища в Средния запад гният, така че петролните продукти от Северна Дакота да могат да бъдат превозвани с влакове към Азия и Европа. Една от най-страшните последици от антропогенното глобално затопляне е топенето в областите с вечни ледове. Изследване, публикувано в сп. „Сайънс“, предупреждава, че „дори леко повишаване на температурите (по-малко от очакваното в идните години) може да даде началото на топенето на вечните ледове, което от своя страна може да предизвика освобождаването на огромни количества парникови газове, съдържащи се в леда“, с възможни „фатални последици“ за глобалния климат.

Арундхати Рой твърди, че „най-подходящата метафора за лудостта на нашето време“ е ледникът Сиачен, където индийски и пакистански войници се избиваха на най-високото бойно поле в света. Сега ледникът се топи и разкрива „хиляди празни артилерийски снаряди, празни туби с гориво, ледени секири, стари ботуши, палатки и всякакви видове отпадъци, генерирани от хилядите воюващи човешки същества в безсмисления конфликт. И на фона на топенето на ледниците Индия и Пакистан са изправени пред неописуема катастрофа.

Окаян човешки род. Клета Сова. /БГНЕС

 
 

Сериали, базирани на филми

| от |

Качественото кино има навика да се провира дори и през най-малките пролуки, които комерсиалните бомбастични заглавия му оставят. То намира своите почитатели и оставя приятна следа и послевкус в зрителя.

Доброто кино ще съществува, независимо колко комерсиални екшъна и филми за надяждане с пуканки се направят. Същото важи и за добрата телевизия.

В нашата селекция днес двете се срещат. Някъде по средата, където е най-удобно.

Избрали сме шест сериала, които са базирани на шест качествени филма, които ако не сте гледали, е добре да се засрамите.

За останалите – всичко е горе в галерията.

 
 

Tesla с първа зарядна станция у нас

| от chronicle.bg |

Иновативната компания Tesla планира отварянето на първата си зарядна станция в България. Тя ще бъде разположена в Пловдив, става ясно от карта, публикувана на сайта на компанията. Към момента няма информация за датата, към която ще бъде изградена станцията.

Станциите в България е част от коридора, който Tesla изгражда за връзка между Западна Европа с Турция. Supercharger коридорът започва от Загреб и ще минава през България към Одрин.

На 24 април от компанията обявиха, че превръщат зареждането на автомобилите в дори по-голям приоритет, защото вярват, че е важно за тях и за мисията им зареждането да бъде удобно. По тази причина през 2017 година Tesla увеличава двойно мрежата си от зарядни станции, така че шофьорите да не трябва да чакат дълго за зареждане.

Според идеята използването на Sueprcharcher гарантира, че за 30-минутно зареждане ще имате достатъчно заряд, за да стигнете до дестинацията си или до следващата станция. Всички нови модели на Tesla – Model S и Model X, идват със стандартна Sueprcharcher технология. Благодарение на това зареждане, автомобилът може само за 30 минути да получи заряд до 120 kW, което се равнява на над 270 км разстояние.

Все пак най-удобният начин за зарежане е у дома – включвате колата си да се зарежда вечерта и до сутринта ще сте готови за пътуване.

 
 

Пол Верховен снима филм за монахиня лесбийка

| от chronicle.bg, по БТА |

Световноизвестният режисьор Пол Верховен снима в Париж лентата „Пресветата Дева“ за монахиня лесбийка, съобщава сайтът Лайф.

Порталът цитира информация на Саид бен Саид, президент на френската телевизионна копания SBS Productions, която реализира филмовия проект.

Бен Саид е френски продуцент от тунизийски произход, който основава споменатата компания през 2010 година. На страничката си в Туитър кинодеецът показа афиша на бъдещия филм, като уточни, че режисурата ще бъде поверена на Верховен, известен с със заглавия, като „Първичен инстинкт“ , „Робокоп“, „Зов за завръщане“ и др.

Главната роля ще бъде поверена на белгийската актриса Виржини Ефира. Сюжетът се основава на книгата на американската писателка Джудит Браун „Аморални постъпки: животът на монахиня лесбийка в Италия в епохата на Ренесанса“

 
 

Новата Zafira – санбернарът сред автомобилите

| от |

Опознаването на нова кола е като опознаването на човек. Първоначално съдиш по външния вид и си изграждаш мнение въз основа на него. След това влизаш вътре и хвърляш поглед на интериора: той може да кореспондира с екстериора или да е в разрез с него, но мнението ти все още не може да е меродавно, докато не се запознаеш и с поведението: пътно или човешко, то е онова, което те запознава с почти истинската същност на колата/човека срещу теб. След тестдрайва вече (който при хората може да се измери с повече прекарано време и по-дълбок разговор), мнението е почти завършено. Оттам нататък следват малките неща, на които в началото не си обърнал внимание, но с времето започваш да обикваш или ненавиждаш.

Ще опиша фейслифта на третото поколение на германския флагман по реда на опознаването.

Първият поглед беше приятно визуално изживяване: от предната до задната броня Zafira може да се гордее с красива външност.

кола, автомобил, opel zafira

Погледната отвън, обновената Zafira се отличава с по-динамичен дизайн на фаровете, които преливат в по-спортна радиаторна решетка. Така колата изглежда по-широка, а стилът на оформление следва зададения от Astra дизайнерски език, който едновременно се вписва в модерния автодизайн и се отличава от много други марки. Новите LED стоп светлини, които са свързани с хромирана лайсна и завършекът на петата врата със спойлер придават един леко издължен и съответно по-фин и стилен вид на Zafira.

Когато се качвам в колата, доброто впечатление се затвърждава. Zafira може да бъде синоним на просторен интериор – усещането е за пространство почти като в малка всекидневна.

Имате чувството, че може да сложите вътре саксия с фикус, 55-инчов телевизор и средно голям диван и да живеете като богати номади. Благодарение на страничните малки предни стъкла и наклона на предното стъкло, предната част около таблото създава респектиращо чувство за простор. Разстоянието между предните седалки също допринася за комфорта на водача и пътника.

кола, автомобил, opel zafira

Предните седалки са големи и много удобни – нещо, което твърдо се превръща в запазена марка на Opel. Между тях е новата технология на Opel, FlexRail, която позволява подлакътниците и поставките за чаши да се движат, технология, която намалява шансовете за заливане на колата и пътниците с кафе с минимум 80%. И трите реда седалки са снабдени със системата Flex7, като вторият ред е изграден от три отделни седалки, които могат да се движат напред-назад независимо една от друга. Много nice.

Тестваме Zafira навръх Цветница и посоката, която задаваме на навигацията, е Черепишкият манастир. Zafira мазно се плъзга по софийските улици, маневрирането по които със сигурност не е като с полско фиатче, но благодарение на прецизния парктроник и камерата за задно виждане, трябва доста да се потрудите, за да праснете в някоя кофа за боклук.

кола, автомобил, opel zafira

Най-добре обаче Zafira се чувства след табелката на София. Там тя се превръща в голям кораб, който спокойно и уверено се носи по магистралата, без да трепне пред никакви нервни шофьори, нагли бързаци и неподходящо задминаващи тирове. Съвсем очаквано, стигаме до Черепишкия манастир безпроблемно, а там е пълно с хора, венци от жълтурчета, шарени котки, изпуснати на земята върбови клонки и миризма на люляк.

IMG_6233

След като отдаваме на манастира заслуженото и оставаме малко на терасата, на която е пишел Иван Вазов, се връщаме към Zafira с умерена доза нетърпение.

кола, автомобил, opel zafira

Управлението на тази кола носи удоволствие, факт. Не го отбелязвам с рекламна цел – просто возията е забележително мека и плавна, а в комбинация с автоматичната скоростна кутия неизбежно ви карат да направите още едно кръгче и още едно кръгче под звуците на любима музика, възпроизведена от мобилния ви телефон чрез Bluetooth свързаната инфотейнмънт система.

Единственият негатив, който трябва да се отбележи тук, е че има риск в колата да възникнат спорове за музиката.

Защото Zafira не е кола, в която да се возите сами. Можете да вземете цялата рода, деца, братовчеди, баби – с допълнителните две седалки в багажника, които предлагат достатъчно място за средностатистически на ръст човек, можете да съберете до седем роднини или приятели, с които да споделите комфортно пътуване. Автомобилът може да гарантира физическия комфорт, а защо не и психическия? Ако роднините или приятелите, които возите са досадни или скандалджии, може да ги инсталирате на третия ред седалки. Интериорът на автомобила е толкова голям, че освен ако нямате болестно остър слух, няма да ги чувате оттам.

Една от иновациите, на които няма как да не се обърне внимание и която присъства в последните модели на Opel, е комуникационната системата OnStar.

Управлението на OnStar се намира на тавана на колата, в конзола, на която има бутони за съответните нужди на шофьора и пасажерите. Системата предлага услуги като онлайн сервиз асистент, 24-часа спешна помощ при необходимост, помощ при катастрофа, помощ при кражба, дистанционно управление на заключване, светлини, клаксон, както и диагностика на автомобила.

кола, автомобил, opel zafira

Съвестта не ни позволи да тестваме OnStar за помощ при ПТП, но се допитахме до служителите на Opel за намиране на адрес. Любезни гласове на български, иначе ситуирани в Англия, след няколко минути намериха адреса, който търсехме и ни изпратиха маршрутите, които можехме да видим на тъчскрийн екрана.

Дано никога на никого не се налага да ползва услугите на системата за катастрофи, но е облекчаващо човек да знае, че не е сам в автомобила си, дори когато е сам, и че на един бутон разстояние от него има жив човек, който може да му помогне в криза от всякакъв сорт.

Що се отнася до разхода на гориво, резултатите са задоволителни. При извънградско каране, със средна скорост около 140 – 150 км/ч, постигнахме 6.8л/ 100 км., което не е никак лошо за тези размери.

кола, автомобил, opel zafira

Наясно съм, че Zafira е семеен миниван, който не предполага офроуд изпълнения, но на един завой на Искърското дефиле не издържаме на любопитството и я качваме по един леко наклонен, неасфалтиран селски път в гората.

Голямото момиче ни закара и ни върна, без да се замисли. Дори не успяхме да изцедим някакъв адреналин, защото и тук, извън пътя, Zafira се държеше като на магистралата и като на „Солунска“ – спокойно и достойно – като санбернар, чиято житейска задача е да опази своите хора на всяка цена. И той го прави, минавайки през всякакви терени и ситуации с типичното за едрите кучета невъзмутимо спокойствие.

PS: Истински санбернар би се чувствал много добре в този автомобил. Големите кучета, както разбира се и малките, са добре дошли, накуп с одеялата, купичките с вода, играчките, децата, техните играчки, басейнчета или шейни (според сезона), детски колички, огромни дамски сакове с десет тоалета за двудневно пътуване и рибарски принадлежности на мъжете.